26 December 2016

BRIM Haram? BRIM Rasuah?

Kenyataan di atas merupakan kenyataan Tun Dr Mahathir. Kenyataan itu, bercampur aduk antara pendekatan agama dan moral.

Pihak yang pandai agama, perlu menjawab atau menghuraikan, bagaimana hukum BRIM? daripada segi apa ianya boleh menjadi haram? Kemudian, daripada segi SPRM, bagaimana BRIM menjadi rasuah?

BRIM di mata kerajaan, adalah cadangan Bank Negara, sebagai tindak balas kepada rasionalisasi subsidi minyak, kerana akibat pengurangan itu, maka pihak-pihak pembekal dan peruncit menaikkan harga barangan mereka, walaupun minyak bukanlah faktor atau komponen utama penentuan harga barangan.

BRIM diberikan kepada ketua keluarga yang berpendapatan sehingga RM4 ribu sebulan termasuk kumpulan B40 atau mereka yang terdaftar dalam e-kasih.

Memang, ada sahaja penerima yang menyalah gunakan BRIM, khususnya mereka yang berniaga sendiri, yang tiada pendapatan tetap yang berdaftar pada lembaga Hasil Dalam Negeri, misalnya broker-broker hartanah atau pemborong-pemborong di mana kalau dilihat di mata kasar, tidaklah layak menerima BRIM, kerana selain mempunyai harta juga hidup dalam keadaan mewah. Mungkin dalam kategori ini, jatuhnya BRIM sebagai haram.

Manakalah “rasuah” pula, mungkin disebabkan oleh tindakan pemimpin tertentu yang menguar-uarkan pemberian BRIM, sebagai polisi kerajaan yang membantu rakyat golongan sasar, sehinggakan, cara itu diterjemahkan sebagai rasuah oleh pihak-pihak tertentu, kerana pemberian itu dianggap sebagai membeli sokongan, sedangkan konsep atau tujuan asal BRIM itu adalah untuk mengurangkan beban rakyat akibat rasionanlisasi subsidi.

Kini, BRIM, sudah ditingkatkan pengertiannya, bahawa BRIM boleh menggerakkan perekonomian luar bandar, kerana daya beli rakyat luar bandar meningkat, akibat BRIM. Malah sudah ada yang membandingkan, antara tindakan premtive yang dilaksanakan oleh Tun Dr Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri, yang hanya menguntungkan sebahagian kecil kontraktor.

BRIM kalau dianalisa dengan fikiran yang baik, sebenarnya salah satu mekanisme perekonomian sesebuah negara, di mana cara itu termasuk dalam perbelanjaan kerajaan. Memang telah biasa kita ketahui, bahawa pebelanjaan kerajaan itu antara lain melalui projek-projek, atau melalui pemberian subsidi, hanya cara itu diberikan secara tidak langsung kepada kumpulan sasar, akan tetapi dilihat daripada segi impaknya, manakala BRIM diberikan secara langsung kepada kumpulan sasar, supaya penerima boleh membuat keputusan sendiri, membeli barangan keutamaan mereka.

DS Najib Razak mengembangkan atau memperluas pengertian perbelanjaan kerajaan, daripada cara konvensional sepertimana biasa dipraktikkan, kepada cara pendekatan baru yang boleh membawa kepada impak yang pantas. Akibat impak yang pantas itu, maka orang politik khususnya yang menentang kerajaan tidak dapat menerimanya, kerana penerima BRIM cukup mudah menilai bahawa kerajaan cukup responsif terhadap masalah yang dihadapi kumpulan sasar. Pada kedudukan inilah, timbulnya cemburu, kerana kerajaan termasuk pemimpinnya mendapat maklum balas positif daripada penerima, manakala pembangkang tidak. Atas sebab itulah, bagi melonggarkan tindakan positif penerima kepada kerajaan, maka pemimpin pembangkang seperti Tun Dr Mahathir, membuat kenyataan politik, bahawa BRIM itu HARAM dan RASUAH.

7 April 2016

Penutupan Perdagangan Laluan Laut Pantai Timur Sabah

Kabinet Sabah sebulat suara menghentikan serta merta perdagangan laluan laut di kawasan Pantai Timur Sabah, atas sebab keselamatan.

Sebenarnya, sejak tahun 2013, sebaik sahaja serangan pengganas Sulu di Kg Tanduo, Lahad Datu, penulis kerap sekali menulis dan mencadangkan, agar perdagangan laluan laut di Pantai Timur Sabah dihentikan, sebagai cara untuk menghalang tindakan penculikan oleh kumpulan penculik daripada Selatan Filipina.

Perdagangan laluan laut bagi kawasan itu, termasuk sistem barter trade antara dua wilayah, namun ianya juga merupakan punca ketirisan di pihak Malaysia, khususnya berkaitan komoditi bersubsidi, seperi gas LPG, minyak masak, beras, diesel dan petrol, selain komoditi makanan seperti tepung.

Setakat ini, belum ada data statistik yang diterbitkan, keuntungan komparatif bagi Sabah dalam sistem perdagangan barter trade atau perdagangan laluan laut. Apa yang kerap didengar, adalah banyaknya diesel/petrol bersubsidi yang berjaya disita selain tong-tong gas LPG. Malah, di kawasan Tawau, pembeli gas LPG perlu menunjukkan My Kad, bagi membeli gas memasak tersebut.

Sebenarnya, perdagangan laluan laut antara Selatan Filipina dan Tarakan, menyumbang kepada kenaikan harga barangan keperluan asas bagi rakyat di kawasan itu, disebabkan faktor permintaan dan penawaran. Barangan yang sepatutnya untuk rakyat kawasan itu berkurangan, atas sebab sebahagian besar di hantar ke negara jiran. Melalui kaedah demikian, maka peruncit mengambil kesempatan menaikan harga. 

Oleh kerana keputusan Kerajaan Negeri bermula daripada semalam, bahawa seluruh aktiviti perdagangan laut dihentikan serta merta, maka dengan sendirinya, barangan keperluan asas, bagi rakyat kawasan itu, akan stabil, malah harga jualan akan terdorong untuk turun. 

Tindakan Kerajaan negeri menghentikan aktivti perdagangan melalui laut sebenarnya mempunyai matalamat serampang dua mata. Pertama untuk mengelak penculikan dan kedua menghalang peyeludupan barangan ke luar atau masuk seperti gas LPG, diesel dan petrol, juga pendorong kepada kestabilan harga barangan keperluan asas.

Tindakan kerajaan Negeri Sabah, memberhentikan perdagangan laut di kawasan Pantai Timur Sabah, sebenarnya satu tindakan yang ditunggu-tunggu, dan seharusnya disokong penuh.

3 April 2016

Taktik Baru Culik Di Pantai Timur Sabah

Rupanya, penculik lebih cepat mengubah taktik berbanding pengawal keselamatan. Intro pada 28 Mac 2016, apabila 10 rakyat Indonesia diculik di laut di kawasan Selatan Filipina/Pantai Timur Sabah, tidak membawa kepada perubahan taktik pasukan keselamatan, sehingga pada jumaat petang empat rakyat Malaysia turut diculik dengan keadah yang sama.

Pada Jumaat petang di sekitar Pulau Ligitan, antara pukul 6.15-6.30 petang, setengah jam sebelum perintah berkurung, kapal tunda Massive 6 yang didaftarkan di Malaysia dipintas 8 penculik dengan menggunakan perahu laju, di mana penculik hanya memilih rakyat Malaysia seramai empat orang, yang kemudiannya dikenal pasti sebagai Wong Teck Kang, 31, Wong Hung Sing,34, Wong Teck Chii,29, dan Johanny Lau Jung Hien,21. Teck Kang dan Teck Chii dipercayai adalah adik-beradik. Kesemua rakyat Malaysia itu berasal daripada Sibu, Sarawak.

Semasa Massive 6 dipintas, kapal tunda itu sedang belayar ke Samarinda Indonesia untuk memuat arang batu tujuan Filipina, selepas menghantar kayu balak ke Filipina. 

Sebelum ini, taktik penculik, menculik daripada darat atau tempat-tempat pelancongan atau kolam-kolam ikan, namun taktik baru penculik adalah mengambil jalan mudah, dengan menyerang kapal yang lalu lalang di kawasan tersebut.

Berkaitan dengan penculikan terbaru, belum dipastikan, apa kah ianya berlaku di kawasan negara, atau perairan antarabangsa. 

Meskipun asset dan pengawal Pantai Timur Sabah melalui Esscom/Esszone diperkuat dan diperketat, namun, perubahan taktik penculik, menyebabkan berlakunya penculikan baru.

Sebenarnya taktik menculik ala sebegini, satu ketika merupakan modus operandi penculik Somalia, di kawasan laut Afrika, satu masa lalu. Rupanya taktik itu disalin atau dicontohi penculik daripada Selatan Filipina. 

Melihat kepada keadaan ini, sebelum lebih ramai menjadi mangsa, dua pendekatan perlu dilakukan. Pertama setiap kapal dagang yang bertujuan melayari kawasan itu, perlu disertai pasukan bersenjata atau perdagangan di kawasan itu, perlu dihentikan sama sekali.

2 April 2016

Apa Kah Pembangunan Kota Belud Di Sabotaj?

Apa kah pembangunan Kota Belud di sabotaj? Penulis ingin membawa peristiwa-peristiwa yang berlaku sejak tahun 2008. Pertama berkaitan dengan pembinaan empangan Tambuton. Pembinaan empangan itu bertujuan untuk memenuhi keperluan jelapang padi Kota Belud juga sebagai sumber air bersih bagi penduduk Kota Belud dan Kota Marudu, terpaksa dibatalkan, hanya protes daripada penduduk kampung, dan kemudiannya diapi-apikan oleh pembangkang termasuk Lim Kit Siang.

Kedua pelaksanaan Agropilitan Kampung Pintasan. Nampaknya projek itu, tidak akan lepas landas, atas sebab, kawasan itu telahpun dimasuki rakyat yang bukan berasal daripada kampung itu, dan mereka membina rumah-rumah tetap.

Ketiga, penyelesaian Bekalan Air Besih Luar Bandar (BALB). Walaupun kos yang dibelanjakan lebih RM100juta bermula tahun 2011, namun sehingga kini jangkaun bekalan air bersih bagi 95 peratus penduduk Kota Belud tidak menjadi kenyataan. Sebabnya, hanya kecil, ada penduduk kampung tidak membenarkan sambungan paip melintasi tanah mereka. Melalui tindakan itu, maka bukan sebuah kampung, malah ada beberapa buah kampung-kampung tergendala menikmati BALB.

Keempat, peruntukan Dun. Ada sebahagian peruntukan Dun kawasan tertentu terpaksa ditarik balik, kerana kelemahan pentadbiran. Kota Belud mempunyi tiga DUN, Usukan, Tempasuk dan Kedamaian. Dikhbarkan peruntukan DUN itu terpaksa ditarik balik, kerana ketidak cekapan kakitangan yang mengurus peruntukan itu. Oleh kerana ditarik balik, maka rakyat yang memerlukan peruntukan itu yang menjadi mangsa.

Kelima peruntukan Parlimen. Khabarnya keadaan sama juga berlaku, kerana kelemahan pentadbiran, akhirnya ratusan ribu peruntukan parlimen terpaksa ditarik balik. Impaknya sama, rakyat yang memerlukan menjadi mangsa.

Kegagalan merealisasikan peruntukan apakah melalui peruntukan DUN atau Parlimen, tidak boleh diletakan kepada wakil rakyat yang berkenaan, kerana mereka bukan yang mengurus berkaitan pelaksanaan. Wakil rakyat hanya bertugas membawa peruntukan. Pelaksanaan, direaliasaikan oleh pihak pentadbir.

Persoalannya, mengapa soal-soal pentadbiran menjadi penghalang kepada perealisasian peruntukan DUN dan Parlimen? Apa kah ada tangan-tangan ghaib yang terlibat? Jika ada tangan-tangan ghaib yang terlibat, maka ianya satu tindakan menghalalkan cara, kerana sepatutnya, rakyat dibela, tidak mendapat pembelaan, akan tetapi terbantut oleh satu permainan jijik?

22 January 2016

Bn Sabah: Fokus Kepada Bukan Bumiputera Islam Dan Cina- Tindakan Undur Ke Belakang

Bagi mereka yang mengalami pemerintahan Sabah daripada Tahun 1985-1994, benar-benar merasakan, satu kepiluan, apabila kerajaan yang ada sekarang, kembali fokus kepada kaum bumiputera bukan islam dan kaum cina.

Bumiputera islam, secara umunya pada masa kini merasakan, bahawa perjuangan asal Bn yang bermula sejak Tahun 1991 semasa kemasukan Umno ke Sabah, mulai terlupakan, sebabnya, mereka yang mendapat peluang dan pembelaan adalah mereka-mereka yang sebelumnya ditentang, kerana tindakan mereka yang mengenepikan kaum bumiputera islam.

Lihat sahaja, di jabatan-jabatan kerajaan, atau agensi-agensi kerajaan, majoriti mereka yang berkhidmat pada period yang disebutkan, masih mempunyai kuasa pentadbiran, malah menjadi pencatur kepada pemerintahan negeri. Demikian juga, yang mendapat peluang melaksanakan projek-projek mega, pemain di belakang syariakt-syarikat itu adalah yang mereka mendapat peluang pada pemerintahan lalu.

Kelibat mereka ini, bukan sahaja berani mencabar, akan tetapi berani mempersoalkan kedudukan Umno, walaupun parti tunjang kerajaan itu, melupakan apa yang diperlakukan parti pemerintah sebelum itu.

Para pemimpin seperti Bernard G Dompok, Madius Tangau, Wences Anggang serta para pemimpin PBS merupakan para pemimpin yang bertindak sinis  kepada kaum bumiputera bukan islam semasa mereka berkuasa. Demikian juga mereka yang sekaum yang berkhidmat dengan kerajaan, pada masa itu, menganggap kaum yang bukan sekaum mereka merupakan rakyat kelas dua.

Bagi bumiputra islam yang pernah berkhidmat semasa pemerintahan PBS, memang benar-benar mengalami bagaimana tertindasnya mereka, di mana kerap berlaku, kedudukan dalam jawatanpun, tidak diambilkira, melainkan, perlu patuh kepada “government of the day” walaupun tindakan itu, tidak sesuai dengan sistem demokrasi, di mana hak seseorang rakyat perlu dihormati.

Dalam aktiviti politik pula, sejak akhir-akhir ini, nampaknya para pemimpin Umno terperangkap dengan desakan kaum bukan bumiputera islam dan cina dengan berbagai tuntutan, sehingga terpaksa mengenepikan keperluan bumiputera islam. Sebagai contoh, peruntukan memperbaiki jetty untuk laluan pelajar sekolah, di kawasan bumiputera islam, tidak menjadi perhatian, demikian juga sungai yang semakin membesar kerana akisan tidak mendapat perhatian, sebaliknya mengutamakan pembaik pulihan jalan-jalan di kampong bukan bumiputera islam atau kawasan-kawasan bandar yang memang kubu kuat pembangkang, kononnya tindakan itu untuk menggamit sokongan kumpulan itu pada PRU akan datang.

Yakinlah, tiada kumpulan lain yang boleh menempatkan kita pada suatu kedudukan kuasa, melainkan kumpulan yang sealiran dengan kita. Sebagai misalan, di sesuatu kawasan yang majoriti kaum KDMR atau cina, seperti Moyog, luyang atau Likas, apapun bantuan kerajaan di kawasan itu, tidak akan membuatkan penduduknya mengundi Bn. juga dibuktikan melalui Parlimen Sandakan, walaupun permintaan rakyat agar menaikkan taraf lapangan terbang dan membina berbagai jalan lorong konkrit di kawasan majoriti kaum cina, terbukti, pada PRU-13 lalu, mereka menolak calon Bn. Demikian juga di kawasan Kedamaian, Tamparuli atau Kepayan misalnya, bukan sedikit peruntukan kerajaan diluncurkan, pun demikian, menolak calon-calon Bn. Sebagai perbandingan, di Kawasan Kota Belud misalnya DUN Tempasuk atau Dun Usukan, kampong-kampong yang didiami kaum islam misalnya, berapa kah peruntukan yang diluncurkan? atau kemudahan apa yang dibina? sedangkan sekolah agama yang dibina tahun 70-anpun tidak sanggup dibuatkan tandas yang sesuai, pun demikian, para pengundi mememangkan calon-calon Bn dengan majoriti yang sangat besar. Daripada segi padang permainanpun tidak tersedia, cuba lawat sekolah-sekolah di perkampongan itu, apa kah ada padang bola? atau gelangang bola keranjang? atau gelanggan sepak takraw? Seperkara lagi, ada kah kemudahan asas seperti air bersih tersedia? Bayangkan sejak sebelum merdeka, penduduk kampong hanya tergantung kepada air tube, di mana taraf kandungan mineralnya tidak diketahui.

Proses pembelajaran memerlukan makanan dan minuman yang sihat, kerana di peringkat tumbesaran kanak-kanak kandungan mineral sangat diperlukan untuk perkembangan otak. Lihat kepada fakta, setiap peperiksaan UPSR bagi sekolah-sekolah di kampong berkenaan dimana setiap keputusan keluar, kedudukan sekolah-sekolah  itu berada dikedudukan tercorot, atas sebab itu jangan termimpi bahawa ada pelajar yang mendapat keputusan cemerlang. Oleh kerana para pelajar itu menyambung ke sekolah menengah di sekolah menengah berhampiran, maka sudah pasti keputusan PMR atau SPM atau STPM juga tidak memuaskan atau rendah.

Apa yang ditulis ini, merupakan perasaan ramai rakyat yang berada di kawasan-kawasan kubu kuat Umno, mungkin bukan pada kawasan Ketua Menteri, atau kawasan Datuk Tawfiq atau kawasan Datuk Anifah, akan tetapi kawasan-kawasan lain yang tidak diwakili dalam kabinet, merasakan apa yang diluahkan ini.

Dalam segi peluang mendapatkan biasiswa baik daripada Kerajaan Negeri atau Yayasan Sabah, berapa peratatus kah yang mendapat peluang itu, di mana ibu bapa mereka merupakan penyokong tegar Umno atau Bn, atau dalam peluang mendapat jawatan, atau projek-projek kerajaan, berapa peratus kah daripada mereka itu yang merupakan penyokong tegar Bn/Umno asal. Jika dilihat daripada mata kasar, mereka-mereka yang mendapat peluang itu, adalah mereka-mereka yang suatu masa dahulu merupakan penyokong parti yang ditentang Umno dan Bn.

Sudah menjadi lumrah bagi penyokong tegar, mereka ini tidak tahu atau tidak pandai berpura-pura, tidak mahir berlakon atau pendek kata tidak mahir “angkat kaki”. Oleh kerana sifat itu melekat pada jiwa mereka, maka mungkin penyebab mereka tidak mendapat peluang, atas sebab itu mungkin terlupakan atau terlepas pandang, kerana mereka ini tidak suka mendapat perhatian.

Sempena Umno Sabah menyambut hari lahir ke 25 atau jublee Perak, penulis suka mengambil peluang mengingatkan kembali  pemimpin awal Umno, agar dapat mengimbas kembali mengapa dan kenapa Umno mengembangkan sayapnya ke Sabah.

6 December 2015

Isu PATI- Tuduhan Pada Kerajaan Tidak Wajar: Musa

1. Sebarang kenyataan menuduh kerajaan tidak serius dan tiada perkembangan dalam menangani isu pendatang tanpa izin (PATI) di Sabah pasca Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai perkara itu, adalah tidak wajar.

2. Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Haji Aman menyifatkan tindakan segelintir pihak mengeluarkan kenyataan sebegitu sebagai tidak bertanggungjawab dan hanya mengelirukan rakyat serta tidak membantu dalam usaha menyelesaikan permasalahan yang wujud.

3. Apa yang perlu diketahui oleh rakyat, menurut Ketua Menteri Sabah itu, bahawa kerajaan melalui berbagai agensi yang berkenaan telah dan sedang melaksanakan pelbagai usaha untuk menyelesaikan isu-isu dan perkara-perkara yang dibangkitkan dalam laporan RCI.

4. Selain itu, permasalahan dan isu yang ditangani memerlukan jalan penyelesaian menyeluruh melibatkan berbagai aspek termasuk perundangan. Ia menjadi lebih rumit kerana melibatkan negara luar.

5. Musa yang juga Pengerusi Bersama Jawatankuasa Induk Pengurusan Warga Asing Negeri Sabah (JKPWAS), membidas kenyataan beberapa pemimpin tempatan termasuk pembangkang dalam akhbar tempatan, mendesak kerajaan pusat dan negeri menjelaskan ketiadaa tindakan jelas ke atas masalah yang telah lama membelenggu rakyat Sabah itu.

6. Dalam reaksi terhadap kenyataan berbagai pihak itu, Musa menjelaskanm bahawa sejak diumumkan keputusan RCI Pati Sabah pada Disember 2014, tindakan drastik telah dijalankan termasuk penguatkuasaan untuk menangkap, mengusir dan menghalang kemasukan PATI dilaksanakan secara agresif setiap hari.

7. Menurut Musa, dalam tempoh Januari hingga Oktober tahun ini, seramai 148,212 orang diperiksa dan 17,615 ditahan, manakala 24,711 PATI telah dihantar pulang ke negara asal.

8. Kerajaan secara terus menerus mengambil pendekatan memantapkan keberkesanan aspek penguatkuasaan, antaranya perluasan penggunaan sistem biometrik dan pembinaan dua pusat Tahanan Sementara (PTS) baharu bagi membolehkan operasi penguatkuasaan dilaksanakan secara agresif.

9. Selain itu, kata Ketua Menteri itu, bermula 15 September 2015, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaksanakan keputusan menukar Sijil Kelahiran Bukan Negara kepada Rekod kelahiran untuk mengubah persepsi, mempermudahkan penguatkuasaan dan mengekang sindiket pemalsuan.

10. Demi pemantapan, kerajaan juga merancang beberapa pendekatan yang memerlukan kerjasama negara lain untuk membendung berlakunya kemasukan rakyat negara asing ke Sabah khususnya yang tidak menggunakan saluran yang sah.

11. Kerajaan, menurut Musa sedang berusaha mengadakan perbincangan dengan kerajaan Filipina dalam usaha mengeratkan kerjasama untuk mengenal pasti warganegara mereka, mempercepat proses dokumentasi dan melicinkan usaha penghantaran pulang.

12. Sehubungan itu, Musa meminta semua pihak memberi kerjasama dalam menangani isu PATI dan tidak memperkecilkan komitmen pegawai dan semua agensi kerajaan yang terlibat.

13. Beliau juga berkata, kerajaan mengalu-alukan dan berterima kasih atas syor dan cadangan yang diberikan oleh pelbagai pihak dalam isu PATI dan setiap satu akan diperhalusi dengan mengambil kira berbagai aspek.

14. Isu PATI menurut Musa, adalah satu isu yang amat dekat dengan semua rakyat Malaysia di Sabah tanpa mengira latar belakang.

15. Atas sebab itu, mempolitikan PATI bukanlah jalan penyelesaian dan hanya merumitkan keadaan.

16. Sebagai tindakan kerajaan yang paling jelas berkaitan pencegahaan aliran masuk PATI, apabila kerajaan menyalurkan peruntukan besar kepada Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Escom) dari segi penambahan dan peningkatan aset, anggota dan batalion untuk membenteras kemasukan PATI dan memperkukuhkan lagi aspek leselamatan khususnya di sempadan perairan.

3 December 2015

SDC Sejak Dilancar- Telah Berjaya Menarik RM150.7bilion Nilai Pelaburan

1. Koridor Pembangunan Sabah (Sabah Development Corridor) singkatan SDC dilancarkan pada 29 Januari 2008 oleh Perdana Menteri Ke-5 Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi (kini Tun).

2. Dalam perancangan Koridor itu yang memakan masa 18 tahun diperkirakan sebanyak RM105bilion pelaburan bakal dibelanjakan untuk pembangunan dengan anggaran RM5.83bilion setahun bermula tahun 2009. dan dapat mencipta 900,000 peluang pekerjaan.

3. Kini, selepas 7 tahun beroperasi, nilai pelaburan yang telah dipersetujui setakat September 2015 bernilai RM150.7bilion atau purata RM21.5bilion setahun, meningkat 271 peratus daripada jangkaan asal.

4. Berasaskan jumlah pelaburan yang diterima SDC, membuatkan Ketua Menteri Sabah- Datuk Musa Haji Aman sungguh gembira, sehingga menggambarkan bahawa Sabah boleh dianggap sebagai wilayah pemunculan ekonomi baru yang sungguh pantas di rantau ini, kerana lokasinya yang berada di tengah-tengah negara-negara ASEAN. Melihat kejayaan SDC mendapatkan kepercayaan daripada para pelabur, maka diharapkan GLC itu boleh menjadi pemangkin dan enjin pertumbuhan bagi menenuhi pertumbuhan ekonomi negeri.

5. Mengingat kepada kejayaan SDC, maka diharapkan Sabah boleh menjadi pintu masuk atau pusat bagi perkembangan ekonomi di rantau ini, khususnya selepas berkuatkuasanya perjanjian TPPA (Trans-Pacific Partnership Agreement)..

6. Berucap sebagai Pengerusi Sabah Economic Development and Investment Authority (SEDIA) yang ke-20 pada Khamis, Musa yang juga Menteri Kewangan negeri berharap agar agensi itu terus mendapatkan kepercayaan daripada para pelabur. Pada kesempatan yang sama, beliau juga mengumumkan daripada jumlah pelaburan yang dipersetujui itu, sebanyak RM55.1bilion sudah terealisasi.

21 November 2015

Bajet2016 Sabah- Bajet Surplus

1. Sekali lagi, Ketua Menteri Sabah yang juga Menteri Kewangan Negeri, membentangkan bajet surplus. Walaupun lebihan bajet untuk Tahun 2016 hanya berjumlah Rm29.90juta berbanding Bajet2015 dengan lebihan RM49.23 juta, namun belajawan negeri bagi tahun hadapan merupakan belajawan berhemah berjiwa rakyat.

2. Pada Tahun 2016 dengan anggaran kutipan hasil berjumlah RM3,520.29juta berbanding dengan Balanjawan RM3,490.39 juta.

3. Penurunan jumlah bajet negeri, banyak dipengaruhi oleh penurunan harga minyak dan komodoiti pertanian seperti kelapa sawit di pasaran dunia. Walaupun demikian, kerajaan negeri di bawah kepimpinan Musa, mampu merangka bajet untuk kesejahteraan rakyat jelata.

4. Bajet2016 negeri Sabah yang dibentangkan pada Jumaat, akan dibahas bermula isnin depan, dan seteruskan dipohon untuk diluluskan selepas perbahasan.

5. Setiap Bajet sekurang-kurang mempunyai empat pecahan, iaitu emolumen, perbelanjaan berulang, perbelanjaan khas dan perbelanjaan pembangunan. Bagi Tahun 2016, belanjawaan sebanyak RM3.490.39juta digunakan untuk - Emolumen RM714.29 juta, - Perbelanjaan Berulang RM1,179.55 juta,- Perbelanjaan Khas RM1,596.54 juta,- Pembangunan RM1,148.89 juta, merangkumi peruntukan negeri RM698.99 juta dan peruntukan Kerajaan Persekutuan RM449.89 juta.

6.. Perbelanjaan pembangunan 2016 mengikut bidang: - RM441.67 juta atau 63.19 peratus adalah untuk ekonomi, - RM212.76 juta atau 30.44 peratus untuk sosial,- RM44.56 juta atau 6.37 juta adalah untuk pentadbiran.

7. Peruntukan mengikut kementerian (Perbekalan/Pembangunan): - Kementerian Kewangan RM1,243.84 / RM14 juta,- Kementerian Pembangunan Infrastruktur RM718.01 juta / RM246.87 juta,
- Jabatan Ketua Menteri RM475.86 juta / RM153.60 juta,- Kementerian Pertanian dan Industri Makanan RM295.62 / RM113.98, - Kementerian Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna RM139.42 juta / RM5.02 juta,- Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar RM110.32 juta / RM13.15 juta,- Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan RM82.40 juta / RM18.37 juta,
- Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat RM87.09 juta / RM4.15 juta,
- Kementerian Pembangunan Luar Bandar RM70.98 juta / RM100 juta,- Kementerian Belia dan Sukan RM65.68 juta / RM14.45 juta,- Kementerian Pembangunan Industri RM11.15 juta / RM15.40 juta. Perbelanjaan perbekalan yang tidak termasuk dalam kementerian-kementerian ialah sebanyak RM28.45 juta manakala Perbelanjaan Tanggungan pula ialah sebanyak RM161.57 juta.

8. Peruntukan pembangunan:
- RM1,373.59 juta diperuntukkan untuk pembangunan infrastruktur dan kemudahan awam,
- RM469.50 juta bagi pertanian,
- RM76.46 juta bagi pembangunan sektor industri dan pembuatan,
- RM218.37 juta bagi pelancongan,
- RM290.08 juta bagi mensejahterakan hidup rakyat,
- RM234.96 juta bagi mempersiaga modal insan,
- RM234.96 juta bagi memperkasa belia,
- RM56.75 juta bagi mencemerlangkan sukan,
- RM82.16 juta bagi pembangunan ICT,
- RM218.31 juta bagi pembangunan wanita,
- RM80.22 juta bagi pembangunan bandar dan wilayah serta kuasa-kuasa tempatan.

9. Peruntukan keperluan rakyat:
- Pembinaan Loji Air Semporna & Loji Rawatan Air Kundasang
- Pengenalan 4 Mini Estet Sejahtera (MESEJ) untuk membasmi kemiskinan.
- Perkhidmatan Keretapi yang lebih berkualiti antara Tg Aru-Tenom.
- Liputan Sistem Pembentungan berkualiti di Keningau.
- Program Kampung Sejahtera untuk pembangunan Kampung Yang Mundur di Sabah.
- Pengenalan K-Rakyat, 1 Sabah 1 Kontek Rakyat.
- Peruntukan 12.5 Juta Subsidi bagi golongan kurang mampu memiliki rumah kos rendah bagi kawasan pedalaman & Tawau.
- Bantuan Khas RM 500 kepada Penjawat Awam Negeri Sabah bermula Januari 2016.
- Kenaikan 1 Tangga Gaji bagi semua Penjawat Awam Negeri Sabah.

Ucapan penuh YAB Ketua Menteri Sabah boleh dimuat turun melalui laman web https://www.sabah.gov.my/main/ms-MY/Home/Budget..

19 November 2015

Bajet 2016 Sabah Akan Dibentang Esok

1. Esok, Jumaat di Dewan Undang Negeri Sabah, persidangan terakhir DUN untuk Tahun 2015, Ketua Menteri Sabah yang juga Menteri Kewangan Negeri akan membentangkan Bajet Sabah bagi Tahun 2016.

2. Bajet Sabah bagi tahun depan, besar kemungkinan tidak dapat menandingi bajet-bajet sebelumnya memandangkan harga minyak dan komoditi yang jatuh di pasaran dunia.

3. Perekonomian Sabah, sebenarnya tergantung kepada tiga sektor, iaitu sektor minyak, perladangan dan pelancongan. 

4. Selain harga minyak dan komoditi pertanian seperti kelapa sawit yang menjunam di pasaran dunia, sektor pelancongan juga terganggu akibat gempa bumi yang melanda Gunung Kinabalu awal Jun lalu, selain penculikan di Sandakan pada awal mei.

5. Bajet Sabah bagi tahun 2015 berjumlah RM3.812juta dengan surplus RM49.23juta. Bajet Tahun 2015 yang membawa visi Menumpu Kelestarian Pembangunan Untuk Kesejahteraan Rakyat. Apa kah tema bajet tahun 2016? dan berapa jumlah kah bajet Negeri? Esok akan diketahui semasa Ketua Menteri membentangkannya.

18 November 2015

Sabah Akan Terus Simpanan Tetap Bn

1. Terlihat bagaimana para MP Bn Sabah kecuali MP Semporna menyokong DS Najib Razak melalui sokongan terhadap Bajet2016. Daripada 22 MP Bn Sabah, 21 menyokong bajet tersebut. 

2. Sabah mempunyai 25 kawasan parlimen. Pada PRU 2004 dan 2008, hanya satu kawasan terlepas kepada pembangkang, kecuali pada PRU-13, di mana pembangkang menambah 2 kerusi, iaitu Penampang dan Sandakan.

3. Melihat kepada keadaan politik semasa, walaupun berbagai isu nasional menyelubungi negara, dan isu GST, nampaknya rakyat Sabah masih berdiri teguh kepada kerajaan Bn. 

4. Para wakil rakyat Bn Sabah, adalah mereka yang mewakili kawasan masing-masing, mempunyai perasaan yang sama dengan rakyat yang diwakili. Perasaan rakyat yang diwakili itu dizahirkan melalui para MP yang mereka pilih , dan ditunjukan melalui sokongan terhadap Bajet 2016 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan pada 23 oktober lalu di Dewan Rakyat.

5. Para pemimpin Sabah yang mendengar degup jantung rakyat yang diwakili mereka, kecuali Semporna, menganggap bahawa kepimpinan DS Najib merupakan yang terbaik untuk Sabah. 

6. Kepimpinan DS Najib Razak, bukan sahaja mendapat sokongan para pemimpin Bn di Sabah, akan tetapi sokongan Ketua Menteri Sabah yang juga Pengerusi BN negeri dan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri- Datuk Musa Haji Aman, akan terus memperkokoh kedudukan Perdana Menteri, malah melalui sokongan tersebut, Sabah akan terus menjadi simpanan tetap Bn pada PRU-14 akan datang.

7. Sebenarnya, selepas sahaja keputusan PRU-13, di mana dua kawasan yang dimenangi pembangkang di peringkat parlimen dan 12 kawasan dun, rakyat di kawasan-kawasan tersebut merasa tertipu oleh dakyah pembangkang sebelum PRU itu. Kini, rasa menyesal rakyat di kawasan-kawasan tersebut ditunjukkan melalui sokongan mereka terhadap aktiviti-aktviti Bn di kawasan-kawasan tersebut, malah dua ADUN pembangkang awal-awal lagi telah mengistiharkan diri sebagai ADUN mesra Bn, iaitu ADUN Matunggong dan ADUN Kedamaian. Malah ADUN Kedamaian telahpun diterima oleh PBRS parti kompnen BN sebagai salah seorang Naib Presiden Parti itu.

8. Kini rakyat Sabah terutama di kawasan yang dimenangi pembangkang, menyedari, bahawa perjuangan Ketua Menteri Sabah adalah untuk rakyat keseluruhan, tanpa mengenal suku dan agama, melainkan memajukan Sabah untuk generasi akan datang.

9. Melalui kepimpinan Musa, dijalankan berbagai program untuk rakyat termasuklah penghijauan negeri ini, agar negeri ini akan terus menjadi tumpuhan pelancong asing, kerana kehijauan semulajadi yang senantiasa terperlihara.

10.Dalam masa 4 tahun daripada sekarang, diperkirakan Sabah akan menikmati semula pendapatan melalui perkayuan, kerana impak kepada pemuliharan hutan yang terkawal, sejak 20 tahun lalu. Selain itu, Sabah juga akan menjadi pengeluar undang peliharaan terbesar, apabila projek udang di Pitas beroperasi sepenuhnya.

11. Sabah di bawah teraju Musa, bukan sahaja diiktiraf oleh Ketua Audit Negara sebagai negeri yang mengamalkan tata urus kewangan yang baik, akan tetapi penarafan antarabangsa juga memberi gred AAA kepada pengurusan kewangan negeri.

12. Sabah, sejak diterajui Musa, bukan sahaja mampu mengumpul simpanan kewangan negeri yang cukup besar, malah dapat erangka bajet negeri yang cukup besar, malah memcatit rekod, selain itu, amalan pengurusan negeri yang telus dan teratur, membuatkan lebihan dagangan negeri senentias surplus beberapa tahun lamanya.

13. Pada November ini, Musa akan membentangkan bajet tahun 2016, apa kah bajet tersebut akan melepasi angka RM4bilion seperti tahun 2014 dan 2013? sama-sama kita tunggu, kerana bajet tersebut mengambarkan pembelaan kepada rakyat  Sabah yang terus memilih kerajaan Bn dan seterusnya menjadikan Sabah terus menjadi simpanan tetap Putrajaya.

15 November 2015

Minyak Sabah

1. Sedih, apabila terbaca, bahawa Sabah merupakan pengeluar minyak terbesar dalam negara, namun hanya dibayar sekitar RM1bilion setahun. 

2. Kalau melihat kenyataan daripada Shell, bahawa daripada 600 boe keluaran negara, hampir 50 peratus daripada keluaran itu datangnya daripada Sabah. 

3. Cari gali minyak dan gas bermula tahun 1974, apabila Petronas ditubuhkan. Perjanjian bayaran dimuktamadkan pada Tahun 1976, di mana Sabah dibayar tunai 5 peratus daripada keluaran kasar, sebabnya, di atas kertas, keuntungan 15 peratus, dibahagi tiga, 1/3 bagi operator, 1/3 untuk persekutuan dan 1/3 lagi negeri pengeluar.

4, Selama 40 tahun, sebagai pengeluar minyak dan gas, tiada mercu tanda yang mengambarkan bahawa Sabah merupakan pengeluar minyak utama negara, sebaliknya, wilayah yang bukan pengeluar mempunyai mercu tanda, seperti Kuala Lumpur dengan KLCCnya,Melaka dengan penapis minyak dan kini Johor juga dengan pusat lojistik minyaknya.

5. Memang beberapa tahun lalu dibina SGOT di Kimanis Sabah, untuk saluran gas ke Bintulu, namun ianya wujud selepas beberapa dekad.

6. Kalaulah dilihat masa puncak harga minyak, di mana Sabah mengeluarkan sekurang-kurangnya 300ribu boe, maka Sabah dalam setahun mengeluarkan RM47bilion setara minyak, walaupun kini hanya separuh daripada jumlah itu, akibat penurunan harga minyak global.

7. Tidak dapat dibayangkan impak pembangun ke atas Sabah, jika keluaran hasil minyaknya digunakan untuk membangun Sabah, mungkin impak ekonominya tidak mengakibatkan penghijrahan.

8. OKlah, belum terlambat, jika selama 40 tahun hasil minyak Sabah ditumpukan untuk pembangunan Semenanjung, maka sudah tiba giliran Sabah pula untuk tempoh masa yang sama membangun negeri itu, agar on-par apa yang dikecapi penduduk Semenanjung, cara itu, barulah dikatakan adil dan seadilnya. 

9. OKB rasa, hanya melalui kepimpin DS Najib Razak dan kepiminan Datuk Musa Aman sahaja, ianya boleh berlaku. Sama-sama kita tunggu.

1 November 2015

Di Sabah Tiada Isu Utama Boleh Menyebabkan Rakyat Menolak Kerajaan Bn

1. Memang diakui bahawa pada PRU-13 lalu, Bn Sabah mengalami kekalahan di 12 Dun, di mana kekalahan tersebut mencercat kejayaan bagi PRU-2004 dan 2008, di mana hanya satu kerusi terlepas kepada parti pembangkang.

2. PRU-13 merupakan pilihanraya yang dipenuhi berbagai janji daripada pembangkang yang diketuai Dato Seri Anwar Ibrahim, sehingga menyebabkan beberapa kawasan terperangkap dengan janji-janji tersebut, khususnya kawasan-kawasan KDM dan cina.

3. PRU-13 dipenuhi berbagai sentimen yang direkayasa oleh pembangkang khususnya berkaitan dengan Kalimah Allah serta isu pembakaran injil oleh Presiden Perkasa Dato Ibrahim Ali.

4. Faktor yang menyebabkan kekalahan calon-calon Bn pada PRU-13 lalu di Sabah, selain faktor yang disebutkan pada para 2 dan 3, juga calon-calon yang dikemukakan parti-parti komponen yang tidak berwibawa malah tidak mempunyai rekod berkerja untuk rakyat, malah bagi calon-calon recycle, seperti di Dun Kedamaian dan Tamparuli, walaupun berpenggal-penggal sebagai wakil rakyat, malah diberikan peluang sebagai pembantu Menteri, namun tidak mengutamakan rakyat yang diwakilinya, malah ada calon tertentu, tidak membenarkan rakyat daripada kawasannya berkunjung ke rumah kediamannya.

5. Bagi berdepan dengan PRU-14, sebenarnya tiada isu utama yang boleh di bawah pembangkang mengecam kerajaan Bn secara umum, namun, masalah utama yang didepani oleh Bn adalah masalah setempat, khususnya berkaitan peribadi dan perebutan kuasa sesama sendiri di kawasan-kawasan tertentu. Sebagai misalan, bagi Dun Kedamaian, telah terdedah, bahawa memang wujud kepentingan peribadi di kawasan tersebut. Ianya ditunjukkan melalui pemilihan Bahagian PBS di kawasan itu pada bulan lalu. Bekas Setiausaha Bahagian PBS yang dilantik sebagai Pemimpin Pembangunan Masyarakat kawasan tersebut telah bertanding jawatan Ketua Bahagian, kerana kekosongan jawatan tersebut. Syogianya, mantan Ketua Bahagian kawasan tersebut akan membantu setiausaha bahagian yang telah begitu lamanya berkhidmat semasa beliau menjadi Ketua Bahagian, namun pada pemilihan tersebut, mantan Ketua Bahagian itu berkempen menentang bekas Setiausaha bahagiannya tersebut, dengan bunyi kempen, sesiapa sahaja boleh mengundi calon-calon Ketua Bahagian, akan tetapi jangan undi Daimin Sulukan, kerana kalau menang, dia akan menjual PBS kepada Datuk Salleh Tun Said atau Umno, kerana didapati Daimin merupakan penyokong kepada Datuk Salleh.

6. Datuk Salleh merupakan Ketua Bahagian Umno Kota Belud, by convention, setiap kawasan di mana MP nya daripada Umno, maka Ketua Bahagian Umno merupakan Pengerusi Bn bagi kawasan tersebut. Melihat kepada keadaan di Dun Kedamaian, kawasan itu, tidak akan bakal kembali kepada pangkuan Bn, kerana masalah beberapa pemimpin di kawasan tersebut. Mereka akan sanggup mengalahkan calon Bn, dengan tujuan agar semua pihak putih mata. Inilah yang berlaku pada PRU-13 lalu, kerana rekod calon yang bersifat seperti pada para 5, maka ramai pengundi menolak calon tersebut meskipun mewakili Bn. Akibat tindakan beberapa pemimpin dan pengundi, maka calon parlimen Bn juga terkena tempias, sehingga semua Pusat daerah Mengundi bagi kawasan tersebut Bn kalah.

7. Berdepan dengan PRU-14, Bn Sabah walaupun pada masa ini ada kejadian-kejadian yang berlaku, khususnya dalam Umno, kerana pemecatan MP Semporna yang juga Naib Presiden Umno daripada kabinet Persekutuan, hanya akan berimpak bagi kawasan Parlimen Semporna, tidak akan merebak ke kawasan Dun, walaupun MP Semporna tersebut tidak dicalonkan semula.

8. Sebenarnya, isu yang didepani Bn Sabah, bukan bersifat umum yang mengarah kepada pucuk pimpinan yang diketuai Ketua Menteri Sabah, akan tetapi bersifat setempat yang berkaitan dengan perkhidmatan wakil-wakil rakyat. Untuk pengetahuan pucuk pimpinan, ada wakil-wakil rakyat di kawasan-kawasan tertentu tidak berkhidmat kepada rakyat yang diwakilinya secara keseluruhan, akan tetapi berisfat selektif dan pilih kasih, dan mengutamakan para kroni dan pembodek.

9. Adalah dicadangkan untuk memastikan, kawasan-kawasan yang dimenangi dengan majoriti yang rendah untuk kekal sebagai kawasan Bn, maka pergantian calon perlu dilakukan, kerana mengekalkan calon-calon yang menang pada PRU-13 lalu, boleh membawa padah atau lebih banyak negatifnya daripada positif.

10. Pucuk pimpinan Bn Sabah, sudah tentu mempunyai maklumat yang jitu dan terkini berkaitan dengan kawasan-kawasan yang diwakili ADUN tertentu, samada yang melibatkan ADUN daripada Umno mahupun komponen Bn. Jangan berulang kekalahan calon-calon Bn pada PRU-13 lalu kepada calon-calon pembangkang yang tidak dikenali, atas sebab protes pengundi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels