12 November 2014

Kerana PATI Kerajaan Terpaksa Berbelanja Besar

Suruhanjaya DiRaja berkaitan pendatang tanpa izin di Sabah ditubuhkan pada ogos 2012. Siasatan berkaitan isu PATI sebenarnya telahpun tamat, dan kini menunggu laporan itu dikemukan ke Dewan Rakyat untuk dibincang.

Selepas mengetahui maklum balas dan temuan melalui RCI itu, kerajaan akan mengwujudkan satu dasar untuk penyelesaian.

Masalah PATI, timbul apabila berlakunya pertambahan penduduk Sabah tidak sesuai dengan pertumbuhan kelahiran biasa manusia; selain itu; kerapnya berlaku jenayah yang berkaitan dengan mereka yang bukan warganegara. Juga melalui banci penduduk, terdapatnya lebih 800,000 bukan warganegara terdapat di Sabah.

Sebenarnya kerajaan berbelanja besar mengatasi pendatang tanpa izin, dengan terpaksa membina depo-depo tahanan sementara; selain itu terpaksa menanggung makan minum atas dasar kemanusian semasa PATI berada di depo-depo. Kerajaan juga terpaksa berbelanja dengan menghantar mereka yang ditahan ke negara masing-masing.

Masalah PATI, bukan sahaja berkait dengan masalah sosial, juga kerajaan terpaksa menambah anggota keselamatan untuk mencegah, mengawal dan memburu.

Sebenarnya, pemimpin negeri atau kerajaan tidak mendapat apa-apa manafaat dengan kehadiran PATI dalam negeri ini; walaupun ada penguasa terutama mereka yang bergiat dalam pembinaan dan perladangan serta perikanan mengambil kesempatan mengambil mereka kerana atas pertimbangan gaji murah.

Permintaan daripada pengusaha-penguasa seperti yang disebutkan di ataslah sebenarnya menjadi pendorong kebanjiran PATI dalam negari ini. Kini, bukan sahaja Sabah mengalaminya, malah Semenanjung Malaysia merasa sudah bahang kedatangan PATI ini. Kalau Sabah mempunyai PATI daripada Indonesia dan Filipina, manakala di Semenanjung daripada Mynmar, Bangladesh, Indonesia malah daripada negara-negara Indochina.

Kebanjiran PATI di Sabah sebenarnya bermula sejak tahun 70-an selepas bergolaknya Selatan Filipina. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) terpaksa mengwujudkan penempatan pelarian di negeri ini melalui UNHCR; dan pada mulanya di bina di mana Kawasan Pasar Kinabalu sekarang atau sebelumnya dikenali sebagai Pasar Filipin. UNIHCR mengesa Malaysia menerima pelarian daripada Selatan Filipina; dan untuk mengenali mereka maka diwujudkan satu mekanisme yang disebut IMM13.

Selepas bertahun-tahun tinggal di negeri ini, maka pelarian itu mula berasimilasi dengan rakyat tempatan, sehingga boleh bercakap bahasa tempatan selain melayu. Melihat kepada keadaan ini, ada pihak-pihak tertentu mengambil peluang tentang kelompangan pendaftaran rakyat tempatan; kerana pada masa itu, terlalu ramai rakyat asal negeri ini terutama di luar bandar dan terpencil, tidak mempunyai surat kelahiran (Mala keadaan itu masih berlaku sehingga kini, di mana satu laporan baru-baru ini ramai anak-anak berketurunan murut di Kinabatangan tidak dapat meneruskan sekolah kerana tidak mempunyai MYKAD- temuan itu ditemui sendiri oleh Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjun).

Bagi peniaga di mana ada peluang mendapatkan wang, maka benar-benar dimanafaatkan. Mereka menjadikan kelompangan ketiadaan surat beranak bagi penduduk rakyat luar bandar sebagai bisnes baru; mereka bergiat menjual surat beranak dan kemudian menjual kad pengenalan kepada PATI, sehingga, keadaan tidak terkawal lagi, dan menyebabkan sukar sudah mengenal, mana satu penduduk asal dan mana yang tidak.

Oleh kerana keadaan sukar dikawal, maka diwujudkan RCI untuk PATI, hanya melalui cara itu; boleh merungkai mana rakyat asal dan mana rakyat bukan. Mungkin kerajaan akan mengwujudkan satu mekaniseme, di mana semua kad pengenalan yang dikeluarkan dimansuhkan dan diganti dengan kad pengenalan baru; sudah tentunya melalui mekanisme yang ketat.

Kewujudan PATI, bukan sahaja menjadi ancaman kepada rakyat, malah kerajaan. Kejadian pencerobohan Kg Tanduo pada Mac 2013, menjadi cabaran kepada kerajaan. Malah kerajaan terpaksa berbelanja ratusan juta untuk mengawal sempadan yang berjarak 1,400km. Dalam bajet 2015 Malaysia, kerajaan memperuntukan RM660 juta semata-mata untuk mengawal sempadan negeri melalui Esscome/Esszone.

Sebenarnya, masalah PATI adalah ancaman kepada seluruh negeri dan rakyatnya; termasuk mereka yang menyokong parti pembangkang dan parti kerajaan.

Tiada kerajaan yang mahu mengwujudkan rakyat import untuk bersaing dengan rakyatnya sendiri. Inilah hakikat yang perlu diterima; namun ada rakyat sendiri yang menjadi katalis kepada kedatangan PATI- itu pengusaha ladang, pembinaan dan perikanan.

Walaupun RCI telah ditubuhkan, malah kerajaan mengenakan hukuman yang berat kepada PATI selain penjara juga sebatan, namun ada juga rakyat kita masih mempererjakan PATI-tujuan mereka ini adalah memaksimumkan keuntungan melalui pengajian yang murah.

Kita sebagai rakyat negeri ini, perlu berfikir secara matang; dengan tidak menyalahkan kerajaan dan mendakwa sebagai dalang kepada PATI.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels