Kalau bukan idea "nakal" segelintir anak-anak bangsa Iranun pada 7 Ogos lalu, santan emas suku bangsa ini sukar menjelma.
Mahaguru "pendikar chahaya" telah keluar daripada pertapaannya setelah setahun menyempuranakan ilmu-ilmu yang perlu disemadikan dalam diri dan pada gilirannya dihebahkan kepada kaumnya.
Yang menjadi perdebatan adalah "Perlu wadah baru" bagi suku kaum iranun. Pengertian wadah baru ini adalah bermaksud luas, bukan sempit sepertimana ulasan-ulasan suku kaum tersebut samada melalui FB mahupun blog, malahan di kedai-kedai kopi.
Malah ada bloger yang menulis khasnya mengenainya, dengan mengetengahkan tajuk "jangan salah tafsir". Tajuk ini ada hubungan dengan tulisan pendakar chahaya yang membawa konotasi, ada kecurigaan terhadap "wadah baru" iranun itu, yang masih belum berbentuk dan masih dalam tahap penjelmaan.
Adalah sungguh malang membicarakan sesuatu yang belum berupa, apa tak lagi memperkecilkannya.
Masih perlu masa yang panjang untuk mengwujudkan "wadah" itu. Para penyaja masih memerah otak, mencuba memerah otak geliga mereka untuk menjitukan wadah itu.
Alangkah eloknya, jika wadah diwujudkan dahulu. Dari situ, bermula kita suku iranun memerah otak, menyatukan pengalaman, fikiran serta semua yang ada dalam sanubari kaum iranun, ditapis, diayak, disaring, disuling agar supaya santan emas dapat menjelma.
Peranan pendekar chahaya bagaikan intan berlian dalam wadah ini, tiada yang terfikir mengenepikan pendekar chahaya. Pendekar chahaya adalah salah satu daripada intan itu. Wadah baru ini ingin menemukan intan-intan lain; jika ada untuk disusun dan mengharapkan kilauan yang terang lagi menerangi; umpama intan-intan yang menghiasi sebentuk cincin permata, indah dan cantik.
Mahaguru "pendikar chahaya" telah keluar daripada pertapaannya setelah setahun menyempuranakan ilmu-ilmu yang perlu disemadikan dalam diri dan pada gilirannya dihebahkan kepada kaumnya.
Yang menjadi perdebatan adalah "Perlu wadah baru" bagi suku kaum iranun. Pengertian wadah baru ini adalah bermaksud luas, bukan sempit sepertimana ulasan-ulasan suku kaum tersebut samada melalui FB mahupun blog, malahan di kedai-kedai kopi.
Malah ada bloger yang menulis khasnya mengenainya, dengan mengetengahkan tajuk "jangan salah tafsir". Tajuk ini ada hubungan dengan tulisan pendakar chahaya yang membawa konotasi, ada kecurigaan terhadap "wadah baru" iranun itu, yang masih belum berbentuk dan masih dalam tahap penjelmaan.
Adalah sungguh malang membicarakan sesuatu yang belum berupa, apa tak lagi memperkecilkannya.
Masih perlu masa yang panjang untuk mengwujudkan "wadah" itu. Para penyaja masih memerah otak, mencuba memerah otak geliga mereka untuk menjitukan wadah itu.
Alangkah eloknya, jika wadah diwujudkan dahulu. Dari situ, bermula kita suku iranun memerah otak, menyatukan pengalaman, fikiran serta semua yang ada dalam sanubari kaum iranun, ditapis, diayak, disaring, disuling agar supaya santan emas dapat menjelma.
Peranan pendekar chahaya bagaikan intan berlian dalam wadah ini, tiada yang terfikir mengenepikan pendekar chahaya. Pendekar chahaya adalah salah satu daripada intan itu. Wadah baru ini ingin menemukan intan-intan lain; jika ada untuk disusun dan mengharapkan kilauan yang terang lagi menerangi; umpama intan-intan yang menghiasi sebentuk cincin permata, indah dan cantik.