2 November 2011

Pemimpin untuk rakyat atau pemimpin untuk kuasa-mana anda pilih?

Di Kota Belud ada dua kategori pemimpin politik, satu golongan mengunakan pentas politik untuk dapat kuasa untuk membina kepimpinan untuk diri sendiri dan satu golongan menggunakan pentas politik untuk membela rakyat.

Sesiapa sahaja penduduk Kota Belud dapat membezakan dua golongan ahli-ahli politik ini.

Bagi pemimpin politik yang menggunakan pentas politik untuk mendapat kuasa, biasanya akan mendekati rakyat di kala ada mahunya, namun bagi pemimpin yang menggunakan politik untuk membela rakyat, akan mendekati rakyat tidak mengira waktu.

Pada pemilihan Umno tahun 2008, pemimpin politik yang menggunakan pentas politik untuk mendapat kuasa sanggup meredah malam, kampung-kampung untuk hadir sesuatu majlis, apa kah majlis itu majlis kerian atau kedukaan. Namun selepas kuasa sudah ditangan, maka lakonan itu sirna, malah tidak mesra lagi.

Berlainan dengan pemimpin yang menggunakan pentas politik untuk membela rakyat, kegiatannya adalah sepanjang masa, kerana kepuasannya adalah apabila dapat bersama rakyat, apa tah lagi dapat mendengar keluh kesah rakyat dan dapat membelanya.

Terpulang kepada penduduk Kota Belud pada PRU-13 akan datang, jika sekiranya pemimpin yang menggunakan pentas politik untuk mendapat kuasa dicalonkan, tepuk dada tanya selera.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels