9 August 2010

Semerakan jati diri bangsa

Mengembalikan Jati Diri Bangsa iranun adalah harga mutlak yang harus dimiliki sebagai bangsa yang memiliki identiti.

Yang membedakan antara bangsa satu dengan lainnya adalah tergantung bagaimana suatu bangsa mampu mempertahankan ciri dan khazanah kebudayaannya sebagai kebanggaan dan kekayaan.

Jika melihat realitas saat ini, memang kondisi bangsa relatif sangat memprihatinkan. Dalam hal tertentu kita dituntut untuk berkompetisi dengan bangsa lain, seperti pentingnya mengejar kesamaan serta kemampuan di bidang teknologi dan informasi. Tapi dilain pihak justru kita harus mampu memfilterisasi dari apa saja pengaruh asing yang dapat mendegradasi nilai-nilai yang justru telah menjadi keunggulan dan keunikan yang tidak dimiliki oleh bangsa lain.

Untuk itu, Mengembalikan jati diri bangsa itu penting. Menjadi diri sendiri seebagai Bangsa iranun itulah pada intinya. Dalam artian nilai yang kita anut dan miliki tidak perlu kita ganti dengan hal-hal baru yang belum tentu baik bahkan jelas-jelas mengarah pada keburukan dan kehancuran bangsa ini. Semua itu semata demi tidak mempertaruhkan Jati diri bangsa.

12 comments:

abd naddin said...

tulisan yang bagus tapi pendek sekali

tombolo said...

sesebuah kaum harus mempertahankan hak2, warisan dan budaya mereka.

mai said...

jati diri memang perlu dipertahankan agar identiti tidak hilang begitu saja. nilai-nilai positif dan unik perlu dijaga kerana ianya merupakan warisan sesuatu kaum.

mantra said...

warisan dan budaya perlu dijaga kerana ia menjadi identiti kepad seseuatu kaum.

pacayang said...

hak sendiri mestilah dijaga dengan baik, jangan dilupakan begitu saja. BErsatu dan berkerjasamalah untuk mengekalkan jati bangsa sendiri.

Richard said...

Interesting. Culture and heritage is the identity of a group of people or tribe. Is should be cherish and defended.

karibon said...

Memang benar hak kaum mesti dibela tetapi jangan finatik.
Lebih baik kita mempunyai pandagan yang lebih luas. Ketinggalan dan kemiskinan tidak memilih kaum. Pembelaan hak tidak boleh berasaskan pada warna kulit atau asal unsul seseorang.

heyman said...

Pandang kehadapan dan bukan kaki kita. Dunia sudah masuk era global, kalau masih terperangkap dalam perigi, tiada guna kita melaungkan dengan nada tinggi berkenaan sentimen kebangsaan kita kerana tidak akan menarik perhatian orang.

susi said...

Agree with u Richard.

viga said...

Betul kata penulis. Separti budaya barat yang berpengaruh besar terhadap kita, harus berhati-hati menyerap inti budaya itu yang sesuai untuk kita dan bukan menyerap secara buta.

tarap runtuh said...

Jika bangsa itu lemah, tiada apa-apa yang boleh dibanggakan.

leon said...

Semarakan semangat menuntut ilmu. Tanpa ilmu, tidak guna bertapa kuat jati diri bangsa kita kerana kita akan dipinggirkan oleh arus peredaran semasa.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels