30 November 2013

PAU 2013: Menentukan Arah Tuju Parti

Persidangan Agung Umno (PAU) tahun 2013 yang bermula pada 2 Disember sehingga 7 Disember, di PWTC Kuala Lumpur diramalkan akan memberi tumpuan ke pada usaha-usaha memperkasakan agenda transformasi parti yang dilhamkan oleh Presiden selain menyatukan ahli demi perjuangan parti.

Secara kebetulan, PAU tahun 2013 diadakan selepas pilihanraya umum ke-13 (PRU-13) dan pemilihan parti, PAU pada kali dijangka mencari formula baru untuk menjadikan Umno hero rakyat.

Perjuangan untuk agama, bangsa dan negara yang merupakan perjuangan asal Umno perlu diterjemahkan melalui bingkai baru, agar perjuangan itu senantiasa sealiran dengan perkembangan zaman.

Kemerdekaan negara yang telah menjangkau 56 tahun, sudah tentunya pengelaman parti itu mengurus negara boleh diterjemahkan untuk memajukan negara. Selain itu, dengan pengalaman lebih tua daripada kemerdekaan, sudah tentunya pemimpin Umno mampu menjawab berbagai tomahan terutama yang datang daripada mantan-mantan pemimpin parti itu yang telah bertukar menjadi pembangkang.

Tantangan parti pada zaman ini, adalah bagaimana menjawab fahaman "pluralisme" dan "liberalisme" yang merebak dengan pantas termasuk mempengaruhi kaum melayu. 

Pendekatan apa kah yang Umno akan lakukan berhadapan dengan dua gejala ini? kerana Umno tidak akan sanggup membiarkan merebaknya fahaman ini, kerana gejala ini boleh mengancam agama islam, kedudukan raja-raja dan Perlembagaan negara.

Sudah sampai masanya, parti mempergunakan pendekatan ilmu bagi mengatasi gejala ini, bukannya pendekatan kuasa. Pandangan yang dilontarkan menggunakan ilmu perlu dijawab dengan ilmu. Ambil contoh pengharaman hasil tulisan penulis tertentu di negara ini, dengan mudah, buku-buku itu diharamkan, dengan alasan "buku-buku" itu boleh memesongkan akidah, tanpa jawapan konkrit dengan menggunakan ilmu.

Juga, sudah sampai masanya, parti perlu menjadi hero kepada rakyat, samada rakyat itu berada di bandar mahupun luar bandar. Pendekatan perlu mengambil kira keadaan menang-menang, agar supaya rakyat tidak terasa kecil hati.

Parti perlu mengambil pendekatan pro-aktif, ertinya pemimpin parti itu perlu melupakan sifat "bangsawan" seperti mana yang melekat pada sesetengah pemimpin besar parti.

Tidak dapat dinafikan ada sesetengah pemimpin parti yang senantiasa dilamun nostalgia masa lalu, di mana mereka beranggapan, bahawa parti akan senantiasa mendapat sokongan rakyat untuk kawasan-kawasan yang senantiasa selamat dalam pilihanraya. 

Nostaliga itu perlu dinyahkan sekarang, kerana pada PRU-13, kawasan-kawasan selamat bagi parti seperti Parlimen Batu Pahat, Johor; Bukit Katil, Melaka dan Temperloh, Pahang, terbukti telah jatuh ke tangan pembangkang.

Umno, tidak boleh lagi terbuai dengan kawasan tradisi, Umno perlu menjadi hero di semua tempat, baik di bandar mahupun luar bandar.

Untuk mencapai sasaran itu, Umno kena telus dalam pendekatan, Umno kena dekat dengan rakyat, dan Umno kena ikhlas dalam apa sahaja tindakan. kalaulah ini, diambil sebagai pendekatan, maka para pemimpin Umno kena praktikkan, jangan hanya di atas kertas sahaja.

Jangan hanya melalui ucapan, madah; bahawa parti menjadi pembela rakyat, namun tidak diterjemahkan melalui perbuatan. Bukan semua pemimpin Umno demikian, tetapi masih adalah lagi yang berbaki, kerana nostalgia masih menjadi igaun.

Secara keseluruhan, Umno perlu mengambil pengelaman pemimpin Umno Sabah, walaupun hanya menjadi pemimpin parti selama 22 tahun, kerana Umno masuk Sabah pada tahun 1991; namun rata-rata pemimpin Umno Sabah, mengambil iktibar kejatuhan para pemimpin ternama negeri itu; atas sebab itu, mereka telah lama melupakan "nostalgia" sebaliknya mereka sungguh pro-aktif dan senantiasa dekat dengan rakyat.

Kepimpinan Umno Sabah, terutama Ketua Perhubungan Umno Negeri- Datuk Seri Musa Haji Aman dan Timbalannya-Datuk Seri Dr Salleh Tun Said berserta para pemimpin Umno negeri yang lain; mempunyai pendekatan yang sungguh terbuka dan "down to earth" atas sebab itu, sejak Umno bertapak di Sabah, maka parti telah menjadi tulang belakang kepada Bn, melalui PRU dan terakhir PRU-13.

Kelibat pemimpin Umno Sabah, terlihat bukan sahaja mendapat sokongan daripada penyokong Bn, akan tetapi mendapat sokongan daripada pembangkang sendiri.

Persidangan dewan undangan negeri Sabah pertengahan bulan November, menunjukan, seolah-olah dalam dewan itu, tiada wakil rakyat daripada pembangkang.

Kedinamikan Musa sebagai pemimpin negeri, membolehkan, bukan sahaja penyokong Bn menyokongnya, malah pihak pembangkang juga. Perkara ini, terbukti lagi, apabila tiga ADUN Pembangkang berserta 11 ketua cabang PKR, keluar daripada parti itu, dan berikrar menyokong Bn.

Adalah elok, bagi parti membuat ramuan pendekatan, dengan mengambil pengalaman para pemimpin Sabah dalam menentukan arah tuju parti, terutama dalam berdepan dengan PRU-14 akan datang.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels