10 June 2018

SIDANG KHAS DUN SABAH- AKAN TERLAKSANA KAH?

ESOK , 11 Jun 2018 akan dilaksanakan Sidang Khas Dun Sabah, namun sidang itu dihalang oleh ADUN Tamparuli- Datuk Jahid Jahim menerusi satu injunksi melalui Mahkamah Tinggi, Kota Kinabalu pada 6 Jun. 

Apa kah tindakan menghalang Sidang Khas Dun Sabah itu akan diberikan oleh mahkamah? Jika Ya, maka kedudukan Jahid sebagai wakil rakyat masih dihormati undang-undang, jika mahkamah mengenepikan tindakan beliau, maka mahkamah perlu memberi jawapan, mengapa tindakan injunksi itu tidak dapat diberikan.

Tindakan injunksi Jahid ada hubungan dengan kemelut dua Ketua Menteri Sabah, pada masa yang bersamaan.

Dalam keadaan sekarang, walaupun Datuk Shafie Apdal menjalankan tugas sebagai Ketua Menteri, namun perlantikan beliau dicabar menerusi mahkamah oleh Tan Sri Musa Aman yang dilantik ke jawatan itu pada 10 Mei.

Shafie yang dilantik ke jawatan Ketua Menteri pada 12 Mei, masih tanda tanya kesahihannya, kerana semasa beliau dilantik, Musa masih Ketua Menteri yang sah.

9 Julai telah ditetapkan Mahkamah Tinggi, Kota Kinabalu untuk mendengar saman TS Musa terhadap TYT dan Shafie.

9 June 2018

UMNO SABAH KENA DIJENAMAKAN

Tiada yang boleh meramalkan, apa masa depan parti Umno di negara ini, kerana untuk pertama kalinya kehilangan kuasa selepas berkuasa 61 tahun.

Kalau melihat apa yang sedang berlaku pada parti itu selepas kehilangan kuasa, bukan sahaja ahli malah pemimpin bagaikan anak ayam kehilangan indung.

Pertemuan Pemangku Presiden parti itu Datuk Ahmad Zahid Hamidi dengan Tun Dr Mahathir, kononnya meminta nasihat, adalah satu tindakan yang menunjukkan bahawa parti itu kehilangan arah dan panduan.

Tindakan pemimpin Naib Presiden Datuk Hishamuddin Hussien untuk tidak bertanding sebarang jawatan, dengan hela, memberi peluang kepada pemimpin lain, membawa pengertian bahawa parti itu tiada masa depan lagi.

Jika pada pemilihan parti bahawa semua jawatan penting parti, khususnya Naib-Naib Presdien dimenangi oleh mereka yang masih diterima rakyat, kemungkinan masih ada peluang menghidupkan semula parti itu, namun jika pada pemilihan kali ini, turut dimenangi oleh mereka yang ditolak rakyat, penulis tidak dapat membaangkan atas cara apa mereka itu mampu membangkitkan kepercayaan rakyat kepada parti.

Mereka yang telah ditolak rakyat, seharusnya tidak perlu didepan lagi, kerana mereka itu sebenarnya adalah sebahagian daripada pemimpin yang telah ditolak pada PRU-14.

Dalam kes UMNO Sabah pula, negeri itu mempunyai pengalaman bahawa mana-mana parti yang kehilangan kuasa terlalu sukar untuk bangkit semula, kecuali dijenamakan.

Parti USNO yang tewas pada tahun 1976, sehingga dibubarkan, tidak pernah bangkit lagi, demikian juga parti Berjaya yang tewas pada tahun 1985, hilang tanpa nisan. Bagi PBS pula yang hilang kuasa pada tahun 1994, hanya menjadi sebahagian kerajaan apabila menyertai semula Bn pada tahun 2002.

Hakikat kena diterima bahawa penerimaan rakyat Sabah terhadap Umno tidak akan berulang lagi seperti mana diterima oleh parti itu yang bermula tahun 1994. Penerimaan rakyat Sabah terhadap parti itu, sebenarnya telah dinoktahkan pada PRU-14.

Bagi pemimpin Umno atau wakil-wakil rakyat Umno, jika roh dan semangat USNO ingin dibangkitkan, Umno Sabah perlu dijenamakan, atau perlu ditubuhkan satu wadah baru sebagai wadah perjuangan.

Para pemimpin Umno kena ikut rentak aspirasi rakyat, bukannya sebaliknya. Memaksa rakyat menerima semula Umno, mungkin boleh, hanya sekadar menang satu dua kerusi dikawasan di mana pemimpin yang mewakili parti itu mempunyai kekuatan peribadi di peringkat akar umbi.

Sesebuah parti yang boleh menang pilihanraya, apabila ianya diterima secara umum oleh rakyat. Ambil iktibar bagai mana parti Warisan Sabah boleh menang 21, kawasan DUN, yang mana 15 daripadanya adalah wilayah Umno. Tidak keterlaluan, pada PRU-15 akan datang, 16 kawasan yang dimenangi calon Umno, separuh daripadanya akan dirampas parti pimpinan Datuk Shafie Apdal, jika para pemimpin Umno masih mempertahankan parti itu, tanpa dijenamakan.

7 June 2018

ADUN TAMPARULI- MINTA MAHKAMAH HALANG SIDANG KHAS DUN SABAH

ADUN Tamparuli- Datuk Jahid Jahim memfailkan "injunction" di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu, pada Rabu, 6 Jun, 2018 bagi menghalang Speaker DUN Sabah, Setiusaha DUN Sabah dan Datuk Shafie Apdal menjalankan Sidang Khas DUN Sabah pada 11 Jun. Sidang khas itu mempunyai 2 Agenda, iaitu angkat sumpah para ADUN, termasuk ADUN lantikan, dan Agenda ke-2 Usul Percaya kepada Datuk Shafie Apdal.

Menerusi injuksi yang difailkan, Mahkamah diminta menghalang sidang khas itu sementara menunggu saman Tan Sri Musa Aman terhadap TYT Sabah berkaitan kesahihan angkat sumpah Datuk Shafie Apdal pada malam 12 Mei, 2018 sebagai Ketua Menteri ke-2 selang 48 jam selepas Musa dan kabinet beliau mengangkat sumpah jawatan pada 10 Mei, sesuai dengan Keputusan PRU-14 Sabah.

Kerajaan Musa secara teknikal kehilangan sokongan, kurang 48 jam selepas mengangkat sumpah, ekoran LOMPAT KATAK 6 ADUN Bn untuk menyokong Datuk Shafie Apdal, meskipun ADUN yang sama berikrar menyokong Musa pada 10 Mei, 2018 (gambar kanan).

Apa kah injuksi Jahid itu diambil tindakan oleh Mahkamah? sama-sama kita tunggu. 

MENYERAH ATAU STRATEGI??

Pemangku Presiden Umno- Dato Zahid Hamidi berkongsi sendiri gambar perjumpaan beliau dengan Tun Dr Mahathir.

Menerusi gambar (kiri) mantan TPM itu membuat catitan laman instagram beliau "Semoga pertemuan ini memberi kebaikan kepada semua". Namun melihat kepada raut wajah Perdana Menteri ke-7 itu, semacam sungguh serius yang membawa 1001 pengertian.

Melihat kepada gambar (kanan) menggambarkan, bahawa Tun M menerima mantan TPM bukan seperti "tetamu" yang dinanti-nantikan, sebaliknya hanya "tetamu biasa"- jika dilihat tafsiran gambar yang membawa 1001 makna.

Zahid yang menjalankan tugas Timbalan Presiden Umno sebelum PRU-14, kemudiannya memangku Presiden selepas Umno dan Bn tewas dalam PRU itu, hanya cukup sebulan peseteruan dengan Tun M, kini berlaku pertemuan. Apa kah pertemuan itu untuk menyerah atau strategi? sesuai dengan kenyataan mantan TPM itu di IG beliau?

Untuk menang perang, berundur tidak semestinya menyerah kalah, sebaliknya, ianya boleh digunakan untuk mengatur startegi. Strategi apa yang sedang dirancang? sama-sama kita tunggu.

6 June 2018

PRU-14: PENGARAH PENDIDIKAN SABAH KEMPEN BN?

MENURUT Perintah AM, setiap pegawai kerajaan mesti berkhidmat kepada Government of the day. Jika ada pegawai kerajaan turut hadir pada majlis-majlis rasmi yang dihadiri pemimpin kerajaan of the day, samada masa pilihanraya atau pun tidak, menunjukkan bahawa pegawai kerajaan sentiasa setia pada Government of the day. 

Jika terdapat tuduhan atau dakwaan bahawa pegawai kerajaan turut berkempen bagi pihak kerajaan, maknanya, pegawai itu patuh pada kerajaan of the day, seperti mana akujanji setiap penjawat awam- SAYA YANG MENURUT PERINTAH.

Kelazaimannya, pegawai kerajaan atau penjawat awam, tidak hadir pada majlis-majlis kempen politik. Mereka hadir pada program anjuran rasmi kerajaan. Jika pemimpin kerajaan yang merasmikan sesuatu anjuran kerajaan bercakap soal politik, bukan membawa erti bahawa pegawai kerajaan yang turut hadir berpolitik. 

Pegawai kerajaan tiada kuasa menghalang seseorang pemimpin kerajaan bercakap soal politik, kerana kerajaan yang dibentuk berasaskan parti politik. Makna kata, kerajaan yang memerintah dikuasai oleh parti politik. 

Dakwaan seorang pengguna facebook (seperti pada caption), hanya dakwaa seorang individu yang bersifat dakwaan, kerana sesuai dengan fungsi Pengarah sesebuah agensi kerajaan, maka satu keharusan baginya untuk hadir pada majlis-majlis anjuran kerajaan of the day. Sudah menjadi protokol bagi seseorang penjawat awam yang berstatus pengarah, sentiasa dijemput, di majlis-majlis yang dianjurkan kerajaan yang turut dihadiri oleh menteri atau Ketua Menteri, Timbalan Perdana Menteri atau Perdana Menteri.

Jika pada masa lalu di Sabah, menteri dan Ketua Menteri daripada Bn, dan kini daripada Parti Warisan Sabah, maka Pengarah pendidikan yang sama turut hadir pada majlis-majlis anjuran kerajaan of the day, kerana falsafah penjawat awam, iaitu Saya Yang Menurut Perintah.

Penjawat awam akan sentiasa setia kepada Government of the day sehinggalah bersara, seperti mana yang dilakukan mantan pegawai PPD Kota Belud, yang menjadi calon PWS pada PRU-14 lalu di Dun Usukan. 

Penjawat awam, tidak akan membawa fahaman politik semasa bertugas, sebab itu tidak akan ada penjawat awam berucap politik di mana-mana majlis, selagi mereka masih berkhidmat.

Dakwaan pengguna facebook itu, sebenarnya bersifat dakwaan semata-mata, dan kemungkinan ada muslihat tertentu, termasuk mencemarkan imej seorang penjawat awam.

Jawatan Pengarah Pendidikan Sabah, bukanlah jawatan politik. Dan setiap yang menduduki jawatan itu tahu status jawatan itu.

5 June 2018

UMNO JADI MANGSA PEMIMPIN SENDIRI?

JIKA benar pendedahan demi pendedahan yang dilakukan Kerajaan Pakatan Harapan berkaitan wang negara, maka wajarlah parti Umno/Bn kalah pada PRU-14.

Melihat kepada pendedahan itu, termasuk rampasan wang ratusan juta ringgit, tidak termasuk barangan berharga, malah pendedahan terbaru berkaitan projek saluran paip berbagai produk (MPP) Melaka yang bernilai RM5.35 bilion dan Saluran Paip Gas Trans Sabah (STGP) yang bernilai RM4.06 bilion, yang dilaksanakan oleh anak syarikat Kementerian Kewangan, Suria Strategic Energy Resources (SSER).

Menurut Menteri Kewangan- Lim Guan Eng, walaupun projek itu dilaksanakan pada April, 2017 akan tetapi progres penyiapannya hanya 13%, akan tetapi pembayaran sejumlah RM8.25bilion (87.7%) telah dilaksanakan. Biasanya, projek terbengkalai, berpunca daripada cara pembayaran ini. Dua projek ini, sebelum ini tidak pernah didedahkan. 

Jika benarlah, ramai pemimpin yang lalu (kerajaan Bn, menyalah guna kuasa untuk kepentingan peribadi), maka, kini terdedah kepada ahli/penyokong, mengapa Tuhan membuka hati rakyat yang selama ini menyokong parti itu, untuk menentang, supaya semua tindakan buruk para pemimpin yang menyalahgunakan kedudukan terlondeh sejelas-jelasnya.

Adalah dialu-alukan, semakin banyak pendedahan yang berkaitan dengan pemimpin Umno, agar para ahli dapat memilih pemimpin parti itu yang benar-benar bersih daripada sebarang skandal, sempena pemilihan parti itu April, 2019.

Umno tidak boleh lagi dipimpin oleh mereka yang terpalit dengan sebarang isu, kerana rakyat menjadikannya sebagai tolok ukur.

Kepada mereka yang merasa ada isu atau skandal atau mereka yang telah ditolak rakyat, berundurlah. Jangan ulangi lagi, bahawa parti kalah kerana angkara pemimpin sendiri.

UMNO KENA BERTINDAK INKLUSIF

Parti UMNO kena membuang jauh-jauh sifat eklusif ( KITA-KITA sahaja), dan perlu bertukar kepada inklusif, jika mahu kembali mendapat sokongan rakyat. 

Umno tidak boleh lagi menjadi parti VVIP sahaja, sebaliknya perlu melibatkan semua lapisan, khususnya mereka yang berada di akar umbi.

Era ini, setiap pemimpin parti itu, bukan sahaja perlu melibatkan rakyat, akan tetapi perlu kelihatan merakyat. Sifat-sifat yang biasa diamalkan parti itu selama 61 tahun, perlu dijadikan sempadan, kerana ianya sudahpun dinoktahkan pada 9 Mei, 2018.

Para pemimpin Umno, khususnya di peringkat atas, kena berubah 360 degree, kena bertindak proaktif, dan kalau boleh bertindak diluar kotak kebiasaan parti itu.

Memang tidak mudah berubah, namun perubahan adalah kemestian. Para pemimpin parti tidak perlu menunggu lama untuk berubah. Masa 5 tahun, bukan lah lama. Para pemimpin perlu memperlihatkan kencederungan, bahawa parti itu benar-benar berubah.

Kebiasaan majlis-majlis parti itu, yang memperlihatkan ala VVIP dan melibatkan pemimpin "top" sahaja perlu dibuang jauh-jauh, kerana cara itu, tidak akan boleh memenangkan parti. Kemenangan sesebuah parti, apabila bersifat merakyat, sepertimana awal penubuhan parti itu. Penubuhan awal parti yang membawa misi ABATA ( agama bangsa tanah air) semacam dilupakan, kerana para pemimpin menukar cara parti itu kepada KITA-KITA SAHAJA.

Para pemimpin parti, kena mengambil iktibar, kebosanan rakyat terhadap parti itu, kerana tindakan para pemimpin "top" yang berlagak seperti maharaja, tidak boleh disentuh, mempraktikkan, pengkelasan termasuklah kepada penyokong dan ahli parti, benar-benar dihukum pada PRU-14.

Penulis masih dapat melihat, walaupun parti itu kehilangan kerajaan yang diterajui selama 61 tahun, namun para pemimpin masih ditakuk lama, "KAMI INI PEMIMPIN" anda-anda hanya penyokong, anda-anda hanya rakyat 'PERLU AKUR dengan arahan- TOP-DOWN".

Hakikat yang perlu diterima, sifat TOP-DOWN sudah berlalu, sifat eklusif sudah berlalu, era ini, Umno kena bertindak inklusif..TITIK.

DISEBALIK WANG SIMPANAN SABAH

AGAK pelik, mengapa parti politik yang berdegar-degar sangat mempersoalkan berkaitan kedudukan kewangan negeri? sedangkan kerajaan negeri, mempunyai Setiausaha Tetap Kementerian, Akauntan Negeri, malah Menteri Kewangan, selain pembantu menteri kementerian itu. Jika benar, bahawa memang Sabah TIADA simpanan wang, dan kerajaan negeri hanya menanggung hutang, maka pihak yang berkaitan dengan kerajaan yang perlu mengumumkan kedudukan itu, bukan seseorang yang tiada locus standi dalam kerajaan, kecualilah, individu berkenaan telah dilantik secara sah sebagai jurucakap kerajaan.

Sejak Datuk Shafie Apdal menjawat Ketua Menteri Sabah, maskipun kedudukan beliau sedang dipertikaikan berasaskan Perlembagaan Negeri, beliau mengeluarkan kenyataan, tanpa disokong data atau fakta, bahawa kerajaan negeri TIADA simpanan kewangan sepertimana terkandung dalam Laporan Ketua Audit Negara, 2016, bahawa simpanan Kewangan Sabah setakat 31 Disember, 2016 berjumlah RM3bilion, dan kemudiannya pada persidangan DUN Sabah sebelum pembubaran Dun Sabah pada 7 April, 2018, bahawa simpanan kewangan Sabah berjumlah RM3.74bilion.

Demikian juga semasa Pembentengan Bajet Sabah 2018, turut juga dinyatakan bahawa kewangan negeri terus berkeadaan surplus selama 16 tahun berturut-turut. Atas asas surplus itu, maka kewangan negeri dapat mengumpul simpanan kewangan negeri.

Selain menggamit persepsi, bahawa kerajaan negeri tiada simpanan kewangan, pemimpin parti Warisan Sabah- Martin Tommy, membuat dakwaan, salah satu anak syarikat Yayasan Sabah- Benta Wawasan Sdn Bhd, mengalami kerugian yang cukup besar, namun beliau tidak menyebut berapa kerugian itu. Namun, apa yang malang, anak syarikat itu, dapat membayar dividen kepada Kerajaan Negeri, sebagai misalnya, pada tahun 2016 membayar RM43juta. Dalam fahaman perakaunan, hanya syarikat yang untung sahaja, dapat membayar dividen.

Apa kah berlaku manipulasi? untuk mengwujudkan persepsi, supaya, kerajaan bertindak termasuk menjual tanah, menebang kawasan hutan Sabah, di mana pada tahun 2002, berjumlah 838ribu hektar dan kini menjadi 1.87juta hektar, sebagai usaha mendapatkan pendapatan negeri? Perlu diketahui, bahawa pemimpin yang ada terkait dengan penjualan tanah kerajaan kepada RISDA di mana RM15.5juta, wang pendahuluan agensi itu dilenyapkan oleh peguam yang terkait dengan pemimpin tertentu dalam parti itu.

4 June 2018

UMNO PERLU DIROMBAK

SENARIO politik semasa memerlukan parti Umno dirombak juga para pemimpin parti itu perlu bermuasabah diri.

Sifat top-down yang membelenggu parti itu sekian lama, akhirnya benar-benar bertindak balas, apabila rakyat menolak 24 calon-calon dikawasan yang dipertahankan parti itu pada PRU-14. 

Umno semasa berdepan dengan PRU-14 membawa bersamanya 88 kerusi parlimen, namun hanya dapat mempertahankan 54 kawasan parlimen.

Bn, yang diterajui Umno yang membawa bersamanya 133 kerusi parlimen semasa Parlimen dibubarkan pada 7 April, 2018 untuk membolehkan PRU-14, hanya dapat mempertahankan 79, kalah 54 kerusi parlimen. 

Keputusan PRU-14, BN-79, PKR-47, DAP-42, PPBM-13, Amanah-11, Warisan-8, Bebas 3 dan STAR-1 serta PAS-18.

Oleh kerana, PKR, DAP, PPBM, Amanah adalah parti Pakatan Harapan, maka menang PRU-14 dengan jumlah kerusi 113, lebih satu kerusi bagi majoriti mudah, 112 daripada 222 kerusi parlimen yang dipertandingkan.

Kekalahan Bn, kerana parti Umno tidak dapat membantu lagi parti-parti komponen khususnya di Semenanjung. Manakala di Sabah & Sarawak, sentimen yang melanda kepimpinan Umno telah mempengaruhi rakyat dua negeri itu menolak calon-calon Bn.

PRU-14, menyaksikan, bahawa rakyat negara ini, menolak Bn, bukan atas faktor parti akan tetapi atas faktor pemimpin yang dipalitkan atau terpalit dengan imej buruk. Tergambar sungguh, para pemimpin Umno yang terlihat sangat dekat dan mati-matian mempertahankan Perdana Menteri, ditolak oleh rakyat. Di Sabah, dua pemimpin utama Sabah ditolak rakyat, iaitu Datuk Rahman Dahalan dan Datuk Salleh Tun Said. Dua pemimpin ini, adalah dua pemimpin yang ditargetkan oleh Tun Dr Mahathir untuk dikalahkan.

Kalau dianalisa, 24 kawasan yang dipertahankan Umno tewas, adalah para pemimpin yang mengecam Tun Dr Mahathir, walaupun ada yang dapat mempertahankan kawasan masing-masing seperti Dato Zahid Hamidi, Dato Hishamuddin Hussien, Dato Nazri Tan Sri Aziz dan Dato Seri Najib Razak sendiri.

Berasaskan kepada trend pengundian rakyat pada PRU-14, maka untuk Umno kembali mendapatkan kepercayaan rakyat, selain dilakukan rombakan besar-besaran, juga perlu diubah cara pendekatan, kerana cara pendekatan yang digunapakai selama 61 tahun, telah dinoktahkan pada PRU-14.

Mengapa parti-parti seperti DAP dan PKR mendapat sokongan rakyat pada PRU-14? sebabnya parti-parti itu mengubah pendekatan, apabila bersatu dalam satu logo, dan kepimpinan. Kesepakatan antara para pemimpin DAP, PKR, PPBM dan Amanah benar-benar membuktikan teori, bahawa dalam politik tiada yang tidak mungkin.

Bersandarkan kepada keadaan itu, maka para pemimpin Umno perlu juga mengorak langkah ke depan, bertindak di luar kotak, supaya rakyat dapat kembali menyokong.

3 June 2018

POLITIK SEMASA-PERLUNYA KERAJAAN PERPADUAN

PARA pemimpin seperti Dato Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Zahid Hamidi, Datuk Seri Hadi Awang perlu memikirkan KERAJAAN PERPADUAN ( UNITY GOVERNMENT). Konsep UG ini muncul selepas PRU-2008, namun ianya tidak menjadi kenyataan.

Melihat scenario tindak tanduk kepimpinan Kerajaan Pakatan Harapan yang diterajui Tun Dr Mahahir, semacam mengelak kepada kontrak social dalam negara. Tindak tanduk Tun Dr Mahathir, mencerminkan perjuangan sebenar DAP- Malaysian Malaysia. 

Para pemimpin yang disebutkan di atas perlu bertindak, untuk mengelak gejala buruk bakal berlaku dalam negara. Tidak mungkin dibendung, apabila majority rakyat negara ini, melayu/bumiputera yang merasa tersisi dalam kerajaan sekarang tidak akan meletup. Sebelum keadaan itu berlaku, maka adalah sebaik-baiknya parti PKR, BN dan PAS bergabung untuk membentuk Kerajaan Perpaduan (UG). 

BN dengan 78 kerusi Parlimen, PKR dengan 47 dan PAS dengan 18, serta Plus Parti Warisan Sabah-8, berjumlah 151 kerusi Parlimen, menerusi jumlah itu, merupakan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat. 

Kepada para pemimpin yang disebutkan, buanglah ego masing-masing demi negara.

1 June 2018

JANGAN SALAHKAN KERAJAAN PH TIDAK TUNAI JANJI

JANGAN salahkan Kerajaan Pakatan Harapan, tidak tunai janji, tidak menghormati janji, tangguh janji manifesto. Mereka sudah menjumpai alasan untuk tidak melaksanakan janji, kerana negara mempunyai hutang yang diberikan tafsiran/definisi baru, sehinggakan hutang rasmi negara yang menggunakan tafsiran antarabangsa berjumlah RM686bilion menjadi RM1,087bilion. Ketika hutang RM686bilion, ianya merupakan 50.8% KDNK (KDNK negara pada 31 Disember,2017 berjumlah RM1,354bilion), kini kerana tafsiran baru, kadar hutang negara menjadi 80.3%.

Kerana tafsiran hutang negara yang baru, kemudiannya negara kehilangan pendapatan RM21bilion, kerana GST menjadi sifar peratus bermula hari ini (1 Jun,2018), maka kerajaan PH tiada pilihan, melainkan menangguhkan janji-janji mereka, menunggu, hutang negara berkurangan. Tidak tahu limit atau had mana jumlah hutang itu menurut tafsiran kerajaan. Kalau lah menunggu, sehingga 50%, nampaknya memerlukan sekurang-kurangnya 10 tahun atau dua penggal pemerintahan.

Para penyokong PH di 121 kawasan Parlimen diyakni dapat menunggu tempoh masa itu, kerana penyokong DAP boleh menunggu lebih 50 tahun untuk memerintah, penyokong PKR dapat menunggu 20 tahun untuk merealisasikan impian mereka menawan Putrajaya dan seterusnya menjadikan Dato Seri Anwar Perdana Menteri.

Bagi penyokong bekas kerajaan, iaitu Parti barisan Nasional, yang tersibar di 78 kawasan Parlimen, tidak kesahpun berkaitan janji-janji PH, kerana memang tahu, bahawa janji-janji tidak bakal dilaksanakan, kerana akan mempengaruhi kedudukan kewangan negara. 

Namun, apabila kerajaan PH menangguhkan atau tidak melaksanakan janji-janji, maka yang terkesan adalah penyokong mereka, sehingga kini, terpaksa menelan kahak sendiri, dan terpaksa menyokong tindakan kerajaan pilihan mereka. Mereka tidak lagi boleh berbuat apa, terpaksa menyokong, kerana terlajur perahu boleh diundur, terlajak undi, terima lah padahnya.

Syabas kepada penyokong PH kerana memberi derma/sumbangan kepada Tabung Harapan (bukan tabung kerajaan, kerana ianya bukan diwujudkan menerusi Akta Parlimen). Semoga tabung itu dapat mengumpul sekurang-kurangnya RM500bilion dalam tempoh 5 tahun. Jika tabung itu dapat mengumpul sejumlah itu, Petronas dan GLC lain seperti Khazanah Nasional tidak menjadi sapi perahan, apa tah lagi digunakan untuk bill-out syarikat-syarikat kroni. Kecenderungan untuk bill-out sudah ON THE WAY, kerana pengelaman Malaysia semasa Pasaran Saham terjejas teruk pada tahun 1997-2000, banyak syarikat kroni jatuh muflis, sehingga diwujudkan Danaharta untuk mengurus hutang tidak berbayar (NPL).

Kini, kerajaan terperangkap dengan permainan sendiri, apabila pasaran saham negara merundum sejak PH mengambil alih Putrajaya. Kepada syarikat kroni, jangan bimbang, harga minyak sedang menanjak naik, dan seterusnya Petronas akan mengaut keuntungan. Guna sahaja duit syarikat itu untuk mengurangi hutang, dan bail-out.

Kepada peminjam PTPTN, yang perlu juga membayar, hutang perlu dibayar. Ambillah iktibar, gunakan ilmu yang dipelajari sebelum terjebak dengan janji-janji bulan bintang. Demikian juga pengguna kenderaan yang berkapasiti 1300cc ke bawah dan penunggang motorsikal yang mengharapkan subsidi tersasar, beli lah pada harga tetap RON95, RM2.20/liter. Harga itu, hanya mahal 70 sen berbanding janji PH RM1.50 seliter.

31 May 2018

KERAJAAN PH TIDAK PERLU TUNAI MANIFESTO

MANIFESTO adalah cara menarik sokongan. Sama dengan ikan yang direndam dalam formalin, nampak segar meskipun, ikan itu stok lama. Apa yang penting, ikan itu dibeli pembeli. Demikian juga Manifesto. Tiada peraturan atau undang-undang mengatakan bahawa manifesto atau akujanji perlu ditunaikan. Lagi pun manifesto, bukan pun sah daripada segi undang-undang.

Meskipun kerajaan PH sudah menjadi kerajaan, tetapi mereka masih menggunapakai, kaedah mengaburi mata rakyat. Mereka memberi tafsiran baru berkaitan hutang, dengan memasukkan “jaminan” sebagai bentuk hutang. Mereka buang pengertian hutang yang merupakan liabiti. Jaminan, belum ditafsirkan dalam perakaunan sebagai liabiti sebelum ini. 

Kerajaan PH juga memasukkan PAJAKAN sebagai hutang, sedangkan tiada mana-mana akaun sebelum ini memasukkan pajakan sebagai hutang. 

Apabila kerajaan baharu memberi tafsiran baru berkenaan hutang, maka hutang negera menjadi 1,087.3 bilioan setakat 31 Disember, 2017, dengan pecahan hutang rasmi kerajaan RM686.8bilion (50.8% KDNK), jaminan RM199.1bilion (14.6% KDNK) dan Pajakan RM201.4bilion (14.9% KDNK). 

Apabila mereka “push-up” jumlah hutang. Mereka mahu menanamkan jumlah itu pada fikiran rakyat, supaya rakyat tidak menaggih janji. Mereka bermain politik dengan rakyat, tanpa menyedari bahawa mereka adalah kerajaan semasa. 

Penulis yakin, janji seperti bantuan minyak untuk kereta di bawah 1,300cc dan motorsikal, selain menurunkan harga pada paras RM1.50/liter, pembatalan bayaran PTPTN bagi peminjam yang belum bergaji RM4000, pemansuhan bayaran tol, selain bantuan RM50 kepada suri rumah campur 2% caruman suami telah berjaya menarik pengundi, selain anggapan bahawa sara hidup akan turun serta merta, apabila GST dimansuhkan (kini pemansuhan digantikan dengan sifar peratus). 

Memang janji yang disebutkan terlalu sukar untuk dilaksanakan, kerana ianya membabitkan kewangan yang cukup besar, lagipun, semua yang disebutkan itu, termasuk dalam perkara pakai buang (bukan renewable). 

Kerana kesukaran itu, maka kerajaan terpaksa mencari kambing hitam untuk dijadikan alasan. Mereka kini, menjadikan HUTANG NEGARA sebagai kambing hitam. 

Hutang ada yang berjangka pendek dan panjang. Hutang RM1,087.3bilion itu, bukanlah hutang yang perlu dibayar esok, hutang itu, dibayar berasaskan jadual pembayaran, ada yang setahun, ada yang berjangka masa 10 tahun, seperti bond atau kertas berharga kerajaan. Lagipun, hutang-hutang itu digunakan untuk projek-projek yang menyumbang kepada pendapatan, maknanya, hutang-hutang itu memberikan nilai tambah. Tiada bank atau pemberi hutang, memberikan hutang, kepada seseorang atau entity hanya berasaskan suka-suka. 

Menerusi tafsiran baru hutang negara itu, penulis merasa pelik, mana sudah mereka yang mempunyai ilmu akaun atau kewangan? Mengapa minda dimandulkan? Pasaran saham memberi reaksi, dengan menjunamnya pasaran saham, untuk menggambarkan ketidak mampuan kerajaan PH mengurus kewangan negara. Apa tah lagi, dengan pemikiran para bijak pandai yang dilantik hanya mampu memberi pendapat- MENGUTIP DERMA!!!.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels