7 December 2014

JANGAN TANYA APA YANG DR JEFFREY MAHU?

JANGAN Tanya apa yang Dr Jeffrey mahu. Dia mahu, siapa yang bukan sebangsa dengannya dihalau daripada Sabah.

Jeffery adalah orang yang paling berkuasa di zaman pemerintahan abangnya bermula tahun 1985, sebelum beliau ditangkap menggunakan ISA.

Mengapa Jeffrey ditangkap, sebabnya beliau mempergunakan People Development Catalyst (Pedecat) pada masa itu untuk mempengaruhi rakyat Sabah agar berpisah dengan Malaysia.

Semasa berkuasa, selain Pengerusi IDS juga Pengarah Yayasan Sabah dan CEO Innoprise Sdn Bhd yang beliau wujudkan untuk mendapat dana bagi pergerakan pemisahan.

Semenjak ditahan, kemudian bebas, Jeffrey menjadi pemimpin angau yang tidak tentu kiblatnya. Beliau keluar masuk PBS, pimpinan abangnya, kemudian masuk PBRS, Akar, mencuba masuk Umno tetapi tidak diterima.

Perjalanan politik Jeffrey tidak menentu, atas sebab sifatnya yang hanya mahu jadi ketua, kecuali semasa dalam PBS, semua parti yang beliau sertai, beliau berusaha merampas kuasa.

Kini, sebagai Pengerusi Star Sabah, serpihan parti daripada Sarawak, bertanding pada PRU-13 untuk beberapa kawasan majoriti KDM, hanya DUN Bingkor ditawan, atas sebab perpecahan undi. Pada PRU-13 juga, beliau cuba mengalahkan abangnya di Parlimen Keningau, namun tidak berjaya.

Entah apa yang menyebabkan Jeffrey angau dengan penduduk lain, sama halnya dengan beberapa pemimpin UPKO; apa kah dendam mereka terhadap persempadan Sabah daripada 48 ke 60 menjadi dendem kesemuat mereka?

Kalau dikatakan bahawa Pendatang asing adalah penyebabnya, adalah sesuatu yang kurang lojik, atas sebab PATI tidakpun mendaftar sebagai pengundi, malah melalui RCI, hanya didapati 68,703 jiwa mendapat Kad Pengenalan, namun jumlah itupun tidak dapat dirinci oleh RCI, atas sebab tidak dapat dikesan melalui Daftar pengundi, malah mana-mana pihakpun tidak dapat menunjukkan di mana mereka berada pada masa kini, apa kah masih hidup? atau kah berada di mana. Sebabnya, pemegang IC yang termasuk dalam 68,703 itu akan hanya diketahui keberadaannya jika membuat sesuatu tindakan, misalnya memperbaruhi Kad Pengenalan, atau membuat passport, atau memohon BR1M dan sebagainya. 

Keadaan pemegang IC yang termasuk dalam 68,703 itu seperti status Facebook, kalau ada yang like atau komen, maka akan naik ke atas.

Pada tahun 2010, terdapatnya 3,120,040 jiwa penduduk Sabah, di mana didalamnya terdapat 867,190 warga asing. Jika dilihat, analisis pertambahan penduduk Sabah bermula tahun 1970, sehingga tahun 2010, pertambahan penduduk Sabah menunjukkan penurunan, malah berdepan dengan kelahiran yang menurun sekali.

Sabah sebuah negeri termiskin di Malaysia. Biasanya negeri miskin dihubungkan dengan kadar kelahiran yang tinggi, iaitu antara 7-10 peratus setahun. Kalau diambilkira jangka masa 40 tahun, ertinya pertambahan penduduk Sabah antara 280- 400 peratus. Data penduduk tahun 2010, menununjukkan bahawa kaum KDM meningkat 301 peratus, kaum Bajau-Iranun 344 peratus, ertinya pertambahan itu, dalam lingkungan matematik perkiraan pertambahan penduduk sebuah negeri miskin.

Sabah, hingga kini diwar-warkan sebagai negeri miskin, malah pendapatan purata RM4,000 bagi isi rumah tangga, dipersoal, ertinya angka 8.1 kadar kemiskinan tahun 2012, masih tanda tanya.

Pembaikan sosio-ekonomi akan mempengaruhi kadar kelahiran. Selain, tingkat kesuburan juga mempengaruhi kadar kelahiran. Dalam kajian, didapati, penduduk yang menjadikan menu harian mereka makanan laut atau ikan akan lebih subur berbanding dengan penduduk yang tidak mengamalkannya. Penduduk pendalaman misalanya, berdepan dengan masalah kelahiran. Sebagai contoh, pertumbuhan penduduk Sarawak antara tahun 2000-2010, hanya 1.9 peratus setahun, di bawah pertumbuhan kebangsaan 2.4 peratus, malah terlalu jauh berbanding pertumbuhan penduduk dunia. Demikian juga trend pertumbuhan penduduk Sabah, di mana kaum KDM hanya 301 peratus selama 40 tahun, manakala Bajau-Iranun 344 peratus.

Pertambahan penduduk juga ada hubungannya dengan agama, kaum yang beragama islam mempraktikkan poligami, manakala yang bukan, kalaupun ada tidak lah ramai.

Keadaan alami, cuba disanggah oleh Dr Jeffrey, seolah-olah beliau adalah Tuhan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels