28 March 2014

Jangan Terperangkap Permainan " Political Animal"

Nampaknya sejak akhir-akhir ini terdapat ahli politik daripada Sabah yang menggunapakai kaedah political animal, hanya semata-mata untuk menghidupkan kedudukan.

Nampak halus cara itu, misalnya memperkatakan sesuatu isu yang dekat dengan hati rakyat; tetapi melalui pendekatan yang penuh tersirat, terselubung agenda untuk mempertahankan kuasa dan kedudukan.

Pendekatan seperti itu, seolah-olah pemimpin itu masih tegak dengan moto politik asalnya, namun sebenarnya, kaki sebelah sudah melangkah menyeberang.

Kita amati, perjalanan politik pemimpin itu, senantiasa tumpang tui, senantiasa bersama parti yang memerintah.

Melihat keadaan politik yang tidak menentu, sejak PRU-12, kemudian dilanjutkan pada PRU-13, kemudian dilihat pada PRK selepas itu, nampaknya keadaan politik dalam negara macam tiada kepastian lagi. Semacam hanya menunggu masa untuk berganti. Atas faktor itu, poltical animal tahu bagaimana mencatur kedudukannya, kerana itulah kepakarannya. Political animal tahu benar bagaimana memperdaya rakyat, untuk mencapai hasratnya. Rakyat akan senantiasa terpukau, kerana political animal itu, tahu mempergunakan sentiman yang ada pada rakyat, yang ironinya, poltical animal tahu benar, bagaimana mempergunakan situasi dan kondisi itu, seolah-olah political animal itu dianggap menjuarainya.

Political Animal itu, melihat kedudukan kerusi di Semanjung di mana daripada 165 kerusi parlimen itu, kedudukan hampir seimbang antara BN dan PR. BN hanya menang, atas sebab sumbangan kerusi Sabah dan Sarawak. Political animal melihat, secara undi popular, PR mengatasi BN; keadaan itu tidak pelik jika kerusi juga berpihak kepada PR. setidak-tidaknya itulah yang dilihat oleh political animal itu.

PRU-14, adalah pilihanraya mencabar bagi BN. Pada pilihanraya itu, isu pembangunan bukan lagi pilihanan rakyat. Sama seperti tahun 1985 di Sabah, bahawa isu pembangunan bukan pilihan rakyat, akan tetapi sentiman menguasai pilihan mereka.

Demikian juga, apabila PBS hanya menang tipis pada PRN Sabah tahun 1994, sentimen yang menguasai rakyat. Sentimen boleh mengalahkan apa sahaja kebaikan kerajaan. Kini, sentiman menguasai pikiran rakyat, mereka tidak lagi melihat apa yang dilakukan kerajaan. Atas sebab sentimen begitu kuat, maka political animal memanfaatkannya.

Sesebuah kerajaan tidak akan jatuh kerana pembangkang. Sesebuah kerajaan akan jatuh kerana orangnya sendiri. Peranan political animal amat penting dalam menjatuhkan sesebuah kerajaan. Kerajaan Usno jatuh oleh orangnya sendiri, Berjaya jatuh oleh orangnya sendiri, demikian juga PBS jatuh oleh orangnya sendiri. melihat fakta-fakta itu, political animal itu, memperkirakan bahawa pada PRU-14 akan berlaku perubahan kerajaan pusat, atas sebab BN Sabah dan Sarawak tidak akan mampu mengimbangi kehilangan kerusi di Semenanjung; atas sebab BN Sabah dan Sarawak juga akan kehilangan kerusi.

Political Animal, melihat bahawa negeri-negeri seperti Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak dan Terengganu akan kehilangan banyak kerusi pada PRU-14, manakala di Selangor, Pulau pinang, Kelantan akan terus diperkukuh oleh PR, sementara di Sabah dan Sarawak akan kehilangan kerusi bagi kawasan-kawasan marjinal; seperti yang berlaku pada PRU-13 lalu. OKB pernah meramalkan pada tahun 2009, bahawa Sabah akan kehilangan 16 kerusi DUN Pada PRU-13, walaupun ramalan itu meleset.

Political animal itu, bermula sebaik sahaja keputusan PRU-13 diketahui, sudah mengatur strategi dan perancangan, antaranya menyakitkan hati penyokong tegar BN, dengan memberi pengitirafan kepada penyokong pembangkang, walaupun tidak terang-terangan. Tujuannya, agar penyokong tegar Bn itu marah, maka positiflah kepada pembangkang. Percayalah apabila berlaku perubahan kerajaan, political animal itu kalau bukan orang pertama, akan tetapi tiada lagi orang didepannya mendahului bersama parti lawan. Sebabnya, jalan sudah dirintis, sudah ada kesepakatan awal-awal lagi, bahawa political animal itu, akan menjadi policy maker bagi kerajaan baru yang dibentuk.

27 March 2014

Duri-Duri Pembentukan Malaysia Memanas Lagi

Duri-duri pembentukan Malaysia memanas lagi. Bermula apabila terbocornya kenyataan Pehin Seri Taib Mahmud sebelum meletakan jawatan Ketua Menteri Sarawak 28 Februari lalu.
Ketua Menteri terlama Sarawak itu dalam pesanan akhirnya kepada pemimpin politik negeri itu, agar menjaga kepentingan Sarawak dalam negara ini, walau apapun caranya.

Kenyataan itu, diperkuat oleh penggantinnya Tan Sri Adenan Satem, bahawa pembentukan Malaysia adalah persetujuan antara beberapa negara berdaulat, ertinya Sabah dan Sarawak serta Singapura adalah partner dalam pembentukan Malaysia. Singapura dikeluarkan daripada perkongsian itu pada tahun 1965.
Terbaru kenyataan Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah- Datuk Dr Salleh Tun Said menerusi blognya- antara petikan kenyataan itu "Ini pandangan peribadi saya dan mungkin pandangan pihak lain berbeza. Yang penting ada semangat saling hormat-menghormati dan bersetuju bahawa Sabah adalah rakan pembentukan negara dan seharusnya mempunyai kuasa autonomi.
Perbezaan intepretasi adalah perkara biasa. Pokoknya, sebagai orang Sabah, kita harus sama-sama mempertahankan kepentingan dan keistimewaan yang ada seperti dipersetujui semasa merdeka dahulu. Ini penting kerana kita bertanggungjawab menentukan jalan di hadapan." Kenyataan Penuh sila KLIK

Bagi Sarawak, sejak pembentukan Malaysia pada 16 September 1963, memang bernasib baik, atas sebab terus diperintah oleh parti Sarawak sendiri, malah tidak pernah bertukar kerajaan. Para pemimpin Sarawak terus bersatu, sehingga sukar dimanipulasi. Demikian juga Malaya, sejak pembentukan Malaysia, malah sejak dimerdekakan pada 31 Ogos 1957, belum pernah bertukar kerajaan, ertinya Umno, MCA dan MIC terus memerintah sehingga kini. Namun, bagi Sabah keadaan itu tidak berlaku. Sabah bertukar-tukar kerajaan. Pada awalnya Sabah diperintah parti Usno sehingga tahun 1976. Kemudian Berjaya sehingga tahun 1985. Diikuti PBS sehingga tahun 1994, kemudian Umno sehingga kini. Kenapa Umno? atas sebab parti itu merupakan tulang belakang kerajaan sejak tahun 1994.

Mengapa Sabah terus bertukar-tukar kerajaan?

Kerana ada pemimpin yang mahu mendapatkan kuasa. Usno dijatuhkan oleh pemimpinnya sendiri. Demikian juga Berjaya dijatuhkan oleh pemimpinnya sendiri. PBS juga dijatuhkan oleh pemimpinnya sendiri. Mengapa parti-parti itu dijatuhkan oleh pemimpin sendiri? jawapannya, pucuk pimpinan yang ada kuasa lupa diri, sehingga pemimpin yang mahu mendapatkan kuasa memanfaatkan suara rakyat yang tertindas,

Di Sabah kini, selepas Umno memerintah sejak tahun 1994 dengan bantuan serpihan parti-parti yang memerintah sebelumnya, kemudian, semua parti bergabung, sehingga BN Sabah yang ditunjangi Umno menjadi simpanan tetap Bn setiap pilihanraya. Walaupun, kelihatannya Bn cukup stabil, namun perkara lama berlaku, bahawa ada pemimpin mengulangi cara apa yang pernah dilakukan pemimpin terdahulu. Mula melupakan siapa pejuang asal, sebaliknya memberi keutamaan kepada mereka yang merupakan peniaga politik. Peniaga politik adalah mereka yang memberi sokongan kerana hanya memerlukan sokongan ekonomi. Mereka ini akan berpaling tadah, jika sekiranya melihat ada pemimpin yang mereka fikir akan mendapat sokongan. Atas sebab itu, dalam kerajaan Bn sekarang, mereka yang ditentang sebelum Bn mengambil alih kerajaan, kini mereka juga merupakan tulang belakang kerajaan.
Bukan sahaja mereka yang berjawatan politik, akan tetapi juga pegawai-pegawai kerajaan yang dahulunya pelaksana kepada penindasan kaum-kaum tertentu, terutama rakyat yang beragama islam, kini merupakan pembuat kebijakan dalam kerajaan BN yang ditunjangi Umno.
Mereka yang berjuang menentang PBS, bukan sahaja berkorban masa, tenaga, kewangan, malah darah. Namun, mereka itu kebanyakannya, tidak tersenarai sebagai pembuat kebijakan, malah terlupakan langsung. Bagi mereka yang terlibat menjatuhkan PBS yang bermula tahun 1989, kini, dianggap sebagai "hantu politik" bukan sahaja diketepikan, malah ditakuti untuk didekati, bukan kerana mengancam kedudukan, akan tetapi takut mereka-mereka ini mohon perhatian.
Keadaan politik Sabah kini, agak berbeza. Atas sebab apa? jika selama 30 tahun, setiap 9 tahun akan berlaku pertukaran kerajaan, namun selepas sahaja Umno menjadi tulang belakang (Umno masuk atas jemputan Usno, kemudian Usno dibubarkan) tidak lagi berlaku penggantian kerajaan, walaupun berlakunya pergantian Ketua Menteri setiap dua tahun, dan berakhir pada tahun 2004.
Memandangkan keadaan itu, isu yang membolehkan pergantian kerajaan sukar berlaku kerana tiada lagi "god father" sepertimana berlaku sebelum ini, maka penekanan kepada asas pembentukan Malaysia, diangkat sebagai asas menukar persepsi rakyat. 

Membangkitkan asas pembentukan negara, seperti perakara 20 serta kandungannya, difikirkan akan merangsang minda rakyat yang sudah celik; membandingkan apa yang terkandung dalam perkara itu dengan fakta lapangan, sehingga timbul istilah ADA YANG MUNGKIR JANJI.

Nampaknya isu pembentukan Malaysia akan diangkat menjadi isu utama bermula daripada sekarang hingga pilihanraya ke-14. Masing-masing pihak samada kerajaan yang memerintah mahupun pembangkang, melihat tiada isu utama yang perlu dijual kepada rakyat melainkan isu yang terkandung dalam perkara 20. 

Rakyat kini sudah celik, sudah mampu mendapat maklumat, sudah nampak perbezaan, sudah nampak derap pembangunan antara Malaya dan Sabah. Rakyat sudah tahu, bahawa emas hitam hasil yang dikorek di negeri ini, bukan untuk negeri ini, akan tetapi perlu dikongsi oleh semua orang. Rakyat tahu, bahawa hasil yang berpunca daripada tanah utara borneo ini perlu dikongsikan dengan penduduk lain, tetapi yang paling malang, kebanyakan hasil itu bukan milik penduduk negeri, melainkan rakyat daripada negeri2 lain.

Isu seumpama ini akan menghantui pemikiran pemimpin, walaupun pada masa ini cuba dikaunter dengan berbagai alasan, namun hakekatnya, saban hari, isu-isu yang dibangkitkan semakin melekat dihati rakyat.

Terlihat, sejak akhir-akhir ini, bagaimana pemimpin seperti Datuk Salleh mengangat isu ini. Seolah-olah berlaku ketimpangan. OKB tidak ingat masa dan tarikhnya, namun Timbalan Pengerusi Umno Sabah itu pernah berkata, semasa dikunjungi oleh Barisan pemuda Umno Sabah yang diketuai Hafiz Musa, bahawa pemuda perlu menjaga dan memperjuangkan kepentingan Sabah dalam negara.  Jika diperhalusi kenyataan itu, apa yang mahu diperjuangkan lagi? dan apa yang dipertahankan? sedangkan Sabah diperintah oleh sebuah Parti yang menjadi tunjang belakang kepada Kerajaan Persekutuan.
Nampaknya Salleh terbaca perasaaan rakyat Sabah menjelang PRU-14 atau PRU-15, bahawa pada masa itu, isu pembangunan atau sebarang pembelaan berbentuk wang ringgit, tidak akan dapat menawan hati rakyat; sebaliknya isu seperti yang terkandung dalam Perkara 20, akan menjadi pertimbangan utama. Untuk itu, agar Umno atau Bn masih lagi pilihan rakyat, maka pemimpinnya perlu menjuarainya, jika tidak, maka alamat ditumbangkan rakyat akan menjadi kenyataan.
Para pemimpin Bn Sabah menyedari, walaupun bukan semuanya,  bahawa untuk mengaharapkan sokongan rakyat, Bn termasuk pemimpinnya perlu menyesuaikan diri dengan harapan rakyat. Jika tidak, pihak lain akan menjuarainya.

Nampaknya, kematangan politik pemimpin Sabah telah mengambil iktibar kepada kepimpinan Sarawak. Sejak merdeka, kepimpinan Sarawak tidak dapat ditembusi dalang dan peniaga politik. Atas sebab itu, kepimpinan negeri itu hingga kini bersifat autonomi. Mereka memutuskan siapa pemimpin mereka. Berlainan dengan Sabah, yang terpaksa menagih simpati, kerana tiadanya autonomi itu. 

Sebenarnya, kehilangan autonominya pemimpin Sabah, atas sebab ada pemimpin yang mampu dipengaruhi atau dimanipulasi dalang dalam politik; ini terbukti, apabila Sabah sejak merdeka berlaku 4 kali pertukaran kerajaan.

Namun, politik Sabah kini tidak sama lagi dengan keadaan politik 40 tahun lalu. Generasi muda pasca merdeka, tidak lagi berfikiran seperti yang difikirkan oleh ibu bapa mereka; mereka berfikir tentang sesuatu yang telah hilang, mereka memikirkan tentang hak mereka yang telah hilang. Perkara utama sandaran mereka adalah melalui Perkara 20. Mereka meneliti apa yang terkandung dalam perkara 20 itu, walaupun ianya bukan suatu perjanjian, akan tetapi sebagai terma rujukan, namun mereka berfikir itulah asas kepada pembentukan negara.

Mungkin itulah penyebab mengapa pemimpin seperti Datuk Dr salleh mengangkat isu ini, agar supaya pemimpin Bn negeri ini menjuarainya.

Berikut catatan berkaitan Perkara 20

Pada fakta awalnya, idea penubuhan MALAYSIA ini dicetuskan oleh Tunku Abdul Rahman dalam satu majlis Jamuan Persatuan Wartawan-wartawan Luar negeri Asia tenggara di Singapura pada 27 Mei 1961. Idea itu kemudiannya berjaya direalisasikan kemudiannya pada 16 september 1963. Penggabungan 11 negeri di Tanah Melayu dan dua buah negeri di Borneo iaitu Sabah dan Sarawak. Ini turut menggabungkan pelbagai dokumen termasuk Rang Undang-Undang Malaysia iaitu Akta Malaysia 1963 dan juga syarat-syarat penyertaan dan peraturan perlembangaan terhadap Sabah, sarawak yang dikenali sebagai syarat 20 Perkara. Perjanjian Malaysia juga tertakluk kepada kemahuan negeri-negeri ini bagi membentuk Malaysia yang dianggap sebagai satu gabungan rakan-rakan kongsi yang bersatu padu untuk membentuk sebuah negara baru dengan ciri-ciri masing-masing.

Namun begitu, sebelum pembentukan Malaysia, satu siri perbincangan dan penyiasatan telah diadakan di antara bulan Mei 1961 dengan tarikh penubuhan Malaysia berhubung denagn syarat-yarat yang sesuai untuk persekutuan bagi menjamin kepentingan negeri-negeri Melayu termasuk Sabah, Sarawak yang pertama kali bergabung dengan Malaysia. Peringkat awal perkara telah dibincangkan oleh para pemimin dari lima buah negeri iaitu Tanah Melayu, Singapura, Borneo Utara, Sarawak dan Brunei dalam Mesyuarat Persatuan Parlimen Komanwel Serantau yang diadakan di Singapura pada bulan Julai 1961. Ekoran daripada mesyuarat ini, pada bulan Febuari 1962, sebuah Jawatankuasa Perunding Perpaduan Malaysia (MSCC) telah mengeluarkan sebuah memorandum yang menyokong Malaysia dan memperlihatkan beberpa syarat am untuk Persekutuan. sebuah suruhanjaya penyiasatan juga telah dibentuk pada Januari 1962 iaitu Suruhanjaya Cobbold berikutan lawatan Tunku Abd. Rahman ke London pada bulan Oktober 1961. Suruhanjaya ini dipengerusikan oleh Lord Cobbld iaitu bekas Gebenor Bank England. Sementara ahli-ahlinya terdiri daripada Dato' Wong Pow Nee dan Mohd Ghazali Shafie yang dilantik oleh kerajaan Tanah Melayu dan Antony Abell serta Watherston bai mewakili kerajaan British. Tujuan penubuhan suruhanjaya ini adalah untuk meninjau pendapat penduduk Sabah dan Sarawak tentang gagasan Malaysia dan menerima lebih 2200 memorandum dari pelbagai pihak. Mengemukakan laporan pada bulan Jun 1962.

Hasil daripada tugas yang dijalankan ini didapati lebih kurang 80% penduduk Sabah dan Sarawk menyokong penubuhan Malaysia iaitu kebanyakan terdiri daripada Bumiputera dan 20% menenteng. Laporan ini diperolehi setelah suruhanjaya ini Telah menemui 4000 orang dan menerima tidak kurang dari 2200 pucuk surat dan memorandum daripada parti-pati politik, ahli-ahli mesyuarat kerajaan dan undangan, pembesar-pembesar, anak-anak negeri dan pemimpin kaum, lembaga bandaran, majlis bandaran, pemimpin-pemimpin agama, kesauan sekerja dan sebilangan besar orang ramai. Majoriti rakyat Sarawak dan Sabah bersetuju menertai Malaysia, menerimapakai Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957, menerima Islam dan bahasa Melayu sebagai agama dan bahasa rasmi.

Suruhanjaya Cobbold telah mengsyorkan supaya Perlembagaan Tanh Melayu yang ada dijadikan asa bagi membentuk perlembagaan Persekutuan Malaysia yang baru. Namun, beberapa pindaan perlu digubal untuk disesuaikan denga kemasukan negeri-negeri baru ke dalam Persekutuan. sehuibungan itu, jaminan-jaminan mustahak perlu dibuat bagi memastikan kepentingan khas negeri-ngeri Borneo terjamin. Oleh itu, negeri Sabah dan Sarawak diminta menyediakan laporan mereka untuk meyertai Malysia. Laporan ini dikaji oleh satu jawatankuasa yang diwakili oleh kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, Britain, Sabah dan Sarawak. Maka terbentuknya satu jawatankuasa yang dikenali sebagai jawtankuasa Antara-Kerajaan atau Inter-Governmental Ccommittee pada bulan Ogos yang diberi tugas untuk menyusun perlembagaan Persekutuan yang baru dan perlindungan khas untuk Borneo Utara dan Sarawak.

Jawatankuasa ini dipegerusikan oleh Lord Landsdowne dan timbalannya ialah Tun Abdul Razak. Anggota lain terdiri daripada Donald Stephen, Abang Haji Mustaffa, Temenggung Jugah, seorang wakil Britain dan seorang wakil Persekutuan Tanah Melayu. Sebanyak lima buah jawatankuasa kecil berkenaan hal-hal perlembagaan, kewangan, undang-undang, perkhidmatan awam, dan membentuk kerajaan Persekutuan Malaysia diwujudkan untuk mempertimbangkan hal ini.

Sementara Sabah dan Sarawak mula mengkaji untuk membuat beberapa tuntutan yang munasabah untuk menjaga kepentingan mereka sebagai Bumiputera sebelum memasuki Malaysia. Tuntutan ini dikenali sebagi 20 Perkara Sabah dan ia merupakan syarat-syarat Borneo Utara memesuki Malaysia. Kebanyakan syarat-syarat ini diterima oleh IGC dan telah dimasukkan di dalam Perjanjian Malaysia.

Tuntutan 20 Perkara Sabah Dan Kepentingan Kepada Sabah Dan Sarawak
Tuntutan 20 Perkara Sabah merupakan memorandum MSCC yang diusulkan oleh USNO, UNKO United Parti, Demokratik Parti dan United Pasok Momogun Organisation dan isinya adalah soal perlindunagan dan syarat-syarat Borneo Utara dan Sarawak menyertai Malaysia terutama dalam hal-hal kebebsan agama, bahasa-bahas lain (selain Melayu), migrasi dan kepentingan-kepentingan Bumiputeranya.

Perkara satu - Agama
Di dalam tuntutan 20 perkara disebut:
" walau pun tidak ada banthan terhadap agama Islam menjadi agama rasmi Malaysia, tetapi tidak ada agama rasmi di Sabah dan Sarawk. Oleh itu, hendaklah diadakan jaminan untuk kebebsan agama."

Setiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan tiap-tiap kumpulan agama adalah berhak menguruskan hal-hal agamanya sendiri, menubuh dan menyelenggara yayasan bagi maksud-maksud agama dan memperolehi serta memegang dan mentadbir mengikut undang-undang. Semua kebebasan di atas juga tidak membenarkan apa-apa prbuatan yang berlarutan dengan undang-undang atau mengenai ketaatan awam, kesihatan awam atau akhlak.

Bagi menjamin kebebasan agama ini terdapat undang Persekutuan yang memberi bantuan kewangan kepada Institusi Islam atau pekerjaan Islam, maka peruntukan yang seimbang juga diberikan kepada tujuan-tujuan kebajikan masyarajat di wilayah-wilayah Borneo iaitu Sabah dan Sarawak.

Perkara dua- Bahasa ( Perkara 152 dalam perlembagaan)
" bahasa Melayu hendaklah menjadi bahasa Kebangsaan Persekutuan. Bahas Inggeris akan terus digunakan untuk tempoh sepuluh tahun selepas hari Malaysia. Bahasa Inggeris hendaklah menjadi bahsa rasmi Borneo Utara untuk semua tujuan baik pada peringkat negeri mahupun Persekutuan had tempohnya. ( 20 perkara-16)

berdasarkan perkara ini, Bahasa Melayu hendaknya menjadi kebangsaan Persekutuan dan Bahas Inggeris terus digunkan untuk temph sepuluh tahun selepas hari Malaysia di Saah dan Sarawak. Sementara itu juga Bahasa Inggeris menjadi bahasa rasmi bagi Sabah dan Sarawak untuk semua tujuan baik di peringkat negeri mahu pun peringkat persekutuan. syarat ini, telah diterima oleh semua IGC dan telah pun mendapat tempat dalam perlembagaan dalam perkara 152. Syarat ini, dikemukakan kerana bahasa boleh digunakan sebagai alat menyatupadukan rakyat pelbgai kaum dan pelbagai sukuan terutama di Sarawak dan Sabah.

Perkata tiga- Imigrasi
" kawalan kemasukan orang ke mana-mana kawsan di Malaysia dari luar adalah terletak di bawah kuasa kerajaan Pusa tetapi kemasukan ke Borneo Utara perlu mendapat kelulusan kerajaan Negeri. Kerajaan Persekutuan tidak boleh mengahklang kemasukan orang ke Borneo Utara untuk tujuan keraja Negeri kecuali atas sebab keselematan. Borneo Utara hendaklah mempunyai kuasa yang tidak terbatas bagi mengawal pergerakan orang-orang dari kawasan kawasan lain di Malaysia ke dalam Borneo Utara , selain daripada yang bekerja dengan kerajaan Persekutuan di Borneo Utara. (Hlm 30)

imigrasi hendaklah tetap dalam senarai Persekutuan tetapi undang-undang hendaklah digubal oleh Parlimen untuk menentukannya, kecuali perkara-perkara tertentu, seperti permintaan masuk ke negeri-negeri Borneo ini mestilah diluluskan oleh negeri-negeri berkenaan. Undang-undang ini tidak boleh dipindah atau dihapuskan melainkan dengan persetujuan negeri -negeri tersebut. Borneo Utara juga hendaklah mempunayi kuasa yang tidak terbatas bagi mengawal pergerakan orang-orang dari kawasan-kawasan lain di Malaysia ke dalam Borneo Utara, selain daripada yang bekerja dengan Persekutuan di Borneo Utara.

Perkara ini dikemukakan demi menjaga kepentingan penduduk Sabah dan Sarawak supaya peluang-peluang yang terdapat di kedua negeri ini tidak diperolehi oleh orang luar. Ini memberi keuntungan kepada Sabah dan Sarawak kerana peraturan ini akan menyekat kemasukan orang-orang luar dn sesiapa yang mahu memasuki negeri-negeri ini perlu mendapat kebenaran kecuali yang bekerja dengan kerajaan Persekutuan.

Perkara empat - Pelajaran
" sistem pendidikanyang ada di Borneo Utara sejkarang hendaklah dikekalkan dan diletakkan di bawah kuasa kerajaan Negeri."

Pelajaran sebenarnya hendaklah djadikan perkara Persekutuan, tetapi polisi dan sistem pentadbiran pelajaran di Sabah dan Sarwak berdasarkanperkara ini dikekalkan sepertimana kemahuan kerajaan negeri-negeri terebut sehinggalah kerajaan ini bersetuju mengubahnya. Dalam hal ini memberi peluang kepada kerajaan negeri menkaji perkara tersebut sebelum mengubahnya tau meminda sistem pendidikan di Sabah dan Sarawak untuk kepentngan rakyatnya sendiri.

Perkara lima - Perkhidmatan Awam
" Pengambilan perkhidmatan Awam oleh rakyat Borneo hendaklah dilaksanakan dengan secepat mungkin"(hlm 41)

tuntutan 20 perkara menekankan supaya pengambilan pegawai-pegawai baru di Borneo Utara hendaklah diberi keutamaan kepada penduduk di wilayah itu. Ini adalah bertujuan membuka peluiang kepada Bumiputera dan mengelakkan bukan Bumiputera terutama kaum Cina daripada menguasai perkhidmatan ini kerana kaum ini lebih maju dalam pemdidikan berbanding penduduk tempatan .

dalam perkara ini dinyatakan juga pelbagi hal yang menyentuh bidang perkhidmatan awam persekutuan, perkhidmatan awam persekutuan dengan negeri-negeri, pinjaman-pinjaman pegawai-pegawai, sekatan mengenai pembuangan kerja, penurunan pangkat kakitangan awam dan suruhanjaya-suruhanjaya dalam perkhidmatan awam. Selain itu suruhanjaya perkhidmatan awam berasingan hendaklah ditubuhkan di tiap-tiap negeri. Bagi menjaga kepentingan perkhidmatan awam di negeri-negeri Borneo, pegawai-pegawai yang ada termasuk pegawai-pegawai dagang dinaikkan pangkat untuk ditukarkan ke perkhidmatanPersekutuan, tetapi tidak boleh ditukarkan keluar dari wilayah-wilayah Borneo tanpa persetujuan mereka.

Perkara enam– Kerakyatan
"saranan-saranan dalam perenggan 148 (k) Laporan Suruhanjaya Cobbold hendaklah merangkumi hak-hak kewarganegaraan rakyat Borneo Utara dalam Persekutuan tertakluk kepada pindaan-pindaan berikut:
a) perenggan kecil (I) tidak harus mengandungi peruntukan menetapkan selama lima tahun.
b) Demi menyelaraskan kepada undang-undang kita, perenggan kecil (ii) (a) hendaklah berbunyi "tujuh daripada sepuluh tahun" dan bukannya "lapan daripada dua belas tahun"
c) Perenggan kecil (iii) seharusnya tidak mengandungi sekatan berhubung dengan kewarganegaraan ibu-bapa- seseorang yang lahir di Borneo Utara seleas Malaysia metilah menjadi warganegara Persekutuan. hlm 52

Berdasarkan syarat kerakyatan yang dikemukan ini, tidaklah sewenang-wenangnya untuk menjadi warganegara Sabah dan Sarawak. Syarat ini juga dapat menghad sesiapa yang layak sahaja untuk menjadi warganegara kedua-dua negeri ini.

Perkara tujuh- Dewan Undangan Persekutuan
" ini hendaklah mengambil kira bukan sahaja jumlah penduduk Borneo Utara tetapi juga saiz dan pretasinya dan dalam apa keadaan tidak harus kurang daripada Singapura."

Dalam perkara pemilihan dewan Undangan Persekutuan pertimbngan bukan sahaja diberikan ke atas bilangan penduduk, tetapi juga kepada potensi dan prestasi negeri tersebut. Perlantikan juga tidak boleh kurang aripada Singapura, oleh itu tiap-tiap masjlis Undangan di Borneo hendaklah memilih 2 orang ahli Dewan Undangan Negara. Sebagai tambahan, bilangan Dewan Undangan yang dilantik hendaklah ditambah 6 orang lagi kerana kemasukan Sarawak dan Sabah. Ahli-ahli baru yang dipilih dari Sabah ialah 16 orang dan Sarawak seramai 24 orang. (kerusi percantuman di antara Persekutuan dengan Singapura telah diperuntukan 15 kerusi untuk Sinagapuara)

Perkara lapan- Perlembagaan Negeri-negeri.
"ketua -ketua Menteri hendaklah dipilih oleh anggota Majlis Perundangan tidak rasmi. Sistem Menteri yang sempurna hendaklah diwujudkan di Borneo Utara,"

Berdasarkan perkara ini Ketua-ketua negeri Borneo yang pertama hendaklah dilantik oleh baginda Queen dan Paduka Baginda Dipertuan Agung sebelum hari Malaysia untuk bertugas selam dua tahun. Sistem Menteri yang sempurna juga hendaklah dilaksanakan di Borneo Utara. Di Sarawak, ketua negeri telah dikenali sebagai Gabenor dab di Sabah sebagai Yang Dipertuan Negeri. Sementara masalah mengenai Perlembagaan Negeri dan Perlembagann Persekutuan akan ditentukan oleh Mahkamah. Perubahan-perubahan alin yang tertentu berkenan Perlembagaan Negeri Sabah sebagai Majlis tertinggi (Supereme Council) dan Majlis Undangan sebagai Council Negeri.

Perkara sembilan– Kuasa Membuat Undang
Pembahagian kuasa persekutuan dan Negeri seperti tercatat dalam Jadual 9, perlembaggaan Malaysia:
Senari 1: di bawah Kuasa Persekutuan
Senarai 2: Di bawah Kuasa negeri.
Senarai 2A: Tambhan kepada senarai negeri bagi negeri-negeri di Borneo
Senarai 3: Di bawah kuasa bersama dan
Senarai 3A: Tambahan kepada senarai bersama bagi negeri-negeri Borneo.

Pembahagian kuasa membuat undang-undang dibahagikan kepada Majlis Undangan Persekutuandan Negeri. Majlis Undangan Persekutuan menentukan hal-hal ehwal luar, pertahanan, keselamatan dalam negeri, undang-undang sivil dan jenayah, peraturan dan pentadbiran keadilan, kerakyatan , jentera kewangan kerajaan, perdagangan, perniagaan dan perusahaan, perkapalan, perhubungan dan pengangkutan, kerja raya dan tenaga, ukur, buruh, koperasi hari-hari kelepasan, surat khabar, dan penyiaran dan syarikat-syarikat kerjasama.

Sementra Majlis Undangan Negeri berperanan dalam perkar-perkara seperti undang-undang Islam, dan adat istiadat orang-orang asli, tanh, pertanian, hutan, kerajaan negeri, penyelidikan, ganti rugi dan sebagainya, bagi perkar-perkara yang termasuk dalam senarai bersama ialah kebajikan masyarakat, biasiswa, perlindungan binatang liar, ternakan, perncangan bandar dan luar bandar, pengemis-pengemis dan penjaja, kesatuan dan kebersihan awam, parit, dan tali air dan pemulihan tanah-tanah lombong.

Perkara sepuluh– Hak Keistemewaan Bumiputera
Pada prinsipnya suku kaum Bumiputera di Borneo Utara hendalah menikmati hak-hak istimewa seperti yang dinikmati oleh kaum Melayu ketika ini tidak semestinya boleh digunakan untuk Borneo Utara.

Hak kedudukan istimewa Bumiputera ini disediakan dalam Perkhidmatan Awam termaktub dalam Artikel 161 A Perlembagaan Persekutuan. dalam Artikel ini memberi kedudukan Bumiputera di Borneo Utatara dengan hak keistimewaan orang Melayu di bawah perkara 153.

Perkara sebelas- Peraturan Dalam Masa Peralihan
"tempoh peralihan hendaklah tujuh tahun, dan dlam tempoh itu kuasa perundangan hendaklah diserahkan pada negeri Borneo Utara oleh Perlembagaan dan tidak sekadar diamanahkan kepada kerajaan negeri oleh kerajaan Persekutuan." hlm 82

Perkara ini dimasukkan ke dalam Perjanjian Malaysia atau Perlembgaan Persekutuan. tempoh peralihan diberi selama tujuh tahun dan kuasa perundangan adalah di bawah kuasa kerajaan Negeri. Tujuan tempoh peralihan ini adalah untuk membolehkan peningkatan kesedaran politik di kalangan rakyat negeri Sabah supaya mereka faham akan tangungjawab mereka sebagai pemimpin kerana mereka belum lagi mempunyai pengalaman dalam mentadbir negeri sendiri sebelum penubuhan Malaysia.

Perkara dua belas- Undang-undang KUasa Kini
"undang -undang mengenai perkara-perkara Persekutuan yang baru sahaja dikuatkusakan dalam sesebuah Borneo sebelum hari Malysia, hendaklah dijalankan dan diteruskan walau pun di dapati tidak sesuai dengn sebarang peruntukan dalam perlembagaan sehingga diubah atau dibatalkan oleh kuasa tertentu."

24 March 2014

PRK Kajang: Gagalnya Pucuk Pimpinan Terjemah Maksud Presiden USBO

Presiden USBO (United Sabah Bajau Organsation) Datuk Dr Salleh Tun Said menulis diblognya pada 20 Februari disini dibawah tajuk "Elok BN jangan Tanding Di kajang".

Speaker dewan Undangan Negeri Sabah merangkap Timbalan Pengerusi Umno Sabah itu, menguraikan panjang lebar, mengapa BN tidak perlu bertanding. Namun, pucuk pimpinan membuat keputusan berbeza, selain memenuhi kehendak MCA yang mahu melihat sejauh mana penerimaan pengundi kaum cina terhadap kepimpinan baru parti itu, juga Bn enggan memberi kemenangan percuma kepada calon PKR. Pucuk pimpinan berfikir, ini lah peluang menebus maruah selepas tewas di kawasan itu dua kali berturut-turut, pada PRU-12 dan PRU-13.

Namun, Salleh melihat sebaliknya. Atas sebab itu, beliau memberi pandangan, jika MCA mahu membuktikan bahawa parti itu masih mampu menarik sokongan kaum cina, PRK Kajang bukan lah masanya. Parti itu, perlu memperkukuh parti terlebih dahulu melalui pimpinan baru, sebelum berdepan dengan rakyat untuk menguji keampuhan pimpinan mereka.

Tambah Salleh lagi, PRU-13 hanya 9 bulan berlalu, dalam tempoh masa itu, belum banyak faktor yang boleh mengubah pendirian pengundi; atas sebab itulah, beliau memberi saranan, agar BN jangan terperangkap dengan permainan Anwar. PRK Kajang, adalah permainan Anwar untuk terus menghidupkan warna-warna politiknya, yang semakin padam selepas PRU-13. Langkah Kajang adalah untuk menghidupkan semula memontum politik Ketua Pembangkang itu.

Maksud tersirat Salleh, agar supaya BN skip PRK Kajang antara lain: Agar supaya keputusan PRK Kajang itu tidak mengundang persepsi buruk terhadap BN. Kini, selepas diketahui keputusan PRK Kajang, terlihat bahawa kemenangan calon PKR disumbangkan oleh generasi muda, selain itu, dua pusat pengundian yang biasanya kubu kuat Bn, kini tumpas. (PDM Sungai Sekamat dan PDM Taman Delima).

Semalam, calon PKR Wan Azizah Wan Ismail, yang juga Presiden PKR mendapat undi 16,741 manakala calon Bn Chew Mui Fun, 11,362. Azizih menang dengan majoriti 5,379. Walaupun majoriti PKR menurun, bukan bermakna sokongan terhadap parti itu menurun, sebabnya, peratusan pengundi yang keluar mengundi lebih rendah berbanding PRU-13 lalu. Perolehan undi oleh calon PKR dan BN kedua-duanya menurun berbanding PRU mei tahun lalu.

Seramai 28,314 atau 72 peratus keluar mengundi pada pilihan raya semalam.

17 March 2014

PRK Balingian, Sarawak-Pemimpin Sabah Ikut Berkempen

Datuk Musa bersama KM Sarawak Tan Sri Adenan satem
Penamaan calon bagi PRK Balingian, Sarawak berlangsung hari ini menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).

Calon BN Yussibnosh Balo dari Parti Pesaka Bumiputra Bersatu Sarawak (PBB) menyerahkan borang pencalonannya pada kira-kira pukul 9 pagi Isnin, diikuti oleh calon PR, Abdul Jalil Bujang dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), pada pukul 9.12 pagi.

Yussibnosh dicadangkan oleh Ardyman Matan@Henry dan disokong oleh Fauziah Adeni, manakala pencadang dan penyokong Jalil masing-masing adalah Matek Geram@Maxi dan Basri Bahari.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), terdapat 13,366 pemilih berdaftar di Balingian.

Beratus-ratus penyokong BN dan PR berarak ke Dewan Suarah di sini, yang hadir kira-kira 10 minit sebelum penamaan calon dibuka pada pukul 9 pagi.

Antara yang mewakili BN ialah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem.

Manakala dari PR adalah Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali.

Keputusan pada PRN 2011 
N051: BALINGIAN: 11,792

1. Suriati Abdullah (PKR)..........................871
2. TAN SRI ABDUL TAIB MAHMUD (BN-PBB)............6,210
3. Datuk Salleh Jafaruddin (Bebas)...............1,056

Jumlah mengundi/Votes Cast.......................8,253
Peratus/Percentage...............................70.22%
Undi rosak/Spoilt votes............................116
Majoriti/Majority................................5,154

Penyandang/Incumbent: Tan Sri Abdul Taib Mahmud (BN-PBB)
Undi diperolehi/Votes polled: 6,393
Majoriti/Majority: 5,726
Selain para pemimpin Sarawak, juga kelihatan para pemimpin Sabah yang diketuai oleh Ketua Menteri Sabah- Datuk Seri Musa Haji Aman. Turut berkempen, Speaker DUN Sabah Datuk Dr Salleh Tun Said. Ketua Setiausaha Politik Kepada Ketua Menteri Tuan Haji Nizam Abu Bakar Titingan juga memberi sokongan terhadap calon Bn.

PRK Balingian terpaksa diadakan berikutan kekosongan kawasan itu, kerana menyandangnya dilantik sebagai TYT Sarawak yang baru.

Berasaskan sentimen semasa, calon Bn tidak mempunyai masalah mempertahan kawasan itu. Calon yang dipilih adalah anak tempatan, dan kebetulan daripada suku yang menjoriti bagi kawasan itu.

4 March 2014

Mengapa BR1M Dikritik Tun Dr Mahathir?

Jumlah wang negara yang terlibat dalam pemberian BR1M 3.0 adalah RM4.5 biliion bagi penerima seramai 7 juta ketua keluarga dan individu bujang. Jumlah itu akan meningkat sehingga RM9 bilion apabila maksima diberikan sebanyak RM1,200.

RM4.5 bilion merupakan 10 peratus jika dibandingkan dengan bajet pembangunan negara tahun 2014 yang berjumlah RM46 bilion atau 7.2 peratus daripada angka subsidi pukal negara yang diberikan kepada pengguna petrolium, berbagai keperluan asas lain seperti tepung, minyak masak dan beras yang jumlahnya mencecah RM62bilion.

Tujuan pemberian BR1M sebenarnya untuk meringankan beban rakyat yang berpendapatan rendah akibat rasionalisasi subsidi yang melibatkan petrolium dan gula. Bayaran BR1M dimabil daripada penjimatan pembayaran subsidi pukal. Melalui BR1M, erti subsidi yang diberikan kerajaan benar-benar sampai kepada sasaran; tidak sama dengan subsidi pukal, di mana mereka yang tidak berkelayakaanpun mampu menikmatinya.

Kekuatan BR1M adalah untuk menggerakan perekonimian setempat, kerana melalui pemberian BR1M, setidak-tidak wang yang berputar untuk kawasan-kawasan tertentu akan bertambah. Ekonomi sesuatu kawasan, sebenarnya akan turut berkembang, jika putaran wang bertambah.

Pemberian BR1M berlainan dengan projek besar pada sesuatu kawasan. Melalui projek besar wang akan berputar-putar pada tangan kontraktor dan penyedia bahan-bahan yang diperlukan. Ertinya hanya melibatkan sejumlah kecil rakyat. Kelemahan projek besar, wang tidak akan menambah jumlah wang pada sesuatu kawasan, yang membolehkan penambahan kekuatan daya beli rakyat. Benar, ada rakyat yang mendapat manafaat melalui projek besar iaitu melalui peluang pekerjaan, namun jumlahnya sedikit.

Melalui pemberian BR1M, setidak-tidak sesuatu kawasan akan menambah RM15 juta wang berputar-putar pada kawasan itu. Bayangkan pengaruh bergandanya.

Pemberian BR1M sebenarnya Tun Dr Mahathir tahu bukan sogokan politik; akan tetapi ianya diberi persepsi sebagai sogokan, kerana impak BR1M sebenarnya cukup kuat terhadap rakyat yang tergolong penerima. Dalam jangka pendek, memang tidak terlihat, bahawa pemberian BR1M akan mengubah sikap rakyat, terutama mereka yang tidak menyokong kerajaan; akan tetapi percayalah lambat laun, mereka itu akan sadar, dan akan bersyukur atas pembelaan kerajaan.

Perdana Menteri mengakui, bahawa melalui penjimatan subsidi pukal, maka kerajaan akan mampu menambah bajet untuk pembangunan. Ertinya projek juga akan terus berjalan dan pada masa yang sama rakyat juga menerima manafaat secara langsung melalui BR1M.

Kemiskinan, memang tidak dapat diatasi melalui BR1M. Kemiskinan hanya dapat diatasi melalui peluang-peluang pekerjaan yang diwujudkan. Peluang pekerjaan bukan sahaja tanggungjawab kerajaan juga swasta. Benar, jika wang kerajaan disalurkan melalui projek besar akan mampu mengwujudkan pekerjaan, akan tetapi letak projek itu juga suatu masalah. Pengalaman kita, kebanyakan projek besar terletak di bandar-bandar besar, malah di negeri-negeri yang sudah maju seperti Selangor dan Pulau Pinang serta Johor. Erinya hanya penduduk negeri-negeri yang mendapat manafaat. Bagaimana penduduk Sabah dan Sarawak?

Pembinaan tol Utara-Selatan, pembinaan Jambatan Pulau Pinang satu dan dua, pembinaan Menara Petronas, hanya menguntungkan rakyat di mana projek-projek itu dibina, dan tidakpun dirasakan oleh rakyat Sabah dan Sarawak. Akan tetapi, melalui BR1M, tidak kira di mana rakyat berada, semuanya menikamti huluran kerajaan itu.

Pengumuman kerajaan untuk tidak menaikan tol, sehingga kerajaan terpaksa membayaran pampasan RM400 juta, hanya mengutungkan pengguna-pengguna tol, sedangkan ramai lagi rakyat tidak menggunakan tol, malah masih berdepan dengan jalan berlumpur dan berkelikir.

Salah satu cara untuk menambah pendapatan rakyat adalah melalui perbelanjaan kerajaan. Perbelanjaan kerajaan biasanya melalui projek-projek; namun sejak Najib dilantik, perbelanjaan kerajaan ditambah dengan huluran BR1M.

Memang sesuatu polisi ada pro dan kontranya. Akan tetapi, penilaian terakhirnya, bahawa polisi itu disenangi ramai rakyat. Inilah yang berlaku terhadap BR1M, ianya disambut baik majoriti rakyat, walaupun ada rakyat elite seperti Mantan Perdana Menteri, tidak dapat menerimanya.

Seorang pemimpin Sabah- Datuk Dr Salleh Tun Said melalui blog beliau meminta agar rakyat negara ini menyokong pendekatan Dato Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri "off The Day"; kerana setiap pendekatan Perdana Menteri itu bertepatan dengan persekitaran ekonomi semasa.

27 February 2014

Nak Makan Lele dan Ayam Penyet Datanglah Ke Warung Padang Jawa

Gambar Fitnah Pesaing Warung Padang Jawa
Memang enak, memang sedap. Anda yang minat makanan ala jawa, punya dua pilihan apakah ayam atau lele (Bahasa Indonesia) keli dalam Bahasa tempatan.

Apa yang menarik dan sedap pada masakan ayam dan keli penyet, bukan terletak pada ayam atau ikannya, akan tetapi pada sambalnya. Makanan yang dihidang dengan nasi serta ulam sayur tempatan itu, memang menyeronokan, bagi mereka yang gemar makanan pedas-pedas manis; menu jawa asli.

Memangpun, ikan keli dan ayam penyet Warung Padang Jawa menjadi punca iri hati penguasa restoran yang menyediakan masakan yang sama.

Pada 13 Februari lalu, seperti biasa Jabatan Kesihatan melakukan tugas rutin terhadap restoran penyedia makanan dan minuman di kawasan Putatan. Jam sekitar 9 pagi, apabila penghantar ais batu untuk cabang restoran itu meletakan ais batu di atas lantai tanpa memberitahu pekerja restoran. Dan kebetulan, pada masa itu pegawai kesihatan kawasan Putatan sedang melakukan pemeriksaan. Atas kejadian itu, selain alasan ada pelayan tidak menggunakan tanda nama dan pakaian yang sesuai sebagai pelayan, maka seperti amalan biasa pegawai kesihatan, akan mengarahkan sesebuah premis itu untuk tutup untuk masa beberapa jam bagi memberi peluang kepada pengurusan restoran memperbetulkan pengendalian makanan dan minuman yang betul. Pengurus Warung Padang Jawa memenuhi arahan itu, dan pada keesokan harinya, iaitu pada 14 Februari, operasi restoran berjalan seperti biasa sehingga kini.

Malangnya, peristiwa penutupan tidak sampai 24 jam itu diambil peluang oleh pesaing, dengn menabur fitnah, kononnya restoran itu ditutup kerana ikan keli yang dimasak dibiarkan atas lantai tandas restoran itu. Sedangkan, arahan penutupan beberapa jam itu, hanya masalah teknikal yang berkaitan dengan penghantar ais batu, dan perkerja yang tidak memasang tanda nama.

Satu gambar yang diubahsuai, menggambarkan ikan keli di atas lantai tandas. Sebenarnya, lantai dan tandas itu bukan tandas pada premis restoran itu, dan gambar ikan keli yang diubaisuai itu diambil daripada premis lain, akan tetapi dikatakan tandas restoran Warung Padang Jawa.

Pneyebaran gambar itu di media sosial dan whatapp serta pesanan ringkas telepon bimbit, menyebabkan ada pelanggan yang percaya dan mempunyai presepsi bahawa makanan yang disediakan oleh restoran itu kotor. Dalam masa beberapa hari, pelanggan restoran itu merundum dengan teruk.

Pemilik restoran Arsid A. Taturusi anak tempatan yang berasal daripada Batu 5 Sandakan, sebenarnya telah mengusahakan restoran ala masakan jawa asli itu sejak lima tahun lalu dengan restoran pertamanya di Alam Mesra, Kingfisher, Kota Kinabalu. Disebabkan sambutan yang cukup menggalakan, maka cabangnya dibuka di Putatan 5 bulan yang lalu.

Penyebar fitnah itu, selain dapat mempengaruhi para pelanggan tetap restoran, akan tetapi juga berjaya mengyakinkan para pelanggan, bahawa restoran utama Warung Padang Jawa di Alam Mesra juga ditutup, sedangkan perkara itu tidak pernah berlaku.

Arsid terpaksa membuat laporan polis pada Balai Polis Alam Mesra pada 19 Februari lalu, dan telah melantik Peguam untuk melakukan tindakan balas undang-undang terhadap penyibar fitnah itu.

Pada Sidang media Peguam yang dilantik itu, iaitu daripada Tetuan Liew dan Padua pada Rabu, selain pengurus restoran itu menafikan semua fintah itu, peguam pengadu juga sedang berkerjasama dengan pihak polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Mutimedia Malaysia untuk mengesan dalang kepada perbuatan tersebut.

Bagi mereka, yang sudah menikmati makanan ayam dan keli penyet Warung Padang Jawa, teruskan selera anda, kerana OKB juga yang merupakan pelanggan tetap restoran itu, terus menjamu selera, kerana pengurus restoran itu senantiasa menjamin kebersihan restorannya berserta makanannya, kerana ianya merupakan punca rezkinya yang dihantar oleh Allah Subhanawatalla.

Bagi Arsid, semua tindakan pemitnah itu, selain mengharapkan balasan Allah, juga balasan undang-undang yang setimpal.

22 February 2014

Cara Pemimpin Bertahan Di Dunia Politik

Dunia politik semakin hari semakin berubah. Cara pendekatan politik juga berubah. Jika dahulu, pagi-pagi ke vendor surat khabar untuk mendapatkan surat khabar untuk mendapatkan perkembangan pemimpin, kini kaedah itu sudah bertukar. Setiap detik, kita boleh mengetahui perkembangan pemimpin, hanya dihujung jari.

Dahulu, apabila ingin bertemu pemimpin, terpaksa buat temu janji, perlu ke pejabat pemimpin atau di rumah kediaman rasminya. Kini kaedah itu, sudah merupakan perkara silam. Pemimpin kini lebih pro aktif, selain memanfaatkan majlis-majlis rasmi, juga tidak rasmi seperti majlis santai.

Hari ini, OKB ada tiga aktiviti pemimpin untuk dikongsikan dengan pembaca. Pertama aktiviti Ketua Menteri yang balik ke kawasan  untuk bersama rakyat di Rancangan Sg Manila. Kemudian meninjau persiapan perasmian 1000 unit PPR oleh YAB.TPM pada 1Mac depan; Kedua  majlis santai yang dihadiri Speaker Dewan undangan negeri- Datuk Dr Salleh Tun Said di Usukan, dan ke dua majlis santai di Pantai Kampung Rampayan laut oleh Adun Tempasuk- Datuk Musbah Jamli.

Hubungan antara pemimpin dan rakyat merupakan vital dalam dunia politik. Kenapa? bertahannya seseorang dalam dunia politik, atas sebab senantiasa ada penyokong dan sokongan. Mengapa terjadi demikian? kerapnya seseorang bertembung, berjumpa, berama mesra dengan penyokongnya menjadikan keadaan itu satu ikatan yang sukar dipisahkan. Keadaan itulah yang menyebabkan seseorang itu senantiasa mendapat sokongan. Contoh paling baik, adalah bagaimana eratnya hubungan antara pemimpin dengan rakyat, adalah seperti yang ditunjukkan oleh Dato Shahrir Samad, MP Johor Baharu. Sharir pernah bertanding di kawasannya itu dengan menggunakan tikit bebas, melawan calon Umno, namun atas sebab ikatan yang cukup dengan pengundi Johor baharu, Shahrir menang dengan bergaya, walaupun dikeroyok oleh pasukan Umno masa itu yang diketuai oleh Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad.

Di Sabah pula, Allahyarham Tun Datu Mustapha Datu Harun, sepanjang hayatnya belum pernah kalah pada setiap pilihanraya, meskipun kawasan yang ditandinginya berbeza-beza tempat.

Hubungan akrab antara pemimpin dan yang dipimpin sebenarnya faktor yang memudahkan sesuatu parti memenangi pilihanraya. Atas sebab itu, seseorang yang dipilih sebagai calon oleh sesebuah parti, juga melihat latar belakang calon itu di mata rakyat. 

Melihat aktiviti para pemimpin Umno yang mendapat liputan OKB pada kali ini, maka melalui kaedah yang mereka lakukan, agar menjadi panduan oleh para wakil rakyat atau pemimpin lain, agar cara-cara itu diberi keutamaan, agar supaya, rakyat dekat dengan pemimpin, dan pada gilirannya, memudahkan parti apa bila tiba pilihanraya. Para pemimpin perlu mengambil iktibar kepada para wakil rakyat yang kalah dalam pilihanraya, walaupun berpenggal-penggal, namun apabila rakyat sukar menerimanya kerana wakil rakyat itu hanya mencari peluang untuk diri sendiri, maka apabila rakyat menolaknya, parti juga menerima tempias buruk.

Dunia politik masa kini, penuh dengan persepsi. Hanya melalui hubungan akrab dengan rakyat, persepsi boleh dinyahkan.

Amalan turun padang yang ditunjukkan oleh tiga pemimpin Umno ini wajar dicontohi oleh para pemimpin lain terutama parti komponen Bn. Jangan hanya berlaku, pada musim pilihanraya saja sibuk turun padang, kerana rakyat kini benar-benar tahu mana satu pemimpin yang perlu dikekalkan dan mana satu yang perlu direhatkan.

21 February 2014

Apa Kah Najib Dapat Bertahan?

Sebenarnya Najib bernasib baik. PRU 13 yang memberi keputusan lebih buruk kepada Bn berbanding PRU-12, tidak mendorong pemimpin Umno mendesak beliau bertanggungjawab atas penurunan jumlah kerusi daripada 140 kepada 133; sebabnya hanya kerana Umno masih mampu muncul sebagai parti yang mempunyai kerusi terbanyak di Dewan Rakyat, selain mampu menambah 8 kerusi daripada 79 kepada 88 dan juga mampu menawan semula Kedah.

Dari segi parti, memang Najib tidak perlu didesak bertanggungjawab; namun jika dilihat sebagai Perdana Menteri, sebenarnya Najib telah gagal.

Kegagalan Najib kerana komponen Bn terutama daripada parti-parti berasaskan kaum cina dan india, tidak mendapat sambutan daripada kaum-kaum yang diwakili parti itu. Konsep 1Malaysia yang menjadi motto pentandbiraannya gagal menggamit sokongan kaum bukan bumiputera; malah sokongan kepada konsep itu tiada kesanpun jika dilihat daripada keputusan PRU-13 lalu.

Bantuan berbentuk kewangan yang disalurkan kepada kaum cina dan india terutama di kawasan majoriti cina terutama di Selangor, bagaikan mencurah garam di laut. Sebagai contoh terpencil, di PRK Sungai Limau Kedah, pengundi cina yang tidak sampaipun 2,000 berbanding pengundi melayu yang puluhan ribu, pun demikian tidak merasa "gentar" menolak calon bn pada PRK itu.

Benarlah kata Pemimpin veteran seperti Datuk Zainuddin Maidin ataupun Tun Daim Zainuddin bahawa kaum cina telahpun memutuskan meninggalkan Bn, sehingga parti yang memerintah negara sejak merdeka itu akan mengalami nasib yang sama dengan Parti Kongress India, Parti Golkar Indonesia dan Parti LDP Jepun.

Sebenarnya Bn masih bernasib baik, kerana ada Parti Umno dan Parti2 bumiputera di Sarawak dan Sabah yang masih memberi sumbangan besar kepada gabungan berbagai parti itu untuk terus menguasai Putrajaya, jika tidak Bn sudah kecundang sejak tahun 2008.

Sejak akhir-akhir ini, sungguh besar gemanya, bahawa jika Bn masih mahu mempertahankan Putrajaya pada PRU-14 iatu pada tahun 2018, maka Bn perlu seorang pemimpin yang kuat dan mendapat sokongan besar daripada rakyat. Bn, dikatakan tidak boleh bersandar sepenuhnya kepada Umno sahaja untuk mempertahankan Putrajaya, sebaliknya memerlukan sokongan parti-parti dalam komponen.

Parti komponen akan ikut kuat, jika Umno kuat. Umno kuat, jika mempunyai pemimpin yang kuat. Najib sebagai Presiden Umno dikatakan adalah Presiden parti melayu terbesar itu yang terlemah yang pernah dihasilkan oleh parti itu. Manakan tidaknya, keputusan Presiden itu, seolah-olah tidak mempunyai sengatan yang berbisa, malah keputusannya malah dipermain-mainkan. Sebagai contoh, pengumunan beliau melantik seseorang untuk jawatan MKT Umno, keputusan beliau itu ditolak, walaupun penolakan itu secara baik dan halus. Keputusan beliau melantik Pengerusi Hindraf menggantoi kabinet, merupakan contoh bagaimana kepimpinannya dipersoalkan, malah selain melepaskan jawatan, pemimpin Hindraf itu pula mendesak beliau meletakan jawatan. Keadaan seumpama ini, tidak pernah berlaku pada Presiden Umno merangkap Perdana Menteri sejak zaman YTM Tunku Abdul Rahman.

Dalam isu kangkung, kita lihat bagaimana beliau dipermainkan. Belum pernah ada PM Malaysia yang dipersendakan sepertimana yang dialami Najib.

Keluarga Najib dipersenda, terutama isterinya Datin Rosmah Mansor. Selain itu, sukarnya Najib mengawal tindakan isterinya, memuncakkan lagi, kelemahan beliau sebagai Perdana Menteri.

Namun kemuncak daripada gegagalan Najib adalah semasa menjadi Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, di mana Umno mengalami kekalahan teruk semasa PRU-13. Sebenarnya, rekod tidak menyebelahi Najib, baik semasa TPM mahupun PM. Semasa TPM, semua PRK yang dikemudinya mengalami kekalahan. Selain itu, rekod yang ditunjukan oleh mantan-mantan pegawai Najib yang bertanding semasa PRU-13, semuanya kecundang. Apa ertinya itu????

Meskipun melalui pemilihan Umno Oktobr lalu, Najib diberikan saf kepimpinan parti, namun saf itu kebanyakannya adalah terdiri daripada mereka-mereka yang mengemudi parti itu sejak tahun 2008 dan semasa PRU-13. Meskipun ada nama-nama baru yang muncul, namun mereka itu masih tergolong pemimpin lama. Pada pemilihan itu, Umno gagal menghasilkan transformasi, apabila pemimpin akar umbi gagal menjadi saf kepimpinan. Lagipun, kepimpinan yang menang itu, atas sebab kedudukan mereka dalam kerajaan selain kekuatan kewangan mereka.

Melihat kepada keadaan semasa, nampaknya Umno sukar dijenamakan, sebabnya, belum ada pemimpin yang terlihat benar-benar ada ketokohan, seperti mana era tahun 80-an dan era 90-an. Kata orang untuk masa ini, Umno atau BN hanya menggunakan pemimpin seperti kata peribahasa tiada ROTAN AKARPUN BERGUNA. Atas sebab itu, Najib akan terus bertahan, dan jika nasib masih menyebelahi beliau, maka Bn akan terus menerajui Putrajaya selepas PRU-14.

16 February 2014

Banjir Di Sabah- Banjir Teruk Selepas 19 Tahun

Datuk Musa melihat papan rekod mangsa banjir
Berpandukan kepada tajuk entri OKB kali, bererti, banjir teruk tidak pernah melanda kawasan Tenom, Beaufort dan sekitarnya sejak tahun 1995.

Apa maknanya? ertinya pada tahun-tahun sebelum itu, air hujan yang turun, masih mampu disekat pohon-pohon kayu besar atau hutan, agar tidak pantas mengalir ke sungai. Atas sebab aliran air yang tidak pantas, maka bumi mempunyai peluang menyerap sebahagian air, dan tidak tertumpu ke kawasan rendah, yang menyebabkan banjir teruk.

Namun, kerana penebangan hutan yang agerisif pada tahun 80-an dan diteruskan pada tahun 90-an semasa kerajaan PBS dan awal pembentukan kerajaan Bn, maka hutan menjadi gundul, yang mengakibatkan daya serap tanah berkurangan.

Apbila daya serap tanah menyusut, maka air yang berpunca daripada hujan lebat, akan terus mengalir ke kawasan rendah, kawasan itu adalah sungai. Fakta menunjukkan bahawa daya serap tanah sungguh berkurangan, apabila air yang mengalir ke arah kawasan rendah atau sungai bertukar warna, bukan lagi warna air, akan tetapi bertukar kepada warna tanah, warna kemerahan.

Memang hukum imbang berlaku, apabila alam diusik. Kalau manusia yang mengusik, maka manusia menerima padahnya. Memang sedih melihat rakyat yang terkena musibah banjir, tetapi apakan daya, mereka yang tidak sepatutnya terkena, akan tetapi menerima akibatnya. Mereka yang merosak alam sekitar dengan menebang kayu, tidak pedulipun apa yang berlaku kepada rakyat yang menjadi mangsa, mereka asyik di singgahsana mereka, malah ada yang mengsisi masa mereka di hotel-hotel lima bintang.

Dalam keadaan rakyat menerima musibah, hanya kerajaan atau pemimpin yang prihatin yang turun membantu. Datuk Musa Haji Aman, sebagai Ketua Menteri Sabah, dari awal-awal lagi terlibat membantu mangsa banjir, malah Ketua Menteri itu berkata "Saya mengajak semua pihak, marilah kita terus bersatu hati, bergabung tenaga, berkongsi simpati dan sokongan moral dalam menghadapi musibah ini".

Sejak bermula hujan lebat yang melanda pedalaman Sabah sejak seminggu lalu, lebih 4,000 mangsa banjir kini ditempatkan di 22 pusat pemindahan banjir di Dearah Beaufort dan Tenom.

Daripada jumlah itu, 2,549 orang daripada 500 keluarga ditempatkan di 17 pusat pemindahan banjir di Tenom manakala 1,963 orang daripada 613 keluarga ditempatkan di lima pusat pemindahan di Beaufort.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Daerah Tenom ketika dihubungi berkata 29 kampung di daerah berkenaan masih terjejas banjir.

Bagaimanapun, menurut jurucakap berkenaan, empat pusat pemindahan banjir di daerah itu iaitu Rumah Kebudayaan Kg Kalasasan, Rumah Kebudayaan Kampung Sindungon, Rumah Kebudayaan kampung Inubae dan Rumah Kebudayaan Kampung Labut ditutup.

Di Beaufort, Pengerusi Jawatankuasa Bencana Alam Daerah Mohd Sahid Othman berkata jumlah mangsa di daerah berkenaan dijangka bertambah berikutan paras air di kawasan kampung masih meningkat meskipun paras air di Pekan Beaufort menunjukkan sedikit penurunan.

Sementara itu Mohd Sahid berkata 138 orang daripada 40 keluarga yang tinggal di antara Kampung Batu 60 hingga Batu 63 belum dapat dipindahkan kerana keadaan air Sungai Padas yang deras.

Katanya mangsa berkenaan kini berada di kawasan tanah tinggi dan keadaan mereka terus dipantau anggota penyelamat.

“Saya juga memohon kepada semua pihak supaya dapat memberi sumbangan khususnya kepada mangsa-mangsa banjir di pusat pemindahan ini yang memerlukan bantuan seperti selimut, bantal, pakaian dan lain-lain keperluan,” katanya kepada Bernama.

Sementara itu, Pengarah Pendidikan Sabah ketika ditemui di sini berkata 15 buah sekolah di Tenom, 19 buah di Beaufort dan dua lagi di Keningau, melibatkan lebih 6,000 pelajar, masih ditutup berikutan banjir di daerah berkenaan.

Katanya semua pegawai daerah juga diarah membuat laporan kepada Jabatan Pendidikan Negeri mengenai sebarang kerosakan yang dialami di sekolah masing-masing yang dilanda banjir termasuk kerosakan buku teks.

Jangan Politikkan GST: Salleh

Sebenarnya jika pengguna mengunakan haknya, harga bukan masalah utama; sebabnya sebagai negara yang mengamalkan pasaran terbuka, maka pengguna bebas memilih jenis barangan yang mahu dibeli, termasuk barangan keperluan harian. Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah Datuk Salleh Tun Said berkata semasa merasmikan penerangan berkaitan GST di Kota Belud pada Sabtu berkata "Sebagai pengguna kuasa pilihan adalah ditangan pengguna dgn pengguna mempunyai pilihan memilih barangan sama ada yg murah ataupun mahal."

Apa itu GST?

Dengar saja tentang GST perkara pertama yang akan terlintas di kepala kita sudah pastilah tentang kenaikan harga barang disebabkan cukai yang dikenakan kerajaan. Malah pembangkang, sejak GST dibentangkan oleh Perdana Menteri semasa bajet tahun 2014, sehingga kini, mereka ke hulu ke hilir mempolitikkan GST, dengan berbagai tanggapan negatif.

Setelah menerima maklumbalas daripada laman media sosial Twitter dan FB saya simpulkan ramai yang sebenarnya tidak faham tentang apa itu sebenarnya GST, bagaimana GST dilaksanakan dan juga kesan GST terhadap harga barang dan perkhidmatan. AYT tidak menyalahkan kawan-kawan semua kerana kerajaan juga tersilap langkah apabila penerangan tentang GST tidak dibuat secara menyeluruh malah peluang menerangkan GST melalui media perdana seperti suratkhabar, tv & radio disia-siakan kerajaan apabila ia hanya digunakan untuk menghentam pembangkang, menabur fitnah dan terbaru membangkitkan semangat perkauman.

CUKAI DI MALAYSIA

Terdapat dua jenis cukai utama yang dikenakan kepada rakyat Malaysia yang pertama cukai pendapatan (income tax) dan yang kedua cukai penggunaan (consumption tax). Cukai pendapatan adalah cukai yang dikenakan ke atas segala pendapatan termasuk gaji, bonus, hadiah, komisen, dividen dan sebagainya. Manakala cukai penggunaan dikenakan ke atas barangan yang dibeli atau perkhidmatan yang kita gunakan. GST terletak dibawah kategori cukai penggunaan (consumption tax).

APA ITU GST DAN SST?

GST adalah ‘Goods and Services Tax’ atau cukai barangan dan perkhidmatan. Selama ini kita rakyat Malaysia membayar SST iaitu ‘Sales tax and Service tax’ atau cukai jualan dan cukai perkhidmatan. SST kebiasaannya dikenakan ke atas bil telekomunikasi, internet, ASTRO, tiket wayang, tiket parking, barangan di supermarket, KFC, McD, Pizza pada kadar 6% untuk cukai perkhidmatan (service tax) dan 10% untuk cukai jualan (sale tax). Anda boleh merujuk bil atau resit setiap kali anda membuat bayaran bil telefon, ASTRO, selepas membeli belah di Tesco, Jusco, Giant dan sebagainya semuanya ada tertera jumlah dan peratusan SST yang dibayar.

GST yang dicadangkan kerajaan Malaysia pada tahun 2009 adalah pada kadar 6% menjadikannya lebih rendah daripada SST pada kadar 4%-10%. Jadi apa bezanya GST dan SST? Pelaksanaan GST merangkumi segala jenis barangan dan perkhidmatan yang ada di Malaysia termasuk barangan yang diimport mahupun yang dibuat dibuat di Malaysia. GST akan mengenakan cukai pada setiap lapisan peringkat bekalan barangan dan perkhidmatan contohnya dari pengilang (manufacturer), pemborong (wholesaler), peruncit/kedai (retailer) hinggalah kepada pengguna (end-customer). Cukai GST ini akan dikutip setiap kali transaksi berlaku dan penjual akan mengutip cukai daripada pembeli mengikut rantaian bekalan tadi. Walaubagaimanapun 6% itu adalah kadar tetap dan tiada cukai berganda (multiple taxes). SST pula kebiasaannya dikenakan kepada pelanggan yang membeli barangan daripada kedai/peruncit dan terdedah kepada cukai berganda. Pelaksanaan SST juga tidak menyeluruh menjadikan ia tidak saksama.

PELAKSANAAN GST

Idea melaksanakan GST ini mula dibincangkan pada tahun 2007 dan pada mulanya dijadualkan untuk dilaksana pada tahun 2009 kemudiannya ditangguh atas sebab pilihanraya dan juga atas sebab kurangnya pemahaman tentang GST dikalangan rakyat Malaysia. Kemudiannya rang undang-undang GST dibaca diparlimen buat kali pertama pada tahun 2009 dan dijadualkan dibaca untuk kali kedua pada 2010 namun ia ditangguhkan juga atas sebab-sebab yang sama.

Anda boleh merujuk keratan berita dari Berita Harian tentang jadual bacaan rang undang-undang GST di sini: Pelaksanaan GST Ditangguh

GST yang dicadangkan kerajaan adalah pada kadar rata 6% untuk SETIAP barangan dan perkhidmatan WALAUBAGAIMANAPUN kerajaan akan mengecualikan GST ke atas barangan seperti makanan asas beras, gula, tepung, pengangkutan awam seperti tiket bas, komuter, LRT dan juga barangan seperti ubat-ubatan dan sebagainya. Dengan pengecualian ini kesan kenaikan harga ke atas barangan dan perkhidmatan asas adalah minima (atau tiada). Perkara ini ada dinyatakan di laman web Kastam DiRaja Malaysia tentang GST:

KEPERLUAN MELAKSANAKAN GST

GST perlu dilaksanakan untuk meluaskan kadar kenaan cukai kepada semua individu dan perniagaan di Malaysia lalu menambah pendapatan kerajaan secara tidak langsung. GST juga akan menutup kelemahan pengurusan cukai SST seperti cukai berganda, lari daripada cukai (tax evasion) dan sebagainya. Untuk pengetahuan pembaca daripada jumlah penduduk (populasi) seramai 28 juta di Malaysia kurang daripada 10% membayar cukai pendapatan manakala daripada keseluruhan tenaga buruh (workforce) seramai 11 juta di Malaysia peratusan yang membayar cukai pendapatan (income tax) adalah lebih kurang 25%. Rujuk taksiran pembayar cukai bermastautin daripada perangkaan tahunan negara:

Bermakna mereka yang membayar cukai pendapatan adalah sedikit jika dibandingkan dengan mereka yang menerima manfaat daripada kerajaan seperti BR1M, BB1M dan segala bentuk jenis subsidi yang lain. GST akan menjadikan setiap lapisan masyarakat sama ada miskin, sederhana atau kaya membayar cukai untuk menyumbang kepada pendapatan kerajaan.

GST TIDAK ADIL KEPADA ORANG MISKIN?

GST nampak tidak adil kepada mereka yang berpendapatan rendah kerana mereka terpaksa membayar cukai pada kadar yang sama seperti mereka yang berpendapatan tinggi. Oleh sebab itu kerajaan disamping melaksanakan GST perlu memperkenalkan pakej atau program seperti bayaran tunai atau rebat kepada mereka yang berpendapatan rendah. Program sekarang seperti BR1M boleh dijadikan contoh tetapi pelaksanaannya perlulah teliti dan lebih sistematik agar bayaran tunai untuk menangani kos GST tidak tiris dan terdedah kepada penyelewengan (contohnya: orang yang tidak layak juga terima BR1M).

Konsep cukai penggunaan (consumption tax) seperti GST adalah semakin banyak anda membeli barang atau menggunakan perkhidmatan semakin banyak cukai yang dibayar. Bermakna anda boleh mengawal perbelanjaan anda secara berhemah dan berjimat. Mereka yang berpendapatan tinggi akan membayar cukai lebih tinggi apabila mereka berbelanja lebih berbanding mereka yang berpendapatan rendah hanya akan berbelanja mengikut kemampuan mereka. Program bantuan tunai daripada kerajaan akan mengurang kesan GST kepada mereka yang berpendapatan rendah.

KESAN GST

GST jika dilaksanakan seperti di negara lain contohnya Singapura, apabila GST dilaksanakan kadar cukai pendapatan (income tax) akan dikurangkan secara berperingkat. Ini akan memberi kesan positif kepada pembayar cukai pendapatan di mana mereka akan ada lebih pendapatan boleh guna (disposable income) untuk dibelanja atau disimpan. Walaubagaimanapun kerajaan Malaysia masih belum bercadang untuk mengurangkan kadar cukai pendapatan, mungkin ia akan dimaklumkan kemudian hari. GST juga secara tidak langsung akan menggalakkan rakyat menyimpan untuk pelaburan dan berbelanja secara berhemah dan jika perlu sahaja.

Mengenai kerisauan dikalangan kita bahawa GST akan meningkatkan harga barangan, memang ia tak dapat dinafikan yang ada sesetengah barangan akan naik harga TETAPI ada juga barangan yang akan turun harga setelah kadar GST 6% ini dilaksanakan kerana sebelum ini SST 6-10% dikenakan maka ada penguranagan kadar cukai disitu. Harga KFC, tiket wayang, bil telco akan berkurang sedikit manakala barangan yang tidak dikenakan cukai SST sebelum ini seperti barangan elektrik, komputer dan sebagainya akan meningkat sedikit. Kita perlu perbetulkan pemahaman dan salahfaham mengenai konsep GST sebelum menganggap ia semata-mata akan menaikkan harga barang.

Kerajaan juga akan membentuk jawatan kuasa yang memantau serta mengawal kadar kenaikan harga barang agar kenaikan harga barang tidak mendadak dan peniaga tidak akan mengutip untung berlebihan:

Di atas OKB telah menerangkan konsep, pelaksanaan dan kesan GST kepada kita semua. Jika anda bertanya apakah penulis bersetuju pelaksanaan GST? OKB menyokong pelaksanaan GST ini dengan syarat kerajaan meningkatkan kecekapan pengurusan jabatan-jabatan yang terlibat, pemantauan teliti untuk mengelakkan pengguna ditekan atau ditipu peniaga dan penerangan yang lebih jelas kepada rakyat keseluruhannya. Kerajaan juga perlu memperkenalkan pakej atau program yang lebih mampan untuk menangani kesan GST kepada golongan berpendapatan rendah, miskin dan miskin tegar. Pelaksanaan GST tidak boleh dilaksanakan dengan terburu-buru dan perlu diadakan tempoh percubaan (trial period) sepertimana ia dijalankan di negara lain. Disamping itu kerajaan juga sepatutnya menurunkan cukai pendapatan dan juga meningkatkan pendapatan seisi rumah untuk menangani kesan langsung daripada GST.

Bekalan Luar Bandar Kota Belud!!! Sudah Beres Kah?

 
Shafie, Rahman dan Musbah pada Ahad di Kota Belud
NOVEMBER 2012 OKB pernah menulis berkiatan BEKALAN AIR KOTA BELUD, atas permintaan Ahli Parlimen Kota Belud- Dato Abdul Rahman Dahalan. Tujuan penulisan itu, adalah untuk melihat apa kah punca-puncanya mengapa projek BALB Kota Belud tidak dapat beroperasi sepertimana dijadualkan.

OKB masa itu, menemu bual sendiri Jurutera Air Jabatan Air Kota Belud, selain mencari fakta di lapangan.

Dalam soal jawab dengan Jurutera Air, beliau pada masa itu memberi jaminan bahawa bekalan air sepenuhnya akan selesai menjelang Mei 2013. (Kenyataan beliau itu tiada hubungan dengan PRU-13 yang diadakan pada Mei tahun itu).

Penjelasan jurutera itu yang disampaikan kepada OKB juga adalah selari dengan kenyataan beliau melalui tindakan Daerah, dan sudah tentunya dikongsi oleh wakil-wakil rakyat selain pegawai daerah sendiri.

Namun, selepas hampir setahun, daripada tarikh OKB menulis itu, baru hari ini (Ahad) bersamaa 16 Febreuari 2014, dikatakan bahawa BALB benar-benar terselesaikan, apabila Menteri yang bertanggungjawab memberikan dana iaitu Kementerian Luar Bandar dan Wilayah Dato Shafie Apdal melawat pembinaan loji Air BALB Kota Belud.

Sempena lawatan itu, Ahli Parlimen Kota Belud, merangkap Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerjaan Tempatan Dato Abdul Rahman Dahalan menulis di FB beliau "Menghadiri majlis perasmian Sistem Bekalan Air Luar Bandar untuk daerah Kota Belud oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Dato' Seri Mohd Shafie Afdal pagi ini. InsyAllah masalah bekalan air di Kota Belud semakin dapat diatasi dengan bantuan yang disediakan oleh Kerajaan Pusat."
 
Berikut adalah tulisan OKB pada 17 November 2012 
 
 
AIR merupakan keperluan asas bagi setiap mahkluk, tidak terkecuali manusia. Atas sebab itu, setiap penempatan penduduk biasanya berhampiran dengan sumber air. 
Akibat kemajuan industri, dengan terciptanya batang-batang paip, penempatan manusia tidak perlu lagi berdekatan dengan sumber air, atas sebab air boleh disalurkan berkilometer daripada sumber air ke rumah-rumah penduduk. 
Manakala, sumber air daripada tanah boleh dimanafaatkan melalui tubewell”, manakala air daripada mata-air perbukitan, keadah yang digunakan adalah melalui graviti
Walaupun berbagai teknologi ditemukan untuk digunakan mendapatkan air untuk keperluan manusia, namun perkembangan pertanian yang terpengaruh menggunakan baja-baja kimia, menyebabkan sumber air tercemar. Hujan pula tercemar kerana perlepasan asap monokside ke udara, sehingga air daripada hujan bertukar kepada air asid.
Akibat pencemaran sumber air, maka terciptalah kaedah perawatan air, demi kegunaan manusia/penduduk.
Loji-loji besar perawatan air di bangun, terutama di Bandar-bandar dan pekan-pekan termasuk daerah Kota Belud.
Masalah bekalan air kepada penduduk daerah Kota Belud bermula sejak awal kemerdekaan lagi. Atas sebab itu, pada tahun 1978, kerajaan Berjaya pimpinan Datuk Harris Salleh (kini Tan Sri) mengarahkan pemasangan paip-paip ke kampung-kampung berdekatan pekan Kota Belud; namun kerana sumber air terawat terhad, maka akhirnya paip-paip itu hanya berjaya dipasang, namun tidak berair.
Keperluan air bagi Kota Belud, merupakan isu politik utama bagi daerah itu, atas sebab itu semasa kempen pilihanraya tahun 2008, calon BN bagi kawasan Parlimen Kota Belud, Rahman Dahalan (kini Datuk) berjanji akan memperjuangkan penyediaan air terawat kepada sebahagian besar penduduk.
Al-hasil perjuangan MP Kota Belud itu, pada tahun 2010, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah memperuntukan RM104 juta untuk maksud penyediaan air terawat bagai daerah Kota Belud dan jika siap kelak, akan meliputi 85 peratus penduduk luar bandar.
Walaupun program penyediaan air terawat bagi dearah Kota Belud sedang rancak berjalan, namun permintaan keperluan terhadap air terawat begitu sinonim dengan kehidupan; sehinggakan kekurangan air terawat, kelihatan sungguh krtikal.
Bagi peminat FB, saban hari kita akan terbaca komen-komen melalui FB persendirian penduduk Kota Belud, bahawa betapa kritikalnya bekalan air bagi daerah Kota Belud, terutama penduduk dikawasan luar bandar yang sudah mempunyai rangkaian perpaipan. Namun, penduduk yang terbiasa menggunakan “tubewell” desakan keperluan air untuk kegunaan harian, belum terasa kritikalnya, kerana sumber air alternatif itu telah menjadi kebiasaan berdekad lamanya, demikian juga bagi penduduk yang menggunakan sumber air graviti, masalah bekalan air bukan suatu masalah.
Penyediaan air terawat bagai daerah Kota Belud adalah perjuangan utama MP Kota Belud, atas usaha itu maka peruntukan besar diperolehi., Kalau dilihat sepintas lalu, perjuangan wakil rakyat adalah untuk mendapatkan dana dan pelaksanaan dan penyiapan projek pula tergantung kepada pihak pelaksana, yakni Jabatan Air dan kontraktor yang telah dilantik.; serta agensi kerajaan yang terbabit
Artikel Suara Rakyat kali ini akan menulis secara komprehensif dan detail mengenai sebab musabab mengapa projek Bekalan Air Luar Bandar (BALB) yang sepatutnya siap pada penghujung tahun ini terlewat dan tarikh baru penyiapannya adalah pada Mei 2013.
Maklumat yang dipaparkan selain maklumat lapangan juga dibantu melalui maklumat yang diperolehi daripada Jabatan Air Kota Belud, dengani kerjasama MP Kota Belud dan Jurutera Air Bahagian Kota Belud.
Maklumat Lapangan

Daripada maklumat lapangan pada masa artikel ini ditulis, semua kawasan yang diliputi projek BALB Kota Belud tahap pencapaian penyiapannya antara 55 peratus hingga 98 Peratus; berbanding dengan jadual asal tahap penyiapan adalah 100 peratus.
Antara punca kelewatan penyiapan ini disebabkan kelewatan kontraktor memasuki tapak akibat halangan daripada pemilik tanah di kawasan-kawasan tertentu, seperti di Pandasan, Rosok dan Ambong serta Timbang Dayang.
Disebabkan projek BALB menggunakan system retikulasi, maka jika sebahagian daripada projek itu terlewat maka akan memberi kesan terhadap usaha membekalkan air secara keseluruhan.
Sebagai contoh akibat halangan pemilik tanah di Kampung Pandasan, pembinaan loji rawatan air yang bernilai RM38 juta sepatutnya kontraktor mula berkerja pada November 2011, tetapi terlewat sehingga Julai 2012. Demikian juga di Kampung Rosok –penyambungan batang paip, pembinaan tangki, intake dan loji yang bernilai RM35 juta hanya bermula pada Jun 2012. Sementara di Kampung Ambong –pembinaan tangki simpanan dan rangkaian perpaipan yang bernilai RM9 juta sepatutnya bermula pada Oktober 2011, hanya dapat bermula September 2012. Manakala Kampung Timbang Dayang- penyambungan paip yang bernilai RM10 juta sepatutnya siap pada bulan September 2012, akan tetapi penyiapannya terbantut sehingga kini hanya disebabkan halangan pemilik tanah dimana melibatkan hanya 100 meter jarak batang paip. 
Mengapa Projek BALB menjadi keutamaan MP Kota Belud?

Ada tiga faktor yang dikenal pasti. Pertama beberapa kampung yang sepatutnya berada dalam liputan Bekalan Air Jabatan Air belum menikmati bekalan air terawat, manakala kampung-kampung yang telah mendapat bekalan, mengalami masalah bekalan yang dikategorikan oleh Jabatan Air sebagai, Langsung tiada bekalan walaupun batang paip telah tersedia-antaranya Tamau, Merabau, Tawadakan Suang Punggur; manakala yang kedua adalah bekalan air yang kerap terganggu antaranya-Kg. Labuan, sebahagian Kota Peladok, Taun Gusi Padang; dan yang ketiga bekalan air akan terganggu akibat kerosakan di loji air dan paip pecah.- meliputi kawasan pekan.
Kenapa Timbulnya Masalah Bekalan Air?
Penyebab utama gangguan terhadap bekalan air adalah jumlah permintaan yang melebihi kapasiti loji yang sedia ada (Loji Air Lama Pekan Kota Belud dan Loji Air Bayayat). Kedua-dua loji ini hanya mampu mengeluarkan pada kadar purata antara 28 Juta Liter Sehari (JLH) sehingga 33 juta liter sehari(JLH) berbanding dengan permintaan 36JLH atau peratus kekurangan mencecah 22 peratus. Selain daripada itu faktor ketiadaan paip transmisi utama yang yang digunakan untuk menghantar air ke tangki utama seperti paip transmisi ke tangki Timbang Dayang telah menyebabkan masalah bekalan air yang serius di kawasan Kulambai. Selain daripada itu Loji lama di kawasan Pekan kerap terganggu pengeluaran kerana kerosakan terhadap komponen utama mekanikal dan elektrikal. Faktor usia loji ini yang sudah lama menyebabkan komponen tersebut mengalami kerosakan.
Projek Mengatasi Bekalan Air
Pada tahun 2010 telah diluluskan peruntukan sebanyak RM104 juta untuk menaik taraf loji lama di Pekan, membina loji baru, membina rumah pam penggalak, memasang paip transmisi baru, menyediakan tangki takungan tambahan dan memperluas bekalan berasaskan gravitasi serta menaik taraf 30 peratus sistem perpaipan.
Apabila projek ini siap pada bulan Mei 2013, pengeluaran air terawat yang berjumlah 43JLH akan menjangkau 85 peratus penduduk keseluruhan, manakala kawasan pekan adalah 100 peratus. Dijangkakan juga, projek baru ini akan dinikamti antara 15-20 ribu penduduk buat pertama kali.
Sistem Baru
Melalui Projek BALB 2011-2012, sistem baruakan memperolehi sumber air daripada mukasauk (intake) menggantikan “borewell” yang menggunakan 13 “borewell” yang dibangun lebih 25 tahun lalu.
Kelebihan sistem baru ini, adalah sumber air yang diproses berpunca daripada Sungai Tempasuk, berbanding sistem lama yang menggunakan air bawah tanah.
Kelebihan menggunakan sumber air daripada sungai adalah daripada segi pemantuan, kerana adalah mudah memantau air yang kelihatan mengunakan pancaindera, berbanding sumber air bawah tanah, yang sukar diketahui statusnya.
Melalui sistem baru ini, terdapat empat pam digunakan, akan tetapi untuk satu-satu masa, hanya dua pam dioperasikan, manakala yang dua lagi digunakan untuk tujuan berjaga-jaga (standby) jika berlaku gangguan kerosakan. Inilah kelebihan sistem baru ini, berbanding sistem lama, di mana 13 “borewell” beroperasi secara serentak untuk menghasilkan 13JLH. Apabila ada “borewell” yang mengalami kerosakan maka sudah pasti pembekalan air tidak akan sampai ke tahap maksimum. Ini bermakna pengeluaran air di Kota Belud sentiasa terdedah kepada gangguan sekiranya berlaku kerosakan terhadap mana-mana pam diborewell tersebut.
Selain itu faktor usia paip yang sudah terlalu usang dan tua menyebabkan paip kerap mengalami kebocoran dan situasi ini sudah tentu akan mengurangkan tekanan air. Pertambahan penduduk juga merupakan faktor utama kerana banyak kawasan yang sudah meningkat bilangan penduduk tetapi saiz paip masih lagi tidak berubah sejak 30 tahun yang lalu.
Keupayaan BALB Baru
Keupayaan loji Pekan yang dinaik taraf akan mengeluarkan 22JLH, manakala Loji baru di Pandasan 6JLH dan Loji Bayayat 15JLH, ini menjadikan jumlah bekalan sebanyak 43JLH. Bekalan ini melebihi permintaan semasa 36JLH, dan perkirakan bekalan 43JLH akan mampu memenuhi keperluan penduduk Kota Belud sehingga tahun 2020.
Impak BALB Kota Belud

Apabila Projek BALB Kota Belud siap sepenuhnya pada Mei 2013, kawasan-kawasan yang selalu mengalami gangguan seperti di Timbang Dayang, Kulambai, Kota Peladuk, Wakaf, Taun Gusi, Sembirai, Kondis, Labuan, Suang Punggur, Gunding, Pantai Emas, Sangkir, Renig dan Tempasuk2 akan menikamti bekalan sepanjang masa, sementara kawasan-kawasan lain yang langsung tidak menerima bekalan air seperti Kinasaraban,Kelawat,Mingkop, Ambong,Tawadakan, Merabau, Tamau,Rampayan Laut,Kayu Puteh, Pandasan, Timbang, Rampayan Ulu, Sarang, Taburan, Bakilong, Gaur, Rajunah dan Tamui Darat akan juga turut menikamti bekalan sepanjang masa.
Menurut Jabatan Air, diperkirakan selepas BALB Kota Belud beroperasi sepenuhnya dijangka antara 15-20 ribu penduduk untuk pertama kali akan menikamti bekalan air terawat.
BALB Kota Belud juga akan mengatasi semua keperluan 4400 rumah bermeter.

14 February 2014

Banjir Melanda Pedalaman Sabah

Salah satu lokasi bencana Banjir di kawasan pedalaman Sabah- Dipetik daripada FB Datuk Musa Hj Aman
Kawasan pedalaman Sabah dilanda banjir. Dahulu kawasan tersebut adalah kawasan hutan tebal, atas sebab itu, pada awal 60-an, 70-an, banjir yang melanda tidaklah seteruk banjir pada masa ini.

Tuhan adil. Angkara manusia maka akan menyiksa manusia. Kerugian pada alam disebabkan angkara manusia, kini dirasakan sendiri oleh manusia, dengan bermacam kerugian, bukan sahaja kehilangan nyawa akan tetapi kerugian harta benda.

Atas sebab itu, pada generasi akan datang, jangan rosakkan alam sekitar, kerana padahnya sungguh dahsyat.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels