21 September 2013

Pemilihan Umno Kota Belud: Tindakan Awad adalah Tindakan KAMIKAZI POLITIK

DATUK DR Salleh Tun Said yang mempertahankan jawatan Ketua Bahagian, mungkin berdepan dengan dua calon pencabar. 

Timbalan Ketua Bahagian Saudara Awadnir Matanggal, akan mencabar beliau pada pemilihan kali ini, selain pendatang baru- Saudara Rosmin Kassan.

Salleh yang berjaya merebut Jawatan Ketua Bahagian pada tahun 2008, selepas mengalahkan penyandang jawatan itu- Datuk Musbah Jamli.

Pada pemilihan kali ini, Musbah hanya bertanding jawatan Timbalan Ketua Bahagian.

Di peringkat Umno Kota Belud, ramai yang memperkatakan, tindakan Awad menentang Salleh untuk jawatan Ketua Bahagian, ekoran Musbah bertanding jawatan Timbalan.

Musbah dan Awad pernah bertembung merebut jawatan Timbalan Ketua Bahagian, di mana dalam pertembungan itu, Awad adalah pemenang.

Apa kah tindakan Awad melawan Salleh pada pemilihan kali ini merupakan tindakan KAMIKAZI? Ertinya, sama ada beliau menang atau kalah membawa erti pengakhiran politik bagi kedua belah pihak.

Apa kah pertembungan antara Salleh dan Awad membawa kemenangan kepada Rosmin, ataukah Rosmin boleh mengakibatkan antara satunya kecundang?

Di atas kertas, Salleh mempunyai kelebihan segala-galanya, selalin ADUN Usukan, beliau juga merupakan Sepeaker Dewan Undangan Negeri; Merangkap Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri.

Namun, apa yang OKB nampak, tindakan AWAD dan ROSMIN menentang Salleh ada agenda sendiri, bukan untuk kepentingan Umno secara keseluruhannya, akan tetapi TINDAKAN memalukan Speaker Dewan Undangan Negeri itu.

Jika berlaku, pertembungan antara Salleh dan Musbah, hanya boleh dilihat sebagai kepentingan parti, namun kerana 'pengaturan" maka pertembungan itu tidak berlaku.

Pada pemilihan Parti tahun 2008, Awad menyebelahi Musbah dalam pertandingan antara Salleh dan Musbah; namun pada kali ini kelihatan melalui pengaturan, Salleh dan Musbah merupakan dalam kem yang sama.

Apa kah tindakan Awad melanggar Salleh, satu keputusan yang kecewa? ataupun seperti mana di katakan di di atas atas unsur KAMIKAZI?

Walau bagaimanapun, keputusan adalah di tangan perwakilan Umno Kota Belud, apa kah akan berlaku KAMIKAZI? atau sebaliknya.


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels