24 March 2014

PRK Kajang: Gagalnya Pucuk Pimpinan Terjemah Maksud Presiden USBO

Presiden USBO (United Sabah Bajau Organsation) Datuk Dr Salleh Tun Said menulis diblognya pada 20 Februari disini dibawah tajuk "Elok BN jangan Tanding Di kajang".

Speaker dewan Undangan Negeri Sabah merangkap Timbalan Pengerusi Umno Sabah itu, menguraikan panjang lebar, mengapa BN tidak perlu bertanding. Namun, pucuk pimpinan membuat keputusan berbeza, selain memenuhi kehendak MCA yang mahu melihat sejauh mana penerimaan pengundi kaum cina terhadap kepimpinan baru parti itu, juga Bn enggan memberi kemenangan percuma kepada calon PKR. Pucuk pimpinan berfikir, ini lah peluang menebus maruah selepas tewas di kawasan itu dua kali berturut-turut, pada PRU-12 dan PRU-13.

Namun, Salleh melihat sebaliknya. Atas sebab itu, beliau memberi pandangan, jika MCA mahu membuktikan bahawa parti itu masih mampu menarik sokongan kaum cina, PRK Kajang bukan lah masanya. Parti itu, perlu memperkukuh parti terlebih dahulu melalui pimpinan baru, sebelum berdepan dengan rakyat untuk menguji keampuhan pimpinan mereka.

Tambah Salleh lagi, PRU-13 hanya 9 bulan berlalu, dalam tempoh masa itu, belum banyak faktor yang boleh mengubah pendirian pengundi; atas sebab itulah, beliau memberi saranan, agar BN jangan terperangkap dengan permainan Anwar. PRK Kajang, adalah permainan Anwar untuk terus menghidupkan warna-warna politiknya, yang semakin padam selepas PRU-13. Langkah Kajang adalah untuk menghidupkan semula memontum politik Ketua Pembangkang itu.

Maksud tersirat Salleh, agar supaya BN skip PRK Kajang antara lain: Agar supaya keputusan PRK Kajang itu tidak mengundang persepsi buruk terhadap BN. Kini, selepas diketahui keputusan PRK Kajang, terlihat bahawa kemenangan calon PKR disumbangkan oleh generasi muda, selain itu, dua pusat pengundian yang biasanya kubu kuat Bn, kini tumpas. (PDM Sungai Sekamat dan PDM Taman Delima).

Semalam, calon PKR Wan Azizah Wan Ismail, yang juga Presiden PKR mendapat undi 16,741 manakala calon Bn Chew Mui Fun, 11,362. Azizih menang dengan majoriti 5,379. Walaupun majoriti PKR menurun, bukan bermakna sokongan terhadap parti itu menurun, sebabnya, peratusan pengundi yang keluar mengundi lebih rendah berbanding PRU-13 lalu. Perolehan undi oleh calon PKR dan BN kedua-duanya menurun berbanding PRU mei tahun lalu.

Seramai 28,314 atau 72 peratus keluar mengundi pada pilihan raya semalam.

17 March 2014

PRK Balingian, Sarawak-Pemimpin Sabah Ikut Berkempen

Datuk Musa bersama KM Sarawak Tan Sri Adenan satem
Penamaan calon bagi PRK Balingian, Sarawak berlangsung hari ini menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).

Calon BN Yussibnosh Balo dari Parti Pesaka Bumiputra Bersatu Sarawak (PBB) menyerahkan borang pencalonannya pada kira-kira pukul 9 pagi Isnin, diikuti oleh calon PR, Abdul Jalil Bujang dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), pada pukul 9.12 pagi.

Yussibnosh dicadangkan oleh Ardyman Matan@Henry dan disokong oleh Fauziah Adeni, manakala pencadang dan penyokong Jalil masing-masing adalah Matek Geram@Maxi dan Basri Bahari.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), terdapat 13,366 pemilih berdaftar di Balingian.

Beratus-ratus penyokong BN dan PR berarak ke Dewan Suarah di sini, yang hadir kira-kira 10 minit sebelum penamaan calon dibuka pada pukul 9 pagi.

Antara yang mewakili BN ialah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem.

Manakala dari PR adalah Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali.

Keputusan pada PRN 2011 
N051: BALINGIAN: 11,792

1. Suriati Abdullah (PKR)..........................871
2. TAN SRI ABDUL TAIB MAHMUD (BN-PBB)............6,210
3. Datuk Salleh Jafaruddin (Bebas)...............1,056

Jumlah mengundi/Votes Cast.......................8,253
Peratus/Percentage...............................70.22%
Undi rosak/Spoilt votes............................116
Majoriti/Majority................................5,154

Penyandang/Incumbent: Tan Sri Abdul Taib Mahmud (BN-PBB)
Undi diperolehi/Votes polled: 6,393
Majoriti/Majority: 5,726
Selain para pemimpin Sarawak, juga kelihatan para pemimpin Sabah yang diketuai oleh Ketua Menteri Sabah- Datuk Seri Musa Haji Aman. Turut berkempen, Speaker DUN Sabah Datuk Dr Salleh Tun Said. Ketua Setiausaha Politik Kepada Ketua Menteri Tuan Haji Nizam Abu Bakar Titingan juga memberi sokongan terhadap calon Bn.

PRK Balingian terpaksa diadakan berikutan kekosongan kawasan itu, kerana menyandangnya dilantik sebagai TYT Sarawak yang baru.

Berasaskan sentimen semasa, calon Bn tidak mempunyai masalah mempertahan kawasan itu. Calon yang dipilih adalah anak tempatan, dan kebetulan daripada suku yang menjoriti bagi kawasan itu.

4 March 2014

Mengapa BR1M Dikritik Tun Dr Mahathir?

Jumlah wang negara yang terlibat dalam pemberian BR1M 3.0 adalah RM4.5 biliion bagi penerima seramai 7 juta ketua keluarga dan individu bujang. Jumlah itu akan meningkat sehingga RM9 bilion apabila maksima diberikan sebanyak RM1,200.

RM4.5 bilion merupakan 10 peratus jika dibandingkan dengan bajet pembangunan negara tahun 2014 yang berjumlah RM46 bilion atau 7.2 peratus daripada angka subsidi pukal negara yang diberikan kepada pengguna petrolium, berbagai keperluan asas lain seperti tepung, minyak masak dan beras yang jumlahnya mencecah RM62bilion.

Tujuan pemberian BR1M sebenarnya untuk meringankan beban rakyat yang berpendapatan rendah akibat rasionalisasi subsidi yang melibatkan petrolium dan gula. Bayaran BR1M dimabil daripada penjimatan pembayaran subsidi pukal. Melalui BR1M, erti subsidi yang diberikan kerajaan benar-benar sampai kepada sasaran; tidak sama dengan subsidi pukal, di mana mereka yang tidak berkelayakaanpun mampu menikmatinya.

Kekuatan BR1M adalah untuk menggerakan perekonimian setempat, kerana melalui pemberian BR1M, setidak-tidak wang yang berputar untuk kawasan-kawasan tertentu akan bertambah. Ekonomi sesuatu kawasan, sebenarnya akan turut berkembang, jika putaran wang bertambah.

Pemberian BR1M berlainan dengan projek besar pada sesuatu kawasan. Melalui projek besar wang akan berputar-putar pada tangan kontraktor dan penyedia bahan-bahan yang diperlukan. Ertinya hanya melibatkan sejumlah kecil rakyat. Kelemahan projek besar, wang tidak akan menambah jumlah wang pada sesuatu kawasan, yang membolehkan penambahan kekuatan daya beli rakyat. Benar, ada rakyat yang mendapat manafaat melalui projek besar iaitu melalui peluang pekerjaan, namun jumlahnya sedikit.

Melalui pemberian BR1M, setidak-tidak sesuatu kawasan akan menambah RM15 juta wang berputar-putar pada kawasan itu. Bayangkan pengaruh bergandanya.

Pemberian BR1M sebenarnya Tun Dr Mahathir tahu bukan sogokan politik; akan tetapi ianya diberi persepsi sebagai sogokan, kerana impak BR1M sebenarnya cukup kuat terhadap rakyat yang tergolong penerima. Dalam jangka pendek, memang tidak terlihat, bahawa pemberian BR1M akan mengubah sikap rakyat, terutama mereka yang tidak menyokong kerajaan; akan tetapi percayalah lambat laun, mereka itu akan sadar, dan akan bersyukur atas pembelaan kerajaan.

Perdana Menteri mengakui, bahawa melalui penjimatan subsidi pukal, maka kerajaan akan mampu menambah bajet untuk pembangunan. Ertinya projek juga akan terus berjalan dan pada masa yang sama rakyat juga menerima manafaat secara langsung melalui BR1M.

Kemiskinan, memang tidak dapat diatasi melalui BR1M. Kemiskinan hanya dapat diatasi melalui peluang-peluang pekerjaan yang diwujudkan. Peluang pekerjaan bukan sahaja tanggungjawab kerajaan juga swasta. Benar, jika wang kerajaan disalurkan melalui projek besar akan mampu mengwujudkan pekerjaan, akan tetapi letak projek itu juga suatu masalah. Pengalaman kita, kebanyakan projek besar terletak di bandar-bandar besar, malah di negeri-negeri yang sudah maju seperti Selangor dan Pulau Pinang serta Johor. Erinya hanya penduduk negeri-negeri yang mendapat manafaat. Bagaimana penduduk Sabah dan Sarawak?

Pembinaan tol Utara-Selatan, pembinaan Jambatan Pulau Pinang satu dan dua, pembinaan Menara Petronas, hanya menguntungkan rakyat di mana projek-projek itu dibina, dan tidakpun dirasakan oleh rakyat Sabah dan Sarawak. Akan tetapi, melalui BR1M, tidak kira di mana rakyat berada, semuanya menikamti huluran kerajaan itu.

Pengumuman kerajaan untuk tidak menaikan tol, sehingga kerajaan terpaksa membayaran pampasan RM400 juta, hanya mengutungkan pengguna-pengguna tol, sedangkan ramai lagi rakyat tidak menggunakan tol, malah masih berdepan dengan jalan berlumpur dan berkelikir.

Salah satu cara untuk menambah pendapatan rakyat adalah melalui perbelanjaan kerajaan. Perbelanjaan kerajaan biasanya melalui projek-projek; namun sejak Najib dilantik, perbelanjaan kerajaan ditambah dengan huluran BR1M.

Memang sesuatu polisi ada pro dan kontranya. Akan tetapi, penilaian terakhirnya, bahawa polisi itu disenangi ramai rakyat. Inilah yang berlaku terhadap BR1M, ianya disambut baik majoriti rakyat, walaupun ada rakyat elite seperti Mantan Perdana Menteri, tidak dapat menerimanya.

Seorang pemimpin Sabah- Datuk Dr Salleh Tun Said melalui blog beliau meminta agar rakyat negara ini menyokong pendekatan Dato Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri "off The Day"; kerana setiap pendekatan Perdana Menteri itu bertepatan dengan persekitaran ekonomi semasa.

27 February 2014

Nak Makan Lele dan Ayam Penyet Datanglah Ke Warung Padang Jawa

Gambar Fitnah Pesaing Warung Padang Jawa
Memang enak, memang sedap. Anda yang minat makanan ala jawa, punya dua pilihan apakah ayam atau lele (Bahasa Indonesia) keli dalam Bahasa tempatan.

Apa yang menarik dan sedap pada masakan ayam dan keli penyet, bukan terletak pada ayam atau ikannya, akan tetapi pada sambalnya. Makanan yang dihidang dengan nasi serta ulam sayur tempatan itu, memang menyeronokan, bagi mereka yang gemar makanan pedas-pedas manis; menu jawa asli.

Memangpun, ikan keli dan ayam penyet Warung Padang Jawa menjadi punca iri hati penguasa restoran yang menyediakan masakan yang sama.

Pada 13 Februari lalu, seperti biasa Jabatan Kesihatan melakukan tugas rutin terhadap restoran penyedia makanan dan minuman di kawasan Putatan. Jam sekitar 9 pagi, apabila penghantar ais batu untuk cabang restoran itu meletakan ais batu di atas lantai tanpa memberitahu pekerja restoran. Dan kebetulan, pada masa itu pegawai kesihatan kawasan Putatan sedang melakukan pemeriksaan. Atas kejadian itu, selain alasan ada pelayan tidak menggunakan tanda nama dan pakaian yang sesuai sebagai pelayan, maka seperti amalan biasa pegawai kesihatan, akan mengarahkan sesebuah premis itu untuk tutup untuk masa beberapa jam bagi memberi peluang kepada pengurusan restoran memperbetulkan pengendalian makanan dan minuman yang betul. Pengurus Warung Padang Jawa memenuhi arahan itu, dan pada keesokan harinya, iaitu pada 14 Februari, operasi restoran berjalan seperti biasa sehingga kini.

Malangnya, peristiwa penutupan tidak sampai 24 jam itu diambil peluang oleh pesaing, dengn menabur fitnah, kononnya restoran itu ditutup kerana ikan keli yang dimasak dibiarkan atas lantai tandas restoran itu. Sedangkan, arahan penutupan beberapa jam itu, hanya masalah teknikal yang berkaitan dengan penghantar ais batu, dan perkerja yang tidak memasang tanda nama.

Satu gambar yang diubahsuai, menggambarkan ikan keli di atas lantai tandas. Sebenarnya, lantai dan tandas itu bukan tandas pada premis restoran itu, dan gambar ikan keli yang diubaisuai itu diambil daripada premis lain, akan tetapi dikatakan tandas restoran Warung Padang Jawa.

Pneyebaran gambar itu di media sosial dan whatapp serta pesanan ringkas telepon bimbit, menyebabkan ada pelanggan yang percaya dan mempunyai presepsi bahawa makanan yang disediakan oleh restoran itu kotor. Dalam masa beberapa hari, pelanggan restoran itu merundum dengan teruk.

Pemilik restoran Arsid A. Taturusi anak tempatan yang berasal daripada Batu 5 Sandakan, sebenarnya telah mengusahakan restoran ala masakan jawa asli itu sejak lima tahun lalu dengan restoran pertamanya di Alam Mesra, Kingfisher, Kota Kinabalu. Disebabkan sambutan yang cukup menggalakan, maka cabangnya dibuka di Putatan 5 bulan yang lalu.

Penyebar fitnah itu, selain dapat mempengaruhi para pelanggan tetap restoran, akan tetapi juga berjaya mengyakinkan para pelanggan, bahawa restoran utama Warung Padang Jawa di Alam Mesra juga ditutup, sedangkan perkara itu tidak pernah berlaku.

Arsid terpaksa membuat laporan polis pada Balai Polis Alam Mesra pada 19 Februari lalu, dan telah melantik Peguam untuk melakukan tindakan balas undang-undang terhadap penyibar fitnah itu.

Pada Sidang media Peguam yang dilantik itu, iaitu daripada Tetuan Liew dan Padua pada Rabu, selain pengurus restoran itu menafikan semua fintah itu, peguam pengadu juga sedang berkerjasama dengan pihak polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Mutimedia Malaysia untuk mengesan dalang kepada perbuatan tersebut.

Bagi mereka, yang sudah menikmati makanan ayam dan keli penyet Warung Padang Jawa, teruskan selera anda, kerana OKB juga yang merupakan pelanggan tetap restoran itu, terus menjamu selera, kerana pengurus restoran itu senantiasa menjamin kebersihan restorannya berserta makanannya, kerana ianya merupakan punca rezkinya yang dihantar oleh Allah Subhanawatalla.

Bagi Arsid, semua tindakan pemitnah itu, selain mengharapkan balasan Allah, juga balasan undang-undang yang setimpal.

22 February 2014

Cara Pemimpin Bertahan Di Dunia Politik

Dunia politik semakin hari semakin berubah. Cara pendekatan politik juga berubah. Jika dahulu, pagi-pagi ke vendor surat khabar untuk mendapatkan surat khabar untuk mendapatkan perkembangan pemimpin, kini kaedah itu sudah bertukar. Setiap detik, kita boleh mengetahui perkembangan pemimpin, hanya dihujung jari.

Dahulu, apabila ingin bertemu pemimpin, terpaksa buat temu janji, perlu ke pejabat pemimpin atau di rumah kediaman rasminya. Kini kaedah itu, sudah merupakan perkara silam. Pemimpin kini lebih pro aktif, selain memanfaatkan majlis-majlis rasmi, juga tidak rasmi seperti majlis santai.

Hari ini, OKB ada tiga aktiviti pemimpin untuk dikongsikan dengan pembaca. Pertama aktiviti Ketua Menteri yang balik ke kawasan  untuk bersama rakyat di Rancangan Sg Manila. Kemudian meninjau persiapan perasmian 1000 unit PPR oleh YAB.TPM pada 1Mac depan; Kedua  majlis santai yang dihadiri Speaker Dewan undangan negeri- Datuk Dr Salleh Tun Said di Usukan, dan ke dua majlis santai di Pantai Kampung Rampayan laut oleh Adun Tempasuk- Datuk Musbah Jamli.

Hubungan antara pemimpin dan rakyat merupakan vital dalam dunia politik. Kenapa? bertahannya seseorang dalam dunia politik, atas sebab senantiasa ada penyokong dan sokongan. Mengapa terjadi demikian? kerapnya seseorang bertembung, berjumpa, berama mesra dengan penyokongnya menjadikan keadaan itu satu ikatan yang sukar dipisahkan. Keadaan itulah yang menyebabkan seseorang itu senantiasa mendapat sokongan. Contoh paling baik, adalah bagaimana eratnya hubungan antara pemimpin dengan rakyat, adalah seperti yang ditunjukkan oleh Dato Shahrir Samad, MP Johor Baharu. Sharir pernah bertanding di kawasannya itu dengan menggunakan tikit bebas, melawan calon Umno, namun atas sebab ikatan yang cukup dengan pengundi Johor baharu, Shahrir menang dengan bergaya, walaupun dikeroyok oleh pasukan Umno masa itu yang diketuai oleh Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad.

Di Sabah pula, Allahyarham Tun Datu Mustapha Datu Harun, sepanjang hayatnya belum pernah kalah pada setiap pilihanraya, meskipun kawasan yang ditandinginya berbeza-beza tempat.

Hubungan akrab antara pemimpin dan yang dipimpin sebenarnya faktor yang memudahkan sesuatu parti memenangi pilihanraya. Atas sebab itu, seseorang yang dipilih sebagai calon oleh sesebuah parti, juga melihat latar belakang calon itu di mata rakyat. 

Melihat aktiviti para pemimpin Umno yang mendapat liputan OKB pada kali ini, maka melalui kaedah yang mereka lakukan, agar menjadi panduan oleh para wakil rakyat atau pemimpin lain, agar cara-cara itu diberi keutamaan, agar supaya, rakyat dekat dengan pemimpin, dan pada gilirannya, memudahkan parti apa bila tiba pilihanraya. Para pemimpin perlu mengambil iktibar kepada para wakil rakyat yang kalah dalam pilihanraya, walaupun berpenggal-penggal, namun apabila rakyat sukar menerimanya kerana wakil rakyat itu hanya mencari peluang untuk diri sendiri, maka apabila rakyat menolaknya, parti juga menerima tempias buruk.

Dunia politik masa kini, penuh dengan persepsi. Hanya melalui hubungan akrab dengan rakyat, persepsi boleh dinyahkan.

Amalan turun padang yang ditunjukkan oleh tiga pemimpin Umno ini wajar dicontohi oleh para pemimpin lain terutama parti komponen Bn. Jangan hanya berlaku, pada musim pilihanraya saja sibuk turun padang, kerana rakyat kini benar-benar tahu mana satu pemimpin yang perlu dikekalkan dan mana satu yang perlu direhatkan.

21 February 2014

Apa Kah Najib Dapat Bertahan?

Sebenarnya Najib bernasib baik. PRU 13 yang memberi keputusan lebih buruk kepada Bn berbanding PRU-12, tidak mendorong pemimpin Umno mendesak beliau bertanggungjawab atas penurunan jumlah kerusi daripada 140 kepada 133; sebabnya hanya kerana Umno masih mampu muncul sebagai parti yang mempunyai kerusi terbanyak di Dewan Rakyat, selain mampu menambah 8 kerusi daripada 79 kepada 88 dan juga mampu menawan semula Kedah.

Dari segi parti, memang Najib tidak perlu didesak bertanggungjawab; namun jika dilihat sebagai Perdana Menteri, sebenarnya Najib telah gagal.

Kegagalan Najib kerana komponen Bn terutama daripada parti-parti berasaskan kaum cina dan india, tidak mendapat sambutan daripada kaum-kaum yang diwakili parti itu. Konsep 1Malaysia yang menjadi motto pentandbiraannya gagal menggamit sokongan kaum bukan bumiputera; malah sokongan kepada konsep itu tiada kesanpun jika dilihat daripada keputusan PRU-13 lalu.

Bantuan berbentuk kewangan yang disalurkan kepada kaum cina dan india terutama di kawasan majoriti cina terutama di Selangor, bagaikan mencurah garam di laut. Sebagai contoh terpencil, di PRK Sungai Limau Kedah, pengundi cina yang tidak sampaipun 2,000 berbanding pengundi melayu yang puluhan ribu, pun demikian tidak merasa "gentar" menolak calon bn pada PRK itu.

Benarlah kata Pemimpin veteran seperti Datuk Zainuddin Maidin ataupun Tun Daim Zainuddin bahawa kaum cina telahpun memutuskan meninggalkan Bn, sehingga parti yang memerintah negara sejak merdeka itu akan mengalami nasib yang sama dengan Parti Kongress India, Parti Golkar Indonesia dan Parti LDP Jepun.

Sebenarnya Bn masih bernasib baik, kerana ada Parti Umno dan Parti2 bumiputera di Sarawak dan Sabah yang masih memberi sumbangan besar kepada gabungan berbagai parti itu untuk terus menguasai Putrajaya, jika tidak Bn sudah kecundang sejak tahun 2008.

Sejak akhir-akhir ini, sungguh besar gemanya, bahawa jika Bn masih mahu mempertahankan Putrajaya pada PRU-14 iatu pada tahun 2018, maka Bn perlu seorang pemimpin yang kuat dan mendapat sokongan besar daripada rakyat. Bn, dikatakan tidak boleh bersandar sepenuhnya kepada Umno sahaja untuk mempertahankan Putrajaya, sebaliknya memerlukan sokongan parti-parti dalam komponen.

Parti komponen akan ikut kuat, jika Umno kuat. Umno kuat, jika mempunyai pemimpin yang kuat. Najib sebagai Presiden Umno dikatakan adalah Presiden parti melayu terbesar itu yang terlemah yang pernah dihasilkan oleh parti itu. Manakan tidaknya, keputusan Presiden itu, seolah-olah tidak mempunyai sengatan yang berbisa, malah keputusannya malah dipermain-mainkan. Sebagai contoh, pengumunan beliau melantik seseorang untuk jawatan MKT Umno, keputusan beliau itu ditolak, walaupun penolakan itu secara baik dan halus. Keputusan beliau melantik Pengerusi Hindraf menggantoi kabinet, merupakan contoh bagaimana kepimpinannya dipersoalkan, malah selain melepaskan jawatan, pemimpin Hindraf itu pula mendesak beliau meletakan jawatan. Keadaan seumpama ini, tidak pernah berlaku pada Presiden Umno merangkap Perdana Menteri sejak zaman YTM Tunku Abdul Rahman.

Dalam isu kangkung, kita lihat bagaimana beliau dipermainkan. Belum pernah ada PM Malaysia yang dipersendakan sepertimana yang dialami Najib.

Keluarga Najib dipersenda, terutama isterinya Datin Rosmah Mansor. Selain itu, sukarnya Najib mengawal tindakan isterinya, memuncakkan lagi, kelemahan beliau sebagai Perdana Menteri.

Namun kemuncak daripada gegagalan Najib adalah semasa menjadi Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, di mana Umno mengalami kekalahan teruk semasa PRU-13. Sebenarnya, rekod tidak menyebelahi Najib, baik semasa TPM mahupun PM. Semasa TPM, semua PRK yang dikemudinya mengalami kekalahan. Selain itu, rekod yang ditunjukan oleh mantan-mantan pegawai Najib yang bertanding semasa PRU-13, semuanya kecundang. Apa ertinya itu????

Meskipun melalui pemilihan Umno Oktobr lalu, Najib diberikan saf kepimpinan parti, namun saf itu kebanyakannya adalah terdiri daripada mereka-mereka yang mengemudi parti itu sejak tahun 2008 dan semasa PRU-13. Meskipun ada nama-nama baru yang muncul, namun mereka itu masih tergolong pemimpin lama. Pada pemilihan itu, Umno gagal menghasilkan transformasi, apabila pemimpin akar umbi gagal menjadi saf kepimpinan. Lagipun, kepimpinan yang menang itu, atas sebab kedudukan mereka dalam kerajaan selain kekuatan kewangan mereka.

Melihat kepada keadaan semasa, nampaknya Umno sukar dijenamakan, sebabnya, belum ada pemimpin yang terlihat benar-benar ada ketokohan, seperti mana era tahun 80-an dan era 90-an. Kata orang untuk masa ini, Umno atau BN hanya menggunakan pemimpin seperti kata peribahasa tiada ROTAN AKARPUN BERGUNA. Atas sebab itu, Najib akan terus bertahan, dan jika nasib masih menyebelahi beliau, maka Bn akan terus menerajui Putrajaya selepas PRU-14.

16 February 2014

Banjir Di Sabah- Banjir Teruk Selepas 19 Tahun

Datuk Musa melihat papan rekod mangsa banjir
Berpandukan kepada tajuk entri OKB kali, bererti, banjir teruk tidak pernah melanda kawasan Tenom, Beaufort dan sekitarnya sejak tahun 1995.

Apa maknanya? ertinya pada tahun-tahun sebelum itu, air hujan yang turun, masih mampu disekat pohon-pohon kayu besar atau hutan, agar tidak pantas mengalir ke sungai. Atas sebab aliran air yang tidak pantas, maka bumi mempunyai peluang menyerap sebahagian air, dan tidak tertumpu ke kawasan rendah, yang menyebabkan banjir teruk.

Namun, kerana penebangan hutan yang agerisif pada tahun 80-an dan diteruskan pada tahun 90-an semasa kerajaan PBS dan awal pembentukan kerajaan Bn, maka hutan menjadi gundul, yang mengakibatkan daya serap tanah berkurangan.

Apbila daya serap tanah menyusut, maka air yang berpunca daripada hujan lebat, akan terus mengalir ke kawasan rendah, kawasan itu adalah sungai. Fakta menunjukkan bahawa daya serap tanah sungguh berkurangan, apabila air yang mengalir ke arah kawasan rendah atau sungai bertukar warna, bukan lagi warna air, akan tetapi bertukar kepada warna tanah, warna kemerahan.

Memang hukum imbang berlaku, apabila alam diusik. Kalau manusia yang mengusik, maka manusia menerima padahnya. Memang sedih melihat rakyat yang terkena musibah banjir, tetapi apakan daya, mereka yang tidak sepatutnya terkena, akan tetapi menerima akibatnya. Mereka yang merosak alam sekitar dengan menebang kayu, tidak pedulipun apa yang berlaku kepada rakyat yang menjadi mangsa, mereka asyik di singgahsana mereka, malah ada yang mengsisi masa mereka di hotel-hotel lima bintang.

Dalam keadaan rakyat menerima musibah, hanya kerajaan atau pemimpin yang prihatin yang turun membantu. Datuk Musa Haji Aman, sebagai Ketua Menteri Sabah, dari awal-awal lagi terlibat membantu mangsa banjir, malah Ketua Menteri itu berkata "Saya mengajak semua pihak, marilah kita terus bersatu hati, bergabung tenaga, berkongsi simpati dan sokongan moral dalam menghadapi musibah ini".

Sejak bermula hujan lebat yang melanda pedalaman Sabah sejak seminggu lalu, lebih 4,000 mangsa banjir kini ditempatkan di 22 pusat pemindahan banjir di Dearah Beaufort dan Tenom.

Daripada jumlah itu, 2,549 orang daripada 500 keluarga ditempatkan di 17 pusat pemindahan banjir di Tenom manakala 1,963 orang daripada 613 keluarga ditempatkan di lima pusat pemindahan di Beaufort.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Daerah Tenom ketika dihubungi berkata 29 kampung di daerah berkenaan masih terjejas banjir.

Bagaimanapun, menurut jurucakap berkenaan, empat pusat pemindahan banjir di daerah itu iaitu Rumah Kebudayaan Kg Kalasasan, Rumah Kebudayaan Kampung Sindungon, Rumah Kebudayaan kampung Inubae dan Rumah Kebudayaan Kampung Labut ditutup.

Di Beaufort, Pengerusi Jawatankuasa Bencana Alam Daerah Mohd Sahid Othman berkata jumlah mangsa di daerah berkenaan dijangka bertambah berikutan paras air di kawasan kampung masih meningkat meskipun paras air di Pekan Beaufort menunjukkan sedikit penurunan.

Sementara itu Mohd Sahid berkata 138 orang daripada 40 keluarga yang tinggal di antara Kampung Batu 60 hingga Batu 63 belum dapat dipindahkan kerana keadaan air Sungai Padas yang deras.

Katanya mangsa berkenaan kini berada di kawasan tanah tinggi dan keadaan mereka terus dipantau anggota penyelamat.

“Saya juga memohon kepada semua pihak supaya dapat memberi sumbangan khususnya kepada mangsa-mangsa banjir di pusat pemindahan ini yang memerlukan bantuan seperti selimut, bantal, pakaian dan lain-lain keperluan,” katanya kepada Bernama.

Sementara itu, Pengarah Pendidikan Sabah ketika ditemui di sini berkata 15 buah sekolah di Tenom, 19 buah di Beaufort dan dua lagi di Keningau, melibatkan lebih 6,000 pelajar, masih ditutup berikutan banjir di daerah berkenaan.

Katanya semua pegawai daerah juga diarah membuat laporan kepada Jabatan Pendidikan Negeri mengenai sebarang kerosakan yang dialami di sekolah masing-masing yang dilanda banjir termasuk kerosakan buku teks.

Jangan Politikkan GST: Salleh

Sebenarnya jika pengguna mengunakan haknya, harga bukan masalah utama; sebabnya sebagai negara yang mengamalkan pasaran terbuka, maka pengguna bebas memilih jenis barangan yang mahu dibeli, termasuk barangan keperluan harian. Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah Datuk Salleh Tun Said berkata semasa merasmikan penerangan berkaitan GST di Kota Belud pada Sabtu berkata "Sebagai pengguna kuasa pilihan adalah ditangan pengguna dgn pengguna mempunyai pilihan memilih barangan sama ada yg murah ataupun mahal."

Apa itu GST?

Dengar saja tentang GST perkara pertama yang akan terlintas di kepala kita sudah pastilah tentang kenaikan harga barang disebabkan cukai yang dikenakan kerajaan. Malah pembangkang, sejak GST dibentangkan oleh Perdana Menteri semasa bajet tahun 2014, sehingga kini, mereka ke hulu ke hilir mempolitikkan GST, dengan berbagai tanggapan negatif.

Setelah menerima maklumbalas daripada laman media sosial Twitter dan FB saya simpulkan ramai yang sebenarnya tidak faham tentang apa itu sebenarnya GST, bagaimana GST dilaksanakan dan juga kesan GST terhadap harga barang dan perkhidmatan. AYT tidak menyalahkan kawan-kawan semua kerana kerajaan juga tersilap langkah apabila penerangan tentang GST tidak dibuat secara menyeluruh malah peluang menerangkan GST melalui media perdana seperti suratkhabar, tv & radio disia-siakan kerajaan apabila ia hanya digunakan untuk menghentam pembangkang, menabur fitnah dan terbaru membangkitkan semangat perkauman.

CUKAI DI MALAYSIA

Terdapat dua jenis cukai utama yang dikenakan kepada rakyat Malaysia yang pertama cukai pendapatan (income tax) dan yang kedua cukai penggunaan (consumption tax). Cukai pendapatan adalah cukai yang dikenakan ke atas segala pendapatan termasuk gaji, bonus, hadiah, komisen, dividen dan sebagainya. Manakala cukai penggunaan dikenakan ke atas barangan yang dibeli atau perkhidmatan yang kita gunakan. GST terletak dibawah kategori cukai penggunaan (consumption tax).

APA ITU GST DAN SST?

GST adalah ‘Goods and Services Tax’ atau cukai barangan dan perkhidmatan. Selama ini kita rakyat Malaysia membayar SST iaitu ‘Sales tax and Service tax’ atau cukai jualan dan cukai perkhidmatan. SST kebiasaannya dikenakan ke atas bil telekomunikasi, internet, ASTRO, tiket wayang, tiket parking, barangan di supermarket, KFC, McD, Pizza pada kadar 6% untuk cukai perkhidmatan (service tax) dan 10% untuk cukai jualan (sale tax). Anda boleh merujuk bil atau resit setiap kali anda membuat bayaran bil telefon, ASTRO, selepas membeli belah di Tesco, Jusco, Giant dan sebagainya semuanya ada tertera jumlah dan peratusan SST yang dibayar.

GST yang dicadangkan kerajaan Malaysia pada tahun 2009 adalah pada kadar 6% menjadikannya lebih rendah daripada SST pada kadar 4%-10%. Jadi apa bezanya GST dan SST? Pelaksanaan GST merangkumi segala jenis barangan dan perkhidmatan yang ada di Malaysia termasuk barangan yang diimport mahupun yang dibuat dibuat di Malaysia. GST akan mengenakan cukai pada setiap lapisan peringkat bekalan barangan dan perkhidmatan contohnya dari pengilang (manufacturer), pemborong (wholesaler), peruncit/kedai (retailer) hinggalah kepada pengguna (end-customer). Cukai GST ini akan dikutip setiap kali transaksi berlaku dan penjual akan mengutip cukai daripada pembeli mengikut rantaian bekalan tadi. Walaubagaimanapun 6% itu adalah kadar tetap dan tiada cukai berganda (multiple taxes). SST pula kebiasaannya dikenakan kepada pelanggan yang membeli barangan daripada kedai/peruncit dan terdedah kepada cukai berganda. Pelaksanaan SST juga tidak menyeluruh menjadikan ia tidak saksama.

PELAKSANAAN GST

Idea melaksanakan GST ini mula dibincangkan pada tahun 2007 dan pada mulanya dijadualkan untuk dilaksana pada tahun 2009 kemudiannya ditangguh atas sebab pilihanraya dan juga atas sebab kurangnya pemahaman tentang GST dikalangan rakyat Malaysia. Kemudiannya rang undang-undang GST dibaca diparlimen buat kali pertama pada tahun 2009 dan dijadualkan dibaca untuk kali kedua pada 2010 namun ia ditangguhkan juga atas sebab-sebab yang sama.

Anda boleh merujuk keratan berita dari Berita Harian tentang jadual bacaan rang undang-undang GST di sini: Pelaksanaan GST Ditangguh

GST yang dicadangkan kerajaan adalah pada kadar rata 6% untuk SETIAP barangan dan perkhidmatan WALAUBAGAIMANAPUN kerajaan akan mengecualikan GST ke atas barangan seperti makanan asas beras, gula, tepung, pengangkutan awam seperti tiket bas, komuter, LRT dan juga barangan seperti ubat-ubatan dan sebagainya. Dengan pengecualian ini kesan kenaikan harga ke atas barangan dan perkhidmatan asas adalah minima (atau tiada). Perkara ini ada dinyatakan di laman web Kastam DiRaja Malaysia tentang GST:

KEPERLUAN MELAKSANAKAN GST

GST perlu dilaksanakan untuk meluaskan kadar kenaan cukai kepada semua individu dan perniagaan di Malaysia lalu menambah pendapatan kerajaan secara tidak langsung. GST juga akan menutup kelemahan pengurusan cukai SST seperti cukai berganda, lari daripada cukai (tax evasion) dan sebagainya. Untuk pengetahuan pembaca daripada jumlah penduduk (populasi) seramai 28 juta di Malaysia kurang daripada 10% membayar cukai pendapatan manakala daripada keseluruhan tenaga buruh (workforce) seramai 11 juta di Malaysia peratusan yang membayar cukai pendapatan (income tax) adalah lebih kurang 25%. Rujuk taksiran pembayar cukai bermastautin daripada perangkaan tahunan negara:

Bermakna mereka yang membayar cukai pendapatan adalah sedikit jika dibandingkan dengan mereka yang menerima manfaat daripada kerajaan seperti BR1M, BB1M dan segala bentuk jenis subsidi yang lain. GST akan menjadikan setiap lapisan masyarakat sama ada miskin, sederhana atau kaya membayar cukai untuk menyumbang kepada pendapatan kerajaan.

GST TIDAK ADIL KEPADA ORANG MISKIN?

GST nampak tidak adil kepada mereka yang berpendapatan rendah kerana mereka terpaksa membayar cukai pada kadar yang sama seperti mereka yang berpendapatan tinggi. Oleh sebab itu kerajaan disamping melaksanakan GST perlu memperkenalkan pakej atau program seperti bayaran tunai atau rebat kepada mereka yang berpendapatan rendah. Program sekarang seperti BR1M boleh dijadikan contoh tetapi pelaksanaannya perlulah teliti dan lebih sistematik agar bayaran tunai untuk menangani kos GST tidak tiris dan terdedah kepada penyelewengan (contohnya: orang yang tidak layak juga terima BR1M).

Konsep cukai penggunaan (consumption tax) seperti GST adalah semakin banyak anda membeli barang atau menggunakan perkhidmatan semakin banyak cukai yang dibayar. Bermakna anda boleh mengawal perbelanjaan anda secara berhemah dan berjimat. Mereka yang berpendapatan tinggi akan membayar cukai lebih tinggi apabila mereka berbelanja lebih berbanding mereka yang berpendapatan rendah hanya akan berbelanja mengikut kemampuan mereka. Program bantuan tunai daripada kerajaan akan mengurang kesan GST kepada mereka yang berpendapatan rendah.

KESAN GST

GST jika dilaksanakan seperti di negara lain contohnya Singapura, apabila GST dilaksanakan kadar cukai pendapatan (income tax) akan dikurangkan secara berperingkat. Ini akan memberi kesan positif kepada pembayar cukai pendapatan di mana mereka akan ada lebih pendapatan boleh guna (disposable income) untuk dibelanja atau disimpan. Walaubagaimanapun kerajaan Malaysia masih belum bercadang untuk mengurangkan kadar cukai pendapatan, mungkin ia akan dimaklumkan kemudian hari. GST juga secara tidak langsung akan menggalakkan rakyat menyimpan untuk pelaburan dan berbelanja secara berhemah dan jika perlu sahaja.

Mengenai kerisauan dikalangan kita bahawa GST akan meningkatkan harga barangan, memang ia tak dapat dinafikan yang ada sesetengah barangan akan naik harga TETAPI ada juga barangan yang akan turun harga setelah kadar GST 6% ini dilaksanakan kerana sebelum ini SST 6-10% dikenakan maka ada penguranagan kadar cukai disitu. Harga KFC, tiket wayang, bil telco akan berkurang sedikit manakala barangan yang tidak dikenakan cukai SST sebelum ini seperti barangan elektrik, komputer dan sebagainya akan meningkat sedikit. Kita perlu perbetulkan pemahaman dan salahfaham mengenai konsep GST sebelum menganggap ia semata-mata akan menaikkan harga barang.

Kerajaan juga akan membentuk jawatan kuasa yang memantau serta mengawal kadar kenaikan harga barang agar kenaikan harga barang tidak mendadak dan peniaga tidak akan mengutip untung berlebihan:

Di atas OKB telah menerangkan konsep, pelaksanaan dan kesan GST kepada kita semua. Jika anda bertanya apakah penulis bersetuju pelaksanaan GST? OKB menyokong pelaksanaan GST ini dengan syarat kerajaan meningkatkan kecekapan pengurusan jabatan-jabatan yang terlibat, pemantauan teliti untuk mengelakkan pengguna ditekan atau ditipu peniaga dan penerangan yang lebih jelas kepada rakyat keseluruhannya. Kerajaan juga perlu memperkenalkan pakej atau program yang lebih mampan untuk menangani kesan GST kepada golongan berpendapatan rendah, miskin dan miskin tegar. Pelaksanaan GST tidak boleh dilaksanakan dengan terburu-buru dan perlu diadakan tempoh percubaan (trial period) sepertimana ia dijalankan di negara lain. Disamping itu kerajaan juga sepatutnya menurunkan cukai pendapatan dan juga meningkatkan pendapatan seisi rumah untuk menangani kesan langsung daripada GST.

Bekalan Luar Bandar Kota Belud!!! Sudah Beres Kah?

 
Shafie, Rahman dan Musbah pada Ahad di Kota Belud
NOVEMBER 2012 OKB pernah menulis berkiatan BEKALAN AIR KOTA BELUD, atas permintaan Ahli Parlimen Kota Belud- Dato Abdul Rahman Dahalan. Tujuan penulisan itu, adalah untuk melihat apa kah punca-puncanya mengapa projek BALB Kota Belud tidak dapat beroperasi sepertimana dijadualkan.

OKB masa itu, menemu bual sendiri Jurutera Air Jabatan Air Kota Belud, selain mencari fakta di lapangan.

Dalam soal jawab dengan Jurutera Air, beliau pada masa itu memberi jaminan bahawa bekalan air sepenuhnya akan selesai menjelang Mei 2013. (Kenyataan beliau itu tiada hubungan dengan PRU-13 yang diadakan pada Mei tahun itu).

Penjelasan jurutera itu yang disampaikan kepada OKB juga adalah selari dengan kenyataan beliau melalui tindakan Daerah, dan sudah tentunya dikongsi oleh wakil-wakil rakyat selain pegawai daerah sendiri.

Namun, selepas hampir setahun, daripada tarikh OKB menulis itu, baru hari ini (Ahad) bersamaa 16 Febreuari 2014, dikatakan bahawa BALB benar-benar terselesaikan, apabila Menteri yang bertanggungjawab memberikan dana iaitu Kementerian Luar Bandar dan Wilayah Dato Shafie Apdal melawat pembinaan loji Air BALB Kota Belud.

Sempena lawatan itu, Ahli Parlimen Kota Belud, merangkap Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerjaan Tempatan Dato Abdul Rahman Dahalan menulis di FB beliau "Menghadiri majlis perasmian Sistem Bekalan Air Luar Bandar untuk daerah Kota Belud oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Dato' Seri Mohd Shafie Afdal pagi ini. InsyAllah masalah bekalan air di Kota Belud semakin dapat diatasi dengan bantuan yang disediakan oleh Kerajaan Pusat."
 
Berikut adalah tulisan OKB pada 17 November 2012 
 
 
AIR merupakan keperluan asas bagi setiap mahkluk, tidak terkecuali manusia. Atas sebab itu, setiap penempatan penduduk biasanya berhampiran dengan sumber air. 
Akibat kemajuan industri, dengan terciptanya batang-batang paip, penempatan manusia tidak perlu lagi berdekatan dengan sumber air, atas sebab air boleh disalurkan berkilometer daripada sumber air ke rumah-rumah penduduk. 
Manakala, sumber air daripada tanah boleh dimanafaatkan melalui tubewell”, manakala air daripada mata-air perbukitan, keadah yang digunakan adalah melalui graviti
Walaupun berbagai teknologi ditemukan untuk digunakan mendapatkan air untuk keperluan manusia, namun perkembangan pertanian yang terpengaruh menggunakan baja-baja kimia, menyebabkan sumber air tercemar. Hujan pula tercemar kerana perlepasan asap monokside ke udara, sehingga air daripada hujan bertukar kepada air asid.
Akibat pencemaran sumber air, maka terciptalah kaedah perawatan air, demi kegunaan manusia/penduduk.
Loji-loji besar perawatan air di bangun, terutama di Bandar-bandar dan pekan-pekan termasuk daerah Kota Belud.
Masalah bekalan air kepada penduduk daerah Kota Belud bermula sejak awal kemerdekaan lagi. Atas sebab itu, pada tahun 1978, kerajaan Berjaya pimpinan Datuk Harris Salleh (kini Tan Sri) mengarahkan pemasangan paip-paip ke kampung-kampung berdekatan pekan Kota Belud; namun kerana sumber air terawat terhad, maka akhirnya paip-paip itu hanya berjaya dipasang, namun tidak berair.
Keperluan air bagi Kota Belud, merupakan isu politik utama bagi daerah itu, atas sebab itu semasa kempen pilihanraya tahun 2008, calon BN bagi kawasan Parlimen Kota Belud, Rahman Dahalan (kini Datuk) berjanji akan memperjuangkan penyediaan air terawat kepada sebahagian besar penduduk.
Al-hasil perjuangan MP Kota Belud itu, pada tahun 2010, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah memperuntukan RM104 juta untuk maksud penyediaan air terawat bagai daerah Kota Belud dan jika siap kelak, akan meliputi 85 peratus penduduk luar bandar.
Walaupun program penyediaan air terawat bagi dearah Kota Belud sedang rancak berjalan, namun permintaan keperluan terhadap air terawat begitu sinonim dengan kehidupan; sehinggakan kekurangan air terawat, kelihatan sungguh krtikal.
Bagi peminat FB, saban hari kita akan terbaca komen-komen melalui FB persendirian penduduk Kota Belud, bahawa betapa kritikalnya bekalan air bagi daerah Kota Belud, terutama penduduk dikawasan luar bandar yang sudah mempunyai rangkaian perpaipan. Namun, penduduk yang terbiasa menggunakan “tubewell” desakan keperluan air untuk kegunaan harian, belum terasa kritikalnya, kerana sumber air alternatif itu telah menjadi kebiasaan berdekad lamanya, demikian juga bagi penduduk yang menggunakan sumber air graviti, masalah bekalan air bukan suatu masalah.
Penyediaan air terawat bagai daerah Kota Belud adalah perjuangan utama MP Kota Belud, atas usaha itu maka peruntukan besar diperolehi., Kalau dilihat sepintas lalu, perjuangan wakil rakyat adalah untuk mendapatkan dana dan pelaksanaan dan penyiapan projek pula tergantung kepada pihak pelaksana, yakni Jabatan Air dan kontraktor yang telah dilantik.; serta agensi kerajaan yang terbabit
Artikel Suara Rakyat kali ini akan menulis secara komprehensif dan detail mengenai sebab musabab mengapa projek Bekalan Air Luar Bandar (BALB) yang sepatutnya siap pada penghujung tahun ini terlewat dan tarikh baru penyiapannya adalah pada Mei 2013.
Maklumat yang dipaparkan selain maklumat lapangan juga dibantu melalui maklumat yang diperolehi daripada Jabatan Air Kota Belud, dengani kerjasama MP Kota Belud dan Jurutera Air Bahagian Kota Belud.
Maklumat Lapangan

Daripada maklumat lapangan pada masa artikel ini ditulis, semua kawasan yang diliputi projek BALB Kota Belud tahap pencapaian penyiapannya antara 55 peratus hingga 98 Peratus; berbanding dengan jadual asal tahap penyiapan adalah 100 peratus.
Antara punca kelewatan penyiapan ini disebabkan kelewatan kontraktor memasuki tapak akibat halangan daripada pemilik tanah di kawasan-kawasan tertentu, seperti di Pandasan, Rosok dan Ambong serta Timbang Dayang.
Disebabkan projek BALB menggunakan system retikulasi, maka jika sebahagian daripada projek itu terlewat maka akan memberi kesan terhadap usaha membekalkan air secara keseluruhan.
Sebagai contoh akibat halangan pemilik tanah di Kampung Pandasan, pembinaan loji rawatan air yang bernilai RM38 juta sepatutnya kontraktor mula berkerja pada November 2011, tetapi terlewat sehingga Julai 2012. Demikian juga di Kampung Rosok –penyambungan batang paip, pembinaan tangki, intake dan loji yang bernilai RM35 juta hanya bermula pada Jun 2012. Sementara di Kampung Ambong –pembinaan tangki simpanan dan rangkaian perpaipan yang bernilai RM9 juta sepatutnya bermula pada Oktober 2011, hanya dapat bermula September 2012. Manakala Kampung Timbang Dayang- penyambungan paip yang bernilai RM10 juta sepatutnya siap pada bulan September 2012, akan tetapi penyiapannya terbantut sehingga kini hanya disebabkan halangan pemilik tanah dimana melibatkan hanya 100 meter jarak batang paip. 
Mengapa Projek BALB menjadi keutamaan MP Kota Belud?

Ada tiga faktor yang dikenal pasti. Pertama beberapa kampung yang sepatutnya berada dalam liputan Bekalan Air Jabatan Air belum menikmati bekalan air terawat, manakala kampung-kampung yang telah mendapat bekalan, mengalami masalah bekalan yang dikategorikan oleh Jabatan Air sebagai, Langsung tiada bekalan walaupun batang paip telah tersedia-antaranya Tamau, Merabau, Tawadakan Suang Punggur; manakala yang kedua adalah bekalan air yang kerap terganggu antaranya-Kg. Labuan, sebahagian Kota Peladok, Taun Gusi Padang; dan yang ketiga bekalan air akan terganggu akibat kerosakan di loji air dan paip pecah.- meliputi kawasan pekan.
Kenapa Timbulnya Masalah Bekalan Air?
Penyebab utama gangguan terhadap bekalan air adalah jumlah permintaan yang melebihi kapasiti loji yang sedia ada (Loji Air Lama Pekan Kota Belud dan Loji Air Bayayat). Kedua-dua loji ini hanya mampu mengeluarkan pada kadar purata antara 28 Juta Liter Sehari (JLH) sehingga 33 juta liter sehari(JLH) berbanding dengan permintaan 36JLH atau peratus kekurangan mencecah 22 peratus. Selain daripada itu faktor ketiadaan paip transmisi utama yang yang digunakan untuk menghantar air ke tangki utama seperti paip transmisi ke tangki Timbang Dayang telah menyebabkan masalah bekalan air yang serius di kawasan Kulambai. Selain daripada itu Loji lama di kawasan Pekan kerap terganggu pengeluaran kerana kerosakan terhadap komponen utama mekanikal dan elektrikal. Faktor usia loji ini yang sudah lama menyebabkan komponen tersebut mengalami kerosakan.
Projek Mengatasi Bekalan Air
Pada tahun 2010 telah diluluskan peruntukan sebanyak RM104 juta untuk menaik taraf loji lama di Pekan, membina loji baru, membina rumah pam penggalak, memasang paip transmisi baru, menyediakan tangki takungan tambahan dan memperluas bekalan berasaskan gravitasi serta menaik taraf 30 peratus sistem perpaipan.
Apabila projek ini siap pada bulan Mei 2013, pengeluaran air terawat yang berjumlah 43JLH akan menjangkau 85 peratus penduduk keseluruhan, manakala kawasan pekan adalah 100 peratus. Dijangkakan juga, projek baru ini akan dinikamti antara 15-20 ribu penduduk buat pertama kali.
Sistem Baru
Melalui Projek BALB 2011-2012, sistem baruakan memperolehi sumber air daripada mukasauk (intake) menggantikan “borewell” yang menggunakan 13 “borewell” yang dibangun lebih 25 tahun lalu.
Kelebihan sistem baru ini, adalah sumber air yang diproses berpunca daripada Sungai Tempasuk, berbanding sistem lama yang menggunakan air bawah tanah.
Kelebihan menggunakan sumber air daripada sungai adalah daripada segi pemantuan, kerana adalah mudah memantau air yang kelihatan mengunakan pancaindera, berbanding sumber air bawah tanah, yang sukar diketahui statusnya.
Melalui sistem baru ini, terdapat empat pam digunakan, akan tetapi untuk satu-satu masa, hanya dua pam dioperasikan, manakala yang dua lagi digunakan untuk tujuan berjaga-jaga (standby) jika berlaku gangguan kerosakan. Inilah kelebihan sistem baru ini, berbanding sistem lama, di mana 13 “borewell” beroperasi secara serentak untuk menghasilkan 13JLH. Apabila ada “borewell” yang mengalami kerosakan maka sudah pasti pembekalan air tidak akan sampai ke tahap maksimum. Ini bermakna pengeluaran air di Kota Belud sentiasa terdedah kepada gangguan sekiranya berlaku kerosakan terhadap mana-mana pam diborewell tersebut.
Selain itu faktor usia paip yang sudah terlalu usang dan tua menyebabkan paip kerap mengalami kebocoran dan situasi ini sudah tentu akan mengurangkan tekanan air. Pertambahan penduduk juga merupakan faktor utama kerana banyak kawasan yang sudah meningkat bilangan penduduk tetapi saiz paip masih lagi tidak berubah sejak 30 tahun yang lalu.
Keupayaan BALB Baru
Keupayaan loji Pekan yang dinaik taraf akan mengeluarkan 22JLH, manakala Loji baru di Pandasan 6JLH dan Loji Bayayat 15JLH, ini menjadikan jumlah bekalan sebanyak 43JLH. Bekalan ini melebihi permintaan semasa 36JLH, dan perkirakan bekalan 43JLH akan mampu memenuhi keperluan penduduk Kota Belud sehingga tahun 2020.
Impak BALB Kota Belud

Apabila Projek BALB Kota Belud siap sepenuhnya pada Mei 2013, kawasan-kawasan yang selalu mengalami gangguan seperti di Timbang Dayang, Kulambai, Kota Peladuk, Wakaf, Taun Gusi, Sembirai, Kondis, Labuan, Suang Punggur, Gunding, Pantai Emas, Sangkir, Renig dan Tempasuk2 akan menikamti bekalan sepanjang masa, sementara kawasan-kawasan lain yang langsung tidak menerima bekalan air seperti Kinasaraban,Kelawat,Mingkop, Ambong,Tawadakan, Merabau, Tamau,Rampayan Laut,Kayu Puteh, Pandasan, Timbang, Rampayan Ulu, Sarang, Taburan, Bakilong, Gaur, Rajunah dan Tamui Darat akan juga turut menikamti bekalan sepanjang masa.
Menurut Jabatan Air, diperkirakan selepas BALB Kota Belud beroperasi sepenuhnya dijangka antara 15-20 ribu penduduk untuk pertama kali akan menikamti bekalan air terawat.
BALB Kota Belud juga akan mengatasi semua keperluan 4400 rumah bermeter.

14 February 2014

Banjir Melanda Pedalaman Sabah

Salah satu lokasi bencana Banjir di kawasan pedalaman Sabah- Dipetik daripada FB Datuk Musa Hj Aman
Kawasan pedalaman Sabah dilanda banjir. Dahulu kawasan tersebut adalah kawasan hutan tebal, atas sebab itu, pada awal 60-an, 70-an, banjir yang melanda tidaklah seteruk banjir pada masa ini.

Tuhan adil. Angkara manusia maka akan menyiksa manusia. Kerugian pada alam disebabkan angkara manusia, kini dirasakan sendiri oleh manusia, dengan bermacam kerugian, bukan sahaja kehilangan nyawa akan tetapi kerugian harta benda.

Atas sebab itu, pada generasi akan datang, jangan rosakkan alam sekitar, kerana padahnya sungguh dahsyat.

9 February 2014

Musa Hadir Rumah Terbuka VKLiew

Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Haji Aman hadir ke Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina Anjuran Datuk VKLiew di rumahnya di Likas, Kota Kinabalu pada Ahad.

Ketibaan Ketua Menteri itu disambut tarian naga, dan kemudian mengetuai acara "Yam Seng".
 
Musa diiringi Mantan Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Tham Yap Shin.

Penyokong VKLiew sangat teruja atas kedatangan Ketua Menteri. Ada yang berkata, bahawa Musa adalah seorang pemimpin yang sangat terbuka, merujuk kepada krisis yang melanda Parti LDP yang berjalan sejak enam bulan lalu.

Seperti yang diketahui bahawa LDP kini terbagi kepada dua kumpulan, yakni kumpulan VKLiew dan Kumpulan Teo. 

Krisis LDP berkemuncak, apabila pada Ogos tahun lalu, berlakunya pemecatan beberapa pemimpin LDP, termasuk Setiausaha Agungnya Datuk Teo Chee Kang dan Penggantungan jawatan Timbalan Presiden Datuk Chin Su Phin, kerana dikatakan melanggarkan disiplin parti.

Namun, pihak ROS telah membuat keputusan pada 2 Januari lalu, bahawa EGM yang dijalankan oleh kumpulan Teo yang diadakan pada 19-20 Oktober 2013 adalah sah, atas sebab itu, kumpulan Teo menterjemahkan keputusan ROS sebagai mengitiraf kumpulan mereka sebagai pemimpin LDP yang sah.Berikutan keputusan ROS itu, pada 28 Januari lalu, kumpulan VKLiew telah memfailkan satu petisyen di Mahkamah Kota Kinabalu untuk membatalkan keputusan ROS itu, atas sebab ROS tidak mempunyai bidang kuasa mengeluarkan surat seperti itu. Mahkamah Kota Kinabalu belum memutuskan bila petisyen itu akan didengar.

Ekoran keputusan ROS itu dan tindakan Datuk VKLiew meminta mahkamah untuk membuat keputusan, Ketua Menteri Sabah selaku Pengerusi BN Sabah, ada memberi kenyataan, bahawa beliau mahu semua yang terlibat dalam krisis Parti LDP, perlu menyelesaikan permasalahan antara mereka, demi kebaikan BN Sabah. Menunggu sehingga semua masalah dalaman parti diselesaikan, ADUN Tanjong Kapor Datuk Teo Chee Kang, dikekalkan untuk sementara sebagai Menteri Tugas-Tugas Khas pada kabinet negeri Sabah.

Sumber-sumber dalaman daripada parti itu berkata, punca utama perbalahan dan krisis dalaman yang berlaku pada parti itu disebabkan oleh Datuk Chin Su Phin, kerana tindakannya senantiasa berubah-ubah, demi memelihara tujuan politik peribadinya.

Teo dikatakan masuk perangkap Chin, untuk melakukan perubahan dalam kepimpinan parti, kerana menurut sumber dalaman parti LDP, Chin tidak mampu mempengaruhi Liew untuk mempergunakan parti LDP untuk kepentingan peribadi.

Chin dikatakan hanya berminat mencari peluang dalam bentuk projek, atas sebab itu, pada tahun 2010, beliau mengeluarkan kenyataan bahawa beliau tidak dapat berkerjasama dan hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Musa, atas sebab kemahunannya mendapat projek tidak tertunaikan. 

Adalah satu tanda tanya, sejak akhir tahun lalu, Chin dengan mudah bertukar warna, apa kah kini beliau telah mendapat kehendaknya? tanya penyokong Liew? Atau beliau dengan mudah dapat mempergunakan Teo untuk mendapat projek, kerana Teo berkedudukan sebagai Menteri Penuh?

Timbalan Presiden LDP kumpulan Liew Tiong King Kiong dalam satu kenyataan yang diemilkan kepada OKB berkata, bahawa Chin merupakan seorang ahli politik yang tidak berperinsif, malah sejak menjadi senator 3 tahun lalu, tidakpun berjuang untuk rakyat, melainkan hanya sibuk mengejar projek untuk kepentingan dirinya dan konco-konconya.

8 February 2014

Krisis LDP: Masih Berterusan- Chin Su Phin Dibidas

Sandakan 8 Feb, 2014: Naib Presiden LDP Tiong King Kiong hari ini berkata bahawa Datuk Chin Su Phin merupakan seorang yang tidak berprinsif dan seorang ahli politik yang mementingkan diri sendiri.

"Kita melihat bagaimana Su Phin dengan cepat bertukar warna untuk mencapai tujuannya berpolitik, apabila beliau terlihat bersama-sama Teo Chee Kang menemui Ketua Menteri Sabah sebelum Sambutan Tahun Baru China".

Seperti yang diketahui bahawa Su Phin begitu tegas mengeritik Musa terutama berkaitan dengan Mazu dan beberapa isu lain. Kumpulan Su Phin mendesak Musa agar meletak jawatan, yang telah menyebabkan salah seorang Naib Presiden parti itu meletakan jawatan. Dalam satu mesyuarat, Su Phin mendesak agar LDP menentang kepimpinan Musa, namun Datuk VKLiew menentang dengan keras cadangan itu.

"Apa motif sebenar Su Phin? tetapi saya yakin, beliau tidak ikhlas, kerana beliau hanya berjuang untuk kepentingan dirinya, selain mendapat projek"

"Sebagai seorang Senator, Su Phin tidak memberi apa-apa untuk rakyat Sabah. Dia tidakpun bersuara untuk rakyat Sabah. Dia tidakpun turun padang. Dia tidak pernah ke Sandakan membantu rakyat selama hampir 3 tahun menjadi senator" tambah Tiong. "Beliau hanya datang untuk membidas kami di Sandakan" keluh Tiong.

"Su Phin tidak pernah dipilih oleh perwakilan parti, demikian juga Chee Kang. Mereka sebenarnya pengecut, kerana takut berdepan dengan perwakilan dalam pertandingan terbuka" "Atas sebab itu, mereka berdua mengistiharkan diri mereka sebagai Presiden dan Timbalan Presiden Parti" "Keadaan itu, bagaimana mereka merasa tidak selamat berdepan dengan perwakilan parti pada pertandingan terbuka" demikian Tiong.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels