7 September 2010

Mana sudah janji-janjimu?

Masa kempen itu, bukan main lagi, sumpah janji semuanya mengalir bagaikan buih. Kata calon itu, "saya pastikan bahawa semua projek atau pembangunan yang di bawa oleh kerajaan wajib dilaksanakan oleh rakyat kawasan ini"

Setelah menang dan benar-benar jadi wakil rakyat; benar juga semua projek yang di bawa oleh kerajaan dilaksanakan oleh kontraktor yang berdaftar di Kota Belud; namun itu hanya berasaskan pendaftaran, tetapi pemilik lesen tersebut bukanpun penduduk asal Kota Belud, akan tetapi berasal dari daerah jiran.

Itu ok, akan tetapi kebetulan pelaksana projek dan juga yang mendapat projek adalah proksi kepada sahabat karib atau pendek kata ada hubungan kekeluargaan dengan wakil rakyat itu.

Semalam OKB bersama dua orang pegawai kerajaan; boleh tahan juga pangkat dua orang kawan ini; semasa dalam perjalanan ke pantai Sarang Kota Belud; kami berbual-bual; dalam perbualan tersebut; kononnya telah berekar-ekar tanah telahpun dimiliki oleh wakil rakyat itu- terutama tanah-tanah yang berpontesi dijadikan kawasan pelancongan.Benar kah demikian?

18 comments:

Jonny said...

Itulah sebagai rakyat, kita juga perlu pandai menilai calon-calon yang bertanding berdasarkan prestasi dan kelayakannya dan bukan hanya mempercayai semua janji-janji manis.

gunner said...

rakyat kenalah bijak dalam memilih calon wakil rakyat mereka, pastikan colan yang dipilih seorang yang bertanggungjawab dan telus dalam menjalankan peranannya.

Nurul said...

Kita sepatutnya dikira bersykurlah projek dijalankan dan dilaksanakan. Mungkin tanah itu digunakan untuk memberikan peluang pekerjaan terhadap orang kampung sekitar kawasan tersebut. Contoh, sekiranya pembinaan hotel dikawasan tersebut, tidakkah untungnya orang kawasan tersebut mendapat peluang perkerjaan kawasan berdekatan.

jieah said...
This comment has been removed by the author.
jieah said...

sebagai pemimpin apa yang kata hendaklah ditunaikan. rakyat akan menilai setiap apa yang dilakukan oleh pemimpin yang mereka pilih. pemimpin yang bertanggungjawab pasti akan terus menjadi pilihan rakyat.

Raven said...

What is the point of making promises if in the end is not being fulfill. Rakyat should really open their eyes to judge which candidates are really sincere.

Logop said...

Rakyat jangan sesekali senang mempercayai segala janji-janji yang dibuat oleh calon2x. Haruslah pandai menilai calon2x berdasarkan kelayakan dan pretasinya.

malisa said...

Rakyat yang menentukan mereka yang layak untuk mereka, oleh itu para calon yang terpilih hauslah mementingkan kehendak rakyat kerana mereka yang memilih yang layak untuk mereka.

mai said...

mungkin ada sebab atas pekara yang berlaku. projek pembangunan yang dibawa masuk akan membawa manfaat kepada penduduk. namun begitu pemimpin juga perlulah memahami kehendak rakyat.

supra said...

pemimpin yang dipilih harus menjalankan tanggungjawabnya dan kepercayaan yang diberi rakyat dengan baik. janji yang telah ditaburkan hendaklah ditunaikan. selain itu, sentiasalah memahami kehendak dan keperluan rakyat.

Leo said...

Rakyat mesti pandai menilai calon mana yang benar-benar bertanggungjawab,berdedikasi dan ikhlas untuk membantu rakyat.

Kamal said...

Semua calon harus menunaikan segala janji-janji mereka kepada rakyat sekiranya dipilih sebagai wakil rakyat. Rakyat hanya akan mempercayai dan menghormati wakil rakyat yang ikhlas menunaikan janji-janji tersebut.

neiji sheito said...

adakah itu tujuan utama seseorang ingin menjadi wakil rakyat atau pemimpin? mungkin kita boleh menilai seseorang yang berkelayakan untuk bergelar pemimpin melalui tindakan dan reputasi beliau sebelum ini, bukannya mempercayai bulat2 apa yang keluar dari mulut beliau.

papamee said...

KIta sudah jelas niat sebenar wakil rakyat ini, pada PRU akan datang, jika beliau dilantik sebagai calon lagi, jangan undi dia. Itulah kuasa kita buat lima tahun sekali.

Fiona said...

Kita mempunyai hak untuk mengundi. Sudah nampak kebenarannya kan?

kingking said...

Dia tipu pun tipu satu penggal saja. Tapi jika dia tipu kita lebih dari satu penggal, mermakna kita yang beri peluang dia menipu, salah kita sendiri, jangan salahkan orang lain.

huda said...

Janji macam layang-layang terputus talinya setelah kerusi yb dimenangi.
Biar dia duduk buat beberapa tahun ini, bila masa sampai, kita tendang dia dari kerusi yb.

bbq said...

Janji tidak dikotakan, undi tidak ku sampaikan. Jangan undi YB malas dan gila projek.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels