8 November 2011

Musbah perlu diberi pernanan lebih besar

Musbah pernah bertanding atas tikit USNO pada PRU-1990, namun kalah kerana perpecahan undi bumiputra islam. Calon PBS hanya menang dengan 343 majoriti.

Pada tahun 1999, Musbah sekali lagi bertanding, kali ini atas tikit Umno/BN dan ternyata menang mengalahkan calon PBS, Abdul Salam Gibang dengan majoriti 735. Musbah mendapat undi 4,911 berbanding calon PBS-4,176.

Pada PRU-12, sekali lagi Musbah bertanding selepas memberi laluan kepada Tan Sri Pandikar pada PRU-2004, kali ini melawan calon PKR. Musbah menang dengan majoriti 2,432. Musbah mendapat undi 6,541 berbanding calon PKR 4,109.

Selepas menang dalam PRU-12, Musbah dilantik sebagai Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Negeri, mengambil alih daripada Datuk Japlin Haji Akim, ADUN Usukan salah satu DUN Parlimen P.169 Kota Belud.

Walaupun ADUN Tempasuk itu hanya berjawatan Pembantu Menteri, namun keupayaannya membawa pembangunan di Daerah Kota Belud, sukar untuk ditandingi.

Projek Jelapang Padi Kota Belud yang bernilai RM1 Billion telah dipersetujui oleh Kerajaan Persekutuan, melalui pengumunan Menteri Pertanian Persekutuan Datuk Noh Omar, pada awal tahun 2009, bertempat di Papar Sabah.

Selain itu, projek Agropolitan yang meliputi ternakan, perkebunan, peternakan ikan dan ayam-itik telah dilaksanakan di Kota Belud, terutama di kawasan Tempasuk.

Projek pelancongan yang meliputi pesisir pantai dan perbukitan juga sedang rancak dijalankan.

Tujuan pembangunan ini adalah untuk membangun daerah Kota Belud yang serba serbi ketinggalan dalam arus pembangunan negeri.

Jika Kudat sebelumnya jauh ketinggalan berbanding Kota Belud, namun Kudat telah membangun lebih awal terutama pada era Tan Sri Chong Kah Kiat sebagai Ketua Menteri.

Seharusnya Kota Belud telah membangun lebih awal, kerana Kota Belud sebelum ini telah diwakili oleh mantan Ketua Menteri Sabah, Datuk Salleh Said Keruak. Selain itu, Tan Sri Pandikar yang mewakili Tempasuk pernah dilantik sebagai menteri Pertanian dan Industri Makanan Negeri, selain sebagai Menteri Infrastruktur negeri.

Melihat kepada kemampuan Musbah, walaupun hanya 3 tahun sebagai Pembantu Menteri membawa pembangunan bagi kawasan Kota Belud, adalah tidak keterlaluan, bahawa selepas PRU-13, dalam pembentukkan Kerajaan Negeri, Datuk Musbah perlu diberi peranan yang lebih besar, agar impaknya terhadap pembangunan Kota Belud juga akan besar.

Memilih pemimpin adalah berasaskan kepada perancangan yang menjadi fakta, bukannya berasaskan kepada retorik.

Rakyat memperlukan pembangunan yang nyata, bukan pembangunan yang senantiasa diucapkan namun tidak pernah kunjung tiba.

Mana sudah kilang Nenas, kilang kasut dan kilang pemrosesan ikan yang dicanangkan pada awal kerajaan BN oleh mantan Ketua Menteri?

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels