26 February 2015

Mengapa Berlaku Konflik Etnik?

KONFLIK etnik merupakan cemuhan terhadap peradaban manusia. Kurniaan Tuhan supaya setiap kaum berbangga dengan keunikan fizikal masing-masing telah dijadikan punca perbalahan antara kaum. 

Sungguhpun konflik etnik telah pun wujud sejak awal kewujudan manusia, namun ia masih berlarutan sehingga hari ini. Pada hari ini, konflik etnik tetap wujud di setiap pelusuk dunia.
Ternyata, konflik yang berpunca dari ketidakadilan dan rasa tidak puas hati antara manusia disebabkan oleh perbezaan warna kulit dan budaya yang masih ketara.

Konflik yang berlaku di negara-negara bekas Persekutuan Soviet, Eropah Timur, negara-negara Balkan, Palestin, negara Afrika seperti Rwanda, juga di negara maju seperti Amerika Syarikat dan baru-baru ini di negara jiran kita Indonesia telah membuktikan kepada manusia sejagat bahawa ketegangan suku kaum telah membawa kepada keganasan dan konfrontasi. Maka, timbullah persoalan samada konflik etnik akan berkesudahan?

Etnik pula tidak dipengaruhi oleh faktor biologi tetapi ianya merujuk kepada golongan yang berkongsi budaya yang diwarisi (Macionis, 1998:215).

Golongan dari etnik yang sama akan mempunyai kesamaan dari segi asal-usul, bahasa dan agama. Sebagai contoh, di bekas negara Yugoslavia, etnik Serb, Croatia dan Bosnia secara fizikalnya adalah sama tetapi mereka berbeza dari segi budaya, bahasa dan agama. 

Pada dasarnya etnik adalah hampir sama dari segi pengertian dan bagi mengelakkan kekeliruan, konsep “kelompok etnik” digunakan bagi merujuk kepada golongan-golongan yang berbeza dari segi kebudayaan, kepercayaan, adat resam, bahasa, agama dan sebagainya. 

Selalunya, prasangka timbul akibat penilaian awal (prejudgement) yang dibentuk tidak dirujuk dengan tinjauan terhadap fakta-fakta yang sebenar. 

Perasaan prasangka sering kali dijadikan alat oleh golongan majoriti untuk menindas golongan minoriti. Walau bagaimanapun, ia tidak bererti bahawa golongan minoriti yang tertekan tidak mempunyai prasangka terhadap anggota majoriti atau kelompok lain mengikut Teori Scapegoat (Dollard, 1939).

Kesan dari prasangka yang semakin menebal, lama-kelamaan kebencian secara membuta-tuli tanpa sebab dan dikaitkan dengan perasaan cemburu dan prasangka (Oliver, 1976). 

Rasisme sering dikaitkan dengan keganasan dan kemusnahan. Kes “pembersihan etnik” (ethnic cleansing) yang terjadi pada kaum Yahudi semasa pemerintahan Hitler merupakan contoh terbaik, di mana rasisme telah mengakibatkan beribu-ribu keturunan Yahudi menjadi mangsa dalam tindakan untuk menonjolkan kaum Jerman sebagai kaum terunggul (Macionis, 1998:223).

Etnik boleh didefinasikan sebagai sekelompok manusia yang mengamalkan budaya yang hampir seragam, termasuk adat resam, pakaian, bahasa dan kegiatan ekonomi.

Konsep kelompok etnik digunakan untuk merujuk kepada golongan yang berbeza dari segi kebudayaan.

Etnik sering berbeza berdasarkan ciri budaya seperti adat resam, pola keluarga, pakaian, pandangan tentang kecantikan, orientasi politik, kegiatan ekonomi dan hiburan.

Manakan nenurut Hocker dan Wilmot (dalam Isenhart dan Spangle, 2000) konflik adalah luahan perjuangan diantara dua belah pihak untuk mencapai tujuan tertentu, dimana dua pihak itu merasakan tidak memiliki tujuan yang sama, 

Konflik Etnik Di Indo China.

Konflik yang berlaku di negara Indo-China seperti Kampuchea dan Laos pula adalah disebabkan oleh perebutan kuasa. Dalam tempoh 1975 hingga 1979 sahaja, lebih daripada 2 juta rakyat Kemboja terkorban di bawah pemerintahan pemimpin Khmer Rouge, Pol Pot (Macionis, 1998: 223). Pertempuran ini juga merebak ke Laos dan pertempuran yang bermula sejak tahun 1975 oleh pihak kerajaan komunis, telah meragut nyawa seramai 300,000 orang (Pobzeb, 1997).

Konflik di negara-negara Indo-China lebih merupakan jenayah kemanusiaan, di mana rakyat jelata yang tidak berdosa telah dijadikan mangsa dalam usaha penyebaran ideologi komunis. Di sebalik imej negara China yang menonjolkan rakyatnya bersatu-padu di bawah pemerintahan komunis namun sebenarnya negara besar ini masih lagi berdepan dengan pelbagai masalah terutamanya dalam hal yang berkaitan dengan hubungan etnik sehingga berlaku kekecohan pada 5 Julai 5 tahun lalu.

Selepas insiden rusuhan di Tibet sebelum ini yang jelas menunjukkan penggunaan kekerasan oleh Beijing dalam menangani masalah etnik,kali ini ia berlaku di Urumqi, bandar utama wilayah Xinjiang. Insiden melibatkan kaum Han yang merupakan penduduk majoriti China dengan etnik Uighur, rakyat minoriti beragama Islam yang merupakan penduduk asal Xinjiang itu telah mengorbankan 192 nyawa, selain 1,680 mangsa cedera dalam konflik etnik terbesar sejak berdekad lamanya. 

Rusuhan berpunca selepas kematian dua pekerja Uighur di sebuah kilang mainan di wilayah Guangdongdan juga berikutan khabar angin berlaku kes rogol melibatkan lelaki Uighur dan pekerja wanita Han. Berita tersebut sampai ke Xinjiang dan membuatkan penduduk Uighur tidak berpuas hati dan seterus menjalankan demonstrasi menuntut penyiasatan mendalam dilaksanakan terhadap insiden itu. Demonstrasi pada 5 Julai 2010 di bandar Urumqi itu menjadi ganas apabila orang ramai enggan bersurai.

Konfrontasi awal dengan polis akhirnya didakwa bertukar kepada serangan terhadap Han yang dua hari kemudian menyaksikan Han dan Uighur menyelesaikan pergeseran antara mereka di jalan raya, sehingga membawa penangkapan 1,434 orang. Bagaimanapun sehingga ke hari ini pertempuran-pertempuran kecil masih berlaku dan ia dijangka berterusan untuk satu jangka masa yang panjang kerana rasa tidak percaya antara Han dan Uighur yang semakin menebal.

Ekoran krisis etnik yang berlaku kali ini bukanlah yang pertama namun keadaan yang bertambah buruk, Jintao memberi tumpuan kepada usaha untuk mengekalkan kestabilan sosial serta menuding jari ke arah 'tiga pihak' di dalam dan di luar negara bertanggungjawab dalam insiden itu, yang merujuk kepada pelampau agama, kumpulan pemisah dan pengganas. 

Rusuhan yang berlaku di Xinjiang mendapat perhatian Turki apabila Perdana Menterinya, Recep Tayyip Erdogan menggesa kerajaan China supaya menghentikan 'kekejaman' di wilayah itu. Turki menganggap etnik Uighur sebagai saudara mereka dan bimbang terhadap layanan yang diberikan China kepada etnik minoriti itu.

Pemimpin aktivis Uighur, Zebiya Kadeer turut menyatakan kebimbangan dengan apa yang berlaku. Lapan juta daripada adalah Uighur yang beragama Islam dan menggunakan bahasa Turki sebagai bahasa pengantara sekali gus menjadikan mereka majoriti di Xinjiang. Xinjiang sebenarnya adalah antara wilayah pedalaman yang paling terpencil di dunia yang dikelilingi padang pasir dan bersempadan dengan Pakistan, Afghanistan, Kyrgyzstan, Kazakhstan, Rusia dan Mongolia dengan populasi seramai 20 juta orang. 

Bilangan populasi Han yang semakin bertambah mewujudkan ketegangan kerana jumlah mereka hanyalah enam peratus pada 1949 namun berkembang kepada 40 peratus sekarang, itupun tidak mengira kebanjiran masuk berikutan keadaan ekonomi dan industri cari gali minyak yang pesat. 

Menurut sejarah, Xinjiang merupakan sebahagian daripada Jalan Sutera, laluan perdagangan yang membawa sutera China ke Asia Barat dan Eropah. Ia menjadi sebahagian daripada China dalam dinasti terakhir pada abad ke-19. Ekonomi secara tradisi di sini adalah perdagangan, penanaman gandum dan penternakan biri-biri ditambah dengan tanaman kapas, bit gula dan galian seperti minyak dan gas yang merupakan sebahagian besar daripada ekonomi China yang bernilai AS$61 bilion (RM218 bilion).

Harapan menubuhkan negara Uighur berasingan, Republik Turkestan Timur, telah dipatahkan dalam dekad pertama pemerintahan komunis lagi. Walaupun Beijing memberi penekanan kepada semangat kebangsaan di bawah satu kerajaan, etnik-etnik minoriti terus dilayan secara tidak adil, tidak seperti etnik Han yang menduduki sebahagian besar China. Keadaan adalah lebih buruk di sebelah barat yang dulunya berada di bawah penaklukan dinasti Qing, terutamanya kawasan Tibet yang beragama Buddha, etnik Uighur yang beragama Islam di Xinjiang, puak Mongol yang hidup secara nomad dan satu lagi etnik beragama Islam, Hui. Ketegangan etnik bukan perkara baru di kawasan ini kerana pada Februari lalu, ratusan penduduk etnik Hui turut bertempur dengan kaum Han di wilayah Henan, tengah China yang bermula akibat pertengkaran kanak-kanak mengenai mercun.

Malah pernah berlaku satu kemalangan jalan raya di wilayah itu pada 2004 yang kemudian bertukar kepada pergaduhan etnik yang menyebabkan tujuh orang terbunuh menurut berita rasmi, namun laporan luar menyatakan angka kematian setinggi 150 orang. Antara punca terjadinya ketegangan etnik di China adalah kerana layanan tidak sama rata dan lebih memihak kepada etnik Han dalam segala hal terutama melibatkan politik dan ekonomi. Malah polisi kerajaan yang mahu melupuskan penggunaan bahasa minoriti atas alasan perpaduan menyebabkan etnik Uighur berasa dipinggirkan, baik dari dalam sistem pendidikan sehinggalah kepada pasaran kerja.

Kerajaan komunis juga mengekang kebebasan beragama selain melantik imam dan ulama, meruntuhkan madrasah tidak berdaftar dan melarang pelajar universiti serta kanak-kanak dari menyertai aktiviti keagamaan, dilihat sebagai satu penindasan dalam usahanya memupuk semangat kebangsaan. Ini dibuktikan apabila pihak berkuasa masih menutup masjid dan tidak membenarkan penduduk Uighur menunaikan solat Jumaat atas alasan ia akan dijadikan tempat memulakan rusuhan dan kekecohan.

Beijing mempertahankan polisi yang diamalkannya sejak 50 tahun lalu itu berjaya membawa kemajuan ekonomi dan infrastruktur ke kawasan minoriti. Apa yang dlihat tidak adil dan lebih mencetuskan ketegangan ialah rusuhan etnik di Xinjiang dipaparkan media negara sebagai berpunca dari etnik Uighur, 

Di Indonesia 

Republik Indonesia saat ini sedang dilanda sejumlah kekerasan dan dalam beberapa kes konflik yang berpanjangan. Lanjutan perjuangan pemisah di Aceh dan Irian Jaya. Pengolakan komuniti berdasarkan etnik dan agama di Kalimantan dan Maluku dan beberapa wilayah lain.

Konflik-konflik berlarutan dan memuncak di era reformasi, dalam masa dua tahun sejak kejatuhan rejim Suharto. Ia berlaku dalam masyarakat Indonesia di sepanjang garis etnik, agama, dan sosial sebahagian besar dicipta oleh konsekuensi dari tahun pemerintahan autoritarian tambah diburukkan oleh reformasi politik baru seperti proses pemilihan umum dan penghapusan sekatan ekspresi rakyat dan penyertaan massa dan pembaharuan ekonomi . Kesan berterusan dari krisis ekonomi tahun 1997 menjadikan serta memburukkan ketegangan yang ada. Konflik-konflik ini berpotensi untuk memiliki sejumlah implikasi serius bagi Indonesia dan kawasan. Nampaknya ketidakstabilan dan konflik akan terus menghalang pelaburan asing, membuat pemulihan ekonomi Indonesia lebih sukar.

Semasa Presiden Abdurrahman Wahid (Oktober 1999-Julai 2001) beliau berusaha untuk menyelesaikan sekurang-kurangnya beberapa daripada konflik melalui pelbagai penyelesaian politik. Namun banyak daripada strategi non-tentera dicuba oleh Presiden Wahid terbukti tidak berjaya kerana beberapa faktor termasuk kurangn sokongan politik, ketenteraan dan organisasi yang tidak mencukupi dan pelaksanaan. Kerajaan yang tidak menentu, lemah dan konfrontatif pengurusan juga memainkan peranan besar dalam menghalang pelaksanaan yang berkesan seperti krisis dalaman politik Indonesia. 

Fakta menunjukkan bahawa konflik berlaku di Indonesia Oktober 1998 hingga September 2001 saja, ada 18.910 orang bangsa Indonesia meninggal dunia akibat konflik. Kerajaan Indonesia mengambil masa yang lama untuk menyelesaikan konflik tersebut dan ekoran dari itu ia amat merugikan dari aspek sosial, ekonomi dan politik . Sementara keupayaan untuk menyelesaikan konflk yang dilakukan oleh semua pihak selama ini pada beberapa daerah konflik seperti; di Poso, Kalimantan Barat dan Kalimantan Tengah, Maluku dan Maluku Utara masih belum menunjukkan hasil atau tahap yang optimal. 

Masalah politik dan ekonomi sesebuah negara akan menjadi kayu pengukur kepada keamanannya. Jelas sekali sewaktu keadaan ekonomi di Indonesia mengalami masalah dengan kejatuhan nilai mata wang rupiah. Maka timbulkan masalah konflik etnik yang serious di Indonesia. Politik perkauman yang telah wujud di kalangan-kalangan etnik boleh menjadi punca kepada konflik etnik ini. Seperti yang berlaku di Maluku dimana Maluku Utara dan Maluku Selatan adalah dua wilayah Indonesia di wilayah yang dahulu dikenali sebagai Kepulauan Rempah. Daerah ini mempunyai penduduk sekitar 1.85 juta, yang beragama Kristian dan Muslim. 

Sejak tahun 1999 konflik sering berlaku berpunca antara agama. Namun selain itu ia bukan sahaja berpunca daripada masalah agama juga kerana perjuangan antara kumpulan untuk menguasai ekonomi dan politik Diburukkan lagi apabila campurtangan dari organisasi seperti kumpulan militia Islam, Laskar Jihad, ke dalam konflik pada bulan Mei 2000 dianggap sebagai punca utama untuk melindungi Maluku Muslim. Dasar kerajaan pusat, terutama selama Orde Baru, telah menimbulkan ketegangan sosial-ekonomi dan budaya yang ada, dan mencipta aduan bahawa sebahagian besar mendorong kepada konflik hari ini.

Sumber alam semulajadi yang tidak terkawal serta eksploitasi sumber tersebut oleh kerajaan, telah mencipta persepsi eksploitasi oleh pusat pinggiran yang terpinggir, khususnya di Kalimantan. Begitu kerana keinginan Kerajaan Pusat untuk menjaga kepentingan seperti membenarkan pembalakkan dan perkebunan kontrak yang diberikan oleh Presiden Suharto untuk syarikat yang berpusat di Jakarta telah menghasilkan eksploitasi yang sangat sistematik dan menghancurkan hutan Kalimantan oleh kumpulan-kumpulan komersial dan penafian keatas tanah Dayak oleh Kerajaan Indonesia. Selain segala hasil yang dari pembangunan komersial atau pertanian akan disalurkan kepada sekutu Presiden Suharto Persaingan sosial-ekonomi antara kumpulan-kumpulan mencetuskan ketegangan antara puak-puak untuk menguasai antara satu sama lain.

Ketidakseimbangan ekonomi di kalangan rakyatnya menjadi punca utama penyebab konflik ini. Ini dapat dilihat dengan timbulnya golongan perniagaan dan perusahaan yang tidak sama besar antara kaum, maka ketidak wujudnya perseimbangan ekonomi di kalangan rakyat boleh membawa kepada masalah etnik. Masalah kepincangan ekonomi di kalangan rakyat ini sebagai masalah keturunan atau masalah kumpulan etnik. Boleh dikatakan bahawa masalah ekonomi dan politik memberi kesan yang mendalam kepada keamanan sesebuah negara.

Dasar-dasar kerajaan yang mengutamakan kepentingan kumpulan etnik tertentu dan mengabaikan kepentingan kumpulan etnik lain bukan saja tidak akan berjaya menimbulkan keseimbangan ekonomi di antara kumpulan etnik itu, tetapi tidak akan berjaya mewujudkan persefahaman dan perpaduan yang tulen di kalangan rakyatnya. Sebaliknya dasar yang demikian akan melebarkan lagi jurang perbezaan ekonomi di antara kumpulan etnik itu dan seterusnya akan menimbulkan pula jurang ekonomi dalam tiap-tiap kumpulan etnik itu sendiri.

Dasar perjuangan parti-parti politik perkauman yang lebih mengutamakan perjuangan untuk kepentingan satu-satu kumpulan etnik tertentu daripada kepentingan negara dan rakyat secara umunnya. Keadaan ini telah menyebabkan perpaduan dan persefahaman di kalangan rakyat yang berbagai etnik gagal mencapai tujuannya. Kecenderungan mahu mengasingkan dan memisahkan rakyat mengikut garis etnik itu sebenarnya lebih kuat daripada kecenderungan yang mahu menyatupadukan mereka. Keadaan ini menimbulkan perasaan tidak puas hati, curiga mencurigai dan permusuhan di kalangan kumpulan etnik berterusan dan mengugat keamanan. 

Konflik di antara kumpulan etnik di Indonesia bukan berpunca dari faktor keturunan atau fizikal tetapi berpunca dari faktor politik, ekonomi dan kebudayaan. Ketiga-tiga faktor ini menarik kumpulan-kumpulan tersebut ke arah yang berlainan dan mendorong mereka membentuk kumpulan-kumpulan berdasarkan kepada garis etnik. Dengan demikian maka kerenggangan dan pengasingan yang sedia wujud di kalangan mereka itu akan bertambah kritikal lagi. Selanjutnya perbezaan-perbezaan ini boleh menimbulkan perbezaan dalam kepentingan, nilai dan penentangan dalam cita-cita. Manifestasi perbezaan kelas dalam tiap-tiap kumpulan etnik itu juga boleh menyebabkan berlakunya konflik. Tiap-tiap kumpulan etnik itu mempunyai kedudukan yang berbeza-beza berdasarkan kepada kelas ekonomi dan status sosial mereka. Penggolongan diri mereka ke dalam kelas-kelas yang berbeza ini boleh menimbulkan masalah etnik.

Faktor-faktor Konflik Etnik 

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan atau membawa kepada berlakunya konflik etnik dan faktor-faktor konflik ini tidak sama dari satu negara dengan negara lain. Terdapat beberapa faktor yang utama yang mendorong kepada berlakunya masalah etnik ini. Daripada analisa yang dibuat mengenai konflik di China dan Indonesia didapati pelbagai faktor yang menyebabkan berlaku konflik tersebut.

Perebutan kuasa di antara kelompok-kelompok atau kumpulan etnik. Dari aspek politik dan ekonomi, perubahan politik dan perkembangan ekonomi yang mencetuskan banyak peluang baru yang menguntungkan telah memperhebatkan lagi persaingan di antara kumpulan-kumpulan masyarakat. Setiap kelompok atau kumpulan akan berusaha untuk mendapatkan sokongan padu daripada kumpulan masing-masing untuk memastikan kejayaan dan keberkesanan persaingan itu. 

Keadaan ini boleh mewujudkan konflik kerana terdapat penonjolan berbagai-bagai isu perkauman yang diutarakan untuk memenangi persaingan. Apabila pemerintah tidak bertindak dan tidak mengambil satu pendekatan yang sesuai untuk menyatupadukan kumupulan yang berkonflik. Sudah tentu masyarakat majoriti akan mengalahkan masyarakat minoriti. Ini yang berlaku di China bahawa kaum Han yang merupakan penduduk majoriti China dengan etnik Uighur, rakyat minoriti beragama Islam. Juga dengan layanan tidak sama rata dan lebih memihak kepada etnik Han dalam segala hal terutama melibatkan politik dan ekonomi. 

Apabila ini berlaku sudah tentulah wujudnya penindasan. Ini boleh menyebabkan atau mendorong kepada berlakunya perasaan tidak puashati dan mungkin boleh menyebabkan ketegangan di kalangan masyarakat atau kelompok-kelompok. Apabila kestabilan ekonomi tergugat, maka masalah atau konflik akan bertambah hebat. 

Diskriminasi dan prasangka atas dasar agama atau faham agama nyata merupakan faktor yang utama pendorong berlakunya konflik etnik. Terdapat sesetengah masyarakat negara-negara tertentu masih menilai kemampuan seseorang mengikut kaum, etnik dan kelas sosial.

Ada kaum-kaum tertentu diletakkan pada status yang lebih tinggi berbanding kaum lain. Hak kaum lain yang status lebih rendah dalam soal pembahagian kawasan perumahan, peluang pelajaran dan pekerjaan masih dipertikaikan. 

Permodenan dan pembangunan ekonomi secara dasarnya tidak memanafaatkan kaum yang berstatus rendah ini. Di China kerajaan komunis juga mengekang kebebasan beragama selain melantik imam dan ulama, meruntuhkan madrasah tidak berdaftar dan melarang pelajar universiti serta kanak-kanak dari menyertai aktiviti keagamaan, dilihat sebagai satu penindasan dalam usahanya memupuk semangat kebangsaan

Layanan atau pandangan yang berbeza-beza diberikan oleh individu atau kelompok terhadap individu atau kelompok yang lain. Dasar-dasar kerajaan di Indonesia yang mengutamakan kepentingan kumpulan etnik tertentu dan mengabaikan kepentingan kumpulan etnik lain bukan saja tidak akan berjaya menimbulkan keseimbangan ekonomi di antara kumpulan etnik. 

Ini juga berlaku di China apabila kumpulan majoriti di beri layan istimewa oleh pemerintah. Konflik akan hanya wujud apabila mereka memandang dan menganggap bahawa perbezaan kebudayaan, agama, kelas sosial atau lain-lain lagi sebagai sesuatu yang boleh membezakan taraf serta kedudukan.. Ini terletak pada pandangan mereka sendiri dan juga boleh disebut sebagai diskriminasi. Andainya wujud hak kesamarataan atau beranggapan bahawa semua ahli masyarakat adalah sama maka tidak akan wujud konflik 

Kecenderungan mahu mengasingkan dan memisahkan rakyat mengikut garis etnik itu sebenarnya lebih kuat daripada kecenderungan yang mahu menyatupadukan mereka. Keadaan ini menimbulkan perasaan tidak puas hati, curiga mencurigai dan permusuhan di kalangan kumpulan etnik berterusan dan mengugat keamanan. 

Ini berlaku di Indonesia. Penubuhan organisasi demikian bukan sahaja menghadkan keanggotaannya kepada anggota dari kumpulan etnik tertentu tetapi juga bertujuan untuk melindungi dan memperjuangkan kepentingan kumpulan yang diwakilinya. Dengan wujudnya begitu banyak organisasi yang berasaskan etnik dan ras, jelas menunjukkan betapa besarnya pengaruh perasaan perkauman itu di kalangan masyarakat. Kegiatan dan perjuangan organisasi-organisasi demikian boleh mendorong kepada peningkatan darjah polarisasi etnik.

Di negara Indonesia masalah politik perkauman yang telah wujud di kalangan-kalangan etnik menjadi punca kepada konflik etnik ini. Dasar kerajaan yang melihat masalah politik dan ekonomi di negara ini sebagai masalah etnik. 

Selain dengan ketidakseimbangan ekonomi di kalangan rakyatnya menjadi punca utama penyebab konflik ini dengan kewujudan golongan perniagaan dan perusahaan yang tidak sama besar antara kaum, maka ketidak wujudnya perseimbangan ekonomi di kalangan rakyat boleh membawa kepada masalah etnik.

Golongan elit seringkali memperalatkan perasaan perkauman ini untuk mencapai tujuan politik mereka dengan menggunakan isu-isu sensitif perkauman. Perasaan perkauman itu dijadikan mekanisma bagi memperkuatkan persaingan atau perebutan kuasa di kalangan mereka. Golongan elit ini juga seringkali akan menggunakan media massa samada surat khabar ataupun media elektronik untuk menyebarkan tuntutan atau isu-isu yang mereka timbulkan itu.

Langkah-Langkah Mengatasi Konflik Etnik 

Konflik etnik ini tidak akan menguntungkan sesebuah negara itu mahupun rakyatnya kerana ramai rakyat yang tidak berdosa telah terkorban dan banyak harta yang musnah. Malah ia membawa kerugian dan pengalaman pahit kepada rakyat di negara yang berlakunya masalah konflik etnik. 

Konflik etnik di sesebuah negara boleh di atasi dengan beberapa langkah dan strategi untuk mempastikan peristiwa yang sedemikian rupa tidak akan terjadi. Di antara langkah-langkah penting yang perlu dilakukan dengan membasmi kemiskinan tanpa mengira perbezaan etnik.
Sesebuah masyarakat perlu dibuat penyusunan semula untuk memperbaiki ketidakseimbangan ekonomi di antara kumpulan etnik dan menghapuskan pengenalan etnik dengan kegiatan ekonomi dan kawasan tempat tinggal. Dalam masyarakat tersebut kepentingan umum akan lebih diutamakan daripada kepentingan kaum atau kumpulan-kumpulan yang tertentu. 

Ini dapat di capai dengan menerapkan pendekatan seperti Konsep Intergrasi. Konsep Integrasi pula adalah satu proses penyesuaian bersama pelbagai kebudayaan dan ciri-ciri sosial yang diterima oleh semua kelompok etnik dalam negara. Identiti, hak dan budaya hidup sesuatu kelompok etnik tidak dihapuskan tetapi disuburkan. 

Dalam konteks Indonesia mahupun China, integrasi merupakan satu proses bagi mewujudkan satu identiti nasional dalam kalangan kumpulan yang terpisah dari segi kebudayaan, sosial dan lokasi dalam sesebuah unit politik.

Unsur-unsur integrasi ialah integrasi wilayah untuk mengurangkan jurang perbezaan pembangunan ekonomi dan sosial antara wilayah, integrasi ekonomi untuk mengurangkan jurang perbezaan ekonomi antara kumpulan etnik, integrasi kebudayaan untuk pembentukan satu kebudayaan kebangsaan, integrasi sosial merupakan usaha untuk menyatupadukan rakyat melalui program sosial seperti sukan, pendidikan, perumahan, kesihatan dan lain-lainnya.

Integrasi pendidikan untuk mewujudkan sistem pendidikan yang bercorak kebangsaan dan sempurna dari segi intelek, rohani, emosi, jasmani dan sosial, integrasi politik adalah untuk kerjasama dan pembahagian kuasa politik. Proses mencapai sesebuah masyarakat integrasi bukanlah sesuatu yang mudah dan integrasi ialah satu proses yang amat kompleks. Tahap-tahap hubungan etnik boleh dilihat dari segi darjah kedekatan bermula dengan hubungan terpisah iaitu

Kebebasan dan hak-hak asasi individu dalam sesebuah negara akan dijamin dalam perlembagaannya. Dengan ini satu masyarakat adil dapat dilahirkan, semua rakyatnya mempunyai peluang yang sama untuk menikmati kemakmuran negara mereka, kekayaan negara pula akan diagihkan secara saksama dan tidak akan dibenarkan berlaku pemerasan manusia oleh manusia. 

Organisasi politik yang berasaskan kepada kepentingan etnik perlu dihapuskan dan mewujudkan percampuran di antara etnik-etnik untuk mewujudkan sebuah organisasi yang sependapat.

Sistem pendidikan juga boleh memainkan peranan yang berkesan untuk menjamin keamanan sesebuah negara yang mempunyai pelbagai golongan etnik dan ras. sistem pendidikan ini boleh menjadi agen sosialisasi bagi memupuk keperibadian dan kesedaran bersama di kalangan rakyat negara-negara yang terlibat.

Melalui pendidikan jugalah sesebuah negara itu dapat melahirkan perpaduan dan persefahaman antara golongan etnik dan ras. Sikap dan pemikiran perkauman di kalangan pelajar-pelajarnya dapat dikikis dan dihapuskan dengan pendidikan yang berkesan .

Sebilangan besar parti-parti politik yang berasaskan kepada perjuangan kepentingan kumpulan etnik masing-masing perlu dibawa bersama ke dalam satu ikatan politik yang lebih besar. Pembentukan politik campuran ini menyenangkan sesebuah kerajaan dalam proses pembentukan bangsa yang bersatu.
Setiap permasalah yang timbul dalam kumpulan-kumpulan etnik boleh dibawa berbincang. Politik campuran ini boleh mencari jalan penyelesaian dalam keadaan berlakunya konflik.
Walaupun semua rakyat inginkan perpaduan tetapi masing-masing mempunyai tanggapan dan cara yang berlainan. Oleh itu, perbezaan pendapat tentang cara dan pendekatan untuk mencapai perpaduan itu sentiasa wujud. Perbezaan pandangan ini timbul kerana dipengaruhi oleh keadaan realiti politik dan masyarakat itu sendiri. Pendekatan secara tradisional dengan mengadakan rundingan damai antara puak yang bertelingkah salah satu cara untuk mengurangkan konflik berasaskan persetujuan atau menawarkan satu kepentingan dalam puak tersebut.

Dalam perbincangan ini, cuba mengemukakan faktor-faktor yang boleh menyebabkan berlakunya konflik etnik dan ras di negara-negara misalnya di China. Kesimpulan yang dapat diperkatakan dalam berlakunya konflik etnik ini terdapat persamaan satu negara dengan negara lain. Cuma ada negara-negara tertentu mempunyai sejarah tersendiri yang boleh menyebabkan konflik ini berlaku.

Konflik etnik adalah masalah yang kompleks. Masalah ini muncul dari keadaan sejarah masyarakat dan berkait rapat dengan aspek politik, ekonomi dan sosial masyarakat. Dari segi politik, masalah perkauman serta agama tidak dapat dipisahkan dari keadaan majoriti dan minoriti. 

Bagi ekonomi pula, apabila keadaan ekonomi tidak seimbang akan memperhebatkan masalah perkauman. Perbezaan kebudayaan, bahasa, agama dan nilai juga boleh merumitkan lagi masalah perkauman.

Walaupun semua manusia inginkan perpaduan tetapi masing-masing mempunyai tanggapan dan cara yang berlainan. Oleh itu, perbezaan pendapat tentang cara dan pendekatan untuk mencapai perpaduan itu sentiasa wujud. Perbezaan pandangan ini timbul kerana dipengaruhi oleh keadaan realiti politik dan masyarakat itu sendiri. 

Sejarah telah banyak membuktikan kepada kita bahawa konflik etnik dan ras cuma akan membawa lebih banyak kesan-kesan negatifnya sahaja. Terpulanglah kepada rakyat di sesebuah negara untuk membuat pilihan yang bijak agar peristiwa yang tidak diingini tidak berlaku.Oleh kerana itu faktor-faktor yang bertanggungjawab bagi menyuburkan perasaan perkauman itu mestilah dibendung dan dikawal demi menjamin keamanan sesebuah negara itu .

Meskipun, pendekatan ini bukanlah satu jalan penyelesaian terbaik, kerana banyak perkara yang perlu dipertimbangkan secara mendalam. Namun tidak ada jalan pintas menuju ke arah keharmonian dan kedamaian tanpa melalui ujian yang hebat. 

Pakar-pakar hubungan etnik menyatakan bahawa antara sikap-sikap yang dianggap sebagai negatif dan menghalang perpaduan negara adalah apabila tidak setia pada negara, tidak memiliki semangat patriotisme, tidak mahu berkompromi, menggunakan berbagai-bagai strategi dan taktik untuk kemenangan kaum sendiri, mementingkan diri, tidak menghiraukan perasaan kaum-kaum lain, tidak mahu hidup berjiran, tidak ada rasa keseronokan untuk saling membantu, bermusuhan dengan kaum-kaum lain, curiga yang terlalu tinggi terhadap kaum lain, hanya mementingkan komuniti etnik sendiri, dan tidak berusaha untuk mempelajari yang terbaik daripada kaum-kaum lain (Mansor Mohd Noor et al, 2007). Pernyataan ini diperkukuhkan lagi seperti mana yang kemukakan oleh para sosiolog di mana mereka memandang betapa pentingnya pengetahuan tentang interaksi sosial. 

Pengetahuan tentang interaksi sosial memungkinkan seseorang untuk memperoleh pengertian mengenai segi yang dinamis dari masyarakat atau gerak masyarakat. (Soekanto, 2002:61 dalam Badruzzaman). Melihat kepada faktor halangan sosialisasi di atas, integrasi hanya dapat dicapai jika berlaku interaksi dua hala kerana melaluinya akan menumbuhkan semangat kekitaan dan kekeluargaan. Interaksi hanya akan berlangsung jika penutur bahasa memahami dan menguasai bahasa dan mengungkapkannya seperti bahasanya.

24 February 2015

Keikhalasan Motto Utama Musa Dalam Memimpin

MUSA dalam perkongsian pengelaman dengan Para Pemuda Umno Malaysia di Kota Kinabalu hujung minggu lalu, menyatakan bahawa melalui keikhlasan dalam memimpin hanya satu-satunya kunci dalam bertahan dalam dunia politik.

Dalam perkongsian kuasa, hanya melalui win-win sahaja boleh mengelak sebarang prasangka. Melalui kejujuran dan transparen sahaja membuatkan semua pihak gembira.

Pengalaman Musa menjadi Ketua Menteri Sabah sejak tahun 2003, dan mengetuai tiga pilihanraya umum dengan kemenangan 2/3 dewan undangan negeri serta hampir menyapu bersih kerusi-kerusi parlimen yang ada di Sabah, membuktikan penerimaan rakyat kepada kepimpinan beliau.

Memang dalam perjalanan politik beliau, ada pihak-pihak tertentu tidak gembira, kerana mereka tidak dapat mengikuti rentak kepimpinan beliau, namun itu semua bukan penghalang kepada beliau untuk mendapat sokongan rakyat.

Pengutamaan kepada penyelesaian kepada masalah rakyat merupakan prioriti beliau, sehingga para pemimpin lain juga turut berkongsi dengan cara beliau.

Kekerapan beliau turun padang di seluruh pelosok negeri, membolehkan beliau melihat sendiri kekurangan sesuatu daerah. Atas sebab itu, wakil-wakil rakyat yang mewakili sesuatu kawasan senantiasa alert berkaitan pembangunan di kawasan masing-masing, kerana Ketua Menteri sendiri, akan memastikan bahawa semua program atau projek di sesebuah kawasan berjalan sesuai dengan perancangan dan jadual yang telah ditetapkan.

Bayangkan sebuah negeri yang luas pada tahun 2003, hanya ada simpanan sedikit di atas RM100 juta, dengan bajet kurang daripada RM2bilion setahun. Berasaskan kepada kelemahan itu, Musa menggariskan HALA TUJU Sabah. Melalui program itu, pada tahun 2011, keadaan kewangan negeri telah mencapai lebih RM3bilion dan bertahan sehingga kini. Malah bajet negeri telah dua tahun berturut-turut di atas RM4bilion, dan merupakan rekod tersendiri.

Sabah dahulunya hanya bergantung kepada kayu balak untuk membangun negeri, namun penebangan hutan tidak membuatkan negeri keluar daripada kadar kemiskinan. Apabila, kayu balak bukan lagi menjadi sumber utama, maka pembangunan berjalan dengan lancar, malah kadar kemiskinan mampu diturunkan daripada dua digit kepada satu digit. 

Pembangunan Sabah berubah arah, daripada penumpuhan di kawasan bandar telah berkembang di luar bandar. Projek mega di luar bandar, bukan sahaja mampu mencipta peluang pekerjaan di kawasan itu, akan tetapi membendung penghijraan ke bandar-bandar. Selain itu, rembesan ekonomi tercipta di kawasan-kawasan baru.

Kini, di merata tempat di kawasan luar bandar, telah menjadi fenomena, bahawa kawasan pekan dahulunya lenggang, kini saban hari sesak dengan kenderaan. Keadaan ini, merupakan satu indikasi, bahawa spill over ekonomi di luar bandar sudah bertapak.

Musa melalui kepimpinannya, sungguh peka, sehingga "no stone left unturn". 

Melihat cara beliau memimpin, kepimpinan beliau masih diperlukan "beyond" 2020.

23 February 2015

Pemimpin Pembangkang Perosak Kerharmonian Sabah

KERHARMONIAN antara rakyat di Sabah sungguh erat, sejak dahulu kala lagi. Atas sebab itu, tiada masalah jika rumah ibadat dibina berdekatan antara satu sama lain. 

Prinsip rakyat Sabah mudah, agama mu agama mu agama ku agama ku, Budaya mu budaya mu budaya ku budaya ku,

Oleh kerana pengertian itu, maka tiada perbalahan antara kaum dan agama. Namun, pihak pembangkang melakukan pendekatan lain, dengan mempergunakan kaum dan agama untuk mendapatkan sokongan politik.

Kepimpinan dinamik yang ada di Sabah rosak pada tahun 1985-1994, apabila ada penonjolan kaum dan agama dalam pentadbiran negari. Disitulah bermulanya persengketaan antara kaum, walaupun belum dizahirkan secara terang, akan tetapi berbuku dalam sanubari. Luahan tidak puas hati, tidak diluahkan, kerana ada sifat toleransi yang tinggi antara rakyat.

Persengkataan berbuku itu, cuba dirungkai melalui pendekatan yang jitu. Kerajaan negeri yang diterajui Barisan Nasional memperkenalkan sistem pengiliran Ketua Menteri, Sembilan tahun diperlukan untuk meneturalisasikan tindakan yang berlaku selama sembilan tahun sebelum itu.

Kini, kerharmonian antara kaum bertapak semula, apatah lagi melalui kepimpinan negeri yang dinamik yang diketuai Ketua Menteri Datuk Musa Haji Aman.

Musa dalam pentadbiran beliau, memperkenalkan kerja berpasukan yang merangkupi berbagai kaum, bukan sahaja ditujukkan melalui kabinet negeri juga di peringkat pentadbiran.

Di Sabah, sebenar kerharmonian kaum terjalin, jika tiada pemimpin pembangkang yang membuat kacau, dengan dakwaan-dakwaan yang merapu.

Sebagai contoh, pada PRU-13 lalu, para pemimpin pembangkang mempergunakan kenyataan Ibrahim Ali kononnya kalau Barisan Nasional menang, maka akan dilakukan pembakaran kitab injil, namun sehingga kini, selembarpun tiada yang dibakar.

Kenyataan-kenyataan para pemimpin pembangkang kebanyakkannya membangkitkan perasaan curiga mencurigai antara rakyat, kerana melalui cara ini sahaja mereka mendapat sokongan politik, kerana mereka tiada alternatif berkaitan pembelaan kepada rakyat.

Kerajaan apa kah kerajaan Persekutuan mahupun negeri senantiasa menitik beratkan soal pembelaan kepada rakyat.

Para pemimpin kerajaan tidak mengenal masa, tidak mengenal perayaaan, mereka semua berganding bahu merayakannya bersama, apa kah itu hari raya, apakah itu pesta menuai, apa kah itu natal, dan atau apa kah itu perayaan tahun baru cina.

Setiap perayaan, sukar kita melihat siapa yang merayakan, kerana rakyat saling gaul mengaul antara satu sama lain, bagaikan sebuah keluarga besar.

Di kedai-kedai kopi, adalah pemandangan biasa, dalam satu meja berbagai warna kulit, berbagai bentuk muka saling duduk bersama-sama. Dalam keluarga, juga berlaku campuran berbagai agama.

Kewujudan semua ini, kerana kedinamikan kepimpinan, apa tah lagi diperkuat melalui cara pemerintahan dan pentadbiran.

22 February 2015

Satelit Institut Sukan Negera (ISN) Tawau Dilancar

STAELIT Institut Sukan Negara Tawau yang dilancar hari ini (Ahad) oleh Menteri Belia dan Sukan Persekutuan- YB Encik Khairy Jamaludin Abu Bakar di Dewan Tertutup Kompleks Sukan Tawau, merupakan ISN ke tiga di Sabah selepas ISN Kota Kinabalu dan ISN Sandakan.

Matalamat utama ISN adalah untuk membantu atlit negara dalam menyediakan perkhidmatan sains, perubatan dan teknologi sukan. Dengan adanya perkhidmatan itu, maka diharapkan boleh meningkatkan lagi prestasi dan pembangunan sukan khasnya ahli-ahli sukan kawasan Tawau, dan amnya negeri Sabah.

ISN Tawau bakal menyediakan perkhidmatan sokongan sains sukan dalam aspek fizikal, psikologi sukan dan fisiologi senam.

Pada pelancaran ini, selain dihadiri ahli-ahli sukan setempat, akan tetapi turut juga dihadiri peminat-peminat sukan kawasan Tawau.

Menteri Belia dan Sukan Negeri Datuk Tawfiq DSP Abu Bakar Titingan turut hadir bersama-sama para peminat sukan Tawau.

20 February 2015

Apakah Isu Semenanjung Dapat Mempengaruhi Bn Sabah?

DIPENJARAKANNYA Anwar, kematian Altantuya, IMDB, merupakan isu-isu yang melanda Semenanjung. Sebabnya perkara itu semuanya berlaku di sana.

Anwar dipenjarakan sudah tentunya membuatkan penyokong pembangkang marah. Namun, sama sekali tidak mempengaruhi penyokong Barisan Nasional. Demikian juga kematian Altantuya, sebenarnya tiada hubungan dengan rakyat, isu itu hanya satu kematian biasa yang dilakukan oleh dua rakyat Malaysia, yang tidak diketahui apa sebab musababnya. Akan tetapi, isu 1MDB akan mempengaruhi rakyat yang bergiat dalam dunia perniagaan, bukannya rakyat yang bukan dalam lingkungan itu.

Bagi rakyat Sabah, isu utama atau faktor yang dapat mempengaruhi arah pilihan mereka, hanya ada dua, iaitu isu agama dan tanah bagi kaum KDM, manakala, bagi bumiputera islam pula, isu mendapatkan peluang dan pembelaan daripada segi pemberian biasiswa untuk melanjutkan pelajaran serta peluang-peluang mendapatkan pekerjaan di sektor kerajaan dan sektor swasta atau syariakat yang berkait dengan kerajaan.

Selain itu, penyediaan kemudahan asas seperti bekalan air bersih luar bandar, litrik serta perumahan kepada yang memerlukan.

Isu-isu besar seperti yang disebutkan pada awal tulisan ini, bukan faktor utama mempengaruhi pilihan pengundi Sabah, melainkan faktor yang disebutkan pada perenggan ketiga tulisan ini.

Di kalangan KDM, kini dipenuhi hasutan berupa pembangkitan asas kemerdekaan negeri, pembangkitan soal agama serta isu-isu tanah.

Namun, pihak-pihak tertentu di kalangan pembangkang, kalau menganalisa atau berfikir sejenak, bagaimana Kerajaan Negeri membela rakyat berkaitan tanah, dapat dilihat, dalam beberapa kes besar yang melibatkan ratusan ekar tanah yang di bawah ke mahkamah, di mana kes-kes itu dimenangi oleh rakyat, sedangkan pihak-pihak yang berlawan dengan rakyat itu, mendapat juga pembelaan daripada Jabatan Peguam negeri.

Tindakan tidak tersirat kerajaan di bawah kepimpinan Datuk Musa Aman sebagai Ketua Menteri, apabila kes-kes tanah yang dimenangi rakyat, jarang kerajaan negeri melakukan rayuan terhadap keputusan itu, keadaan ini, dengan sendirinya menunjukkan, bahawa Musa memberi pembelaan kepada rakyat walaupun secara tidak langsung.

Sejak Musa mengambil teraju kerajaan negeri, tiada lagi tanah-tanah kerajaan yang dijual, malah beliau berisaha mengambil balik tanah-tanah yang telah diberikan kepada swasta, seperti mana berlaku bagi tanah di kawasan Prince Phillip Park Kota Kinabalu.

Musa juga tidak lagi meluluskan permohonan tanah secara perseorangan, akan tetapi menukarnya kepada bentuk komunal, tujuan beliau, agar tanah-tanah itu sukar dijual kepada pihak ke tiga.

Pemajuan tanah-tanah kerajaan oleh pihak swasta tidak lagi berasaskan kepada pemberian geran, akan tetapi berbentuk TOL untuk tempoh masa tertentu. Tujuan tindakan ini, agar tanah-tanah itu tidak terlepas kepada pihak-pihak tertentu melalui pemilikan kekal.

Menggerakan agensi kerajaan seperti SLDB, Benta Wawasan untuk memajukan tanah kerajaan, adalah satu cara mengekalkan tanah kerajaan terus dimiliki kerajaan. Kaedah ini, sungguh berlawanan dengan tindakan sebelum ini, di mana syarikat-syarikat besar yang tersenarai di bursa saham Kuala Lumpur diberikan tanah untuk tujuan perladangan.

Musa sedar, sangat perlu pengwujudan peluang pekerjaan bagi generasi muda Sabah, kerana jumlah pencari kerja saban tahun meningkat. Tindakan mengwujudkan projek-projek mega yang membuka ribuan peluang pekerjaan sangat-sangat diperlukan, selain merancakkan perekonomian negeri juga mencegah pengaliran tenaga muda keluar daripada negeri ini.

Bagi berdepan dengan PRU-14, pengundi baru akan melihat keupayaan kerajaan membereskan masalah pekerajaan bagi mereka, selain keperluan lifestyle seperti perumahan mampu milik.

Memang tidak mudah bagi kerajaan menyediakan semua itu, kerana ianya terletak kepada kemampuan kewangan negeri, akan tetapi setidak-tidaknya kerajaan dapat memberitahu mereka, bahawa semua itu bakal disediakan. lambat atau cepat. Berkait rapat dengan inilah, kerajaan negeri berkerja rapat dengan kerajaan persekutuan untuk membantu kerajaan negeri. Sebagai contoh kepada kerjasama rapat itu, adalah pembinaan 900 unit perumahan rakyat Kota Belud yang bernilai RM180 juta melalui Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Projek mega separti SAMUR, PIOC, SGOT, ladang udang, ladang lobster dan pusat-pusat pelancongan merupakan tindakan ke arah penyediaan peluang pekerjaan kepada rakyat khususnya generasi muda di kawasan sekitar.

Pembabitan kerajaan dalam operasi minyak dan gas membuka peluang kepada tenaga profesional muda. Pembukaan kompleks beli belah dan perhotelan di kawasan bandar, membuka peluang bagi rakyat di kawasan bandar.

19 February 2015

Kerharmonian Rakyat Sabah

KEHARMONIAN rakyat Sabah tercermin setiap adanya perayaan. Bukan sahaja para pemimpin, akan tetapi rakyat juga tanpa mengira kaum, agama dan bangsa sama-sama menikmati perayaan kebesaran di negara ini.

Di Sandakan, Ketua Menteri Sabah merayakan Tahun baru Cina bersama-sama penduduk Sandakan, sementara di Kota Belud, Speaker Dewan undangan Negeri merayakan perayaan itu bersama-sama penduduk Kota Belud.

Sejak semalam, bunyi gong tarian singa serta bunyi mercun dan bunga api terdengar di mana-mana, namun, tiada seorangpun rakyat negeri ini mengeluarkan protes, kononnya terganggu dengan acara itu.

Berlainan dengan situasi di Semenanjung, bunyi azan atau khutbah jumat itu menjadi persoalan di kalangan rakyat di sana.

Kerjasama dan kerukunan antara kaum, perlu di lihat di Sabah, jika negara ini mahu terus menjadi negara berbilang kaum.

12 February 2015

Pengaruh Dipenjaranya Anwar terhadap Bn Sabah?

SEBENARNYA politik Sabah hanya dipengaruhi oleh sentimen tempatan. Sejak merdeka, perubahan kerajaan berlaku kerana kelibat orang tempatan atau pemimpin tempatan.

Ambil cerita, bagaimana kejatuhan kerjaan Usno tahun 1975. Kejatuhan Usno kerana para pemimpin parti itu, Demikian juga kejatuhan parti berjaya tahun 1985, kerana tindakan para pemimpin parti itu. Kejatuhan PBS tahun 1994, juga kerana perbuatan para pemimpin parti itu.

Sabah kini, diperintah oleh Bn yang ditunjangi Umno. Umno masuk ke Sabah secara rasmi pada 5 September 199, walaupun parti itu dijemput oleh parti Usno pada tahun 1990 sebaik sahaja PBS menikam belakang Bn diambang PRU tahun 1990.

Kini, riak-riak perpecahan dalaman sedang berlaku, terutama dalam Umno. Tahun 2012, seorang pemimpin Umno telah keluar dan menyertai pembangkang. Kini pula dikatakan 8 orang Ketua bahagian Umno tidak sebuluh dengan Pengerusi Umno Sabah Datuk Musa Aman.

Namun tindakan 8 Ketua Bahagian itu, dirasakan tidak berimpak, kerana diketahui lebih awal, bahawa tindakan mereka lebih bersifat peribadi, demi kepentingan peribadi.

Terbukanya informasi maklumat terutama dunia maya mempercepat penyebaran maklumat, mempercepat penjelasan, sebelum sesuatu menjadi kronik.

Tindakan jurucakap kumpulan 8 itu, Ketua Bahagian Sepanggar Datuk Jumat Idris yang juga MP Sepanggar, melalui media sosial, cepat diantipasi dan dijelaskan kepada rakyat.

Kini, Jumat semacam tiada pilihan, beliau sudah bertindak seperti suara pembangkang, di mana sebelum ini, bukanlah perilakunya.

Sebagai contoh mempersoalkan tindakan polis menahan 14 orang aktivis SSKM, adalah satu tindakan melawan arus. Benarlah kata seorang ADUN UBN, Jumat tiada pilihan lagi, maju kena, mundur kena.

Tindakan Jumat dan 7 orang Ketua Bahagian (walaupun dua orang sudah berpaling tadah) tidak berimpak kepada Umno, kerana rakyat tahu, bahawa jawatan yang mereka dapat atau sandang bukan kerana khrisma kepimpinan mereka, akan tetapi atas nama parti.

Umno mendidik penyokongnya setia kepada parti dan bukan atas nama pemimpin yang mahu menjahanamkan parti. Ambil iktibar kepada Anwar Ibrahim, beliau adalah mantan timbalan presiden Umno, akan tetapi akar umbi parti tidak mengikuti beliau, malah yang menyokong beliau adalah mereka yang sediakala membangkang Umno. Demikian juga kedudukan Lajim Ukin, mereka yang menyokong beliau adalah terdiri daripada mereka yang menentang Bn dan Umno.

Penyokong dan ahli Umno akan senantiasa menyokong pemimpin yang mempertahankan parti, bukan sebaliknya.

Penyokong dan ahli Umno yang sebenar-benarnya, tidak akan terpengaruh tindakan pemimpin yang membawa mereka menghancurkan parti. Tindakan Jumat, tidak akan berimpak kepada parti, demikian juga kembalinya Anwar ke penjara sebenarnya tiada pengaruh apa-apa terhadap Bn Sabah.

Bn Sabah hanya akan goyang, kalau para pemimpin utamanya goyang, selagi kerjasama berpasukan masih wujud, UBN Sabah akan tetap mengulangi kejayaan pada sebarang PRU.

7 February 2015

Industri Biomas Akan Wujud Di Sabah-60,000 Peluang Perkerjaan Akan Diwujudkan

TENAGA Boleh Diperbaharui- Biomas, hanya dilancarkan pada Tahun 2011. Tujuannya adalah untuk mendapatkan sumber tenaga alternatif.

Sabah dengan kawasan yang luas, tanaman pertanian yang luas, bekas pembalakan yang luas, lautan yang luas, berpontesi pengembangan industri seperti ini. 

Semalam dilaporkan, bahawa satu mesyuarat kali pertama dilakukan, untuk meneroka industri baru ini di Sabah. Jika terwujudnya industri seumpama, peluang pekerajaan sebanyak 60,000 bakal diwujudkan

Apa itu Tenaga Biomas?

Apa yang anda fahami tentang istilah tenaga biojisim (biomass). Rencana ringkas ini akan membincangkan topik ini.

Secara ringkas, tenaga biojisim merupakan tenaga yang terhasil daripada bahan-bahan yang berasal dari tumbuhan. Istilah biojisim (Biomass) berasal daripada perkataan Inggeris yang digabung iaitu biology dan mass. Makna asalnya memberi maksud jisim sesuatu bahan biologi. Bagaimanapun daripada sudut istilah, biomass sering dirujuk kepada tenaga daripada bahan-bahan tumbuhan itu.

Sebenarnya manusia telah menggunakan biomass sejak dari zaman purba lagi sebagai sumber tenaga untuk memasak, memanaskan badan, melebur logam dan pembuatan senjata. Belakangan ini minat untuk menggunakan tenaga biomass sebagai sumber tenaga semakin mendapat tempat. Ini kerana bahan biomass boleh diperolehi dengan mudah dengan jumlah yang banyak, boleh diperbaharui dan dapat mengurangkan kebergantungan terhadap bahan api fosil yang semakin berkurangan.

Bumi kita dipenuhi dengan pelbagai tumbuhan samada yang tumbuh meliar atau ditanam. Tumbuhan-tumbuhan ini merupakan rumah simpanan bagi tenaga solar dan bahan kimia. Sumber tumbuh-tumbuhan ini yang datang samada dari darat atau lautan dipanggil biomass. Biomass juga merangkumi segala hasil tumbuh-tumbuhan khusus untuk sumber tenaga atau hasil buangan yang berpunca daripada pelbagai kayu-kayan, tanaman dan juga bahan buangan perbandaran. Biomass boleh mengandungi pelbagai bahan, kandungan utamanya ialah selulosa, lignin, hemiselulosa, sedikit minyak dan pelbagai unsur lain. Unsur kimia utama bagi semua bahan ini ialah karbon dan hidrogen.

Biomass dianggap sebagai sumber yang boleh diperbaharui kerana karbon dioksida dari atmosfera dan air dari bumi bergabung melalui proses fotosintesis menghasilkan karbohidrat yang merupakan asas binaan utama biomass. Melalui proses fotosisintesis, tenaga solar disimpan dalam ikatan kimia antara molekul-molekul tumbuhan. Apabila biomass dibakar secara cekap, oksigen dari atmosfera bertindak dengan karbon dalam biomass menghasilkan karbon dioksida dan air. Ini boleh menghasilkan biomass yang baru. Oleh itu, biomass dikatakan sebagai satu sumber tenaga penting yang boleh diperbaharui dan mempunyai potensi mengurangkan penggunaan sumber tenaga fosil yang semakin berkurangan.

Kaedah menukar Biomass kepada tenaga.

Terdapat beberapa kaedah yang berkesan untuk menukar biomass kepada tenaga. Antara kaedah utama ialah pembakaran, penapaian alkohol dan pencernaan anaerobik.

Pembakaran

Cara yang paling ringkas ialah pembakaran bagi menghasilkan tenaga. Walaupun proses pembakaran ini mudah dan telah digunakan sejak zaman dahulu kala lagi, tetapi hari ini pembakaran mesti dijalankan dengan cara yang moden agar tidak menghasilkan pencemaran udara yang memudaratkan. Tenaga haba yang boleh diperolehi dalam proses pembakaran ini boleh digunakan untuk pelbagai tujuan seperti pemanasan bahan dan ruang dan juga untuk menghasilkn wap panas (stim) bagi penjanaan elektrik.

Penapaian alkohol 

Dalam proses ini karbohidrat daripada bahan organik biomass ditukar kepada gula di dalam satu reaktor biologi dengan kawalan suhu yang rapi. Proses ini sama dengan proses pembuatan arak tetapi produk yang dihasilkan boleh dijadikan bahan api. Oleh itu hasil utamanya ialah etanol atau metanol.

Untuk pembakaran di dalam sebuah enjin, biasanya etanol atau metanol ini dicampur dengan bahan pembakar cecair lain untuk dijadikan bahan pembakar yang lebih sesuai dan campuran ini dikenali sebagai gasohol.

Pirolisis 

Proses pirolisis melibatkan pemanasan bahan biomass pada suhu yang tinggi dalam keadaan tanpa oksigen atau jumlah oksigen terhad. Dalam proses ini bahan organik terurai menjadi pelbagai gas dan karbon. Gas-gas yang terhasil kemudiannya dikondensasikan menjadi cecair untuk digunakan semula sebagai bahan bakar atau sur bahan kimia. 

Pencernaan anaerobik 

Proses ini melibatkan penguraian bahan organik dan tak organik tanpa kewujudan oksigen molekul dengan menggunakan mikroorganisma tertentu. Mikroorganisma yang bertanggungjawab menukar sebatian organik yang kompleks kepada asid organik mudah seperti asid asetik dan asid propinik. Kemudian asid-asid ini ditukarkan kepada gas metana dan karbon dioksida.

Industri Biomas, merupakan salah satu jawapan kepada pengangguran. Percepatlah.

6 February 2015

Musa Capai Lagi

EMPAT BELAS TAHUN berturut-turut, sijil tanpa teguran daripada Ketua Audit Negara diberikan kepada Sabah kerana pengurusan kewangan negeri yang mapan. Satu pencapaian luarbiasa, dan ianya merupakan salah satu terbaik dalam negara.

Laporan Kewangan Negeri bagi tahun 2013 yang dihantar kepada Ketua Audit pada April lalu, mendapat sijil itu, sepertimana kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Akaun Awam(PAC) Datuk Ahmad Bujang pada Khamis.

Ketelusan kepimpinan, dicerminkan melalui pengurusan kewangan. Apabila pengurusan kewangan sesebuah negeri mapan dan tanpa teguran, ertinya apa-apa tindakan kerajaan adalah telus dan penggunaan kewangan negeri sesuai dengan tatacara pengurusan kewangan yang betul.

Sijil tanpa teguran daripada Ketua Audit Negara, dengan sendirinya menafikan dakwaan-dakwaan pihak tertentu terhadap kepiminan negeri di bawah Datuk Musa.

Musa yang berlatar belakang seorang penguasa yang berjaya selain banker, mempergunakan pengealaman itu mengurus tadbir negeri. 

Sejak tahun 2003, pembangunan Sabah dalam semua bidang lepas landas. Untuk menupang pembangunan, bajet meningkat, dan berkali-kali mencatat rekod. Simpanan kewangan negeri merupakan rekod.

Sabah sebelumnya hanya menebang hutan untuk menyokong pembangunan dan perbelajaan, menukar cara, kayu balak bukan sumber utama lagi, malah perolehan negeri melalui pejualan balak dalam jumlah yang sangat minima.

Sudah Gembirakah Pengundi Kota Belud?

DENGAN yakin, Menteri itu kata, semasa tempoh masa berjawatan Menteri, beliau akan gembirakan pengundinya. Bukan gembira kerana banyak duit, tetapi gembira kerana adanya kemudahan awam, yang bakal dinikamti.

Kemudahan awam itu, adalah jalan raya yang tidak sesak, adanya tempat berniaga yang selesa, kawasan yang bersih, taman-taman yang indah, serta kemudahan-mudahan berreadah. Juga, bagi generasi muda yang bakal memilki rumah, akan punya peluang mendapat rumah, kerana bakal dibina ratusan unit rumah.

Pengundi gembira kerana penyebab banjir, akan di atasi, kemudahan asas akan dipenuhi, malah kemudahan internet juga bakal tersedia. Yang jelas semua itu, disediakan untuk menjadikan pengundi gembira.

Telah tujuh tahun, BALB Kota Belud tidak siap-siap, bukan salah wakil rakyat, akan tetapi salah pelaksana, para pegawai yang hanya mempunyai kuasa mengikut peraturan, tidak dapat menyelesaikan tugasan di luar bidang kuasa mereka. Maka, berlakulah tarik tali, saling melepaskan tanggungjawab itu, kerana satu kegagalan yang sepatutnya sudah dijangka.

Dua tahun, memang masa yang singkat, atas sebab itu, belum ada perubahan fizikal yang boleh membuatkan pengundi/rakyat gembira. Pembangunan perlu masa, pembangunan yang sudah dirancang? perlu kewangan, atas sebab itu, lambat muncul, akan tetapi, yang paling cepat berubah adalah keadaan perancang itu bersama kabilanya, macam mereka itu mempunyai lampu alladin untuk mencipta perbezaan, yang menyebab para anggota kabila itu cukup gembira.

Tak apa, biar kabila dulu yang gembira, nanti berikutnya pengundi/rakyat yang gembira. Mengapa kabila didahulukan, sebab menunjang kemenangan sangat menteri, kerana para kabila itu penyebab sang menteri dapat jawatan, kerana menang dalam pilihanraya, dan menjadi wakil rakyat.

Kemenangan sang menteri semata-mata kerana faktor kabila, bukannya atas nama parti, atas sebab itu, kepentingan anggota kabila perlu didahulukan dan diutamakan, walaupun ianya berimpak negatif ke atas parti, itu tidak penting, yang paling penting anggota kabila mesti gembira, perlu gembira, kerana jika tidak, maka tidak akan mampu menjadi penglipurlara.

Janji tidak semestinya ditepati, itu belakang kira, Janji akan diulang nanti dengan tokok tambah yang menyedapkan telinga. Taulah bagaimana memutarnya kerana sang menteri yang petah berhujah, petah bercakap, semuanya akan beres apabila tiba masanya. Kalau ada yang degil juga, tahulah caranya, setiap penyakit ada ubat, yang paling penting, sangat menteri sanggup beri kos untuk beli ubat. 

Dalam politik yang paling penting adalah popular (thinking big numbers), pengundi bagi kawasan (small numbers) mudah dikawtim. Itulah dalam benak sang menteri. Masa Datuk Harris Salleh berdepan dengan PRN Sabah tahun 1985, dibenak mantan Ketua Menteri Sabah itu, sama juga, everything can be bought, malang bukan, pengundi Tenom tidak terkesan dengan power $$, akan tetapi terkesan dengan dendam yang berbuku.

Pengundi Kota Belud, ibarat api dalam sekam, terbukti pada PRU-13 lalu, DUN Kedamaian menjadi mangsa, malah Bn yang super dalam semua bidang, terkial-kial juga berdepan dengan calon-calon pembangkang yang entah daripada mana.

Kalaulah bukan kerana parti, kerana Ketua kerajaan baik negeri/pusat dan ketua parti setempat, tidak dapat dibayangkan jika calon Bn parlimen Kota Belud kecundang. Sebenarnya, Menteri itu tahu betul, penyebab-penyebab itu, akan tetapi kejadian silam tidak jadi panduan, akan tetapi terus berulang. Sesuatu perlu dilakukan, terutama oleh pimpinan Umno Kota Belud. Jangan sampai calon umno kalah di kawasan anak sulung Umno.

5 February 2015

Budaya Politik Kotor DAP Tidak Diperlukan Di Sabah

Teresa Kok (kiri sekali) di Airport Sandakan pada Rabu
BUDAYA politik kotor yang diamalkan pemimpin DAP Semenanjung tidak diperlukan di Sabah. Seharusnya para pemimpin daripada parti itu yang berasal daripada Semenanjung awal-awal lagi dilarang masuk ke Sabah.

Pemimpin parti itu seperti Teresa Kok, adalah pemimpin DAP yang sangat perkauman, dan tindakannya menghalalkan cara. Budaya itu, seharusnya ditengah untuk di bawah ke Sabah.

Semalam, Teresa Kok dilarang masuk ke Sabah, walaupun menggunakan pintu masuk Lapangan Terbang Sandakan.

Seharusnya, para pemimpin lain seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Tony Pua, juga dilarang masuk ke Sabah.

4 February 2015

Kestabilan Politik dan Keamanan Penting Untuk Tarik Pelabur-Musa

HANYA melalui kestabilan politik dan keamanan membuatkan pelabur datang dan melabur. Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman memberitahu rombongan Persatuan Kaum Cina yang diketuai Datuk TC Goh yang membuat kunjungan hormat kepada Ketua Menteri itu di Sri Gaya pada Selasa.

Sementara itu, TC Goh memberitahu Ketua Menteri, bahawa persatuan itu yang dianggotai oleh mereka yang berjaya dalam dunia perniagaan akan membantu kerajaan Bn di bawah kepimpinan Musa dan bertindak sebagai penyambung dengan masyarakat cina dengan kerajaan.

Dalam perkembangan yang sama, Musa meberitahu rombongan kaum cina itu, bahawa pembangunan Sabah dalam landasan yang betul, atas sebab itu, Sabah banyak mendapat pelaburan langsung yang cukup signifikan besarnya untuk sebuah negeri. Tahun 2014 sahaja, lebih RM13 bilion FDI telah masuk ke Sabah.

Sabah kini, sudah menjadi destinasi pencari kerja profesional selain tenaga kerja kolar biru.

Sebelum ini kebanyakan rakyat Sabah terutama generasi muda berhijrah ke negeri-negeri lain untuk mendapatkan kerja, namun kerana peluang pekerjaan perlahan-lahan dicipta, maka kecenderungan itu semakin hari menurun.

Hanya melalui kestabilan politik dan keamanan sahaja boleh menjadikan sesebuah negeri seperti Sabah boleh membangun.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels