21 August 2018

SABAH AKAN SEMAKIN MALAP

Sebuah kerajaan yang dikatakan mempunyai halatuju, apabila dapat mengemukakan garis tindakan untuk memajukan negeri.

Selepas 100 hari, Kerajaan yang diterajui Parti Warisan Sabah, tidak mengeluarkan sebarang cadangan untuk memajukan negeri.

Kerajaan pimpinan Datuk Shafie Apdal hanya sibuk mengatur memberi penempatan dan lot-lot rumah kepada mangsa-mangsa kebakaran, selain sibuk mengenal pasti kawasan hutan yang belum ditebang.

Dalam tempoh 100 hari, barisan kabinet Shafie, hanya sibuk bercakap berkaitan dengan balak, dan mendakwa menerusi pembekuan eksport balak bulat, maka akan memperancak industri kayu kayan Sabah kerana dikatakan melalui tindakan itu, maka ramai peniaga masuk ke Sabah.

Para pemimpin kerajaan negeri cuba mengaburi rakyat Sabah dengan dakwaan sedemikian, kerana menebang kayu balak bukan pun memerlukan pelaburan, atas sebab syarikat RM2 pun boleh kaya raya jika diberikan konsensi.

Pengwujudan Jawatan Kuasa Bertindak Khas di bawah Jabatan Ketua Menteri memantau kawasan Hutan Sabah, adalah satu misi untuk memperkaya para kroni selain sebagai pemangkin memperkaya para pemimpin menerusi pembalakan.

Shafie tahu betul, bahawa keluasan hutan Sabah sekarang adalah 1.87juta hektar, dan siap sedia untuk ditebang.

Menebang hutan adalah memperkaya syarikat dan para pemimpin, bukan untuk rakyat. Rakyat tidak akan mendapat manafaat secara langsung kepada indutsri itu, selain buruh yang akan diputihkan dan diberi pas khas.

Nampaknya, kemajuan Sabah akan semakin malap. Rakyat perlu bersedia kembali ke era 20 tahun lalu, di mana kadar kemiskinan di atas 20%. Sebagai rekod jabatan statistik kadar kemiskinan Sabah sudah berjaya diturunkan ke paras 4% pada tahun 2017, sebagai impak Halatuju Pembangunan & Kemajuan Sabah (HALATUJU) yang dipekenalkan Tan Sri Musa.

Pencapaian kerajaan Bn pimpinan Musa, telah melonjakkan kemajuan dan pembangunan negeri, daripada negeri yang hampir muflis pada tahun 2003 kepada negeri yang mempunyai simpangan kewangan melebihi RM3bilion, Bajet negeri melebihi RM4bilion untuk beberapa tahun yang mana bajet itu merupakan satu rekod tersendiri yang belum pernah berlaku.

Berbelanja tidak sama dengan mencari wang. Shafie hanya mempunyai pengealaman berbelanja, tiada pengelaman mencari wang. Demikian juga barisan kabinet beliau hanya mempunyai pengelaman berbelanja, kerana tiada pengelaman mencari wang.

Kerana hanya tahu berbelanja, maka untuk mendapatkan wang, maka tiada pilihan selain menebang balak, kerana hanya cara itu untuk mendapatkan wang.

1 comment:

Theradax said...

Sedap mulut bercakap sampai terlupa... puluhan tahun hasil sabah dimakan oleh manusia binatang

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels