Tidak benar kenyataan Timbalan Speaker DUN Sabah Johanny Mositun, bahawa RATA-RATA penduduk Sabah bersetuju dengan Suruhanjaya diRaja (RCI) untuk kad Pengenalan Palsu? di Sabah.
Isu Kad Pengenalan Palsu di Sabah, menjadi isu utama parti-parti yang ada kaitan dengan KDM dan pembangkang sejak tahun 1990.
Melihat kepada iktibar berhubung permohonan Kad Pengenalan anak Mufti Perlis Dr Juanda Jaya baru-baru ini, ternyata proses mendapatkan Kad Pengenalan itu memang ketat.
Bayangkan anak seorang public figurepun tertera di data Jabatan Pendaftaran Negara di mana ke warganegraannya masih tanda tanya, macam mana pula, warga asing dengan mudah mendapat warga negara seperti mana dakwaan pihak tertentu.
Isu kad pengenalan palsu bermula tahun 1990, apabila pada masa itu berlaku pendaftaran secara agresif oleh pihak Jabatan Pendaftran terutama di kawasan-kawasan bumiputera islam, di mana terdapatnya rakyat Sabah yang belum mempunyai kad pengenalan, kerana berbagai masalah, terutama masalah perhubugan, ketidak tahuan undang-undang, sehingga mereka yang mempunyai kad pengenalan lama tidak-tidak ditukar dan tidak mendaftar sebagai pemilih.
Akibat tindakan agresif daripada pemimpin bumiputra islam yang merasa dipinggirkan semasa pemerintahan PBS, maka ramailah bumiputera islam mendaftar sebagai pemilih, malah ramai yang menjadi pertama kali memilih pada tahun 1994.
Akibat daripada tindakan agresif tersebut, maka pertambahan para pengundi di kawasan-kawasan bumiputera islam bertambah, akibatnya apabila berlaku persempadanan semula pilihanraya, yang digunapakai pada tahun 1999, maka jumlah kerusi DUN bumiputera islam Sabah bertambah daripada 20 kepada 32.
Sebelum tahun 1999, jumlah kerusi bumiputera islam adalah 20, bumiputera bukan islam 20, sementara kaum cina 8.
Isu RCI sebenarnya adalah ketidak puasaan hati terhadap pertambahan kerusi bumiputera islam, itulah pokok masalahnya, bukannya pemberian kad Pengenalan secara sewenang pihak JPN kepada warga asing.
Memang diakui, ada kad pengenalan palsu, dan kad itu tetap palsu, tidak boleh diguna sebagai dokumen rasmi, apatah lagi mendaftar sebagai pemilih.
Sejak tahun 1990-an lagi, saban hari pihak polis, imigresen terus menangkap pemilik kad pengenalan palsu, namun kegiatan sindikit itu sukar dibenteras kerana dijalankan secara underground demi kepentingan wang pihak-pihak sindikit.
Antara tahun 1996-1997, ramai individu yang ditahan di bawa ISA, kerana sindikit kad pengenalan palsu, dan sejak itu, pihak berkuasa bertungkus lumus untuk menjejaki kad-kad pengenalan palsu itu.
Apabila, berlaku pertukaran kad pengenalan daripada bungaraya kepada MYkad, maka kad-kad pengenalan palsu bungaraya, tidak dapat ditukar kepada Mykad. Apabila ada yang cuba menukarnya, maka akan tertangkap.
Apabila kita membuka kembali rekod surat khabar daripada tahun 1994-2000, saban hari tersiar di akhbar tempatan, bahawa ramai yang tertangkap mempunyai kad pengenalan palsu, apabila cuba menukar kad pengenalan bungaraya kepada Mykad. Rekod-rekod itu, menunjukkan bahawa, JPN tidak terlibat dengan sindikit pemberian kad pengenalan sepertimana yang didakwa.
Namun, bagi OKB, demi menyelesaikan isu ini, once for all, sebaiknya kerajaan menubuhkan RCI, agar dikemudian hari tidak lagi menjadi isu.
Isu Kad Pengenalan Palsu di Sabah, menjadi isu utama parti-parti yang ada kaitan dengan KDM dan pembangkang sejak tahun 1990.
Melihat kepada iktibar berhubung permohonan Kad Pengenalan anak Mufti Perlis Dr Juanda Jaya baru-baru ini, ternyata proses mendapatkan Kad Pengenalan itu memang ketat.
Bayangkan anak seorang public figurepun tertera di data Jabatan Pendaftaran Negara di mana ke warganegraannya masih tanda tanya, macam mana pula, warga asing dengan mudah mendapat warga negara seperti mana dakwaan pihak tertentu.
Isu kad pengenalan palsu bermula tahun 1990, apabila pada masa itu berlaku pendaftaran secara agresif oleh pihak Jabatan Pendaftran terutama di kawasan-kawasan bumiputera islam, di mana terdapatnya rakyat Sabah yang belum mempunyai kad pengenalan, kerana berbagai masalah, terutama masalah perhubugan, ketidak tahuan undang-undang, sehingga mereka yang mempunyai kad pengenalan lama tidak-tidak ditukar dan tidak mendaftar sebagai pemilih.
Akibat tindakan agresif daripada pemimpin bumiputra islam yang merasa dipinggirkan semasa pemerintahan PBS, maka ramailah bumiputera islam mendaftar sebagai pemilih, malah ramai yang menjadi pertama kali memilih pada tahun 1994.
Akibat daripada tindakan agresif tersebut, maka pertambahan para pengundi di kawasan-kawasan bumiputera islam bertambah, akibatnya apabila berlaku persempadanan semula pilihanraya, yang digunapakai pada tahun 1999, maka jumlah kerusi DUN bumiputera islam Sabah bertambah daripada 20 kepada 32.
Sebelum tahun 1999, jumlah kerusi bumiputera islam adalah 20, bumiputera bukan islam 20, sementara kaum cina 8.
Isu RCI sebenarnya adalah ketidak puasaan hati terhadap pertambahan kerusi bumiputera islam, itulah pokok masalahnya, bukannya pemberian kad Pengenalan secara sewenang pihak JPN kepada warga asing.
Memang diakui, ada kad pengenalan palsu, dan kad itu tetap palsu, tidak boleh diguna sebagai dokumen rasmi, apatah lagi mendaftar sebagai pemilih.
Sejak tahun 1990-an lagi, saban hari pihak polis, imigresen terus menangkap pemilik kad pengenalan palsu, namun kegiatan sindikit itu sukar dibenteras kerana dijalankan secara underground demi kepentingan wang pihak-pihak sindikit.
Antara tahun 1996-1997, ramai individu yang ditahan di bawa ISA, kerana sindikit kad pengenalan palsu, dan sejak itu, pihak berkuasa bertungkus lumus untuk menjejaki kad-kad pengenalan palsu itu.
Apabila, berlaku pertukaran kad pengenalan daripada bungaraya kepada MYkad, maka kad-kad pengenalan palsu bungaraya, tidak dapat ditukar kepada Mykad. Apabila ada yang cuba menukarnya, maka akan tertangkap.
Apabila kita membuka kembali rekod surat khabar daripada tahun 1994-2000, saban hari tersiar di akhbar tempatan, bahawa ramai yang tertangkap mempunyai kad pengenalan palsu, apabila cuba menukar kad pengenalan bungaraya kepada Mykad. Rekod-rekod itu, menunjukkan bahawa, JPN tidak terlibat dengan sindikit pemberian kad pengenalan sepertimana yang didakwa.
Namun, bagi OKB, demi menyelesaikan isu ini, once for all, sebaiknya kerajaan menubuhkan RCI, agar dikemudian hari tidak lagi menjadi isu.