26 November 2011

Kenapa Umno Kota Belud hilang gahnya?

TAHUN-Tahun kegemilangan Umno Kota Belud seperti tahun 2004 hingga PRU-12 lalu, cukup terkenang. Pada masa itu, sebarang majlis Umno pasti mendapat sambutan luarbiasa daripada segenap lapisan masyarakat.

Pada musim-musim itu, apabila ada sahaja pertandingan baik pemilihan kepimpinan Bahagian atau pemilihan G7, beratus calon menawarkan diri untuk bertanding. Yang jelas, masa itu Umno sangat terasa keberadaannya.

Mesyuarat Agong Bahagian misalnya, dilaksanakan secara hebat, sehingga pucuk pimpinan negeri mahupun pusat sangat teringin hadir untuk merasmikannya.

Namun selepas sahaja berlaku pergantian pimpinan bahagian, Umno Kota Belud terlihat sangat lesu, malah anjuran-anjurannya tidak mendapat sambutan.

Keberadaan Umno, baru timbul semula, apabila penganjuran "rumah terbuka" Umno sempena, Hariraya lalu, digabungkan antara para ADUN dan MP Kota Belud, dan pengajuran itu, diamanahkan kepada ADUN Tempasuk, Datuk Musbah Haji Jamli.

Sempena rumah terbuka itu, baru terasa keberadaan Umno semula, di mana suasana itu telah hilang sejak awal tahun 2008.

Kita perlu menerima hakekat, bahawa sokongan kepada sesebuah parti, apabila semua lapisan rakyat merasakan bahawa sesebuah parti itu senantiasa terasa keberadaan di kalangan rakyat. Rakyat akan merasa "hilang" sesuatu, jika tidak melihat keberadaan sesebuah parti itu, atas dasar itulah, parti yang dekat dengan rakyat itu akan mendapat sokongan yang hebat di kala pilihanraya.

Jangan lupa, bahawa setiap parti ada dua kategori penyokong, penyokong kekal dan penyokong yang perlu dirai.

Apabila, keberadaan sesebuah parti itu senantiasa dekat dengan rakyat, maka sungguh mudah mengekalkan penyokong kekal, malah mampu merai sokongan daripada penyokong yang perlu dirai. Namun, apabila keberadaan parti itu jauh daripada rakyat, maka ada kemungkinan penyokong kekalpun akan hilang, apatah lagi merai penyokong yang perlu dirai.

Umno Kota Belud merasakan keadaan di mana penyokong kekal, bukan sahaja tidak lagi menyokong, malah telah berlaku keluar daripada parti.

Kalau bukan ada komponen parti, maka penyokong BN itu akan terlepas kepada parti pembangkang. Keadaan ini berlaku, atas sebab kepimpinan Umno bahagian tidak lagi mengamalkan, bahawa sokongan rakyat terhadap parti berasaskan kepada usaha secara terus menerus kepimpinan parti, dan semua lapisan rakyat terasa keberadaannya.

Pemimpin sesebuah parti, tidak harus puas dengan jawatan yang diperolehi melalui parti, sebaliknya jawatan yang diperolehi itu, perlu digunakan mengembeling sokongan terhadap parti.

Akan tetapi hakekatnya, para pemimpin Umno Kota Belud, telah lupa bahawa jawatan yang diperolehi kerana parti itu, membuat mereka terbuai dan terpesona, sehingga lupa, bahawa penyokong kekalpun terpaksa meninggalkan parti buat selama-lamanya.

Satu kemuskilan daripada OKB, apakah semuanya ini adalah sandiwara untuk melemah kekuatan parti? atau ada udang dibalik mee goreng?

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels