12 June 2018

PARTI BN TERBUBAR?

ARTIKEL ini telah ditulis pada 15 Mei, dengan tajuk asal MASA DEPAN BN, dengan mengambil iktibar kepada tindakan parti-parti komponen daripada Sabah yang keluar daripada komponen itu selepas sahaja PRU-14 berlabuh.

Namun, berasaskan desas desus bahawa Bn Sarawak juga secara en-block akan keluar daripada komponen 13 parti itu, maka penulis menunggu keputusan rasmi itu.

Pada hari ini, desas desus itu telah terjawab apa semua parti-parti daripada Sarawak- PBB, PRS, SUPP dan PDP telah keluar daripada Bn dan seterusnya menubuhkan blok baharu- Gabungan Parti Sarawak (GPS), yang mana gabungan itu akan bekerjasama dengan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) di peringkat Persekutuan bagi kepentingan Sarawak dan negara. Menrusi keputusan Sarawak itu, bermakna, negeri itu, bukan lagi pembangkang kepada kerajaan PH di peringkat Persekutuan, melainkan menjalinkan kolaborasi.

Dengan keluarnya semua parti komponen Bn di Sarawak, dengan sendirinya Bn di Sarawak terbubar. Berbeza dengan Sabah, di mana Bn Sabah masih dianggotai oleh parti Umno, MCA, Gerakan dan MIC, maka kewujudan kompnen itu masih wujud, meskipun tanpa parti-parti tempatan.

Sebenarnya di Sabah pengwujudan wadah baru bagi wakil-wakil rakyat yang menang menggunakan lambang Bn pada PRU-14 telah dipersetujui secara tidak langsung, melalui penjenamaan Parti PBS, dengan nama Gabungan Baru, dan seterusnya Majlis Tertinggi parti itu telah sebulat suara bersetuju dengan penjenamaan itu, walaupun keputusan belum dibuat secara muktamad, khususnya berkaitan kesediaan para wakil rakyat Umno mengenainya.

Kini, mengingat perkembangan baharu di Sarawak, kemungkinan besar Parti Gabungan Baru (PGB) akan menjadi kenyataan di Sabah.

Jika PGB akan menjadi kenyataan, kemungkinan besar akan ikut langkah Parti USNO di era Pemerintahan Parti Berjaya, yang mana USNO merupakan komponen Parti Kerajaan Persekutuian, akan tetapi bertindak sebagai parti Pembangkang di Peringkat Negeri. Keadaan ini, akan serupa dengan Sarawak pada masa ini, di mana parti PH merupakan pembangkang di Sarawak, akan tetapi berkolaborasi di peringkat Perekutuan.

Pada era pemerintahan Berjaya, (era Tun Dr Mahathir), Ahli Parlimen parti Usno dilantik sebagai Menteri Persekutuan.

Apa kah senario parti USNO akan berulang, apabila PGB menjadi kenyataan? sama-sama kita tunggu.

1 comment:

PUTRA CHUBADAK said...

Anda ni KP ROS baru ke? Sedangkan PSM (Parti Sosialis pun masih bernafas. Jgn sombong & takbur. Baru berkuasa sepenggal dua sudah mula anggap parti yg berjasa 60 th dibubar. Jgn jadi kacang lupakan kulit.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels