20 August 2018

KHIANAT- MEMANG TABIAT PARTI UPKO

Jika anda baca sejarah politik parti UPKO sejak Sabah merdeka, memang warisan parti itu adalah khianat. Apabila DNA memang khianat maka sentiasa akan khianat.

Belum ada parti di Sabah yang menang kerusi selepas PRU bertindak meninggalkan rakan parti kecuali parti UPKO. 

Memang dalam sejarah politik Sabah PBS pernah keluar daripada Bn pada tahun 1990, namun parti itu bukan keluar selepas PRU, akan tetapi selepas penamaan calon, ertinya rakyat masih mempunyai peluang, berbeza dengan UPKO yang keluar selepas PRU.

UPKO keluar daripada BN pada 10 Mei, 2018 selepas sahaja BN dan STAR membentuk kerajaan campuran Sabah. Walaupun parti itu keluar, namun pada mulanya hanya disertai 2 ADUN daripada 5 yang dimenangi menggunakan logo Bn pada PRU 9 Mei.

Tindakan 2 ADUN UPKO diparahkan lagi dengan tindakan 4 ADUN UMNO, ADUN Balung- Datuk Osman Jamal (bekas kakitangan kerajaan yang dapat mengaburi Tan Sri Musa Aman untuk dijadikan calon), ADUN Tanjong Batu- Datuk Hamisa Samat (yang meraung-raung untuk dicalonkan semula), ADUN Sebatik- Datuk Abdul Muis Picho dan ADUN Kemabong- Jamawi Jaafar (yang menggunakan Khariy Jamaluddin mempengarui Musa untuk dicalonkan).

Tindakan khianat UPKO cuba dihalalkan oleh para pemimpin parti itu dengan menjadikan UMNO sebagai kambing hitam, sedangkan atas sokongan Umno lah para pemimpin parti itu mendapat berbagai jawatan baik di peringkat Presekutuan, negari, malah menjadi Duta negara ke luar negara.

Kalau sifat-sifat memang pengkhianat, maka peribahasa seperti melepaskan anjing tersepit, tidak akan berterima kasih, sebaliknya menggigit tangan yang melepaskan.

Kepada generasi penerus Sabah, catitlah dalam diary masing-masing, jika pemimpin daripada kilang UPKO, yakin lah mereka itu akan terus menjadi pengkhianat.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels