20 January 2019

KAUM CINA: KING MAKER POLITIK SABAH

Dalam sejarah politik Sabah, parti yang ditolak kaum cina, pasti kehilangan kuasa.

Kerajaan USNO tumbang, kerana kaum cina menolak parti mereka SCA pada PRN tahun 1976. Demikian juga pada PRN 1985, kaum cina menolak parti Berjaya, dan pada PRU-14, kaum itu menolak secara total Barisan Nasional.

Seingat penulis, setiap parti yang ditolak kaum cina di Sabah, maka parti itu akan tumbang, sebab itulah kaum itu adalah "king maker" dalam politik Sabah.

Tetapi, faktanya, setiap kerajaan yang memerintah Sabah, kaum itulah yang mendapat banyak peluang dalam banyak aspek, khususnya aktiviti ekonomi dan projek-projek kerajaan.

Kaum ini, semasa tenang, akan menggunakan sikap erti peribahasa " Di mana tanah Dipijak Di Situ Langit Dijunjung" sebab itu, ahli politik bumiputera terperangkap dengan sikap mereka.

Adalah pengajaran bagi pemimpin bumiputera, supaya tidak selamanya terperangkap dengan "sikap" kaum itu, dengan membelakangkan bumiputera, khususnya dalam bidang-bidang ekonomi dan pelaksana projek-projek kerajaan, semata-semata untuk mendapatkan sokongan politik, kerana sejarah politik menceritakan, bagai mana kaum itu akan menolak parti atau kerajaan yang banyak membantu, kerana sikap, habis manis sepah dibuang, suka sangat dipraktikkan oleh kaum itu.

Bagi mereka yang mengikuti sejarah politik Sabah, pasti bersetuju dengan pandangan penulis ini.

Penulis yakin, satu masa kelak, Shafie Apdal juga, akan menjejaki para pemimpin bumiputera Sabah yang terdahulu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels