16 June 2020

PEMIMPIN YANG BOLEH MENYATUKAN PARTI-PARTI PEMBANGKANG SABAH

PENANTIAN sebahagian besar rakyat termasuk parti-parti politik, pengumuman Tan Sri Musa Aman kembali aktif dalam politik.

Musa hampir 2 tahun mengisikan masa beliau dalam kemasyarkatan, selepas dipaksa mengosongkan jawatan Ketua Menteri pada 12 Mei, 2018.

Selepas dipaksa mengosongkan jawatan Ketua Menteri, ADUN Sungai Sibuga tersebut dituduh 51 pertuduhan yang tidak berasas pada 5 November, 2018, 2 hari sebelum keputusan saman sivil beliau terhadap TYT Sabah dan Datuk Shafie Apdal.

Umum mengetahui pihak pendakwa, tidak pernah berjaya membicarakan Musa di Mahkamah, sehinggalah pihak pendakwaan menggugurkan semua pertuduhan, selain itu, mahkamah juga melepaskan beliau daripada semua pertuduhan.

Penulis berpendapat, Musa perlu kembali aktif dalam politik, atas sebab senario dan situasi politik Sabah khasnya dan negara amnya memerlukan kepimpinan beliau.

Bukan sahaja penulis, malah sebahagian besar rakyat Sabah melihat, Musa adalah tokoh yang boleh menyatupadukan para pemimpin dan parti-parti Sabah, khususnya parti-parti yang berafiliasi dengan Perikatan Nasional.

Melihat senario politik Sabah yang tidak menentu, pengelibatan Musa dalam politik bukan sahaja dinanti-nantikan, akan tetapi diperlukan.

Terasanya kepimpinan Musa digeruni pihak lawan, apabila bermula 9 Jun, 2020, Kerajaan Sabah yang dipimpin Datuk Shafie Apdal begitu gelabah, resah, semacam tidak tentu arah, kerana atas kesedaran, bahawa kerajaan atau kepimpinan mereka sebenarnya tidak disokong rakyat, apa tah lagi rakyat melihat, merasakan bahawa kepimpinan Shafie bukannya membela rakyat secara umumnya, seperti mana terbukti semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) wabak covid-19 yang bermula pada 18 Mac, 2020.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels