15 November 2014

Musa Selamatkan Tanah Orang Asal Sabah

DATUK MUSA AMAN bertanya, kemana sudah tanah yang diberikan kepada penduduk asal sebanyak 1.4 juta hektar yang diberi geran kepada individu rakyat negeri ini? sebelum beliau menajdi Ketua Menteri. Jawab beliau tanah-tanah itu sudah dijual kepada pihak lain.

Atas sebab itu selepas beliau dilantik sebagai Ketua Menteri pada tahun 2003, beliau memperkenalkan Geran Komunal bertujuan untuk melindungi tanah adat milik orang asal di Sabah.

Beliau berkata dasar itu juga diperkenalkan untuk membantu meningkatkan taraf ekonomi penduduk Bumiputera di samping memudahkan kerajaan menyalurkan kemudahan-kemudahan asas kepada golongan berkenaan.

Musa berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian Konvensyen Parti Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) di sini Sabtu yang disempurnakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Hadir sama Pemangku Presiden Upko Datuk Madius Tangau.

Ketua Menteri berkata menerusi dasar Geran Komunal, orang asal Sabah yang belum memiliki tanah lebih mudah mendapat tanah namun mereka tidak boleh menjual tanah berkenaan.

Katanya dengan adanya dasar berkenaan juga, kerajaan akan membantu pemilik tanah-tanah berkenaan untuk membangunkan tanah berkenaan termasuk pembinaan kemudahan infrastruktur asas seperti jalan raya serta bekalan air, elektrik dan masjid bagi orang asal Islam dan gereja bagi orang asal Kristian.

Musa berkata kerajaan persekutuan telah menyalurkan peruntukan berjumlah RM34 juta untuk pembangunan kemudahan asas tanah Geran Komunal di Tenom dan RM24.1 juta lagi untuk membangunkan tanah Geran Komunal di Nabawan.

Melalui pendekatan ini, katanya orang asal Sabah bukan sahaja memiliki tanah malah beroleh pendapatan dan pekerjaan melalui pembangunan tanah komunal berkenaan.

Mengenai tanah-tanah adat yang telah diduduki orang asal Sabah sejak turun temurun, Musa berkata kerajaan memutuskan untuk memberikan tanah berkenaan kepada orang asal dan mengeluarkannya daripada kawasan hutan simpan.

1 comment:

Asal Bukan DAP (ABDAP) said...

Semoga usaha seperti ini diberkati Allah SWt..amin..

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels