12 March 2010

Di Semenanjung MCA-Gerakan Duri Dalam Daging: Di Sabah LDP! Trend Parti Cina Base Begini Kah?

Setiausaha Barisan Nasional Negeri Sabah Datuk Rahman Dahalan yang juga merangkap wakil rakyat Kota Belud, menyangkal dakwaan timbalan persiden LDP Datuk Chin Su Phin yang mengatakan bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan pimpinan negeri.

Bagi Rahman, dakwaan itu mempunyai motif tersembunyi. Tahun lepas, timbalan presiden ini juga mempertikai kepimpinan Musa Aman dalam isu Raymond Tan, mantan TKM Sabah, yang masa itu tidak berparti, kerana dia tidak ikut bersama Yong Teck Lee keluar BN. Chin lah yang mendesak agar Raymond Tan meletakkan jawatan dan meminta Musa Aman mengugurkannya. (Nota: Timbalan ketua menteri Sabah quota kaum cina di sandang oleh naib presdien LDP Datuk Phang).

Presiden LDP adalah Datuk Liew Vui Keong seorang peguam yang berasal daripada Kota Belud Sabah, dan kini sebagai ahli parlimen Sandakan dan sekarang mempunyai jawatan sebagai timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Apa kah kenyataan LDP ini hanya trend ikut-ikutan, kerana MCA walaupun mempunyai 15 kerusi parlimen, baru-baru telah menuntut 5 tuntutan yang ada kaitan dengan hak bumiputera dan melayu.

Gerakan juga memberi kata dua kepada Tan Sri Muhyiddin mengenai kenayataan TPM itu, bahawa Umno bersedia menerima sesiapa sahaja termasuk Zulkefli Noordin, wakil rakyat PKR yang baru sahaja dipecat.

Fenomenana desakan parti-parti yang berasaskan kaum cina, akhir-akhir ini semakin rancak, apa kah perkara ini ada kaitan dengan persepsi bahawa keutuhan kaum melayu dan bumiputra semakin longgar? atau berpecah.

Benarkah sangkaan presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali, bahawa melalui PRU-13,kaum lain terutama cina dan india akan mengambil tampuk pemerintahan negara? atau kah setia kawan daripada kaum-kaum ini mulai kendur dan luntur lantaran kerana melayu dan bumiputra kelihatan berpecah.

Ini lah cabaran Najib sekarang ini. Mampukah 1Malaysia mengatasinya?

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels