5 August 2018

PRK SUNGAI KANDIS- PERPECAHAN MELAYU REAL


Tiada yang mampu dibuat kaum melayu, jika terus berpecah. Selagi kaum itu berpecah, maka kaum lain akan menentukan hala tuju.

Melihat keputusan PRK Sungai Kandis, meskipun calon Bn disokong lebih 9,000 pengundi melayu, akan tetapi jauh ketinggalan daripada segi undi, kerana calon PKR mendapat undi kaum cina lebih 10,000. 

Kemenangan calon PKR ditentukan oleh kaum cina, bukannya kaum melayu, walaupun calon parti itu masih mendapat 3,000 pengundi kaum melayu.

Melihat kepada keputusan PRK Sungai Kandis adalah petunjuk jelas, bahawa kebangkitan Umno sangat bergantung kepada tindak balas kaum melayu.

Kaum cina sangat peka terhadap perpecahan kaum melayu, kerana itulah keadaan yang ditunggu-tunggu sekian lama. Dalam keadaan melayu berpecah, adalah mustahil untuk kaum cina mengubah arah. Dilema ini lah yang terus menghantui Umno.

Menyemak senario politik tanah air selepas PRU-14, jika Umno mahu bangkit, tiada jalan lain, selain menjadikan kerjasama dengan parti PAS secara real. Kerjasama itu bukan diperingkat kepimpinan sahaja akan tetapi di semua peringkat, khususnya pada akar umbi.

Umno dan PAS perlu menjenamakan kerjasama itu, sebagi satu blok yang kuat dan jitu, jika kaum melayu masih mahu menjadi teraju kerajaan di Tanah Melayu!!!.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels