28 March 2015

Lim Kit Siang Cuba Pengaruhi Pemimpin Sabah

SEBAIK sahaja Pas Kelantan meluluskan undang-undang Hudud dan Qisas, Dap sekutu Pas dalam Pakatan Rakyat,  terus mabuk. 

Penasihat DAP, Lim Kit Siang, tergopoh gapah, melontarkan kenyataan, bahawa satu gabungan baru perlu diwujudkan untuk menggantikan kerajaan BN. Kenyataan MP Gelang Patah itu, seolah-olah "echo" dengan kenyataan MP Gua Musang Tengku Razalegh di dewan rakyat minggu lalu.

Melalui gabungan baru itu, Kit Siang memberi gambaran, bahawa Perdana Menteri pada gabungan itu, boleh sahaja berasal daripada Sabah atau Sarawak.

Semalam, semasa di Pitas Sabah, Kit Siang mengulangi cadangan itu, dengan memberi spesfik kepada Sabah. menurut bapa kepada Lim Guan Eng itu, jika gabungan baru itu menjadi kenyataan, Sabah bakal menerima Ketua Menteri baru. Nama-nama yang disebut antara lain Datuk Hajiji Noor, Datuk Masidi Manjun, atau Tan Sri Pairin Kitingan dan Datuk Salleh Said Keruak.

Dalam reaksi cepat, Salleh, beliau mengatakan, kenyataan Kit Siang itu, sebenarnya tersalah alamat, sebabnya, supermo DAP itu tidak akan bakal dapat mempengaruhi para pemimpin Sabah, sebabnya, ikatan antara pemimpin Sabah cukup teguh dan senantiasa berkerja secara berpasukan.

Para pemimpin UBN Sabah senantiasa teguh di bawah kepimpinan Datuk Musa Haji Aman di peringkat negeri dan Dato Seri Najib Tun Razak di peringkat pusat.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels