25 August 2021

VAKSINASI SABAH: JADIKAN MOVAK KEUTAMAAN


JADIKAN vaksinasi mobil (MOVAK) keutamaan, sebagai kaedah mempercepat jangkauan program PICK bagi Sabah.

Untuk menyokong kaedah ini, pastikan bekalan vaksin sentiasa mencukupi.

Memerhatikan jumlah jangkitan harian Sabah, memang membimbangkan, namun, jika ianya diiringi dengan kelajuan pemberian vaksin, jumlah jangkitan akan menurun dengan sendirinya.

Walaupun jumlah jangkitan sudah melepasi 3 ribu, dan konsisten 4 angka sejak awal Ogos, akan tetapi, sebahagian besar adalah terdiri daripada tahap 1 dan 2, yang tidak memerlukan rawatan di hospital.

Sebenarnya, tidak pasti, apa kah punca, jumlah vaksin yang dihantar ke Sabah, rendah berbanding keupayaan pusat pemberian vaksin (PPV) termasuk MOVAK, sedangkan Sabah ada lah punca gelombang ke-2 peningkatan jangkitan di negara ini, impak kepada PRN-16 Sabah pada September tahun lalu.

Jika dibandingkan dengan negeri jiran, Sarawak, bekalan vaksin Sabah cukup rendah berbanding penduduk yang layak. Namun, sejak akhir-akhir ini, bekalan vaksin, sudah selari dengan jadual pemvaksinan. Walaupun demikian, MOVAK perlu dijadikan keutamaan memandangkan topografi Sabah.

Kedatangan vaksin 1 dos, CanSino, pergunakan untuk MOVAK, dengan kadar segera, supaya, negeri cepat mencapai imuniti kelompok.

Imuniti kelompok dikatakan terwujud, jika sekurang-kurangnya 80% penduduk yang layak telah diberi vaksin lengkap.

23 August 2021

APA JADI DENGAN KAKITANGAN AWAM SABAH?


NAMPAKNYA, kakitangan awam Sabah, tidak cepat menyesuaikan cara kerja dalam suasana norma baharu, sehinggakan Ketua Menteri terpaksa mengetuk pintu pejabat mereka.

Kelembaban mengurus projek-projek pembangunan, bukan kerana ketiadaan peruntukan, akan tetapi, kerja-kerja tidak dapat dilaksanakan mengikut jadual, kerana mungkin pihak pelaksana tidak bersedia melaksanakannya.

Memang Covid-19 menjadi kambing hitam terbantutnya pelaksanaan projek-projek kepentingan rakyat.

Jika kakitangan awam kerajaan, cepat menyesuaikan diri dengan norma baharu, tidak akan timbul kelambatan, kerana, era sekarang, ada lah era teknologi, yang memungkinkan setiap manusia, setiap masa dan di mana sahaja, boleh berkomunikasi atau berhubung, walaupun bukan secara fizikal.

Sepatutnya, kakitangan awam lah yang perlu mendahului masa, bersedia setiap masa, jika mereka daripada awal sedar, dan seterusnya proaktif dengan perkembangan semasa, termasuk perkembangan teknologi.

Bukan cerita baharu, jika kakitangan awam (bukan semua), kurang minat berkaitan dengan perubahan, mereka, mahu kekal dengan cara lama, yang berpandukan minit atas minit, fail atas fail, secara fizikal, sedangkan cara demikian, sudah lapok dan ketinggalan.

Mereka masih gemar bersembunyi di belakang pintu, masih mengamalkan, pintu sentiasa tertutup dan ada yang sentiasa berkunci.

Teguran Ketua Menteri, ada lah tepat masanya, apatah lagi diiringi, dengan amaran, bahawa tindakan tegas bakal diambil, jika mereka melambatkan pelaksanaan projek-projek yang berkaitan rakyat, apa tah lagi, jika projek-projek seumpama itu, dijadikan isu politik, yang boleh menjejaskan kredibilti dan imej kerajaan.

Diharapkan, teguran Ketua Menteri tersebut, adalah teguran pertama dan terakhir. Selepas ini, diharapakan semua kakitangan awam Sabah perlu berusaha bukan sahaja proaktif, tetapi bertindak lah mendahului masa.

PPN WARISAN KERAJAAN PN TANGANI KRISIS KESIHATAN & EKONOMI


SALAH satu nilan ambang PPN adalah Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK). Bersasaskan data, PICK dilandasan betul, dan memenuhi sasaran pengwujudan imuniti kelompok.

Kejayaan hanya tertangguh, dan tiba masanya, kita semua akan merayakannya.

Jangan dengar, hujah para pemimpin yang terdesak dan kecewa, kononnya, rakyat akan mempersalahkan Perdana Menteri ke-9, jika melawan Covid-19 mengalami kegagalan.

Dalam ucapan sulung Perdana Menteri, beliau menekankan strategi melawan covid-19 menerusi PPN akan diteruskan, dan jika perlu ditambah baik.

Kejayaan PPN sudah dibuktikan di Wilayah Persekutuan Labuan, dan kini, menampakkan hasil di Lembah Klang dan Putrajaya serta Negeri Sembilan, apabila Rt sudah berada di bawah satu. Kadar kebolehjangkitan di wilayah-wilayah tersebut, kerana peratusan PICK di atas 70% vaksin lengkap.

Selagi PICK berjalan lancar, dan rakyat yang anti vaksin, bersedia menerima vaksin, maka kemenangan akan tiba jua akhirnya.

Melawan virus pembunuh ini, hanya menerusi pemvaksinan seluruh penduduk yang layak. Kerana menerusi cara itu sahaja, setiap rakyat selamat kerana dilindungi. Tiada seorang pun selamat, melainkan semua mesti selamat.

Apabila rakyat selamat, maka aktiviti ekonomi akan kembali normal. Dan tidak ketinggalan aktiviti sosial juga akan berjalan seperti biasa.

Walaupun secara umumnya, PICK berada pada landasan betul, akan tetapi, ada juga negeri-negeri yang masih ketinggalan. Negeri Sabah misalnya masih tercorot, apabila 51.7% penduduk menerima dos 1, manakala 29.3% penduduk lengkap 2 dos.

Sabah, telah lebih seminggu terdapatnya jangkitan harian konsisten 4 digit, menghampiri 3,000.

Memandangkan keluasan negeri, maka kepadatan penduduk, bukan isu, tetapi, jangkitan tinggi, ertinya, virus benar-benar berada di tengah-tengah komuniti.

Di lokaliti penulis, sudah dua kali diadakan PKPD, namun, jangkitan jika berpandukan hotspot MySejahtera, masih berlegar-legar pada 2 digit. Dalam radius 1 km, tiada kawasan yang selamat, kerana kebanyakkan kawasan ada jangkitan 3 digit.

19 August 2021

KERAJAAN PN2.0


KERAJAAN PN2.0 agak jelas strukturnya, berbanding PN1.0, walaupun mempunyai komposisi sokongan yang sama.

PN1.0 yang dipimpin Tan Sri Muhiyiddin Yassin merupakan kerajaan PN Plus, manakala PN2.0 adalah kerajaan BN, PN, GPS dan PBS.

Sangat jelas, kebarangkaian, politik negara ini, menunju ke arah sistem dua parti.

Umno sebagai peneraju kerajaan baharu, perlu mengakui, kewujudan kerajaan PN1.0 dan PN2.0 adalah daripada komposisi parti yang sama, ertinya, menunjang kepada pengwujudan sistem dua parti dalam negara ini.

Selain itu, penolakkan PH, Warisan dan Pejuang terhadap tawaran Tan Sri Muhiyiddin berkaitan kerajaan sokongan bi-partisan, juga pendorong ker arah sistem tersebut.

Terletak pada bahu, Datuk Ismail Sabri, apa kah mampu, mengubah pendirian Umno, untuk merealisasikan kewujudan sistem dua parti dalam negara ini.

Sistem dua parti, memudahkan rakyat memilih, seperti mana yang digunapakai di Amerika, samada Demokrat atau Republikan.

Senario politik negara, ada lah dirasakan, hanya menerusi kerjasama berbagai parti sahaja dapat mengumpulkan sejumlah kerusi yang diperlukan untuk menubuhkan kerajaan.

Contoh paling dekat, adalah keputusan PRN-16 Sabah.

Dalam pilihan raya Sabah tersebut, tiada mana-mana parti secara bersendirian boleh membentuk kerajaan, melainkan gabungan antara parti-parti.

Kerajaan PN2.0 adalah, ada lah pembuka jalan kepada pemerintahan sistem dua parti. Menerusi sistem tersebut, maka dapat pengwujudan kestabilan politik. Dengan adanya kestabilan politik, maka kerajaan yang memerintah dapat menumpukan sepenuh masa untuk memajukan rakyat dan membangun negara.

PM-9: APA HARAPAN RAKYAT?


HAMPIR pasti Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bakal dipilih sebagai Perdana Menteri ke-9, Perdana Menteri ketiga sejak Mei, 2018.

Apa harapan rakyat? Dalam masa setahun setengah atau kurang sebelum parlimen bubar?

Tiada magic yang boleh dilakukan, hanya mungkin, apabila Program Imunisasi Caovid-19 Kebangsaan (PICK) berjaya memvaksinasi keseluruhan penduduk yang layak, maka dapat membantu Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Menerusi PPN, telah dikenal pasti, fasa-fasa atau keadaan membuka aktiviti ekonomi dan sosial.

Impak krisis kesihatan, ada lah pengalaman buruk yang dialami rakyat, bukan sahaja memberi kesan pada kehidupan harian, akan tetapi jauh daripada itu.

Perdana Menteri yang mengharungi tiga krisis serangkai-krisis kesihatan-krisis ekonomi-krisis ekonomi, terpaksa mengalah, bukan kerana lari daripada tanggungjawab atau bebanan tugas, akan tetapi terpaksa tunduk pada sistem demokrasi.

Selang beberapa jam daripada sekarang, kerajaan baharu, bakal dibentuk, menangani krisis tiga serangai yang belum selesai.

Melihat senario yang melanda rakyat dan negara, sepatutnya, masa tidak terbuang, hanya memenuhi karenah ahli-ahli politik, yang tidak menyumbang manafaatkan kepada rakyat dan negara.

Perbuatan mereka, telah membuka kelemahan mereka di mata rakyat negara ini.

Kekecohan yang berlaku, walaupun selesai, akan tetapi, tiada perubahan yang jitu, yang boleh menyebabkan keadaan tidak berulang.

Tidak pasti, akan bila kah, kekecohan sebegini akan dinoktahkan, sebabnya kekecohan ini, sebenarnya ada lah bibit-bibit PRU-12, dan puncakya pada PRU-14. Selagi, tiada kuasa 2/3 daripada mana-mana parti politik, seperti mana sebelum ini, tiada jaminan kekecohan yang bermula awal bulan ini dan puncaknya pada 16 Ogos tidak akan berulang.

Apa pun, diharapkan, baki penggal parlimen ke-14 ini, dapat diurus dengan baik oleh pentadbiran negara yang baharu yang diterajui PM yang baharu, khususnya menjayakan PPN, sebelum kembali kepada rakyat untuk mendapatkan mandat baharu.

HASRAT SHAFIE GUGAT KERAJAAN GRS TERBANTUT


SEJAK kalah dalam PRN-16 Sabah September tahun lalu, Shafie bersama rakan-rakan beliau dalam Warisan Plus, tidak henti-henti mengatur strategi, memujuk Umno berpaling tadah, dan sebaliknya memilih mereka untuk membentuk kerajaan baharu.

Alang kah gembiranya mereka, apabila Datuk Bung Moktar Radin bersama Mohammad Alamin, terlibat menjatuhkan Perdana Menteri dan Kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Keadaan begini lah yang mereka tunggu-tunggu, Umno dan Bersatu berpecah. Bagi mereka, kenyataan Umno Sabah kekal bersama GRS, hanya kenyataan politik, kerana apabila di Persekutuan, berlaku penjajaran politik baharu antara Umno dan PH Plus, maka Umno Sabah tiada pilihan, melainkan memilih kerajaan negeri sehaluan dengan kerajaan pusat.

Kini, walaupun kerajaan baharu persekutuan belum diketahui, tetapi, sudah boleh diramal, atas sebab harapan Shafie akan ada kerjasama antara Umno dan PH plus tidak berlaku.

Walaupun kerajaan baharu yang bakal dibentuk, bukan perubahan politik atau penyelesaian politik, tetapi hanya penyelarasan pentadbiran, tetapi jelas, telah menghalang niat Shafie dan pemimpin Warisan.

Shafie dan Warisan teruja sangat mendapatkan kuasa menerusi pintu belakang, kerana mereka sedar, mereka tidak akan mendapat mandat daripada rakyat.

Pada PRU-14, Shafie dan parti beliau gagal mendapat mandat, akan tetapi kerana khianat 6 ADUN Bn, Shafie dapat merampas kerajaan.

Pada PRN-16 Sabah, sebelum kerajaan GRS membentuk kerajaan, Shafie cuba mempengaruhi PBS untuk berkerjasama dengan mereka, membentuk kerajaan. Menurut hemat Shafie, pemimpin PBS itu seperti pemimpin UPKO. Shafie tersilap besar.

Pergolakan politik tanah air akan berterusan, sehingga lah parlimen dibubar.

Kerajaan Persekutuan yang bakal dibentuk, hanya untuk meneruskan Pelan Pemulihan Negara (PPN) agar rakyat terkeluar daripada krisis kesihatan dan ekonomi.

Walaupun kerajaan yang bakal dibentuk, semacam klon daripada kerajaan yang tumbang, harap-harap isu kerajaan yang mempunyai majoriti paling tipis di dunia, tidak dibangkitkan oleh orang-orang yang sama, kerana tersangat jelas, kerajaan yang bakal dibentuk, bukan kerajaan yang telah menyelesaikan krisis politik, tetapi hanya berkisar pada pergantian nahkoda.

Bagi Shafie and the gang, stop dulu angan-angan membentuk kerajaan pintu belakang, kerana tidak akan belaku dalam masa terdekat.

Kerajaan GRS, adalah kerajaan yang diberi mandat rakyat. Mana-mana parti yang cuba mengkhianatinya, akan dikuburkan oleh pengundi pada pilihan raya.

18 August 2021

KERANA FAKTOR ANWAR- AHLI PARLIMEN EX PN BERTAUT

ABAH tumbang, kerana 15 ahli parlimen Umno yang diketuai Presiden dan mantan Presiden. Itu lah fakta yang bakal dicatit dalam sejarah politik tanah air.

Kini, semua ahli parlimen ex Perikatan Nasional (PN) bertaut semula, kerana faktor Anwar.

Faktor Anwar menjadi unsur kesepakatan antara parti-parti ex kerajaan PN, hanya kerana, Anwar disokong DAP.

Dua parti yang ada pengalaman bersama DAP, selain Bersatu, adalah PAS. Bersama DAP, sama dengan menyimpan singa dalam rumah.

Iktibar apa yang dapat dipelajari pada kejatuhan Abah? Hanya satu, sifat kepimpinan yang menerima takdir. Kepimpinan Bersatu, sekali lagi membuktikan, apabila hilang kedudukan, tidak melatah, tidak memberontak, sebaliknya, terima hakikat, jika pernah disokong, maka tiba masanya menyokong pula.

Apabila Umno menamakan Naib Presiden parti itu- Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, mantan Timbalan Perdana Menteri dalam kerajaan PN, Bersatu menyokong sebulat suara, termasuklah Presiden yang tersingkir daripada jawatan Perdana Menteri.

Kepimpinan yang ditunjukkan pemimpin Bersatu, menunjukkan kesetiaan, pada pihak yang sepatutnya perlu setia. Memang, Bersatu ada rekod, lari daripada kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang dibentuk bersama DAP. Lari bukan tidak setia, akan tetapi, kesetiaan yang membawa mudarat kepada ummah, lebih banyak keburukkannya, dan lebih berdosa.

Jika pemimpin Bersatu itu ada dendam, boleh sahaja menyokong Anwar. Anwar hanya perlu sokongan 6 ahli parlimen, untuk mendapat sokongan majoriti. Tetapi, ianya tidak berlaku. 31 ahli parlimen parti itu, kekal mendokong sebuah kerajaan Melayu/bumiputera.

Kata orang, “Facts speak louder than words”.

ISMAIL SABRI YAAKOB BAKAL DILANTIK PM-9


Ahli Parlimen Bera, Pahang, yang juga mantan Timbalan Perdana Menteri era Kerajaan Perikatan Nasional (PN) di bawah pimpinan Tan Sri Muhiyiddin Yassin yang meletakkan jawatan bersama kabinet pada 16 Ogos, 2021, ekoran kehilangan sokongan majoriti, bakal dilantik sebagai Perdana Menteri ke-9 negara, kerana disokong majoriti daripada 220 ahli parlimen.

Datuk Ismail Yaakob yang juga Naib Presiden Umno, adalah calon tunggal parti itu, Barisan Nasional, Perikatan Nasional, Gabungan Parti-Parti Sarawak, PBS dan 4 ahli parlimen bebas.

Saingan terdekat beliau adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disokong Pakatan Harapan, Warisan,Pejuang, PSB, UPKO dan 2 ahli parlimen bebas gagal mendapat sokongan majoriti yang diperlukan.

Episod pertukaran Perdana Menteri mengikuti langkah Perak Disember lalu, yang membabitkan pemimpin daripada parti yang sama. Langkah Perak membabitkan Timbalan Presiden, kali ini pula membabitkan Presiden.

Kerana hanya membabitkan jawatan Perdana Menteri, maka dasar-dasar kerajaan terdahulu akan diteruskan, terutama Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Tidak dipastikan lagi, apa kah menteri-menteri yang dilantik terdiri daripada individu yang sama dan kembali ke kementerian yang sama, terutama menteri kewangan, menteri kesihatan dan menteri Inovasi dan teknologi. Ada lah diyakani, para individu tersebut akan dilantik semula dan kembali ke kementerian masing-masing, untuk menyambung tugasan dan tanggubjawab yang perlu disempurnakan.

Mungkin beberapa kementerian, akan berlaku pergantian, khususnya kementerian Luar bandar dan wilayah, kementerian multimedia dan komunikasi yang kurang menyerlah sepanjang 17 bulan.

Selain itu, apakah berlaku pengecilan jumlah kabinet? Atau kah akan sama? Sama-sama kita tunggu, selepas Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong melantik Perdana Menteri ke-9 negara.

Jika perlantikan ini dapat disempurnakan, maka dalam tempoh 3 tahun, Malaysia telah mempunyai 3 Perdana Menteri, sedangkan di masa lalu, mererlukan berpenggal-penggal, termasuk yang terlama, iaitu 22 tahun.

Jika Datuk Ismail Sabri Yaakob, tiada aral melintang, dan selepas mendapat perkenan SPBA, maka akan mengangkat sumpah jawatan dalam masa yang terdekat. Tahian daripada SUARA RAKYAT!!!

17 August 2021

KLON PN BAKAL TUBUHKAN KERAJAAN PERSEKUTUAN


TIDAK kira lah siapa ahli parlimen yang dipersetuji dan seterusnya diperkenan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, yang jelas bukan Datuk Seri Anwar Ibrahim, bukan juga Datuk Shafie Apdal.

Alhamdulliah, akhirnya semua ahli parlimen Umno bertaut semula dalam BN, semua ahli parlimen Bersatu, kekal bersatu dalam PN, Gabungan Parti Sarawak, kekal bergabung, Pas bersetia susah dan senang dalam PN, demikian juga PBS, meneruskan bersatu, manakala bebarapa ahli parlimen tidak berparti mengikat persahabatan.

Sebelum pukul 4.00 petang esok, seperti mana dikehendaki, setiap ahli parlimen muafakat baharu ini, akan menghantar surat akuan bertulis yang mencatit hanya satu nama. Dan yang paling mustahak Jumlah mereka melepasi jumlah majoriti yang diperlukan.

SEMENTARA klon PN ini sedang memuktamadkan ikatan, ada pula pihak mengaku adanya KERJAAN PERPADUAN, antara parti, untuk menyahut titah SPBA. Hakikatnya perbuatan mereka itu, hanya merupakan perang saraf antara mereka, sebagai penghibur hati, kerana ayam tambatan mereka, tidak dapat melepaskan tag PM TEPI.

HAJIJI ALU-ALUKAN BANTUAN AMERIKA SYARIKAT



Hajiji berhubung secara maya dengan Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia, Brian D Mcfeeters.

KOTA KINABALU - Kerajaan negeri Sabah menzahirkan penghargaan kepada Amerika Syarikat atas pelbagai bantuan yang diberikan kepada negeri ini.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor memaklumkan perkara itu ketika berhubung secara maya dengan Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia, Brian D Mcfeeters pada Isnin. 

"Kami berterima kasih dengan semua bantuan yang diberikan oleh Amerika Syarikat kepada Malaysia dan Sabah dalam bidang pendidikan, pemuliharaan alam semula jadi dan yang terbaharu bantuan untuk memerangi pandemik Covid-19.

"Bantuan ini akan mempercepatkan lagi usaha kami dalam memerangi cabaran susulan penularan pandemik Covid-19," katanya. 

Hajiji dalam pada itu turut menyambut baik janji duta iaitu sebanyak AS$1 juta untuk usaha pemuliharaan hidupan liar di Sabah bagi melengkapkan program pelindungan hidupan liar yang sedang dilaksanakan di negeri ini. 

AKAN KEMBALI KAH KLEPTOKRAT DITAMPUK KUASA?


MALAYSIA akan menjadi bahan ejekkan lagi, bukan sahaja dalam negara, akan tetapi di peringkat dunia, sekiranya benar-benar kumpulan klepktokrat kembali ke tampuk kuasa.

Benar, kumpulan ini, pernah menyokong tanpa diberikan apa-apa peranan, dalam kerajaan PN, kerana kehadiran mereka tersebut, hanya untuk mencukupi kerusi, dalam sistem demokrasi, ya, hanya untuk mencukupi kerusi!!! Tidak lebih daripada itu.

Selama 17 bulan, kumpulan kleptokrat ini, tidak mampu menggait ahli parlimen separti atau mana-ahli parlimen lain yang menyokong kerajaan, untuk menjatuhkan kerajaan, termasuk gagal menterjemahkan sokongan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambil alih kerajaan.

Apabila sahaja timbul pembatalan ordinan darurat atas sebab isu teknikaliti, yang menyebabkan SPBA dukacita, kumpulan ini, gahirah semula, daripada mati hidup semula, dengan mengapungkan isu derhaka.

Sebagai impak kepada isu derhaka, telah menyebabkan kumpulan itu dapat menggaitkan sehinggakan jumlah mereka mencapai 15, dan jumlah itu tentunya lebih dari mencukupi untuk menjatuhkan kerajaan yang mereka sertai.

Mereka yang ikut menyokong tersebut, kononnya menghormati ketetapan parti, sedangkan ketetapan parti itu, terhasil oleh kumpulan kleptokrat.

Kumpulan kleptokrat disokong pula oleh MKT yang sebahagian besarnya dianggotai oleh mereka yang ditolak dengan teruk oleh rakyat pada PRU-14. Dalam MKT, yang ditolak rakyat, ada mantan menteri-Menteri Besar, ada Menteri kanan, malah mereka mempunyai kedudukan selesa dalam kerajaan.

Kini, SPBA sedang memperhalusi, siapa individu yang difikirkan oleh baginda mungkin mendapat sokongan majoriti ahli parlimen, akan diperkenankan untuk dilantik sebagai Perdana Menteri ke-9.

Pada proses penentuan pada kali ini, ketua parti, jika merupakan ahli parlimen, maka hanya boleh mewakili dirinya, manakala yang bukan, tidak boleh mewakili ahli parlimen parti tersebut.

Kaedah terbaharu ini, sesuai dengan arahan Speaker Dewan Rakyat, iaitu, mana-mana ahli parlimen perlu mengemukakan surat akuan persendirian yang menamakan calon Perdana Menteri yang disahkan benar oleh yang berwajib, untuk dipersembahkan kepada Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong.

Ada lah diharapkan, individu yang terpilih nanti, dijauhi daripada cengkaman, kem klepkotrat, meskipun kem itu, menjadi penyokong dan noktah pada status itu sahaja. Mereka diperkirakan tidak dapat mengulangi tindakan mereka semasa menjatuhkan kerajaan PN, kerana kesuntukkan masa, kerana jika tindakan mereka berulang, maka PRU-15 boleh sudah dilaksanakan, menerusi pembubaran parlimen.

Dalam kedudukan Tan Sri Muhyiddin Yassin, beliau tidak dapat memohon pembubaran parlimen, kerana pilihan raya sama sekali tidak kondiusif dilaksanakan, kerana cengkaman covid-19 yang belum mereda, atas sebab hampir 80% dewan-dewan undang negeri seluruh negara berada pada zon merah, setakat 10 Ogos, 2021. Tan Sri Muhiyiddin Yassin meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri ke-8 negara pada 16 Ogos, 2021.

16 August 2021

BERAKHIRNYA KERAJAAN ABAH


SEBUAH kerajaan prihatin rakyat, akhirnya berakhir pada 16 Ogos, 2021, 15 hari sebelum sambutan Hari Kemerdekaan.

Tumbang bukan kerana apa, kerana perbuatan kawan-kawan yang mengutamakan kepentingan peribadi.

Jika memetik ucapan Tan Sri Muhiyiddin Yassin semasa mengumumkan perletakan jawatan, mengakui, kerana beliau enggan mengorbankan prinsip, adalah punca tumbangnya kerajaan prihatin rakyat.

Malang sungguh nasib rakyat negara ini, kerana perbuatan segelintir ahli parlimen, sebuah kerajaan peduli rakyat terpaksa mengalah, kerana memenuhi sistem demokrasi.

Nasib rakyat yang disandarkan pada 220 individu, yang asalnya rakyat biasa juga, tetapi diletakkan sebagai ahli parlimen, bagi membela 32 juta orang, apabila berbalah, bukan kerana kepentingan rakyat, akan tetapi peribadi, maka 99 peratus rakyat menjadi mangsa.

Punca tumbangnya kerajaan Abah, hanya kerana angkara 15 individu, manakala 105 lagi bertempik dan bersorak memberi dokongan dan sokongan.

Kini, walaupun Abah dan kerajaan beliau tumbang, akan tetapi masih diberi tanggungjawab dan amanah sebagai caretaker Prime Minister, sehingga seorang dilantik sebagai Perdana Menteri yang baharu.

Mungkin sekarang 120 ahli parlimen tersebut, bukan sahaja puas, akan tetapi telah klimaks, dan kerana itu, tiba-tiba kerancakkan membidas, mengertik, mendesak, dan 1001 macam tohmahan dan dakwaan, senyap. Tetapi, di laman FB Tan Sri Muhiyiddin, dipenuhi luahan neitizen yang merasa sedih, dan ramai yang menangis, kerana Abah, bukan lagi Perdana Menteri.

Rupanya, panggilan Abah itu, bukan atas nama sahaja, akan tetapi telah meresap di jiwa rakyat yang benar-benar terasa, keprihatian Abah dan kabinet beliau, selama 17 bulan.

Tidak mudah mendapat pengiktirafan sedemikian tinggi daripada rakyat jelata, apa tah lagi dalam tempoh Abah sebagai Perdana Menteri, rakyat melalui bukan sekali PKP, akan tetapi 3 PKP, dan termasuk yang terakhir Total Lockdown. Rakyat terkurung begitu lama, ramai rakyat kehilangan pekerjaan,ramai rakyat kehilangan keluarga tercinta, tetapi sungguh diluar dugaan, apabila pemimpin yang terlibat sama mengharungi masa-masa sedemikian, bukan disambut dengan kegembiran akan tetapi kesedihan yang amat mendalam, apabila pemimpin yang dipanggil Abah, terpaksa melepaskan jawatan.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels