12 October 2014

Cabaran Membangun Negeri Yang Bernama Sabah

BUKAN mudah membangun negeri bernama Sabah, selain keadaan tofografinya juga kawasannya yang luas. Selain itu, panjangnya pantai yang berdepan dengan negara jiran yang senantiasa bergolak, perbedaan faktor ekonomi dengan negara jiran juga merupakan cabaran.

Pada awal kemerdekaan, hanya faktor keagamaan sahaja yang menjadi pengekang kerukunan antara penduduk, kerana kedatangan pengajar agama yang bersifat ektermis, membawa kepada pergeseran fahaman antara penduduk; selain itu, kemasukan pemimpin luar yang mempunyai agenda politik, menyemarakan lagi pergeseran fahaman dan kerukunan antara rakyat.

Sejak Sabah dibebaskan oleh penjajah pada 31 Ogos 1963, sehingga kini, Sabah bertukar kerajaan sebanyak empat kali; sekali air bah sekali pasir berubah, atas sebab itu, Sabah sebelumnya sebagai negeri yang kaya dengan sumber semulajadi seperti kayu kayan dan minyak, bukan menjadi sejahtera selepas terlepas daripada penjajahan, sebaliknya menjadi termiskin dalam negara.

Pemimpin masa kini, mencuba mengejar dan membangun Sabah untuk melepaskan diri daripada keadaan akibat pertukaran kerajaan; namun kekangan yang ada adalah sumber yang terhad, selain kecilnya aliran peruntukan yang bersifat pemacu ekonomi; aliran peruntukan hanya bersifat perkhidmatan, samada dalam sektor keselamatan, pendidikan atau penguatkuasaan.

Bajet 2015, Sabah mendapat peruntukan RM660 juta hanya untuk menjaga keselamatan Sabah, dan dana itu merupakan dana perkhidmatan, bukan dana pemacu perekonomian. Harapan daripada keamanan yang mapan adalah pelaburan asing atau tempatan, namun itu hanya harapan, bukan sesuatu yang pasti. Pelabur mempunyai banyak pertimbangan dalam segi pelaburan, bukan sahaja bergantung kepada keamanan akan tetapi potensi pulangan kepada pelaburan itu.

Kerajaan negeri di bawah kepimpinan Datuk Musa Haji Aman, terpaksa memerah otak dan mengembeling tenaga, bagaimana mencatur pembangunan negeri. Memandangkan luasnya Sabah, walaupun bajet saban tahun membuat rekod, namun bajet itu tidak mampu mengejar ketinggalan dalam semua bidang, kerana pembangunan sering dikaitkan dengan waktu dan dana yang tersedia.

Bencana alam, merupakan salah satu penghalang kepada pembangunan yang telah sedia ada. Sebagai misalan, akibat banjir minggu lalu, hanya untuk empat kawasan Penampang, Sepanggar, Tuaran dan Kota Belud, sudah ratusan juta infrastrukur telah musnah, ertinya jika ada peruntukan yang mampu diluncurkan oleh kerajaan, maka ianya akan pergi kepada pembetulan kerosakan, bukannya membina kekurangan yang ada.

OKB mengharapkan sesuatu yang LUARBIASA melalui bajet 2015 khusus untuk Sabah, memandangkan Sabah adalah fixed deposit untuk kerajaan Barisan Nasional, namun harapan itu meleset sekali, kerana melalui bajet 2015, tiada polisi baru atau pendekatan baru yang bercorak memacu ekonimi khusus untuk Sabah. 

Sabah memerlukan berbagai industri hiliran, bagi membuka peluang pekerjaan, agar supaya rakyatnya berpendapatan. Selagi keadaan itu tidak tercipta, maka isu-isu kenaikan harga barangan atau isu subsidi akan terus menjadi buah mulut rakyat.

Biasanya, kalau isu subsidi atau harga barangan itu menjadi buah mulut rakyat, keadaan negeri itu adalah negeri yang baru mencapai kemerdekaan, kerana dalam suasana baru mencapai kemerdekaan, semuanya serba tiada, namun Sabah telah merdeka selama lebih 50 tahun, namun isu fundemintal masih merupakan buah mulut rakyat.

Apa kah yang akan dilakukan Ketua Menteri Sabah pada bajet Sabah akan datang? memandangkan melalui bajet 2015, tiada pengkhususan terhadap Sabah. Sama-sama kita tunggu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels