21 March 2020

HUBUNGAN ANWAR-TUN MAHATAHIR BERAKHIR

Nampaknya, Pakatan Harapan (PH) sudah di bawah naungan Dato Seri Anwar Ibrahim. 

Keterkaitan PH dengan Tun Dr Mahathir sudah berakhir, apabila Anwar memutuskan, bahawa hubungan beliau dengan mantan PM-7 itu sudah berakhir. Que Sera-Sera, begitulah ungkapan penamat Presiden PKR tersebut.

Sebelum ini, PH sudah membuat kenyataan, bahawa Tun Dr Mahathir bukan lagi sebahagian Pakatan Harapan, walaupun perbincangan masih terbuka antara mantan PM-7 itu dengan pakatan 3 parti, PKR-DAP-Amanah.

Dengan berakhirnya hubungan antara Tun dengan PH, maka rancangan membawa usul tidak percaya kepada kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada persidangan Parlimen Mei depan, diramalkan juga telah berakhir, walaupun usul itu mungkin juga diadakan, akan tetapi, sukar untuk mendapat sokongan majoriti.

Anwar dengan tuntas hari ini, menyatakan,, bahawa beliau tidak akan lagi percaya kepada sebarang perakuan atau janji Tun Dr Mahathir, walaupun sebelum ini yakin bahawa mantan musuh utama beliau itu telah berubah, tetapi faktanya, beliau tersalah menilai. Walaupun demikian, beliau mengaku, beliau tidak menyesal.

Menerusi senario sekarang, bola berada dibawa kawalan Tun Dr Mahathir. Hendak ke mana kah boleh itu diumpan. Mantan PM-7 itu pada masa ini, hanya tinggal 6 ahli parlimen bersama beliau, manakala 30 lagi bersama Tan Sri Muhyiddin Yassin.

TSMY mendapat sokongan ahli parlimen muafakat nasional, GPS, MCA, MIC, PBS, STAR, PBRS dan PSB bersama sebahagian 30 ahli parlimen Bersatu.

Manakala Anwar kekal dengan ahli parlimen DAP-PKR dan Aamanah.

Di atas kertas, hanya TSMY yang boleh mendapat sokongan majoriti ahli dewan rakyat.

Berasaskan perkembangan terkini, apa kah Tun akan mengalah dan akan ikut suara majoriti ahli Bersatu? atau kekal pendirian? Sama-sama kita tunggu, gerakan pemimpin ulung tersebut!!!

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels