3 August 2018

POLITIK SABAH- CINA SENTIASA UNTUNG

Sejarah politik Sabah, cukup jelas, apabila buniputera berpecah, maka kaum cina yang untung, demikian juga apabila bumiputera berkuasa cina juga yang untung.

Jangan jauh-jauh, kita melihat bermula tahun 1994, apabila kerajaan PBS ditumbangkan dan digantikan dengan Bn (Umno-AKAR-LDP) kemudiannya plus SAPP, PDS (UPKO), PBRS (3 parti serpihan PBS- AKAR juga serpihan PBS), cina juga mendapat tempat. Tan Sri Chong Kah Kiat (LDP) meskipun hanya 1 kerusi Dun, dapat menduduki jawatan Ketua Menteri, demikian juga Datuk Yong Teck Lee, dengan 3 ADUN juga dilantik sebagai Ketua Menteri.

Selepas itu, rakyat Sabah menyaksikan Datuk Raymond Tan dengan dua kerusi DUN, dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri, kini Christina Liew dengan dua kerusi DUN, juga menduduki jawatan Timbalan Ketua Menteri.

Kenapa cina sentiasa untung? sebabnya sesebuah kerajaan itu boleh tumbang apabila cina berpaling tadah. Mengapa cina boleh menentukan kerajaan? sedangkan jumlah kerusi bumiputera tanpa sokongan kaum cinapun boleh membentuk kerajaan, sebabnya hanya satu- bumiputera berpecah. Mengapa bumiputera berpecah?, kerana hanya satu sebab--kuasa!!!!

Contoh perpecahan bumiputera yang amat ketara, apabila Parlimen Tenom ditawan oleh DAP. Kemenangan calon parti chuvinis cina itu pada PRU-14 di kawasan majoriti murut, mencatit sejarah.

Ekoran keputusan PRU-14, bumiputera terus berpecah. Bagi yang islam terbahagi dua- antara PWS dan Umno. KDM memangpun telah lama berpecah, bermula tahun 1994. Bagi kaum cina, kini berkumpul pada parti DAP. Kalau lah PWS dan PKR bukan sekubu dengan DAP, kawasan-kawasan yang ditandingi parti itu akan jatuh ke tangan parti Lim Kit Siang itu.

Keputusan PRU-14 Sabah, jikalah tidak berlaku pengkhianatan, untuk pertama kalinya Sabah diperintah oleh bumiputera, namun kerana tiadanya jati diri, maka kerajaan tulin bumiputera tersungkur dalam tempoh 24 jam. Selepas tersungkurnya kerajaan bumiputera yang ditubuhkan oleh Tan Sri Musa, kerana pengkhianatan kaum bumiputera sendiri, diikuti pula oleh beberapa wakil rakyat bumiputera, seperti ADUN Pitas, Sugut, Kuamut, Kuala Penyu dan terbaharu Sukau.

Nampaknya kaum bumiputeralah yang menjadi pengkhianat kepada bumiputera demi keuntungan kaum cina. Mereka lebih mengutamakan kaum yang menguasai ekonomi, harta negeri berbanding kaum bumiputera yang perlu pembelaan.

Kepada kaum bumiputera, buka lah minda dan fikiran, jika fenomena ini tidak dinoktahkan, suatu hari kaum bumiputera akan mengemis di negeri sendiri.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels