25 November 2014

SAFMA Tidak Perlu Lantik Syarikat Swasta

KENYATAAN Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman; agar SAFMA (Sabah Fish Markerting Sdn Bhd) perlu menyelesaikan kemelut antara syarikat Sejahtera Bumimas dengan Persatuan pemilik Boat Kota Kinabalu (KKBOA) adalah tepat.

Sepatutnya anak syarikat Ko-Nelayan itu tidak perlu melantik syraikat lain untuk mengurus pendaratan ikan di kawasan syarikat milik kerajaan itu.

Sejak penubuhannya, Safma belum pernah melantik syarikat swasta mengurus pendaratan miliknya.

Sebenarnya Safma selepas tahun 1998; hanya bergantung kepada pungutan sewa kemudahan yang dimilikinya; atas sebab syarikat itu sudah berhenti beroparasi menangkap ikan. 

Mungkin, pengurusan anak syarikat Ko-Nelayan itu; tidak mampu memungut sewa kemudahan yang dimilikinya; maka punca melantik syarikat swasta.

Syarikat swasta, tentu bermatalamat untung. Untuk mendapatkan sumber kewangan, maka yang menjadi sasaran adalah nelayan termasuk pemilik boat.

Dengan melantik syariakat swasta; selain Safma mempertahankan sumber kewangan melalui pungutan sewa; juga syarikat itu perlu mendapat sumber kewangan untuk kos operasi selain gaji kakitangannya. melalui tindakan Safma itu; maka pengguna terpaksa membayar berkali ganda.

Melalui kemelut ini; adalah wajar, pengurusan Safma membatalkan perlantikan syarikat Sejahtera Bumimas; atau pengurusan syarikat itu diambil alih sepenuhnya oleh New Co.

Kemelut ini sebenarnya dicipta sendiri oleh Pengurusan Safma; sehingga Kerajaan terkena getahnya.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels