1 August 2018

UBAH- APA YANG RAKYAT DAPAT?

UBAH KERAJAAN- apa kah rakyat cukup puashati, kerana Dato Seri Najib Razak kehilangan jawatan? demikian juga, apa kah rakyat puashati kerana Tan Sri Musa Aman dirampas kedudukannya sebagai Ketua Menteri?

Rakyat kena berfikir, perubahan kerajaan adalah memberi manafaakan kepada mereka, khususnya kehidupan harian mereka.

Jika rakyat pada PRU-14, membuat keputusan hanya kerana mahu menyingkirkan Dato Seri Najib, bukannya keputusan yang mengharapkan keadaan yang lebih baik terhadap kehidupan mereka, maka keputusan itu, boleh dikatakan sebagai keputusan bodoh.

Atau keputusan rakyat, hanya mahu melihat tindakan memalukan Dato Seri Najib, menerusi pengelidahan kediaman beliau, kemudiannya pihak yang mengelidah mampu mempamirkan berbagai harta rampasan? atau kah menerusi rampasan kuasa terhadap Musa oleh para wakil rakyat yang khianat yang tidak beritegriti, sehinggakan Musa disiasat ekoran dakwaan ancaman kepada TYT Sabah?

Rakyat kena bertanya pada diri sendiri, apa kah perkara-perkara yang disebutkan ada hubung kait dengan kehidupan harian? jika ia, bagai mana kah perkara-perkara itu boleh mempengaruhi kehidupan mereka?

Bagi penulis jika rakyat secara jujur dan adil pada diri sendiri, perkara-perkara yang boleh mempengaruhi kehidupan harian mereka adalah berkaitan sara hidup, yakni berkaitan harga barang, peluang pekerjaan, dan mereka yang mempunyai anak yang sedang belajar, adalah bantuan kewangan, apakah dalam bentuk biasiswa ataupun pinjaman.

Apa kah menerusi mengubah kerajaan, maka pendapatan RM800 sebelum kerajaan berubah, maka mempunyai kuasa beli berlipat ganda? jika anda dapati, bahawa pendapatan anda itu tidak dapat membeli barangan yang sama kualti dengan kuantiti yang lebih banyak, ertinya, anda telah membantu menghalang rakyat lain yang sepatutnya mendapat pembelaan seperti nelayan, penoreh, peneroka felda, bakal-bakal haji tajaan 1MDB, para imam, para pengerusi JKKK, para ibu tunggal dan sebagainya. Tahu kah anda, bagai mana bersalahnya anda yang mengundi PH terhadap mereka-mereka ini?

Bagi penulis, jika para pengurus GLC yang bgergaji besar-besar diganti, ianya tidak mendatangkan apa-apa kerugian kepada rakyat marahen, kerana mereka itu memangpun merupakan insan-insan terpilih yang mendapat habuan yang lumyan, meskipun kuasa undi mereka adalah sama dengan seorang pengundi miskin tegar.

Namun apa yang penulis terkilan, rakyat yang mengubah kerajaan, tidak mempergunakan akal dan fikiran, sebaliknya, hanya bersandarkan kepada benci, dengki, tanpa memikirkan impak kepada keputusan mereka itu.

Kata peribahasa, telanjur perahu boleh di undur, namun terlajak kata buruk padanya. Keadaan sekarang, nasi sudah menjadi bubur. Rakyat, yang memangpun mentimun tetap sahaja mentimun apabila bertembung dengan durian, digelek binasa, mengelek juga binasa. 

Bagi kaum melayu, lihat lah bagai mana penghinaan kepada kaum itu, bagi perajurit, lihat lah pengorbanan anda memburu/memerangi komunis, sehinggakan ramai yang terkorban, kini komunis pula diagung-agungkan sebagai penuntukan kemerdekaan negara.

Di Sabah pula, bagi rakyat asal, lihat lah, anda menjadi rakyat kelas-2 berbanding PATI/PTI. Bukti, mereka yang mendimai rumah setinggan lebih utama mendapatkan rumah binaan kerajaan berbanding rakyat tempatan.

Penulis yakin, mengutamakan PATi/PTI mendapatkan rumah-rumah atau kawasan penempatan, akan memakan diri, seperti mana pemimpin masa lalu, kerajaan terdahulu mengutamakan kumpulan ini, bukti nyata, para pemimpin itu ditolak dengan teruk pada PRU-14 oleh mereka yang mendapat bantuan!!!!

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels