9 December 2012

RM40 Juta: Cubaan menjatuhkan Musa

PEMBANGKANG dan atau seteru dalaman Musa Aman tidak mempunyai apa-apa cara untuk berdepan dengan Ketua Menteri Sabah itu; atas sebab itu serangan yang bersifat peribadi terus dikayuh semata-mata untuk mengwujudkan persepsi negaif terhadap beliau.

Mereka tidak dapat menyerang Musa melalui perkembangan ekonomi negeri, pelaburan ekonomi, pembangunan mahupun kecekapan pengurusan kewangan negeri, kerana Ketua Menteri itu telah menunjukkan kecemerlangannya.

Serangan peribadi terhadap Musa sebenarnya bermula sebelum beliau dilantik sebagai Ketua Menteri pada tahun 2003. Usaha-usaha pihak-pihak tertentu untuk menghalang Musa dilantik telah diusahakan melalui rekayasa dokumen dan dokumen itu dinamakan dalil 88.

Selepas dua penggal berlalu, terbukti semua dakwaan dimana menurut pihak-pihak tertentu itu betul, ternyata berkesudahaan sebagai buih-buih laut.

Kini cubaan menjatuhkan Musa dispeksifikasikan sebagai Musagate berhubung sumbangan individu tertentu terhadap Umno Sabah yang bernilai RM40 juta.

Sumbangan RM40 juta ini menjadi makluman umum apabila berlaku pilihanraya kecil Permatang Pauh pada tahun 2008. Selepas PRK itu, Ketua Pemuda PKR membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah Hong Kong (ICAC) bahawa berlaku rasuah antara Musa dan seorang individu yang bernama MChia.

Sebagai badan yang cukup terkenal dalam memerangi rasuah (ICAC) bertindak membuka Kertas Siasatan (IP), dan sepertimana kenyataan Setiausaha Barisan Nasional Sabah- Datuk Rahman Dahalan yang juga ahli  Panel SPRM, bahawa pegawai penyisaat ICAC telah berada di Sabah lebih sebulan untuk menyiasat dakwaan itu.

Hasil daripada siasatan itu, pada Penggal terakhir Parlimen tahun ini, Parlimen diberitahu melalui Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Nazri Aziz menteri yang bertanggungjawab ke atas SPRM-bahawa SPRM dan ICAC mendapati tiada didapati hubungan antara Musa Aman dengan RM40 juta sepertimana dilaporkan, sebaliknya wang RM40 juta itu adalah sumbangan politik individu yang tidak mahu dikenali kepada Umno Sabah.

Malangnya keputusan SPRM dan ICAC itu tidak dapat dierima oleh pihak Pembangkang, sambil menuduh badan itu bias dalam keputusannya. Keadaan berlainan, apabila pihak SPRM membuat keputusan berhubung akuan bersumpah bekas Penolong Gebanor Bank Negara- yang mendakwa bahawa Anwar Ibrahim mempunyai master akaun yang bernilai RM2bilion. Keputusan SPRM itu diterima dengan baik oleh pihak pembangkang, malah memberi high five kepada suruhanjaya itu.

Benarlah, disebabkan tiada faktor politik yang membolehkan mengecam Musa, maka perlu dicari faktor yang sukar dinafikan olehnya, yakni rasuah, kerana keputusan bersalah atau tidak bergantung kepada pihak ketiga. Selagi pihak ketiga itu tidak membuat keputusan, maka selagi itu dakwaan itu melekat.

Sebagai contoh, para pemimpin yang didakwa rasuah dan bertahun-tahun dakwaan itu melekat pada diri mereka, dan kemudian selepas itu, mereka dibebaskan dengan bersih- antaranya Tan Sri Kasitah Gadam, Datuk Saidin Thambi. Apabila mereka dibebaskan, musim kejayaan mereka telah berlalu, sebenarnya ini yang diinginkan oleh pihak-pihak tertentu terhadap Musa.

Di pihak Pembangkang, ketiadaan Musa agar menyenangkan mereka mempengaruhi pengundi, di pihak yang mahu Jawatan Ketua Menteri Sabah pula, jalan cepat dan pendek untuk mendapatkan jawatan itu; namun mereka terlupa, jawatan dan rezeki ditentukan oleh Yang Maha Kuasa. Seharusnya pihak-pihak tertentu yang kemaruk sangat dengan jawatan perlu mengambil iktibar dengan keadaan Anwar Ibrahim. Mantan TPM itu, secara terbuka diumumkan oleh Perdana Menteri pada masa itu, bahawa selepas Sukan Komonwel di Kuala Lumpur pada tahun 1998, maka Anwar akan mengambil alih jawatan Perdana Menteri, namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Benarlah permainan politik boleh mengkhayalkan, juga boleh membunuh minda, politik boleh menghalalkan yang tidak halal, atas sebab itu dalam politik; prasa yang melekat padanya. in politics nothing is impossible.

197 comments:

Saya orang Sabah bah!! said...

Ketua AMK PKR pergi ke Hong Kong untuk membuat aduan kepada ICAC Hong Kong. Tapi mana kebenaran dalam hal ini? Memang semua ini cuma rekaan semata-mata.

Saya orang Sabah bah!! said...

Di sini kita dapat menilai sendiri, bahawa pihak pembangkang adalah golongan-golongan yang hipokrit dalam politik ini.

Saya orang Sabah bah!! said...

Maka berhati-hatilah bila mendengar pelbagai dakwaan daripada PKR kerana semua itu cuma tipu muslihat untuk kepentingan sendiri.

Marimar Pascual said...

Pembangkang memang tidak akan menyerang Musa melalui perkembangan ekonomi negeri, pelaburan ekonomi, pembangunan mahupun kecekapan pengurusan kewangan negeri. Apa yang mereka nampak sekarang hanyalah perkara2 yang negatif tentang Musa.

Saya orang Sabah bah!! said...

Yang ironinya, Kes RM2billion Anwar. Kenyataan pihak SPRM berhubung dengan Anwar diterima baik oleh pembangkang. tengok itu? Halallah bagi pembangkang.

Saya orang Sabah bah!! said...

Manakala dalam isu RM40 juta, pihak pembangkang menganggap sebaliknya dan tidak dapat menerima kenyataan. Sedangkan kalau dilihat RM2b dengan RM40j, memang jauh perbezaan. Tidak juga BN bising-bising.

Saya orang Sabah bah!! said...

Selepas kedua-dua dakwaan itu disiasat pihak pencegah rasuah, ternyata badan itu mengeluarkan kenyataan, bahawa dakwaan adalah tidak benar.

Saya orang Sabah bah!! said...

Tapi menjadi masalah pula bila PR pula cuba menghebohkan yang bukan-bukan kerana tidak dapat menerima kenyataan dalam hidup politik mereka.

Saya orang Sabah bah!! said...

Nasib baik Kerajaan BN ini kerajaan yang adil dan tidak membuat keputusan terburu-buru. Biarkan PR membuat apa yang mereka mahu. Nanti akan memakan diri PR sendiri juga nanti.

Saya orang Sabah bah!! said...

Isu RM 40 Juta sumbangan terhadap Umno Sabah bukannya seperti apa yang PR cuba katakan sebagai rasuah. Nampak bukan pandangan PR yang terus menuduh tanpa ada bukti.

Marimar Pascual said...

Kementerian Kewangan Negeri telah mendapat pengiktirafan dalam dan luar negara- Anugerah Sijil Tanpa Teguran 12 tahun berturut-turut, juga penarafan “AAA” dari RAM Rating Services Berhad dan pensijilan MS-ISO 9001:2008 oleh Moody International untuk empat tahun berturut-turut.

Saya orang Sabah bah!! said...

Samalah kisahnya dengan Akuan Bersumpah mantan Penolong Gebanor Bank Negara terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, kononnya mantan TPM itu mempunyai master akaun yang berjumlah RM2bilion.

Saya orang Sabah bah!! said...

Kaya bukan Anwar dahulu. Mungkin sekarang ini pun lebih kaya. Tapi kalau menjadi kerajaan akan datang memang bertambah kaya raya lagilah PR ini.

Saya orang Sabah bah!! said...

Apa yang PR janjikan kepada rakyat sebelum ini hanya janji manis dimulut tapi pahit di hati.

Saya orang Sabah bah!! said...

Janji-janji yang diberikan kepada rakyat cuma janji untuk mendapatkan sokongan dan tidak lebih daripada itu. Untuk membantu rakyat? Rasanya hanya janji saja diberikan tapi kepentingan rakyat akan diabaikan nanti.

Marimar Pascual said...

Dari segi pelaburan, Sabah mendapat pelaburan swasta tertinggi pada suku pertama tahun ini iaitu RM10 bilion.

Saya orang Sabah bah!! said...

Nampak sangat yang mana pembangkang ini cuba memutar belitkan isu. Isu yang telah selesai sengaja dibangkitkan semula untuk mendapat sokongan.

Saya orang Sabah bah!! said...

Ini mementingkan diri sendiri untuk parti mereka. Bukannya untuk rakyat. Kalau benar mementingkan hak rakyat kenapa tidak memperjuangkan hak rakyat tapi sebaliknya mencari kesalahan pemimpin.

Saya orang Sabah bah!! said...

Siapa tidak kenal dengan Rafizi yang sedang mencari sokongan dengan cara yang salah. Ini untuk kuasa,itulah yang Rafizi impikan.

Saya orang Sabah bah!! said...

Sama juga dengan kes anak nazri yang didedahkan oleh Rafizi. Mana perginya kes ini? Tidak sampai keakhir pun. Senyap begitu saja setelah Rafizi mendedahkannya.

Saya orang Sabah bah!! said...

kenapa pula beralih kembali kepada RM40m dan ICAC. Sebelum itu hebohkan kes Nazri. Memang Rafizi tidak tentu arah sudah.

Saya orang Sabah bah!! said...

Video kunun tapi apa yang ada dengan video tersebut? langsung tidak ada pun muka anak Rafizi yang terdapat dalam video tersebut.

Saya orang Sabah bah!! said...

Cuma ini strategi PR mencari sokongan. Dari dulu sampai sekarang isu ini masih tidak selesai. Sedangkan MACC dan ICAC telah melaporkan yang mana isu ini tidak ada unsur rasuah. Cuma PR yang tidak dapat menerima kenyataan.

Marimar Pascual said...

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan Barisan Nasional (BN) berjaya mentadbir urus kekayaan negara dengan baik sehingga dapat melaksanakan pelbagai program kebajikan yang membela rakyat terutama mereka yang berpendapatan rendah.

Marimar Pascual said...

Beliau berkata semua program itu dilaksanakan tanpa perlu meminjam daripada institusi kewangan luar seperti Bank Dunia mahupun Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) seperti yang didakwa oleh pembangkang.

Marimar Pascual said...

“Ini semua kita mampu buat sebab tadbir negara dengan baik sehingga membolehkan kekayaan dapat dipindahkan kepada rakyat,” katanya.

Marimar Pascual said...

Najib berkata, sejak mengambil alih pucuk pemerintahan negara tiga tahun lepas, beliau sering mengingatkan wakil-wakil rakyat supaya sentiasa merasai denyut nadi rakyat dengan mengutamakan kebajikan rakyat dalam dasar program membela rakyat tanpa memilih bulu dan fahaman politik.

Marimar Pascual said...

“Kita beri rakyat Bantuan Rakyat 1Malaysia, cuba bayangkan mana ada kerajaan lain di dunia ini yang 80 peratus isi rumah yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan dapat bantuan RM500 kecuali kerajaan kita (BN).

“Kita tidak pilih bulu, orang yang tidak sokong kita pun dapat juga. Dia kutuk dan maki hamun kita, tetapi bila nampak duit, dia yang pertama sekali yang datang beratur, sedangkan orang kita yang berhujan dan berpanas dalam menegakkan kerajaan,” katanya.

Marimar Pascual said...

Najib berkata, sejak kebelakangan ini soal kenaikan kos sara hidup merupakan cabaran utama kepada kerajaan untuk memikirkan cara yang terbaik untuk membantu rakyat dan untuk itu sebanyak RM22 billion diperuntukkan setiap tahun untuk subsidi pelbagai jenis barangan keperluan rakyat

Borneo Bullet said...

bila tidak ada apa2 yang boleh dibanggakan di negeri2 Pakatan Rakyat, terpaksalah mereka mencipta isu jijik yang boleh mengundang kontroversi untuk menjatuhkan pihak lawan..

mungkin pemimpin2 pembangkang ingat cara ini sangat berkesan dalam memperbodohkan rakyat.. mereka lupa, semakin giat mereka membuat tuduhan tidak berasas (kata ICAC), semakin terbongkar skandal rasuah mereka yang selama ini cuba disembunyikan..

laporan media pro Pakatan ada melaporkan supaya Rafizi berhati2 ketika membuat pendedahan (takut ada yang sabotaj). tapi bagi saya, rakyatlah yang perlu berhati2 dengan Rafizi dan pemimpin2 Pakatan Rakyat yang terang lagi bersuluh mengamalkan sikap hipokrit, double standard dan cover up.. malah skandal rasuah mereka juga cukup ganas dalam masa hanya 4 tahun..

Jeff Ambuyat said...

kalau perjuangan tu tidak ikhlas dan penuh tipu helah, tetap tidak berkat juga tu.. sampai bila2 pun Pakatan Rakyat tetap akan membangkang walaupun 100 kali Rafizi terbang ke Hong Kong..

Jeff Ambuyat said...

ketika MB kedah dengan rakus menggondolkan hutan kedah, tidak ada pula cubaan menjatuhkan MB kedah atau kerajaan PAS oleh pemimpin dan penyokong2 PR..

Jeff Ambuyat said...

ketika ahli parlimen Ampang bermegah2 dengan kemewahan hasil merompak hak2 rakyat di Selangor, tidak ada pula cubaan pemimpin dan penyokong2 Pakatan untuk menjatuhkan beliau.. inikah bentuk ketelusan yang hendak diperjuang oleh Pakatan dan penyokong2 mereka?

Hinamori said...

Buku Jingga tidak lebih daripada koleksi mimpi-mimpi PKR, PAS dan DAP yang tidak realistik seperti menghapuskan PTPTN, menghapuskan kutipan tol lebuhraya, pendidikan percuma, mengurangkan harga minyak dan sebagainya.

Hinamori said...

Pembangkang amat berbangga dengan Buku Jingga yang seolah-olah dianggap sebagai kitab suci yang menggariskan program serta dasar bakal dilaksanakan sekiranya mereka memerintah negara.

Hinamori said...

negara akan bankrap di bawah pembangkang dan ekonomi akan menguncup jika bajet alternatif mereka dilaksanakan.

Hinamori said...

Malangnya apabila dikupas dan analisa oleh pakar ekonomi dan kewangan jelas Anwar tidak faham langsung apa yang dibentangkan.

Hinamori said...

Apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membentangkan Bajet 2013 pada 28 September lalu, Anwar pun terhegeh-hegeh memintas untuk membentang bajet alternatif.
Kononnya beliaulah bekas Menteri Kewangan terhebat yang mampu menjana pemikiran ekonomi yang paling innovatif.

Hinamori said...

Nampak sangat la yang cadangan puak - puak Pakatan Pembangkang nak turunkan harga kereta ni sebenarnya satu cadangan yang mengabihkan masa

Hinamori said...

puak - puak Pakatan Pembangkang ni terperangkap apabila diorang cadang nak hapuskan hutang PTPTN tu dulu. Alasannya sebab ianya membebankan rakyat.
Kalau hutang PTPTN tu membebankan rakyat, hutang - hutang lain macam mana? Hutang rumah dan hutang kereta, kenapa diorang tak nak hapuskan sekali?

Hinamori said...

Herankan. Bila ada orang luar bercerita pasal kebaikan dalam Negara dengan dasar - dasar yang dilaksanakan, puak - puak Pakatan Pembangkang tu mula membantah dengan segala hujah

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Memang benar sungguh, sepanjang pengamatan saya dan rakan-rakan, kerja-kerja ahli-ahli politik Pas, DAP dan PKR hanya pandai bercakap, berceramah dengan penuh retorik dan menabur janji-janji manis selama 365 hari setahun.

Hinamori said...

Habis semua benda yang akan mereka lemparkan. Macam - macam tuduhan yang diorang buat. Paling tidak, diorang akan kata, "Ini semua kerja Yahudi"

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Banyak masa, tenaga dan keringat digunakan untuk berpolitik. Fokus bangunkan negeri dan menjamin kesejahteraan hidup rakyat diabaikan.

Hinamori said...

Tapi bila diorang pulak buat, tak de pulak orang nak bising - bising. Walhal, terang - terang diorang bekerjasama dengan pihak Yahudi. Funding pembangkang msih diragui

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Akhirnya pentadbiran beberapa negeri yang mereka kuasai semasa menang dalam pru 12 yang lalu, menjadi kucar kacir. Janji entah di mana , rakyat menjadi mangsa politik ‘manifesto itu bukan janji’!

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Apa yang dilihat dan kian terserlah setiap hari adalah tiadanya kesepakatan antara DAP dan Pas dalam beberapa isu teras, khususnya dalam soal hudud.

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

PKR pula semakin ‘lemah’ dan tidak bermaya dalam banyak perkara. Mungkin kerana kekuatan PKR kerana mereka mendapat ‘sokongan’ dana dari luar negara.

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Dana ini sebahagiannya digunakan untuk ‘melabur’ dalam Pas. Sebab itu Pas kini dilihat sebagai pendokong kuat Brother Anwar Bin Ibrahim dalam banyak perkara, sehingga sanggup mengeluarkan pelbagai ‘fatwa’ yang dilihat untuk ‘mensucikan’ Anwar.

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

DAP pula amat sedar dan tahu serta mempunyai banyak bukti mengenai Anwar . DAP akan menggunakannya sebagai senjata untuk menggugut Anwar jika tidak mahu mengikut kehendak DAP. Anwar mahu tidak mahu terpaksa tunduk dan patuh kepada DAP.

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Bukan rahsia Anwar menerima ‘pelaburan langsung luar’ untuk meneruskan talian hayat kerjaya politiknya. Jika Anwar jadi PM selepas PRU1, pastinya Anwar akan memberi ‘perhatian’ lebih ke atas tuntutan DAP. Anwar juga mesti memberi ‘pulangan’ keatas ‘pelabur2′ asing yang telah banyak ‘melabur’.

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Sekiranya pakatan pembangkang ini menang dalam pru akan datang, sudah pasti akan berlaku kecelaruan. DAP, PKR dan PAS sehingga sekarang masih belum boleh mengatasi perbezaan ideologi, dasar dan rancangan mereka, yang terlalu berbeza. Macam langit dengan bumi.

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Anwar pula yang diwar-war sebagai bakal PM, walaupun pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, pengetahuannya dalam bidang ekonomi tidaklah mengagumkan.

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Sekalipun Anwar kini menjanjikan dasar popular yang boleh memufliskan negara seperti pengurangan cukai, kereta murah dan pendidikan percuma, sejarah membuktikan dasar beliau ketika krisis kewangan 1997/98 berlainan sekali. Anwar mirip melaksanakan penyelesaian ala Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF), yang antara lain menaikkan cukai, mengurangkan perbelanjaan awam dan mengimbangi belanjawan. Beliau sangat akrab dengan Pengarah Urusan IMF ketika itu, Michel Camdessus, dan meyakini penyelesaian ikat perut IMF.

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Adalah sukar memahami bagaimana Anwar boleh mencapai belanjawan seimbang yang dijanjikan jikalau pada masa yang sama beliau berikrar mengurangkan cukai pemotoran dan memberikan kemudahan asas seperti air dan elektrik secara percuma kepada pengguna?

Pemerhati said...

Jet Peribadi, Bas Mewah Kini Jadi Barang Mainan Anwar!

Lebih menjelek dan menjengkelkan, dalam nada sama, selera dan gaya Anwar lagak orang kaya dihurung parasit-parisit “corruptors” yang masih bergentayangan dengan beliau ketika di puncak kuasa. Para “corruptors” ini masih ada. Malah bilangan mereka mungkin bertambah kerana diberikan janji manis, Anwar akan menang pada PRU nanti. Sebab itu jet peribadi, bas mewah dan treler mewah menjadi sogokan barang mainan Anwar sekarang

mantera said...

pembangkang sebenarnya dah terdesak, jadi mereka akan lakukan apa saja untuk jatuhkan BN.

mantera said...

mereka tak kisah cara itu salah atau tidak, yg penting agenda mereka tercapai.

mantera said...

Rafizi Ramli pernah menegaskan, fokus dalam hidup beliau sekarang hanya satu iaitu 'menjatuhkan BN.

mantera said...

Rafizi begitu obses dengan kerja ya sehinggakan tidak ada perkara lain yang difikirkannya selain dari berusaha untuk mencari kesalahan UMNO dan Barisan Nasional.

mantera said...

Rafizi mahu membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional dan UMNO hari ini adalah kerajaan yang tidak baik dan merupakan kerajaan yang di penuhi dengan gejala rasuah yang harus rakyat tolak.

mantera said...

Tetapi Rafizi sebenarnya terlupa rakyat juga sedang melihat kepada perkembangan Pakatan.

Scarlett said...

Sabah Umno Liaison deputy chief Datuk Seri Salleh Said Keruak today described the opposition Pakatan Rakyat as a “touch and go” coalition with no clear policy to govern and transform the country.

mantera said...

rakyat juga mahu mengetahui dari mana datangnya dana bagi pembelian sebuah bas mewah yang didaftarkan dibawah nama Khalid Ibrahim ?

mantera said...

kos operasi bas mewah tersebut turut menjadi persoalan dana dari pihak mana agaknya ?

Scarlett said...

Urging the people not to fall for Pakatan’s ploy, he said its approach was just to create and play with issues with the hope of winning the hearts and minds of the people.

mantera said...

pembelian lori sampah yang menjadi pertikaian di Selangor kini masih gagal dijawab oleh Pakatan Haprak dan hubungan pembelian tersebut dengan kewujudan bas mewah khalid Ibrahim ?

Scarlett said...

“Pakatan does not know how to resolve them (issues) and its objective is just to form the government, and (its partners) will fight among themselves.

“This was proven in states where they form the government, including in Selangor and Penang,” he said in his speech at a meet-the-people session in Kampung Tamau, near here.

Scarlett said...

Salleh, who is also the State Legislative Assembly Speaker, said he believed that the Pakatan coalition would not last as it was just a marriage of convenience.

Scarlett said...

Citing the signs of disunity among the component parties in Pakatan, with the latest issue being the probability of PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang fighting for the prime minister’s seat should the party win the 13th General Election, he said this was only the beginning.

mantera said...

rakyat mahu tahu berkenaan isu KCB ladang ternakan lembu di Papua New Guinea yang melibatkan kerajaan negeri Kedah di bawah PAS ?

Scarlett said...

The 58th PAS assembly last month saw delegates suggesting that Abdul Hadi become the prime minister if the opposition wins the general election, and Abdul Hadi reportedly welcomed the proposal.

Scarlett said...

However, DAP secretary-general Lim Guan Eng reportedly responded by saying that “the DAP is sticking with the consensus made by the Pakatan that Datuk Seri Anwar Ibrahim be the prime minister if the coalition wins in the general election”.

Scarlett said...

Obviously, Salleh said, “infighting becomes a culture” for Pakatan and the component parties of the coalition have become “friends” just to hoodwink the people in their desperation to assume power.

Scarlett said...

On the other hand, he said, the Barisan Nasional (BN) under the leadership of Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak had a clear-cut policy and direction.

Scarlett said...

“It is prepared to make tough decisions for the sake of the country. It is a responsible coalition and it wants to continue to move forward and transform the nation.

Scarlett said...

“The BN wants to create more jobs and economic opportunities for the people,” he said of the government’s seriousness in championing the cause of the people.

Scarlett said...

As such, Salleh called on the people, especially Sabahans, to give their undivided support to the BN in the next general election.

mantera said...

Bagaimana pula agaknya dengan status tanah Taman Manggis yang kini diberitakan sudah dijual oleh kerajaan negeri Pulau Pinang kepada sebuah syarikat lain sedangkan proses pembelian tanah tersebut sedang berjalan diantara Pemuda BN dan kerajaan negeri.

mantera said...

Agaknya apa yang berlaku dalam kes Lembah Sireh di Kelantan ?

mantera said...

Itu belum masuk hal dana-dana asing yang diturunkan kepada pemimpin Pakatan dan NGO-NGO pro pembangkang ?

mantera said...

Nampak sangat tindakan terdesak juak-juak Pakatan Haprak dalam usaha mereka untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada hanyalah melalui jalan belakang.

mantera said...

Rafizi sedang berusaha untuk mencari setiap titik kesalahan yang ada sehingakan beliau akan ke Hong Kong sikit masa lagi namun Rafizi barangkali terlupa sesuatu yang sedang bermain di fikiran rakyat.

mantera said...

Bagimana dengan segala bas dan kontena milik Parti Keadilan Rakyat dan isu-isu lainnya ?

mantera said...

mengapa agaknya Rafizi langsung tidak berusaha untuk mencari serta mendedahkan isu-isu yang melanda Pakatan Haprak sendiri ?

mantera said...

Ada ketelusankah disini ? Double Standard ? atau ianya untuk kepentingan diri dan Pakatan Haprak dalam menghadapi pilihan raya semata-mata.

Star said...

Businessman Sari Nuar, 67, is an ethnic Chinese who has embraced Islam. He is the president of the Federation of Chinese Associations in Sabah (FCAS); and he speaks for many non-Muslims when he says that the state annual donations to non-Islamic organizations have increased by more than eight folds since Musa Aman, 60, became chief minister of Sabah eight years ago.

Star said...

On November 23, Musa dished out 28m ringgit ($8.8m) to 440 churches, temples, and other non-Islamic religious organizations; 258 largely Christian-run mission schools and Chinese independent schools. This compares to about 3m ringgit before he took office in 2003. Next year this financial aid from his government is to increase by half to 42m ringgit.

Star said...

In the season of scams when political reputations are at their lowest ebb, Sabah Chief Minister Musa Aman stands out as a remarkable exception. His emergence as a front-runner in a field crowded with seemingly redoubtable figures like Shafie Apdal, Rahim Ismail, Yong Teck Lee, V K Liew, Chong Kah Kiat, et al, is all the more noteworthy because of his quiet, unassuming persona.

Star said...

The extraordinariness of Musa Aman’s feat is demonstrated by the unbelievable turnaround that he has brought about in Sabah’s social and economic scene. Needless to say, his political success is based on this transformation.

Star said...

Malaysia will be a much improved country if this simple lesson provided by Musa Aman is widely emulated. And at no time is there a greater need for such emphasis on the fundamental requirements of the people than in the present murky atmosphere when, as Lim Kit Siang has said, the country’s ‘moral universe’ has shrunk.

Star said...

Bad governance, bureaucracy and corruption exist and thrive together. In a democracy which elects its leaders to rule the State, the people must share the blame if the State falls into wrong hands, for it’s them who hold the ultimate power to choose people who are entrusted with the responsibility of the upkeep of the State and effecting changes towards sustained development. Time and again we have seen the cases of bad, shoddy governance; brazen, alarming proportions of corruption in public; and a labyrinthine, tortuous bureaucracy so ingrained in the administrative system that it makes bribery and graft almost trivial, commonplace events.




Now we should reflect on how Musa Aman effected such changes as to change the fortunes of Sabah and bring it on a road to recovery for it entails important lessons for us. Lorna Casselton, the foreign secretary of Britain’s Royal Society said “We have to congratulate Sabah under Musa Aman for preserving the forests,” “If they cut the forests, they can make billions of dollars; but they aren’t and that is so important.”

Star said...

When Musa Aman took helms in 2003 the state of Sabah was was not a case of bad governance but the absence of governance. It speaks volumes of the steps he took towards rebuilding the state – establishing the rule of law and order and securing public safety and bringing in billions in investments. He aimed towards inclusive growth by investing and reviving the traditional handicrafts industry and establishing the RM30 million Sabah Handicraft Center in Keningau so that the natives could develop their skills and such skills are not lost with time; developing tourism industry by various initiatives; giving incentives to farmers and vegetable vendors, particularly women in Kundasang, by building outlets for them thus giving them a clean, hygienic place and opportunities to fix their own prices daily at the vegetable outlets, all this while promoting agro-based businesses and empowering women; and increasing participation of women up to 70% in kampongs – thus involving people at the grassroot levels of developmental processes.

Star said...

There are now RM112.8 Billion worth of investments planned and committed in Sabah ever since the Sabah Development Corridor (SDC) was launched in January 2008 by Musa Aman. Several huge investments from both domestic and overseas such as in the oil and natural gas industry, oil palm, fisheries, live-stock breeding and tourism are now located in Sabah and flagship projects such as POIC Lahad Datu, Sandakan, Keningau Integrated Livestock Center, Sandakan Education Hub, Sabah Agro-Industrial Park, Oil and Natural Gas Cluster, Marine Industry Cluster, Kinabalu Gold Coast Enclave and agropolitan projects are already in the implementation phase.

Star said...

The Musa Aman regime has shown quick spike in state’s overall growth. Even, the improved law and order situation has attracted builders and investors to invest in the state contributing to its economic growth.

Star said...

Another significant move taken by Musa Aman’s government is the halting of the proposed seafront development projects encompassing some 400 acres of seafront from Tanjung Aru to all the way to Likas signed away by Former Chief Minister Yong Teck Lee to some private companies one of which is connected to Sarawakian Datuk Seri Tiong King Sing who is also involved with the controversial “The Port Klang Free Trade Zone“. To save the waterfront and the Likas Bay, Musa Aman had to stop the project and the state government was bought to court and RM1.6 billion was claimed by “The Developer”, luckily the government won the case. The waterfront project in fact threatened to turn the waterfront and the Likas bay into a vast tower-block hotel and housing estate. The “Developer” hoped to build a sprawling series of high-rise blocks, including multistory colossus. With the consequent seafront population explosion, the old concrete ramps linking the development to the seafront would be gridlocked and medical, emergency, bus and education services overwhelmed. There would be pile-driving seven days a week for years and a decade of chaos with convoys of slow lorries trundling along Kota Kinabalu seafront roads with thousands of tons of building materials. The scheme would not just be a disaster for Kota Kinabalu residents but it would ruin the city’s seafront skyline, block sea views, cause road congestion and parking chaos way beyond the waterfront area, set an appalling precedent for over-development and sound the death knell for Sabah as a peaceful leisure venue. Musa Aman’s aim is to accelerate development and undertake urban development in a way that is kind to both people and the environment and that’s why he had to put a stop to this project, he has sent a strong message in so doing.

Star said...

Then there is another large industrial project, near Sipitang, US$ 1.5 billion Sabah Ammonium-Urea plant project also about to take off shortly by the Sabah government and Petronas. This undertaking also will do much to open Sipitang’s real estate growth into a new direction.

Star said...

Now, the developers have started tapping Sabah’s fragmented locations after seeing a paradigm shift in affluent property buyers. They, with a serious need to spread their wings over wider geographies, now see no further mileage in delaying their move to untapped locations where the favourable penetration rate adds extra perk to develop the real estate. And going 10 years down the line, the state will witness a consolidated position in the real estate market as developers are stretching their capacities to the maximum in order to meet the growing market demand.

Star said...

Then the recent RAM Ratings has reaffirmed the AAA rating of the Sabah State Government’s RM544 million Bonds (2009/2014) and this is great news. RAM Ratings said the long-term rating has a stable outlook for Sabah and it also reflects healthy fiscal position.

Sabah recorded a fiscal surplus of RM730.3 million on the back of RM4.2 billion of revenue and this announcement further accelerates the growth curve.

musram rakunman said...

Thank You..star... dan pemberi komen yang senantiasa setia mengikuti tulisan suara rakyat.. semangat naik ni.. mencuba mempersembahkan tulisan yg lebih menarik lagi.

unknown said...

Memang diorang ni sengaja nak jatuhkan orang lain.

Kris Jr said...

DAPigs khuatir tindakan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB- BRI) mengeluarkan saman berhubung kesalahan 'khalwat' ke atas dua pasangan.

Kris Jr said...

Masing-masing di lokasi awam berhampiran lapangan terbang dan taman baru-baru ini, boleh menjejaskan kerjasama dalam Pakatan Rakyat

Kris Jr said...

Si Guan Eng tu kata, meskipun notis saman yang dikeluarkan berkaitan dengan kelakuan 'tidak senonoh', parti-parti musuh sudah mula memutarbelitkan tindakan majlis itu sebagai kes khalwat dan kononnya cuba mengenakan undang-undang Islam ke atas bukan Muslim.

Kris Jr said...

Jika Kerajaan Pas Kelantan gagal bertindak ke atas pihak-pihak mensabotaj dalam MPKB-BRI, yang mengeluarkan saman ke atas pasangan bukan Islam berhubung kelakuan tidak senonoh, ini secara tidak langsung akan memperlekehkan mesej PR yang menghormati kebebasan beragama dan akan menjejaskan kerjasama yang sedia wujud dalam PR

Kris Jr said...

Pengerusi BERSIH 2.0 Ambiga Sreenevasan berkata Pakatan Rakyat perlu mengemukakan rancangan pengampunan kepada pelaku rasuah sekiranya berjaya membentuk kerajaan.

Kris Jr said...

Kita mesti hukum perasuah besar tapi boleh maafkan perasuah kecil supaya kita boleh langkah ke depan tanpa halangan

Kris Jr said...

Amiga memberi cadangan demikian dengan mengambil contoh daripada pengalaman Hong Kong ketika menubuhkan badan anti rasuah ICAC.

Kris Jr said...

Berucap dalam sesi sesi suara nurani rakyat Malaysia dalam konvensyen itu, Ambiga turut menyarankan supaya Pakatan menyediakan dasar untuk mencari kebenaran dan menyelesaikan kes kematian melibatkan agensi awam.

Kris Jr said...

Beliau mengambil contoh proses perdamaian Afrika Selatan melalui pembentukan suruhanjaya untuk mencari kebenaran dalam kes-kes seperti kematian Teoh Beng Hock dan Sarbaini Ahmad.

Kris Jr said...

Saya mahu tahu apakah pendirian Pakatan dan dalam hal pembentukan commision of truth and reconciliation ini

Kris Jr said...

Jadi dalam erti kata lain, kalau setakat rasuah kecil - kecilan ni ok lagi la ye? Yang mana melibatkan kronisme dan sebagainya boleh la dilupakan.

Kris Jr said...

Sebagai contoh kes projek yang dapat disakau dek isteri Si Nga Cork Ming tu. Kes tu boleh la dilupakan sebab ianya kategori 'rasuah kecil'.

petrus pius said...

pembangkang sudah terdesak...

petrus pius said...

disebabkan terdesak lah pembangkang menggunakan pelbagai cara untuk menjatihkan imej musa aman..

petrus pius said...

isu rm40juta ini yang mana sudah selesai dan hasil siasatan sudah diketahui, diulang-ulang oleh pembangkang berikutan tidak dapat menerima kenyataan...inilah penyakit pembangkang...fakta tidak diterima tetapi penipuan dan fitnah dihalalkannya...

petrus pius said...

pembangkang juga tahu bahawa untuk menawan sabah maka jalan mudah dan cepat ialah dengan menjatuhkan pemimpin kerajaan iaitu KM sabah...

petrus pius said...

Pembangkang (PR) khusunya PKR juga tahu bahawa dalam masa terdekat adalah mustahil untuk mencapai kerjasama di antara parti2 pembangkang tempatan dengan PR untuk formula 1 vs 1...maka PKR segera bertindak untuk mencari publisiti bagi menenggelamkan parti2 pembangkang tempatan...

unknown said...

The opposition is always finding fault.

unknown said...

No matter how long we have been here, there are people who want to let us down

unknown said...

The government’s decision to boost gas imports forms part of a shift in energy-related economic policy that will see Malaysia’s long-standing power subsidies phased out by 2016.

unknown said...

While the new pricing structure for energy has been in the pipeline for some time, it is almost sure to prove unpopular, as consumers may well bear the brunt of sharp increases passed on by producers.

unknown said...

Malaysia has long been finalising its plans to begin using imported gas as a driver of economic growth. In 2009, Petroliam Nasional Bhd (Petronas), the state-owned oil and gas company, signed an agreement with Gladstone LNG of Australia to buy 2m metric tonnes of liquid natural gas (LNG) annually for a 20-year term, from 2014 onwards.

unknown said...

The agreement, which included an option to purchase an additional 1m tonnes, was part of Petronas’s plans to secure adequate supplies for the domestic market. Since then, Malaysia has struck similar deals with other producers, including Statoil of Norway, France’s GDF Suez and Qatargas.

unknown said...

Petronas is currently developing a receiving and regasification plant at the Sungai Udang Port, Melaka, which will process imported LNG. In a statement issued to Bursa Malaysia in late November, the company said that although the project is behind schedule, the facility was expected to be commissioned by the second quarter of 2013. Once fully operational, the plant will have the capacity to process 3.8 million tonnes of gas annually.

unknown said...

The government is believed to have subsidised gas prices by approximately US$6.6 billion in 2011, half of which was channelled into the electricity segment. The subsidies, which formed part of a government drive to keep down electricity costs and promote industrial growth, are expected to be phased out by 2016, when gas prices should be fully deregulated.

unknown said...

While Malaysia is laying the foundations for gas imports, it continues to work on maximising output from its existing fields, exploring how it can use extraction enhancement technology to extend production life.

unknown said...

Malaysia’s gas reserves remain extensive, with its proven deposits of around 2.4 trillion cubic metres earning it a 13th -place global ranking for untapped holdings

unknown said...

Existing reserves should allow Malaysia to maintain production at its present rate of around 63 billion cubic metres for years to come, although projected increases in domestic usage are likely to speed up a reduction in the life expectancy of its fields.

unknown said...

Much of the increased demand will come from industries dependent on gas for feedstock, such as manufacturers of plastics, chemical fertilisers and other petrochemical products.

unknown said...

Efforts are also being channelled into identifying and developing new reserves. In November, Petronas and its partners announced a number of new finds in offshore fields, although the full extent of reserves and their quality have yet to be determined.

unknown said...

While new fields will help prolong the lifespan of gas production, Malaysia’s rising demand for gas is set to grow at a rate easily outstripping domestic output. Despite concerns that higher energy bills will irk consumers and could push up inflation, foreign gas looks set to play a growing role in powering Malaysia’s economy.

unknown said...

The recent decision by the federal government in approving a special Investment Incentive Package for the Sabah Development Corridor (SDC) is poised to further intensify the investment momentum in the state.

unknown said...

These incentives are available for investment in designated Strategic Development areas, clusters and flagship projects including the Kinabalu Gold Coast Enclave, Sabah Agro-Industrial Precinct (SAIP), Sandakan Education Hub, Sabah Oil and Gas Industrial Park (SOGIP), Interior Livestock Valley, Marine Integrated Cluster and the Lahad Datu Palm Oil Industrial Cluster (POIC).

unknown said...

“The 2013 Budget Strategy has been planned and formulated with emphasis on efforts that will ensure continuous prosperity and the people’s well-being in line with the 2013 Budget theme, ‘Consolidated Efforts Towards Continuous Prosperity Of The People

unknown said...

Penang only netted RM1.8 billion in total investments for the first half this year, slipping to eighth place and risks losing its position as the nation's top destination for manufacturing for two consecutive years since 2010.

unknown said...

Deputy International Trade and Industry Minister Datuk Mukhriz Mahathir said although the figure might change by year-end, Penang had slipped behind Selangor, Sabah, Sarawak, Johor, Terengganu, Kuala Lumpur and Perak.

unknown said...

He said Selangor emerged the top on total investment value in the country with RM12 billion, followed by Sabah (RM11.5 billion), Sarawak (RM7 billion), Johor (RM3.6 billion), Terengganu (RM2.4 billion) and Kuala Lumpur and Perak with RM2.3 billion respectively.

unknown said...

The Malaysian Investment Development Authority (MIDA) is committed to reach out to potential investors by providing updates on the latest initiatives that have been put in place by the government.

unknown said...

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said today the country's biggest success this year was shielding the nation and people from the global financial crisis.

unknown said...

He said the success was no mere feat because many other countries were in a state of uncertainty and had seen their economies crash, while Malaysia achieved a moderately high growth.

unknown said...

The prime minister recorded his thanks to the public service officers who had helped the government attain the globally-recognised success, and expressed the hope that the momentum would continue.

unknown said...

Malaysia has been one of the big movers in the latest World Bank survey on the ease of doing business, moving up six rungs on the international ladder to be ranked 12th overall.

unknown said...

The annual study aims to provide an objective measure of business regulations for local firms and give an indication of the progress in facilitating private sector development.

unknown said...

In the 2013 edition, released on October 23, Malaysia further consolidated its reputation for economic reform, building on its performance in 2011 when it moved from 23rd to 18th place.

unknown said...

The improvement in the rankings puts Malaysia behind only Singapore, Hong Kong and South Korea in Asia, and ahead of regional heavyweights Japan and China.

zam said...

kecemerlangan yang ditunjukkan menyebabkan pembangkang berusaha untuk menjatuhkan Musa.

zam said...

pembangkang sebenarnya hanya mahu menutup kelemahan mereka sendiri yang selama ini berpecah.

zam said...

pembangkang di Sabah yang saling bertelegah kini cuba mengalihkan perhatian dengan mencemarkan imej pemimpin BN.

zam said...

tuduhan ini sebenarnya sudah pun selesai dan semua tahu kebenarannya.

zam said...

walau macammana pun pembangkang buat tuduha liar. orang tidak percaya juga kerana mereka ni hanya cakap kosong.

atasagar said...

yes, in politics nothing is impossible.

atasagar said...

as long as there is enough money to pay a bribe to someone

atasagar said...

sudah menjadi kebiasaan parti pembangkang untuk 'mengelirukan keadaan'..

atasagar said...

kalau tidak, masakan pembangkang beria-ia betul untuk membuka semula kes ini dengan melibatkan MA

atasagar said...

walaupun, pihak berkuasa Hong Kong sebelum ini telah memutuskan untuk tidak mengambil sebarang tindakan terhadap Ketua Menteri Sabah ini.

atasagar said...

the graft allegations were likely part of a conspiracy by MA's detractors who wanted to topple Barisan Nasional in Sabah.

Anak Sabah said...

The graft allegation is obviously a tactic to bring down Musa Aman.

Anak Sabah said...

They have ran out of ideas how to replace BN's presence in the state.

Anak Sabah said...

There is nothing else they can do to topple the BN government.

Anak Sabah said...

They can only take these dirty tactics to gain the people's support and bring down the opponent.

Anak Sabah said...

If they want to win fair and square, don't play with issues like this.

Anak Sabah said...

The way the PKR try to bring up a closed case is childish.

Anak Sabah said...

The case has already been declared close by the ICAC, Attorney General and MACC. But PKR still wanted to play this issue.

Anak Sabah said...

They repetitively brought up this case because they could not accept the truth.

Anak Sabah said...

That just shows how naive and childish PKR is actually are.

Anak Sabah said...

They way they are having doubts about the ICAC's ability to solve a case is also rather bad for its reputation.

Anak Sabah said...

This will give people a bad impression on ICAC after this since their transparency is being questioned.

Anak Sabah said...

They are indirectly saying that ICAC does not know how to investigate a case.

Anak Sabah said...

Or maybe indicating that Rafizi Ramli himself is better at investigating corruption cases than ICAC.

Anak Sabah said...

Why don't Rafizi Ramli join the MACC or ICAC after this if he is so interested in corruption investigation.

Anak Sabah said...

However his way of getting relevant evidence are not too bright.

Anak Sabah said...

I still can't link the Hummer case with this RM40 billion money laundering case.

Anak Sabah said...

Nazri Aziz has no hand in affecting the ICAC in giving up this case.

Anak Sabah said...

I can't see how Nedim Nazri's luxury car has to do with this case.

Anak Sabah said...

And I'm certainly feeling doubtful that the ICAC will ever accept these so-called evidence.

Anak Sabah said...

I can't wait to hear what the ICAC will say after they review the evidence presented by the PKR.

alvis marco said...

rafizi kononnya akan mengemukakan bukti baru kepada ICAC esok...sedangkan bukti2 yang didakwa oleh rafizi ini sudah lama disiarkan oleh sarawak report dalam blognya kecuali surat akuan bersumpah lajim yang dilihat hanya spekulasi sahaja...

alvis marco said...

dan jika diteliti, sebenarnya rafizi dan pembangkang sudah terdesak dan tertekan...tempoh 3 minggu yang diberikan oleh ICAC akan tamat dan ini menambahkan lagi tekanan kepada rafizi untuk mengemukakan bukti baru..

alvis marco said...

apa yang rafizi buat ialah dengan bercakap sebanyak mana yang mungkin kepada media untuk 'mentulenkan' bukti2 baru tersebut...juga untuk mengelirukan dan mencari publisiti sebanyak mana yang mungkin...rafizi juga telah meletakan nilainya sendiri ke atas bukti2 yang dikatakan baru itu dengan mengatakan bahawa bukti itu tulen sedangkan yang akan meneliti dan membuat keputusan ialah pihak yang berkuasa...

alvis marco said...

rakyat haruslah bijak menilai keikhlasan dan ketelusan rafizi dan PKR dalam isu ini..jangan lah rakyat terus percaya dan terperangkap dalam delusi politik yang dicetuskan pembangkang yang akhirnya yang rugi ialah rakyat sendiri.

alvis marco said...

janganlah rakyat memperjudikan masa depan di tangan pembangkang...

aku baini said...

Rafizi bukannya berminat dengan kes rasuah atau penyelewengan demi kepentingan rakyat dan negara..

aku baini said...

tetapi beliau hanya mementingkan publisiti untuk diri sendiri.

aku baini said...

ya betul, sebenarnya Rafizi hanya pentingkan publisiti terhadap dirinya

aku baini said...

tetapi biarlah rakyat yang menentukan siapakah yang mereka mahu untuk menjadi pemimpin mereka di PRU akan datang nanti

aku baini said...

betul, dalam permainan politik, tidak ada yang mustahil

aku baini said...

macam-macam cara parti pembangkang akan lakukan hanya untuk menang dalam PRU nanti

aku baini said...

supaya rakyat dapat dikelirukan dan untuk meraih undi dalam PRU nanti

lina a said...

Memerangi rasuah adalah tanggungjawab semua rakyat untuk memastikan yang negara bersih dan bebas dari gejala rasuah

lina a said...

so, it's obvious that the opposition wants to prove to rakyat that BN / UMNO are also infected with corruption

lina a said...

but what about themselves? are they free from corruption?

Dbawahbayu said...

pembangkang tahu bahwa ianya akan membuat kerja mereka mudah untuk mempengaruhi orang ramai jika MA didakwa bersalah

Dbawahbayu said...

supaya mereka boleh menjatuhkan BN dengan mudah

Dbawahbayu said...

Oleh itu, tidak hairanlah pembangkang yang begitu bersemangat untuk membuka semula kes ini

Dbawahbayu said...

berharap bahawa MA akan didakwa bersalah

Dbawahbayu said...

hakikatnya ialah, pembangkang hanya berminat untuk mendapatkan kuasa dan bukannya ikhlas untuk membantu rakyat

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels