27 December 2016

Bantuan Untuk Rakyat Susah- Dikatakan Haram dan Rasuah

Mengapa Tun Dr Mahathir benci sangat BR1M, satu bentuk bantuan pada rakyat yang memerlukan, sehinggakan bantuan kerajaan yang dicadangkan Bank Negara itu bagi membantu rakyat yang terkesan rasionalisasi subsidi minyak, dikatakan sebagai rasuah dan haram diterima?

Mengapa Tun Dr Mahathir tidak mengatakan bahawa memberikan projek mega kepada kroni beliau di mana di dalam syarikat kroni itu ada kepentingan anak-anak beliau sehinggakan anak-anak beliau mempunyai kekayaan yang luar biasa adalah rasuah, dan HARAM!!!.

Mengapa bantuan kepada rakyat yang memerlukan dikatakan rasuah dan haram, sedangkan bantuan itu, hanya untuk sambung nafas atau mengurangkan beban, bukanpun boleh menyebabkan rakyat kaya raya!!!!, bantuan BRIM maksima RM1200 setahun, bagi ketua Keluarga yang berpendapatan kurang RM3000 dan yang terdaftar dalam e-kasih, tidak akan menyebabkan keluarga yang menerima bantuan itu kaya raya. Mengapa kumpulan sasar ini dihukum oleh MANUSIA seperti Tun Dr Mahathir??? 

Sebagai mantan Perdana Menteri selama 22 tahun, janganlah mengelirukan rakyat, sebab sebelum inipun, kerajaan memberikan berbagai bantuan kepada kumpulan sasar antara lain warga mas, oku, malah tahun 1999 selepas Terengganu ditawan Pas, Tun Dr Mahathir memberikan wang ikhsan kepada kerajaan Terengganu, dan kerajaan negeri itu memberi bantuan kepada rakyat negeri itu serupa konsep BRIM.

Jangan salah faham berkaitan dengan pemberian BR1M, kerana program ini, bukan bertujuan untuk membasmi kemiskinan, akan tetapi hanya sebagai bantuan mengurangkan beban, akibat peningkatan harga barangan sebagai impak kepada rasionalisasi subsidi.

Memang di antara penerima BR1M ada kumpulan sasar yang termasuk dalam e-kasih, dan sebahagian mereka yang berpendapatan di bawah RM4000 atau menurut istilah kerajaan B40. Tujuan BRIM antara lain bagi maksud keseimbangan pendapatan atau pemerataan pendapatan antara rakyat, juga melalui penyaluran tunai itu, kerajaan menyalurkan semula pungutan cukai daripada rakyat yang bernasib baik kepada mereka yang kurang bernasib baik.

Sebenarnya, penyaluran tunai kepada kumpulan sasar seramai 7 juta penerima BR1M, merupakan satu peluang keemasan bagi pengeluar barangan di negara ini, kerana, telah terjamin sekurang-kurangnya barangan bernilai lebih RM6.8bilion mempunyai pembeli. Bayangkan pengaruh berganda daripada wang lebih RM6 bilion itu? 

Konsep BR1M memang jauh berbeza dengan cara Tun Dr Mahathir melalui dana premtive semasa beliau berkuasa, kerana cara mantan Perdana Menteri itu, hanya menguntungkan sebahagian kecil rakyat, yakni kontraktor.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels