22 March 2010

MEB Masih Merupakan Konsep: Keberkesanaannya Masih Tanda Tanya

WALAUPUN sejak kebelakangan ini, perbincangan atau percakapan mengenai Model Ekonomi Baru (MEB) hangat diperkatakan, namun ianya masih merupakan konsep. Keberkesanaannya nanti masih tanda tanya.

Sesuatu konsep akan diketahui keberkesanaannya jika ianya telah berjalan sekurang-kurangnya sepenggal.

Konsep MEB ini muncul sebaik Najib dilantik sebagai Perdana Menteri ke-6 negara pada 3 April tahun lepas.Konsep ini lahir apabila Najib mahukan product Malaysia bernilai tinggi, bukan bernilai tambah. Selain itu matalamat konsep ini adalah untuk menjadikan Malaysia negera berpendapatan menengah tinggi.

Keterkaitan konsep ini dengan daerah Kota Belud masih samar,kerana konsep pembangunan kawasan Kota Belud masih pada tahap infant. Konsep agropolitan dan jelapang padi adalah projek printis yang diilihamkan semasa kerajaan Tun Abdullah badawi yang masih berteraskan kepada nilai tambah.

Sekiranya konsep jelapang padi dan agropolitan telah wujud 10 atau 15 tahun yang lalu, memasukan konsep ini dalam Model Ekonomi Baru, mungkin ada relevansinya. Namun, sayang, jelapang padi dan agropolitan hanya terealisasi sejak 3-4 tahun kebelakangan ini.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels