29 May 2011

Sampai bila penyokong tegar BN miskin?

Sampai bila penyokong tegar BN dibiarkan miskin? satu pertanyaan yang lama menghantui benak OKB.

Semasa PRK Batu Sapi-terpampang dengan jelas taraf hidup dan kedaifan penyokong tegar BN-sehingga setiausaha BN KU NAN menitiskan air mata menurut blogger Sekali Ketuk dalam entrinya semasa PRK itu.

Demikian juga gambar-gambar yang dimuat turun dalam FB ADUN Tempasuk-Datuk Haji Musbah Jamli-gambar-gambar yang yang menyayat hati untuk di pandang. Seperkara yang menarik, pada setiap pilihanraya, kawasan-kawasan di mana terdapat penduduk yang daif, maka di situ lah BN mendapat sokongan padu.

Dalam hati para pengundi itu-bantu lah kami-atas sebab itu-kami memberi sokongan yang padu-namun semua itu tidak berbalas sepertimana kehendak para pengundi itu.

Apabila kerajaan dibentuk-kawasan yang tidak menyokong kerajaan juga yang mendapat tempias pembangunan luarbiasa. Mereka yang pandai bermuka-muka juga yang untung, sebaliknya mereka yang mengharap-dibiarkan penggal demi penggal.

Sampai kapan kah keadaan ini berlaku? Apa kah BN mahu seperti yang berlaku di Kedah-apabila rakyat protes-kerajaan yang diperatuhkan.

PRU 2008 merupakan saksi dan panduan. Pada masa PRU itu-kita menyaksikan penurun jumlah undi yang diperolehi calon BN pada kawasan-kawasan tradisi BN. Kawasan Kota Belud, baik parlimen mahupun DUN, jumlah undi yang diperolehi calon BN begitu merosot sekali; keadaan juga berlaku di kawasan-kawasan lain.

Pada PRN Sarawak- kita juga menyaksikan bagaimana penurunan undi yang diperoleh oleh calon-calon BN, baik di pendalaman mahupun separah bandar-jangan di kata di bandar-BN kecudang!!.

Pada ketika ini-anak-anak kampung yang berijrah ke bandar mempunyai persepsi yang negatif terhadap kerajaan-apabila PRU nanti-mereka akan pulang kampung dan mempengaruhi ibu-bapa dan sanak saudara mereka untuk menolak kerajaan. Jangan anggap enteng fenomena ini-pasti ianya akan berlaku.

Secara Nasional-pada PRU 2008 lalu, kawasan Selatan bermula daripada N9 hingga ke Johor merupakan kubu kuat BN secara tradisi setiap pilihanraya; namun pada PRU lalu N9 kehilangan 2/3 di DUN, sementara di Johor-buat pertama kali PAS menang 2 kerusi DUN.

Di utara Semenanjung-BN akan terus terkial-kial- Kelantan sukar untuk BN menwannya-pada keadaan politik sekarang- Kedah? jika perbalahan antara pemimpin Umno tidak reda, alamat Pakatan terus menguasai negeri Jelapang Padi itu. Pulau Pinang- MCA dan Gerakan tiada taring lagi-apapun hiasan kapal dua komponen BN itu-kaum cina tidak akan menaikinya. Kaum cina ahli MCA sebenarnya telah bingung selepas tsunami politik melanda parti itu pada PRU 2008, dimana daripada 31 parlimen yang ditandingi hanya menang 14, sementara di Pulau Pinang-semua calon MCA baik DUN mahupun Parlimen kalah teruk. Akibat kebingungan itu-maka mereka terpaksa memilih Presiden yang ada kaitan dengan moral.

Apa kah stretegi ahli MCA memilih presiden yang ada kaitan dengan moral-untuk menghalang kaum cina mengundi MCA? untuk memperlancar parti DAP menjadi parti tunggak dalam negara?

Ingat hanya Malaysia di Asia Tengara ini belum berketua negarakan kaum cina- semua negara telah berketuakan kaum cina termasuk Indonesia yang berpenduduk islam terbesar di dunia.

Dalam perlembagaan negara tidak menghalang sesiapa sahaja warganegara ini menjadi Perdana Menteri asalkan individu itu mempunyai command dalam dewan rakyat-yakni pada masa ini 112 kerusi daripada 222 kerusi dewan rakyat. Keadaan Perak tidak boleh diikuti-walaupun PAS hanya ada 6 kerusi dan DAP 18- Nizar Jamaluddin yang dilantik MB-akhirnya Nizar hanya tergantung kepada parti DAP-tanpa ada kuasa.

Demikian juga- Jika Pakatan Menang dengan DAP mempunyai kerusi terbanyak-melantik Anwar sebagai Perdana Menteri-hanya menjadi PM kepada DAP.

Oleh kerana itu- jika BN mahu terus berkuasa-jangan kecewakan para pengundi yang selama ini memberi sokongan yang tidak berbelah bagi- Jangan sombong kepada rakyat yang meletakkan anda di persada kuasa!!!

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels