18 November 2013

Kes Pulau Pom-Pom Semporna: Pembangkang Ambil Peluang

MEMANG malang, selepas ESSCOM ditubuhkan pada Mac, berlaku juga penculikan dan pembunuhan di kawasan yang dikawal oleh 7 batalion pasukan keselamatan.

Pulau Pom-Pom sebenarnya tidak berapa jauh daripada pekan Semporna, hanya 45 minit menggunakan boat. Pulau itu, adalah kawasan peranginan, dan kerana statusnya, seharusnya ianya kawasan yang selamat.

Kejadian awal pagi jumaat, dimana sepasang suami isteri diserang oleh penculik, dan membunuh lelaki pasangan itu, sementara isterinya diculik. Lelaki Taiwan yang bernama Li Min Hsu, 57 ditembak mati, mungkin kerana perwatakannya yang tinggi besar, berketinggian 180cm dengan berat badan hampir 100kg, ditembak, mungkin kerana penculik merasa gerun, kalau dia turut diculik.

Isteri Min Hsu yan bernama An Wei Chang, 56 dikatakan seorang yang berprofile tinggi, kerana sahabat kepada isteri Presiden Taiwan.

Pasangan itu, sebenarnya adalah pasangan kaya, kerana sebelum ini sebagai penguasa yang berjaya di Taiwan.

Ekoran penembakan dan penculikan pasangan itu, pemimpin pembangkang mengambil peluang menghentam ESSCOM dengan berbagai hentaman.

Malah alasan yang diberikan oleh Pengarah Esscom- Datuk Mohammad Mentek, yang menyatakan bahawa pesisir pantai yang luas, menyebabkan kawasan itu sukar dikawal, tidak dapat diterima oleh Pembangkang.

Kejadian di Pulau Pom-Pom, bukan sahaja jadi bahan kritikan pembangkang kepada kerajaan, malah ianya dijadikan isu utama mereka, baik kenyataan akhbar mahupun di Parlimen.

Mereka mengulang-ulang kejadian itu, sejak Jumaat, agar supaya kejadian itu, menjadi new maker, tujuannya agar supaya Sabah kelihatan tidak selamat untuk dilawati,

Ekoran kejadian itu, pemerintah Taiwan mengeluarkan amaran "warna Orange" ertinya rakyatnya ditegah melawat Sabah keculai urusan yang mendesak, kerana Sabah tidak selamat untuk dilawati.

Ekoran amaran itu, Menteri Pelancongan Sabah Datuk Masidi Manjun, membuat kenyataan, bahawa kejadian di Pulau Pom-Pom adalah hari sedih bagi sektor Pelancongan Sabah.

Pelancongan Sabah sebenarnya tergantung kepada negara Asia Utara, termasuk Taiwan. Pelancong antarabangsa yang datang ke Sabah sebenarnya lebih 50 peratus daripada negera-negara seperti China, Korea Selatan, Taiwan, Jepun dan Hongkong.

Walau bagaimanapun, banyak pihak menyatakan bahawa kejadian di Pulau Pom-Pom tidak akan mempengaruhi kedatangan pelancong ke Sabah, kerana destinasi pelancong, bukan hanya di Semporna, melainkan di serata pelosok negeri ini, termasuk Daerah Kota Belud dan Ranau.

Sebenarnya, tujuan pembangkang terus memutar belit, kejadian di Pulau Pom-Pom adalah untuk mendapatkan peluang politik, dan OKB yakin, dimata rakyat Sabah atau Malaysia, mereka, tidak akan mendapat keinginan politik yang mereka inginkan, kerana mereka itu, hanya tahu bercakap.

Sekiranyapun mereka berada dalam kerajaan, kejadian itu tetap akan berlaku, kerana kejadian itu, berlaku di mana-mana sahaja di dunia ini.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels