4 November 2011

Saham Amanah Sabah: Salleh dipersimpangan

SAHAM AMANAH SABAH (SAS) yang dilancarkan oleh Anwar Ibrahim selaku Menteri Kewangan Malaysia pada tahun 1994, menjadi isu lagi kebelakangan ini.

SAS menjadi isu politik, apabila nilainya merosot ekoran krisis kewangan pada tahun 1997. Par value SAS adalah RM1.00, dan pernah turun sehingga RM0.15 dan kini hanya RM0.3099, walaupun Kerajaan Negeri melakukan top-up sebanyak RM200 juta pada tahun 2007.

Akibat krisis ekonomi pada tahun 1997, bukan sahaja SAS yang terlibat, malah seluruh saham yang diniagakan dalam negara.

Manakala, saham-saham yang diniagakan oleh institusi kewangan lain, telah mendapat semula par value-nya pada tahun 2000, tetapi SAS hingga kini masih kehilangan 70 peratus daripada nilainya.

Sebenarnya sebab SAS tidak pernah mendapat semula par value-nya kerana tersilap melabur pada syarikat-syarikat yang tidak berdaya maju.

Syarikat-syarikat di mana SAS melabur, dipilih oleh orang-orang politik dan bukannya berasaskan kepada kedaya majuan syarikat-syarikat tersebut.

Adalah wajar bagi penaraju SAS kini, memberitahu pemegang sahamnya, kenapa nilai SAS tidak pernah berkembang.

Bagi OKB, agar isu SAS tidak lagi menjadi isu politik, adalah wajar kerajaan mengeluarkan "Kertas Putih" bagi mencari kegagalan operasi saham Sabah itu.

Tidak salah mengakui, bahawa kesilapan pelaburan disebabkan oleh "keputusan politik" kerana orang politik bukan pakar kewangan. OKB rasa, pelabur dapat menerima alasan tersebut, asalkan diakui kesilapan yang telah berlaku.

Pada masa ini, semua jari menuding ke arah Datuk Yong Teck lee, kerana kejatuhan nilai SAS semasa Yong masih pengerusinya atas statusnya sebagai Ketua Menteri.

Isu SAS akan dibangkitkan lagi pada persidangan DUN Sabah yang bermula 18 November, namun awal-awal lagi, Speaker DUN Sabah-Datuk Salleh Tun Said, ada memberi isyarat, bahawa usul pengeluran Kertas Putih yang akan dikemukakan oleh ADUN Luyang akan tergantung kepada keputusan speaker.

Jika Speaker DUN Sabah menolak usul itu, ianya akan menjadi isu politik baru, kerana mungkin akan digunakan oleh pembangkang, bahawa kerajaan menyorokkan sesuatu, kerana kebetulan Salleh mempunyai pengetahuan yang banyak mengenai SAS, kerana semasa pelancarannya, Salleh merupakan Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kewangan Negeri.

Salleh sebenarnya berada di persimpangan, menolak kemungkinan dituduh menyembunyikan sesuatu,menerima akan membongkar semua salah laku.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels