27 July 2018

PEMILIHAN PKR: KEDUDUKAN AZMIN TERANCAM

Apa kah Azmin Ali akan mempertahankan jawatan Timbalan Presiden PKR? kerana jawatan itu turut ditandingi mantan MP Pandan- Rafizi Ramli.

Bagi jawatan Presiden hanya Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengesahkan bertanding. Penyandang jawatan itu, Datuk Wan Azizah Wan Ismail memberi laluan kepada suami beliau. Apa kah juga Azmin memberi laluan kepada Rafizi?

Perebutan jawatan dalam PKR dijangka sengit, berikutan masalah dalaman Pakatan Harapan yang berkait rapat dengan jawatan Perdana Menteri. 

Isyarat Tun Dr Mahathir untuk kekal sebagai Perdana Menteri menimbulkan kebimbangan pada Anwar. 

Akan terlihat, apa tindakan Azmin, jika Menteri Ekonomi itu bertanding jawatan Presiden, maka mengsahkan, bahawa Anwar tidak akan bakal menjadi Perdana Menteri selagi Tun Dr Mahathir sihat.

Memang di atas kertas, Anwar boleh menang, namun berasaskan senario politik semasa, kemungkinan besar, Ketua Umum PKR itu akan kecundang.

Tindakan Rafizi bertanding jawatan Timbalan, merupakan senjata Azmin untuk mendesak Anwar mempenagruhi mantan MP Pandan itu untuk menarik diri, jika tidak, beliau akan bertanding Presiden.

Sekiranya Azmin bertanding Presiden dan menang, maka jawatan Perdana Menteri bagi Anwar, ibarat jauh api daripada panggang. Jika itu berlaku, nampaknya, Anwar terperangkap oleh orang yang sama. ibarat kata pepatah, dipatok ular pada lubang yang sama.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels