31 August 2020

PRN SABAH: DUN USUKAN MILIK SIAPA?

DUA isu yang bakal menentukan, DUN Usukan milik siapa. Isu pertama, antara Umno dan Bersatu; dan isu kedua, penyertaan calon yang boleh memecahkan undi.

Pada PRU-14, calon BN (umno) mendapat undi 8,738; Warisan 7,513. Dengan jumlah undi tersebut calon Bn menang dengan majoriti 1,225.

Perlu diingat pada masa itu semua pemimpin Umno bergerak satu pasukan. Apa kah pada PRN kali ini, Umno dan Bersatu bergerak sepasukan? mungkin atas kertas, tetapi tidak diperingkat bawah. Isu ini lah yang sedang dihadapi samada oleh Umno atau Bersatu.

Isu kedua, akan adanya calon yang berpengaruh menyertai pilihan raya. Penyertaan, calon tersebut, boleh menarik sokongan ramai penyokong Umno khasnya.

Dalam keadaan sekarang, walaupun andaian, bahawa pengundi yang mengundi Warisan pada PRU-14 ada yang berpaling tadah; tetapi berasaskan fakta lapangan, tiada tanda-tanda demikian. Jika keadaan itu berterusan, maka, cukup bahaya bagi calon Umno atau Bersatu, apa tah lagi, jika tidak sepenuh hati berpakat disemua peringkat sebagai satu pasukan.

Andaian, bahawa pengundi kembali menyokong BN, tidak semestinya berlaku di Sabah, kerana pengundi Sabah lambat 5 tahun untuk "pick-up". Misalan, tahun 2013, tsnunami cina di Semenanjung, tetapi hanya pick-up pada PRU-14 (2018). 

Adalah diperkirakan, jika berlaku pertembungan berbagai penjuru, kelebihan pada calon Warisan Plus, apa tah lagi kehadiran calon yang boleh menarik pengundi Umno.

Sebelum penamaan calon, Umno atau Bersatu, kena duduk betul-betul untuk berpakat sebelum berputih mata.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels