10 April 2015

Sabah Terus Membangun di Bawah Musa- Tun Juhar

Dewan Undangan Negeri Sabah diberitahu semalam, melalui Ucapan Perasmian Tuan Yang Terutama Negeri Sabah- antara kandungan ucapan tersebut adalah seperti berikut:-

1. SABAH DEVELOPMENT CORRIDOR (SDC) yang diperkenalkan semasa pemerintahan Musa telah menerima RM50.4 bilion sejak tahun 2008 sehingga 2014. Ertinya, setiap tahun pelaburan yang dicurahkan melalui program itu rata-rata RM7.2 bilion setahun. 

2. Jumlah pelaburan pada SDC hampir 2 kali ganda bajet tahun negeri.

3. Sejak Sabah diterajui Musa, pelaburan untuk berbagai sektor terus meningkat, sebagai contoh tahun 2014, Sabah menerima RM2.8 bilion pelaburan, dimana RM570 juta merupakan pelaburan asing.

4. Demi permoden Sabah misalnya, pada Tahun 2014 Kerajaan Negeri membelanjakan RM1.2 bilion untuk pembangunan infrastruktur, manakala Kerajaan Persekutuan pula membelanjakan RM2.6 bilion bagi maksud yang sama.

5. Bagi tujuan membuka peluang pekerjaan dan sektor perniagaan, kerajaan negeri menwujudkan pusat peranginan pelancongan bersepadu Teluk Dalit, Pusat konvensyen Antarabangsa Sabah, pusat Teknologi dan Konvensyen Antarabangsa Sabah, Tawau Green Energy, Jesselton Water Front, Sabah Amonia Urea (SAMUR), serta projek peternakan udang di Telaga, Pitas.

6.Untuk tahun 2015, Kerajaan negeri telah meluluskan pembangunan hartanah bernilai RM3.7 bilion.

7. Demi keselesaan rakyat, Kerajaan Negeri juga mengwujudkan pusat-pusat transformasi, seperti Pusat Transformasi Luar Bandar, Pusat Transformasi Bandar Mini, Projek Rimbunan Kasih dan Projek Pembangunan Eko Tanjung Aru.

7 April 2015

Satu Lagi Kejayaan Datuk Musa

DATUK Musa masih ingat, lawatan julung kali beliau di Pejabatn Perbadanan Pnjaman Sabah (SCC) tahun 2000, beliau diberitahu, bahawa keuntungan syarikat milik negeri itu hanya RM6 juta. Namun selepas 14 tahun, kini keuntungan syarikat itu mencecah RM71.1 juta pada tahun 2014.

Ekoran keuntungan yang cukup tinggi itu, GLC berkenaan membayar dividen kepada kerajaan negeri sebanyak RM20 juta untuk tahun 2014.

GLC itu berperanaan sebagai pemangkin kepada pembangunan negeri, khususnya di kawasan luar bandar.

Pekan-pekan baru di Sabah kebanyakkannya mendapat pembiayaan daripada syarikat milik kerajaan negeri tersebut.

Musa yang berlatar belakang perbankan, sudah tentu bangga dan gembira dengan pencapaian syarikat milik negeri itu.

5 April 2015

Hubungan Najib-Tun Dr Mahathir: Musa Boleh Jadi Perantara

1.TIADA pihak dalam Bn yang mendapat keuntungan daripada pertikaian antara mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad dengan Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak, melainkan pihak pembanggkang.

2. Perlu ada pihak yang berwibawa menjembatani agar kedua belah pihak bertaut semula demi Umno Bn dan negara.

3. Mungkin mantan Perdana Menteri mempunyai sebab-sebab tertentu, mengapa beliau menyerang bertali arus Perdana Menteri. Sebagai mantan Perdana Menteri selama 22 tahun dan Presiden Umno, sudah tentu beliau melihat sesuatu yang tidak kena.

4.Sebagai mantan Perdana Menteri dan negarawan, mungkin Tun Dr Mahathir merasa terkilan, apabila teguran-teguran beliau tidak diperhalusi dan tidak diperbetulkan.

5. Pembangkitan isu 1MDB, yang menjadi senjata utama mantan PM itu menyerang Najib, perlu ditangani dengan cepat, kerana isu itu mengena dengan perasaan rakyat jelata.

6. Seharusnya pihak Jabatan Perdana Menteri khususnya Perdana Menteri memperjelas kedudukan sebenar 1MDB kepada Tun Dr Mahathir secara terperinci, jika boleh melalui perjumpaan 4 mata.

7. Oleh kerana isu 1MDB tidak dijelaskan dengan terperinci kepada mantan PM itu, kini Tun Dr Mahathir memperlebar jangkauan kritikan beliau kepada peribadi Najib, termasuk mempersoalkan, punca mana anak tiri beliau Reza Aziz mendapat sumber kewangan ratusan juta untuk membeli harta di New York, meneribitkan filem Hollywood berkos ratusan juta ringgit, akan tetapi filem itu tidak mendapat sambutan aka rugi.

8.Kedudukan kewangan 1MDB termasuk menyimpan di Singapura, kedudukan aset dan hutang, perlu dijelaskan sendiri oleh Perdana Menteri kepada Tun Dr Mahathir, walaupun Najib tidak mempunyai obligasi kepada tindakan itu.

9. Syogianya Najib dapat mempergunakan Tun Dr Mahathir untuk menangkis serangan pihak pembangkang berhubungan dengan 1MDB, jika dari awal-awal satu penjelasan terperinci diberikan.


10. Sebenarnya hubungan antara Najib dan Tun Mahathir adalah masalah teknikal yang boleh dirungkai dan diselesaikan.

11. Pihak kepimpinan Bn perlu melihat cara terbaik mebaik pulih hubungan antara Najib dan Tun Dr Mahathir. Mungkin kah pemimpin seperti Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman boleh menjadi perantara?.

4 April 2015

Jika Mahu Tahu Masalah Rakyat-Turun Padang Lah" Musa

JAWATAN Ketua Menteri tidak menghalang Datuk Musa Aman melakukan turun padang. Tujuh hari seminggu, ada sahaja aktiviti beliau turun padang. Menurut beliau, hanya melalui turun padang sahajalah mengetahui masalah rakyat.

Acara turun padang perlu diamalkan sepanjang masa. Jangan hanya dijalankan menjelang pilihanraya. Ambillah iktibar pada kawasan-kawasan yang kalah pada PRU-13 lalu, faktor penyumbang kepada kekalahan calon-calon Bn pada kawasan-kawasan itu, kerana para calon-calonnya kurang mesra rakyat kerana kurang turun padang.

Mengambil hati rakyat jelata bukan sahaja melalui pendekatan pembangunan atau berbentuk kewangan, namun pendekatan kemanusian memberi impak yang sangat besar sokongan kepada seseorang pemimpin.

Rakyat jelata pada masa kini, bukan lagi bergantung kepada "indah khabar" tetapi lebih terpengaruh dengan pendekatan peribadi.

Melihat keadaan politik semasa, nampaknya untuk memperkuat sokongan dan ikatan antara rakyat dan pemimpin, maka acara turun padang perlu dipergiat.

Semalam di Sandakan, Datuk Musa membuat kenyataan, agar para wakil rakyat kerap turun padang, agar supaya mereka "alert' dan mengetahui permasalahan rakyat.

1 April 2015

Musa Selamatkan Yayasan Sabah

AWAL kemerdekaan, Yayasan Sabah merupakan satu yayasan yang gergasi, namun bermula tahun 80-an, menjelang tahun 90-an, yayasan itu, bagaikan hidup segan mati tak mahu.

Sebuah yayasan yang hanya bergantung kepada hutan, suatu ketika hampir sahaja dimiliki pihak lain, kalaulah Musa tidak menjadi Pengarah yayasan itu.

Kini, Yayasan Sabah, bukan lagi sepenuh bergantung kepada hasil hutan, akan tetapi telah terlibat dalam berbagai sektor, termasuk perladangan.

Daripada yayasan yang hampir lumpuh pada tahun 1995, kini memiliki asset dan wang simpanan berbilion ringgit jumlah. OKB tidak pasti berapa bilion, kerana Pengerusinyapun tidak menyebut jumlah sebenar.

31 March 2015

Yayasan Sabah: Jambatan antara Kerajaan dan Rakyat: Musa

SEMALAM genaplah Datuk Musa Aman bersama-sama dengan Yayasan Sabah sebagai Pengerusi Lembaga Amanah yayasan itu.

Yayasan Sabah yang ditubuhkan oleh Tun Mustpaha pada awal kemerdekaan Sabah, adalah satu agensi berperanan sebagai rakan kerajaan dalam usaha mencorakkan sosio-ekonomi negeri dalam rangka meningkatkan kesejahteraan rakyat.

Di zaman awal kemerdekaan Sabah, yayasan itu pernah memperkenalkan Amanah Tun Mustapaha, di mana setiap rakyat Sabah berumur 21 tahun dibayar sejumlah wang. Sebenarnya, sebelum BR1M (bantuan rakyat 1 Malaysia) diberikan, Kerajaan Sabah adalah negeri pertama di Malaysia memberikan bantuan kewangan secara tunai kepada rakyat.

Bayaran kewangan kepada rakyat Sabah, hanya diberhentikan pada tahun 1986, selepas Kerajaan Usno dan Berjaya ditumbangkan.

Yayasan Sabah merupakan pelopor kepada pemberian biasiswa kepada pelajar Sabah baik yang melanjutkan pelajaran dalam negara mahupun luar negara.

Yayasan yang mempunyai konsesi hutan terbesar di dalam negeri itu, terus berperanaan memacu perekonomian negeri, termasuk penubuhan instutisi pengajian tinggi, menceburi sektor pelancongan, perladangan dan perikanan serta minyak dan gas, selain kepada "core" perniagaannya perhutanan.

Pada tahun 1994, Yayasan itu hampir sahaja menjalani masa-masa gelap, jika berjaya diambil alih oleh syarikat swasta. Hanya kerana pendirian teguh Datuk Musa, yayasan itu terlepas daripada tindakan pengambilalihan oleh pihak-pihak tertentu.

Kini, Yayasan Sabah diterajui Musa berjaya menubuhkan University College Sabah Foundation (UCSF) dan pembinaan Sabah International Convention Centre (SICC).

28 March 2015

Lim Kit Siang Cuba Pengaruhi Pemimpin Sabah

SEBAIK sahaja Pas Kelantan meluluskan undang-undang Hudud dan Qisas, Dap sekutu Pas dalam Pakatan Rakyat,  terus mabuk. 

Penasihat DAP, Lim Kit Siang, tergopoh gapah, melontarkan kenyataan, bahawa satu gabungan baru perlu diwujudkan untuk menggantikan kerajaan BN. Kenyataan MP Gelang Patah itu, seolah-olah "echo" dengan kenyataan MP Gua Musang Tengku Razalegh di dewan rakyat minggu lalu.

Melalui gabungan baru itu, Kit Siang memberi gambaran, bahawa Perdana Menteri pada gabungan itu, boleh sahaja berasal daripada Sabah atau Sarawak.

Semalam, semasa di Pitas Sabah, Kit Siang mengulangi cadangan itu, dengan memberi spesfik kepada Sabah. menurut bapa kepada Lim Guan Eng itu, jika gabungan baru itu menjadi kenyataan, Sabah bakal menerima Ketua Menteri baru. Nama-nama yang disebut antara lain Datuk Hajiji Noor, Datuk Masidi Manjun, atau Tan Sri Pairin Kitingan dan Datuk Salleh Said Keruak.

Dalam reaksi cepat, Salleh, beliau mengatakan, kenyataan Kit Siang itu, sebenarnya tersalah alamat, sebabnya, supermo DAP itu tidak akan bakal dapat mempengaruhi para pemimpin Sabah, sebabnya, ikatan antara pemimpin Sabah cukup teguh dan senantiasa berkerja secara berpasukan.

Para pemimpin UBN Sabah senantiasa teguh di bawah kepimpinan Datuk Musa Haji Aman di peringkat negeri dan Dato Seri Najib Tun Razak di peringkat pusat.

8 March 2015

Pengwujudan Peluang Pekerjaan Berkualiti Bagi Sabah

SEBUAH Kerajaan yang prihatin terhadap rakyatnya, adalah sebuah kerajaan yang mampu mengwujudkan peluang pekerjaan yang berkualiti kepada rakyatnya.

Kepimpinan Sabah yang diterajui Datuk Musa Aman, selain menggariskan Halatuju Sabah pada tahun 2003, juga merancang bagaimana mengwujudkan peluang pekerjaan berkualiti, khususnya kepada generasi muda, lepasan pengajian tinggi.

Industri minyak dan gas salah satu lapangan pekerjaan yang memerlukan kepakaran, dan sekaligus memberikan peluang pekerjaan berkualiti, bersamaan dengan gaji yang lumayan.

Kerjasama dengan Petronas, pada tahun 2011 dibinalah Sabah Oil and Gas Terminal (SOGT) di Kimanis Sabah. Pembinaan terminal tersebut berhubungkait dengan pusat gas di Bintulu, Sarawak-iaitu jaringan paip gas melalui Sabah Sarawak Gas Pipeline (SSGP).

SOGT adalah pusat gas yang mendarat di Sabah dan disalurkan ke Bintulu. Jaringan paip gas yang berjarak 500km itu, mampu menyalurkan 500 juta metrik tan gas sehari.

SOGT yang dibina dengan kos RM8bilion, selain pusat gas, disalurkan Bintulu, juga menyalurkan gas pada dua janakuasa pembangkit litrik berkapasiti 400megawatt.

Pembangunan SOGT juga berimpak kepada pembinaan Sipitang Oil and Gas Industrial Park (SOGIP), di mana dibina pula Sabah Ammonia and Urea Plant (SAMUR). Melalui pembinaan SAMUR, memberikan Petronas kedudukan kedua di Asia Tenggara sebagai pengeluar baja urea.

Melalui projek-projek mega tersebut, beribu peluang pekerjaan diwujudkan. Dengan tersedianya peluang pekerjaan tersebut, selain memberi pekerjaan kepada rakyat Sabah, juga membendung penghijraan ke negeri-negeri lain, khususnya ke Semenanjung.

Kerajaan Negeri Sabah di bawah kepimpinan Musa, bukan sahaja meletakkan peluang-peluang pekerjaan kepada industri berkait minyak dan gas, akan tetapi lapangan pekerjaan lain, seperti pelancongan dan pengwujudan pusat-pusat bandar baru.

Melalui pembinaan beribu unit rumah rakyat (PPR), maka cara itu boleh mengwujud Central Business Centre (CBD) yang baru. Pengwujudan CBD, selain bertujuan pemerataan jaringan perekonomian, juga mengurangkan kesesakan lalulintas di kawasan-kawasan tumpuan.

Melihat luasnya Sabah, nampaknya pegwujudan industri-industri sangat diperlukan. Syogianyalah pihak Persekutuan, terus menyalurkan peruntukan besar kepada negeri ini, sekurang-kurangnya untuk menebus 40 tahun keterbelakangan Sabah, dalam semua segi.

28 February 2015

Pulau Mantanani: Dari Pulau Tidak Dikenal Kini Membangun Pesat

MANTANAI-sebuah pulau di barat laut Kota Belud. Untuk sampai ke pulau itu, boleh melalui Kuala Abai atau Rampayan Laut, bagi laluan biasa, namun bagi penduduk Kota Belud terutama daripada Pantai Emas, Tamau, di sepanjang pantai kawasan itu, boleh menjadi titik point untuk ke pulau itu.

Pulau kecil yang berbentuk ikan duyung atau kucing sedang tidur, jika di lihat melalui udara, mempunyai penduduk mendekati 1,000 orang.

Sebuah pulau yang didiami oleh nelayan, kerana mata pencarian mereka tergantung pada laut. Semua makanan dibeli daripada darat, tiada tumbuhan yang diusahakan kecuali kelapa.

Sebuah pulau di mana penduduknya dikategorikan sebagai sangat daif, kini berubah, bukan kerana ada khazanah atau harta karun dijumpai, akan tetapi, usaha pihak-pihak swasta menjadikan pulau itu sebagai destinasi pelancongan.

Mantanai termasuk dalam Dewan Undangan Negeri Usukan, di mana wakil rakyatnya adalah Datuk Seri Panglima Salleh Tun Said, yang juga speaker Dewan Undangan Negeri Sabah.

Sebuah syarikat yang bernama Palm Beach Resort sedang beropreasi di Pulau itu, bermula pada akhir tahun 2013. Palm beach resort telah mengambil alih operasi sebuah syarikat pelancongan yang bergiat lebih awal di pulau itu.

Mantanai, di mana kini, menerima antara 300-800 pelancong setiap hari, sebenarnya belum dimasukkan ke dalam startegi pelancongan negeri atau negara sebagai destinasi pelancongan. 

Minggu lalu, Menteri Pelancongan Malaysia Dato Nazri Tan Sri Aziz, sempat melawat pulau itu. Semasa lawatan itu, beliau diiringi oleh Salleh dan Datuk Musbah Haji Jamli. Sempena lawatan itu, mantanai akan mendapat kemudahan pelancongan seperti jetty pendaratan yang lebih moden serta berbagai kemudahan lagi. Kementerian pelancongan Malaysia akan menyalurkan dana sekurang-kurangnya RM30juta untuk memajukan pulau itu, termasuk usaha pemasarannya dalam maupun luar negara.

Hari ini, seorang lagi Menteri Persekutuan melawat pulau itu dan kebentulan beliau adalah wakil Rakyat Kota Belud- Dato Abdul Rahman Dahalan. Lawatan beliau di pulau itu, bukan kali pertama, malahan lawatan ke pulau itu merupakan satu lawatan rutin. Namun pada hari ini, lawatan agak khusus, kerana beliau melawat selain sebagai MP, juga sebagai Menteri Kesahjetaraan Bandar, Perumahan dan kerajaan tempatan. OKB diberitahu, bahawa lawatan pada hari ini, adalah untuk memeriksa tapak projek perumahan rakyat (PPR) bagi penduduk pulau itu. Mantanai akan mendapat 200 unit rumah PPR, namun sebagai projek perintis, 100 unit akan dibina terlebih dahulu.

Mantanai sedikit masa lagi akan menjadi pearl off the east bagi Sabah. Ketabahan penduduk kampung itu sejak sekian lama, serta sokongan kepada kerajaan yang memerintah tidak bebelah bahagi, akhirnya mendapat pembelaan. Tahniah kepada wakil-wakil rakyat Kota Belud dan kerajaan.

27 February 2015

Pra Syarat Pembangunan Kota Belud

ADA dua faktor mempercepat pembangunan Kota Belud. Faktor pertama adalah kemahuan politik, faktor kedua kemahuan kakitangan kerajaan.

Kemahuan politik, apabila berlaku saling tunjang antara para pemimpin, berkerja secara satu pasukan., tiada budaya ketam. Manakala faktor kakitangan pula ada kemahuan melihat Kota Belud membangun, tanpa membawa agenda tertentu akibat hasutan daripada pihak-pihak tertentu.

Kota Belud merupakan kawasan, di mana lahirnya anak sulung Umno Sabah. Syogianya pembangunan kawasan itu lebih cepat berbanding kawasan-kawasan lain, sebabnya anak sulung tentunya lebih dahulu makan garam.

Umno lahir di Kota Belud pada 5 September 1991. Sejak masa itu semua kawasan di wakili Umno, kecuali DUN Kedamaian, kerana sememangnya bukan wilayah Umno.

Semasa Bn yang diterjui Umno mengambil alih kerajaan negeri pada tahun 1994, wakil rakyat Kota Belud sempat dipercayai sebagai Ketua Menteri Sabah, walaupun tidak sampai setahun.

Selepas itu, Kota Belud diwakili melalui kabinet negeri, apakah sebagai Menteri penuh atau pembantu-pembantu menteri.

Selepas PRU-13, untuk kali kedua, Kota belud mendapat seorang menteri kabinet persekutuan dan kebetulan kementerian kanan.

Jika lantikan pertama wakll Kota Belud, hanya menteri wilayah persekutuan, atas sebab itu, tidak dapat menyumbang banyak kepada pembangunan Kota Belud, kerana atas sifat kementerian itu. Namun, apabila seorang lagi menteri dilantik, di mana kementerian beliau boleh menyumbang ke arah pembangunan Kota Belud, khususnya dalam wilayah kerajaan tempatan dan perumahan.

Apa yang dilihat pada masa kini, memang di atas meja atau perancangan, memang wakil rakyat Kota Belud yang juga menteri siap untuk dilancarkan, malah ada yang sudah diumumkan, malah sudah ada yang mempunyai peruntukan. Namun, kekangannya, adalah daripada segi birokrasi atau pelaksanaan di lapangan.

Nampaknya, seperti kereta, enjin bersaiz besar, akan tetapi tidak dapat digunakan bersiar-siar atas sebab tayar, badan tidak lengkap atau belum dipasang, kerana tidak dapat menanggung kekuatan enjin.

Apabila dipaksakan juga, maka berlakulah, semacam sabotaj, lorong kaki di pasang dengan jubin lantai rumah yang licin.

Pembangunan untuk rakyat misalnya seperti Agropolitan, jelapang padi, ura-ura pembinaan empangan, sokongan minyak dan gas, pembinaan rumah rakyat tidak lancar, bukan kerana tiada peruntukan, akan tetapi, komponen yang menjalankan program-program itu belum lengkap, kalau adapun, komponen yang tidak sinkronais, ibarat menari, kelihatan sangat timpang, kerana lengok tarian tidak sesuai dengan rentak muzik.

Kini, menteri jadi sasaran, kerana mereka tahu, ikan cepat membusuk daripada kepala, sedangkan sebenarnya bukan masalah menteri, akan tetapi masalah birokrasi, masalah pelaksana, dan masalah budaya ketam.

Malah ada yang bermain psikologi songsang, dengan kenyataan, bahawa menteri bukan sahaja menjaga Kota Belud akan tetapi seluruh negara. Memang kenyataan itu kedengaran elok, tetapi mempunyai maksud tersirat, bahawa kegagalan pembangunan, adalah disebabkan oleh menteri yang tiada uummhh.

Sekuat manapun kepala lokomotif, kalau gerabak dibebani di luar kapasiti, bebanan yang sepatutnya tiada, akan tetapi turut di angkut. Lokomotif boleh bergerak, akan tetapi tidak sampai ke destinasi, kerana rosak binasa, Keadaan inilah yang berlaku di Kota Belud, sebab itu, program pembangunan untuk kebaikan rakyat terlalu lambat menjadi kenyataan. Kerana lambatnya pembangunan menjadi, maka bermunculanlah para pengeritik, membidas semua program itu.

Menggagalkan sesuatu program, banyak cara. Akan tetapi pengagalan melalui jalan tersirat merupakan tindakan yang paling bahaya, kerana tersedar lagi, semua perancangan yang nampak "in place" tiba-tiba jammed, sedangkan masa sudah berlalu, kemudian masa yang ada terlalu suntuk. Dalam keadaan ini, apa yang boleh dibuat? program atau projek tidak menjadi, jikapun peruntukan sudah disalurkan, maka peruntukan terpaksa dikembalikan.

Mengembalikan peruntukan yang sudah disalurkan, bukan sekali dua berlaku, akan tetapi kerap berlaku. Namun, di mata rakyat, semua ini tidak akan terdedah. Sehingga mereka yang nakal, akan membuat dakwaan atau tuduhan, bahawa kerajaan tidak tunai janji. Atas sebab itu, di laman-laman sosial, kita kerap membaca, janji capati, bagi menggantikan janji ditepati. Fikir-fikirkan lah.

26 February 2015

Mengapa Berlaku Konflik Etnik?

KONFLIK etnik merupakan cemuhan terhadap peradaban manusia. Kurniaan Tuhan supaya setiap kaum berbangga dengan keunikan fizikal masing-masing telah dijadikan punca perbalahan antara kaum. 

Sungguhpun konflik etnik telah pun wujud sejak awal kewujudan manusia, namun ia masih berlarutan sehingga hari ini. Pada hari ini, konflik etnik tetap wujud di setiap pelusuk dunia.
Ternyata, konflik yang berpunca dari ketidakadilan dan rasa tidak puas hati antara manusia disebabkan oleh perbezaan warna kulit dan budaya yang masih ketara.

Konflik yang berlaku di negara-negara bekas Persekutuan Soviet, Eropah Timur, negara-negara Balkan, Palestin, negara Afrika seperti Rwanda, juga di negara maju seperti Amerika Syarikat dan baru-baru ini di negara jiran kita Indonesia telah membuktikan kepada manusia sejagat bahawa ketegangan suku kaum telah membawa kepada keganasan dan konfrontasi. Maka, timbullah persoalan samada konflik etnik akan berkesudahan?

Etnik pula tidak dipengaruhi oleh faktor biologi tetapi ianya merujuk kepada golongan yang berkongsi budaya yang diwarisi (Macionis, 1998:215).

Golongan dari etnik yang sama akan mempunyai kesamaan dari segi asal-usul, bahasa dan agama. Sebagai contoh, di bekas negara Yugoslavia, etnik Serb, Croatia dan Bosnia secara fizikalnya adalah sama tetapi mereka berbeza dari segi budaya, bahasa dan agama. 

Pada dasarnya etnik adalah hampir sama dari segi pengertian dan bagi mengelakkan kekeliruan, konsep “kelompok etnik” digunakan bagi merujuk kepada golongan-golongan yang berbeza dari segi kebudayaan, kepercayaan, adat resam, bahasa, agama dan sebagainya. 

Selalunya, prasangka timbul akibat penilaian awal (prejudgement) yang dibentuk tidak dirujuk dengan tinjauan terhadap fakta-fakta yang sebenar. 

Perasaan prasangka sering kali dijadikan alat oleh golongan majoriti untuk menindas golongan minoriti. Walau bagaimanapun, ia tidak bererti bahawa golongan minoriti yang tertekan tidak mempunyai prasangka terhadap anggota majoriti atau kelompok lain mengikut Teori Scapegoat (Dollard, 1939).

Kesan dari prasangka yang semakin menebal, lama-kelamaan kebencian secara membuta-tuli tanpa sebab dan dikaitkan dengan perasaan cemburu dan prasangka (Oliver, 1976). 

Rasisme sering dikaitkan dengan keganasan dan kemusnahan. Kes “pembersihan etnik” (ethnic cleansing) yang terjadi pada kaum Yahudi semasa pemerintahan Hitler merupakan contoh terbaik, di mana rasisme telah mengakibatkan beribu-ribu keturunan Yahudi menjadi mangsa dalam tindakan untuk menonjolkan kaum Jerman sebagai kaum terunggul (Macionis, 1998:223).

Etnik boleh didefinasikan sebagai sekelompok manusia yang mengamalkan budaya yang hampir seragam, termasuk adat resam, pakaian, bahasa dan kegiatan ekonomi.

Konsep kelompok etnik digunakan untuk merujuk kepada golongan yang berbeza dari segi kebudayaan.

Etnik sering berbeza berdasarkan ciri budaya seperti adat resam, pola keluarga, pakaian, pandangan tentang kecantikan, orientasi politik, kegiatan ekonomi dan hiburan.

Manakan nenurut Hocker dan Wilmot (dalam Isenhart dan Spangle, 2000) konflik adalah luahan perjuangan diantara dua belah pihak untuk mencapai tujuan tertentu, dimana dua pihak itu merasakan tidak memiliki tujuan yang sama, 

Konflik Etnik Di Indo China.

Konflik yang berlaku di negara Indo-China seperti Kampuchea dan Laos pula adalah disebabkan oleh perebutan kuasa. Dalam tempoh 1975 hingga 1979 sahaja, lebih daripada 2 juta rakyat Kemboja terkorban di bawah pemerintahan pemimpin Khmer Rouge, Pol Pot (Macionis, 1998: 223). Pertempuran ini juga merebak ke Laos dan pertempuran yang bermula sejak tahun 1975 oleh pihak kerajaan komunis, telah meragut nyawa seramai 300,000 orang (Pobzeb, 1997).

Konflik di negara-negara Indo-China lebih merupakan jenayah kemanusiaan, di mana rakyat jelata yang tidak berdosa telah dijadikan mangsa dalam usaha penyebaran ideologi komunis. Di sebalik imej negara China yang menonjolkan rakyatnya bersatu-padu di bawah pemerintahan komunis namun sebenarnya negara besar ini masih lagi berdepan dengan pelbagai masalah terutamanya dalam hal yang berkaitan dengan hubungan etnik sehingga berlaku kekecohan pada 5 Julai 5 tahun lalu.

Selepas insiden rusuhan di Tibet sebelum ini yang jelas menunjukkan penggunaan kekerasan oleh Beijing dalam menangani masalah etnik,kali ini ia berlaku di Urumqi, bandar utama wilayah Xinjiang. Insiden melibatkan kaum Han yang merupakan penduduk majoriti China dengan etnik Uighur, rakyat minoriti beragama Islam yang merupakan penduduk asal Xinjiang itu telah mengorbankan 192 nyawa, selain 1,680 mangsa cedera dalam konflik etnik terbesar sejak berdekad lamanya. 

Rusuhan berpunca selepas kematian dua pekerja Uighur di sebuah kilang mainan di wilayah Guangdongdan juga berikutan khabar angin berlaku kes rogol melibatkan lelaki Uighur dan pekerja wanita Han. Berita tersebut sampai ke Xinjiang dan membuatkan penduduk Uighur tidak berpuas hati dan seterus menjalankan demonstrasi menuntut penyiasatan mendalam dilaksanakan terhadap insiden itu. Demonstrasi pada 5 Julai 2010 di bandar Urumqi itu menjadi ganas apabila orang ramai enggan bersurai.

Konfrontasi awal dengan polis akhirnya didakwa bertukar kepada serangan terhadap Han yang dua hari kemudian menyaksikan Han dan Uighur menyelesaikan pergeseran antara mereka di jalan raya, sehingga membawa penangkapan 1,434 orang. Bagaimanapun sehingga ke hari ini pertempuran-pertempuran kecil masih berlaku dan ia dijangka berterusan untuk satu jangka masa yang panjang kerana rasa tidak percaya antara Han dan Uighur yang semakin menebal.

Ekoran krisis etnik yang berlaku kali ini bukanlah yang pertama namun keadaan yang bertambah buruk, Jintao memberi tumpuan kepada usaha untuk mengekalkan kestabilan sosial serta menuding jari ke arah 'tiga pihak' di dalam dan di luar negara bertanggungjawab dalam insiden itu, yang merujuk kepada pelampau agama, kumpulan pemisah dan pengganas. 

Rusuhan yang berlaku di Xinjiang mendapat perhatian Turki apabila Perdana Menterinya, Recep Tayyip Erdogan menggesa kerajaan China supaya menghentikan 'kekejaman' di wilayah itu. Turki menganggap etnik Uighur sebagai saudara mereka dan bimbang terhadap layanan yang diberikan China kepada etnik minoriti itu.

Pemimpin aktivis Uighur, Zebiya Kadeer turut menyatakan kebimbangan dengan apa yang berlaku. Lapan juta daripada adalah Uighur yang beragama Islam dan menggunakan bahasa Turki sebagai bahasa pengantara sekali gus menjadikan mereka majoriti di Xinjiang. Xinjiang sebenarnya adalah antara wilayah pedalaman yang paling terpencil di dunia yang dikelilingi padang pasir dan bersempadan dengan Pakistan, Afghanistan, Kyrgyzstan, Kazakhstan, Rusia dan Mongolia dengan populasi seramai 20 juta orang. 

Bilangan populasi Han yang semakin bertambah mewujudkan ketegangan kerana jumlah mereka hanyalah enam peratus pada 1949 namun berkembang kepada 40 peratus sekarang, itupun tidak mengira kebanjiran masuk berikutan keadaan ekonomi dan industri cari gali minyak yang pesat. 

Menurut sejarah, Xinjiang merupakan sebahagian daripada Jalan Sutera, laluan perdagangan yang membawa sutera China ke Asia Barat dan Eropah. Ia menjadi sebahagian daripada China dalam dinasti terakhir pada abad ke-19. Ekonomi secara tradisi di sini adalah perdagangan, penanaman gandum dan penternakan biri-biri ditambah dengan tanaman kapas, bit gula dan galian seperti minyak dan gas yang merupakan sebahagian besar daripada ekonomi China yang bernilai AS$61 bilion (RM218 bilion).

Harapan menubuhkan negara Uighur berasingan, Republik Turkestan Timur, telah dipatahkan dalam dekad pertama pemerintahan komunis lagi. Walaupun Beijing memberi penekanan kepada semangat kebangsaan di bawah satu kerajaan, etnik-etnik minoriti terus dilayan secara tidak adil, tidak seperti etnik Han yang menduduki sebahagian besar China. Keadaan adalah lebih buruk di sebelah barat yang dulunya berada di bawah penaklukan dinasti Qing, terutamanya kawasan Tibet yang beragama Buddha, etnik Uighur yang beragama Islam di Xinjiang, puak Mongol yang hidup secara nomad dan satu lagi etnik beragama Islam, Hui. Ketegangan etnik bukan perkara baru di kawasan ini kerana pada Februari lalu, ratusan penduduk etnik Hui turut bertempur dengan kaum Han di wilayah Henan, tengah China yang bermula akibat pertengkaran kanak-kanak mengenai mercun.

Malah pernah berlaku satu kemalangan jalan raya di wilayah itu pada 2004 yang kemudian bertukar kepada pergaduhan etnik yang menyebabkan tujuh orang terbunuh menurut berita rasmi, namun laporan luar menyatakan angka kematian setinggi 150 orang. Antara punca terjadinya ketegangan etnik di China adalah kerana layanan tidak sama rata dan lebih memihak kepada etnik Han dalam segala hal terutama melibatkan politik dan ekonomi. Malah polisi kerajaan yang mahu melupuskan penggunaan bahasa minoriti atas alasan perpaduan menyebabkan etnik Uighur berasa dipinggirkan, baik dari dalam sistem pendidikan sehinggalah kepada pasaran kerja.

Kerajaan komunis juga mengekang kebebasan beragama selain melantik imam dan ulama, meruntuhkan madrasah tidak berdaftar dan melarang pelajar universiti serta kanak-kanak dari menyertai aktiviti keagamaan, dilihat sebagai satu penindasan dalam usahanya memupuk semangat kebangsaan. Ini dibuktikan apabila pihak berkuasa masih menutup masjid dan tidak membenarkan penduduk Uighur menunaikan solat Jumaat atas alasan ia akan dijadikan tempat memulakan rusuhan dan kekecohan.

Beijing mempertahankan polisi yang diamalkannya sejak 50 tahun lalu itu berjaya membawa kemajuan ekonomi dan infrastruktur ke kawasan minoriti. Apa yang dlihat tidak adil dan lebih mencetuskan ketegangan ialah rusuhan etnik di Xinjiang dipaparkan media negara sebagai berpunca dari etnik Uighur, 

Di Indonesia 

Republik Indonesia saat ini sedang dilanda sejumlah kekerasan dan dalam beberapa kes konflik yang berpanjangan. Lanjutan perjuangan pemisah di Aceh dan Irian Jaya. Pengolakan komuniti berdasarkan etnik dan agama di Kalimantan dan Maluku dan beberapa wilayah lain.

Konflik-konflik berlarutan dan memuncak di era reformasi, dalam masa dua tahun sejak kejatuhan rejim Suharto. Ia berlaku dalam masyarakat Indonesia di sepanjang garis etnik, agama, dan sosial sebahagian besar dicipta oleh konsekuensi dari tahun pemerintahan autoritarian tambah diburukkan oleh reformasi politik baru seperti proses pemilihan umum dan penghapusan sekatan ekspresi rakyat dan penyertaan massa dan pembaharuan ekonomi . Kesan berterusan dari krisis ekonomi tahun 1997 menjadikan serta memburukkan ketegangan yang ada. Konflik-konflik ini berpotensi untuk memiliki sejumlah implikasi serius bagi Indonesia dan kawasan. Nampaknya ketidakstabilan dan konflik akan terus menghalang pelaburan asing, membuat pemulihan ekonomi Indonesia lebih sukar.

Semasa Presiden Abdurrahman Wahid (Oktober 1999-Julai 2001) beliau berusaha untuk menyelesaikan sekurang-kurangnya beberapa daripada konflik melalui pelbagai penyelesaian politik. Namun banyak daripada strategi non-tentera dicuba oleh Presiden Wahid terbukti tidak berjaya kerana beberapa faktor termasuk kurangn sokongan politik, ketenteraan dan organisasi yang tidak mencukupi dan pelaksanaan. Kerajaan yang tidak menentu, lemah dan konfrontatif pengurusan juga memainkan peranan besar dalam menghalang pelaksanaan yang berkesan seperti krisis dalaman politik Indonesia. 

Fakta menunjukkan bahawa konflik berlaku di Indonesia Oktober 1998 hingga September 2001 saja, ada 18.910 orang bangsa Indonesia meninggal dunia akibat konflik. Kerajaan Indonesia mengambil masa yang lama untuk menyelesaikan konflik tersebut dan ekoran dari itu ia amat merugikan dari aspek sosial, ekonomi dan politik . Sementara keupayaan untuk menyelesaikan konflk yang dilakukan oleh semua pihak selama ini pada beberapa daerah konflik seperti; di Poso, Kalimantan Barat dan Kalimantan Tengah, Maluku dan Maluku Utara masih belum menunjukkan hasil atau tahap yang optimal. 

Masalah politik dan ekonomi sesebuah negara akan menjadi kayu pengukur kepada keamanannya. Jelas sekali sewaktu keadaan ekonomi di Indonesia mengalami masalah dengan kejatuhan nilai mata wang rupiah. Maka timbulkan masalah konflik etnik yang serious di Indonesia. Politik perkauman yang telah wujud di kalangan-kalangan etnik boleh menjadi punca kepada konflik etnik ini. Seperti yang berlaku di Maluku dimana Maluku Utara dan Maluku Selatan adalah dua wilayah Indonesia di wilayah yang dahulu dikenali sebagai Kepulauan Rempah. Daerah ini mempunyai penduduk sekitar 1.85 juta, yang beragama Kristian dan Muslim. 

Sejak tahun 1999 konflik sering berlaku berpunca antara agama. Namun selain itu ia bukan sahaja berpunca daripada masalah agama juga kerana perjuangan antara kumpulan untuk menguasai ekonomi dan politik Diburukkan lagi apabila campurtangan dari organisasi seperti kumpulan militia Islam, Laskar Jihad, ke dalam konflik pada bulan Mei 2000 dianggap sebagai punca utama untuk melindungi Maluku Muslim. Dasar kerajaan pusat, terutama selama Orde Baru, telah menimbulkan ketegangan sosial-ekonomi dan budaya yang ada, dan mencipta aduan bahawa sebahagian besar mendorong kepada konflik hari ini.

Sumber alam semulajadi yang tidak terkawal serta eksploitasi sumber tersebut oleh kerajaan, telah mencipta persepsi eksploitasi oleh pusat pinggiran yang terpinggir, khususnya di Kalimantan. Begitu kerana keinginan Kerajaan Pusat untuk menjaga kepentingan seperti membenarkan pembalakkan dan perkebunan kontrak yang diberikan oleh Presiden Suharto untuk syarikat yang berpusat di Jakarta telah menghasilkan eksploitasi yang sangat sistematik dan menghancurkan hutan Kalimantan oleh kumpulan-kumpulan komersial dan penafian keatas tanah Dayak oleh Kerajaan Indonesia. Selain segala hasil yang dari pembangunan komersial atau pertanian akan disalurkan kepada sekutu Presiden Suharto Persaingan sosial-ekonomi antara kumpulan-kumpulan mencetuskan ketegangan antara puak-puak untuk menguasai antara satu sama lain.

Ketidakseimbangan ekonomi di kalangan rakyatnya menjadi punca utama penyebab konflik ini. Ini dapat dilihat dengan timbulnya golongan perniagaan dan perusahaan yang tidak sama besar antara kaum, maka ketidak wujudnya perseimbangan ekonomi di kalangan rakyat boleh membawa kepada masalah etnik. Masalah kepincangan ekonomi di kalangan rakyat ini sebagai masalah keturunan atau masalah kumpulan etnik. Boleh dikatakan bahawa masalah ekonomi dan politik memberi kesan yang mendalam kepada keamanan sesebuah negara.

Dasar-dasar kerajaan yang mengutamakan kepentingan kumpulan etnik tertentu dan mengabaikan kepentingan kumpulan etnik lain bukan saja tidak akan berjaya menimbulkan keseimbangan ekonomi di antara kumpulan etnik itu, tetapi tidak akan berjaya mewujudkan persefahaman dan perpaduan yang tulen di kalangan rakyatnya. Sebaliknya dasar yang demikian akan melebarkan lagi jurang perbezaan ekonomi di antara kumpulan etnik itu dan seterusnya akan menimbulkan pula jurang ekonomi dalam tiap-tiap kumpulan etnik itu sendiri.

Dasar perjuangan parti-parti politik perkauman yang lebih mengutamakan perjuangan untuk kepentingan satu-satu kumpulan etnik tertentu daripada kepentingan negara dan rakyat secara umunnya. Keadaan ini telah menyebabkan perpaduan dan persefahaman di kalangan rakyat yang berbagai etnik gagal mencapai tujuannya. Kecenderungan mahu mengasingkan dan memisahkan rakyat mengikut garis etnik itu sebenarnya lebih kuat daripada kecenderungan yang mahu menyatupadukan mereka. Keadaan ini menimbulkan perasaan tidak puas hati, curiga mencurigai dan permusuhan di kalangan kumpulan etnik berterusan dan mengugat keamanan. 

Konflik di antara kumpulan etnik di Indonesia bukan berpunca dari faktor keturunan atau fizikal tetapi berpunca dari faktor politik, ekonomi dan kebudayaan. Ketiga-tiga faktor ini menarik kumpulan-kumpulan tersebut ke arah yang berlainan dan mendorong mereka membentuk kumpulan-kumpulan berdasarkan kepada garis etnik. Dengan demikian maka kerenggangan dan pengasingan yang sedia wujud di kalangan mereka itu akan bertambah kritikal lagi. Selanjutnya perbezaan-perbezaan ini boleh menimbulkan perbezaan dalam kepentingan, nilai dan penentangan dalam cita-cita. Manifestasi perbezaan kelas dalam tiap-tiap kumpulan etnik itu juga boleh menyebabkan berlakunya konflik. Tiap-tiap kumpulan etnik itu mempunyai kedudukan yang berbeza-beza berdasarkan kepada kelas ekonomi dan status sosial mereka. Penggolongan diri mereka ke dalam kelas-kelas yang berbeza ini boleh menimbulkan masalah etnik.

Faktor-faktor Konflik Etnik 

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan atau membawa kepada berlakunya konflik etnik dan faktor-faktor konflik ini tidak sama dari satu negara dengan negara lain. Terdapat beberapa faktor yang utama yang mendorong kepada berlakunya masalah etnik ini. Daripada analisa yang dibuat mengenai konflik di China dan Indonesia didapati pelbagai faktor yang menyebabkan berlaku konflik tersebut.

Perebutan kuasa di antara kelompok-kelompok atau kumpulan etnik. Dari aspek politik dan ekonomi, perubahan politik dan perkembangan ekonomi yang mencetuskan banyak peluang baru yang menguntungkan telah memperhebatkan lagi persaingan di antara kumpulan-kumpulan masyarakat. Setiap kelompok atau kumpulan akan berusaha untuk mendapatkan sokongan padu daripada kumpulan masing-masing untuk memastikan kejayaan dan keberkesanan persaingan itu. 

Keadaan ini boleh mewujudkan konflik kerana terdapat penonjolan berbagai-bagai isu perkauman yang diutarakan untuk memenangi persaingan. Apabila pemerintah tidak bertindak dan tidak mengambil satu pendekatan yang sesuai untuk menyatupadukan kumupulan yang berkonflik. Sudah tentu masyarakat majoriti akan mengalahkan masyarakat minoriti. Ini yang berlaku di China bahawa kaum Han yang merupakan penduduk majoriti China dengan etnik Uighur, rakyat minoriti beragama Islam. Juga dengan layanan tidak sama rata dan lebih memihak kepada etnik Han dalam segala hal terutama melibatkan politik dan ekonomi. 

Apabila ini berlaku sudah tentulah wujudnya penindasan. Ini boleh menyebabkan atau mendorong kepada berlakunya perasaan tidak puashati dan mungkin boleh menyebabkan ketegangan di kalangan masyarakat atau kelompok-kelompok. Apabila kestabilan ekonomi tergugat, maka masalah atau konflik akan bertambah hebat. 

Diskriminasi dan prasangka atas dasar agama atau faham agama nyata merupakan faktor yang utama pendorong berlakunya konflik etnik. Terdapat sesetengah masyarakat negara-negara tertentu masih menilai kemampuan seseorang mengikut kaum, etnik dan kelas sosial.

Ada kaum-kaum tertentu diletakkan pada status yang lebih tinggi berbanding kaum lain. Hak kaum lain yang status lebih rendah dalam soal pembahagian kawasan perumahan, peluang pelajaran dan pekerjaan masih dipertikaikan. 

Permodenan dan pembangunan ekonomi secara dasarnya tidak memanafaatkan kaum yang berstatus rendah ini. Di China kerajaan komunis juga mengekang kebebasan beragama selain melantik imam dan ulama, meruntuhkan madrasah tidak berdaftar dan melarang pelajar universiti serta kanak-kanak dari menyertai aktiviti keagamaan, dilihat sebagai satu penindasan dalam usahanya memupuk semangat kebangsaan

Layanan atau pandangan yang berbeza-beza diberikan oleh individu atau kelompok terhadap individu atau kelompok yang lain. Dasar-dasar kerajaan di Indonesia yang mengutamakan kepentingan kumpulan etnik tertentu dan mengabaikan kepentingan kumpulan etnik lain bukan saja tidak akan berjaya menimbulkan keseimbangan ekonomi di antara kumpulan etnik. 

Ini juga berlaku di China apabila kumpulan majoriti di beri layan istimewa oleh pemerintah. Konflik akan hanya wujud apabila mereka memandang dan menganggap bahawa perbezaan kebudayaan, agama, kelas sosial atau lain-lain lagi sebagai sesuatu yang boleh membezakan taraf serta kedudukan.. Ini terletak pada pandangan mereka sendiri dan juga boleh disebut sebagai diskriminasi. Andainya wujud hak kesamarataan atau beranggapan bahawa semua ahli masyarakat adalah sama maka tidak akan wujud konflik 

Kecenderungan mahu mengasingkan dan memisahkan rakyat mengikut garis etnik itu sebenarnya lebih kuat daripada kecenderungan yang mahu menyatupadukan mereka. Keadaan ini menimbulkan perasaan tidak puas hati, curiga mencurigai dan permusuhan di kalangan kumpulan etnik berterusan dan mengugat keamanan. 

Ini berlaku di Indonesia. Penubuhan organisasi demikian bukan sahaja menghadkan keanggotaannya kepada anggota dari kumpulan etnik tertentu tetapi juga bertujuan untuk melindungi dan memperjuangkan kepentingan kumpulan yang diwakilinya. Dengan wujudnya begitu banyak organisasi yang berasaskan etnik dan ras, jelas menunjukkan betapa besarnya pengaruh perasaan perkauman itu di kalangan masyarakat. Kegiatan dan perjuangan organisasi-organisasi demikian boleh mendorong kepada peningkatan darjah polarisasi etnik.

Di negara Indonesia masalah politik perkauman yang telah wujud di kalangan-kalangan etnik menjadi punca kepada konflik etnik ini. Dasar kerajaan yang melihat masalah politik dan ekonomi di negara ini sebagai masalah etnik. 

Selain dengan ketidakseimbangan ekonomi di kalangan rakyatnya menjadi punca utama penyebab konflik ini dengan kewujudan golongan perniagaan dan perusahaan yang tidak sama besar antara kaum, maka ketidak wujudnya perseimbangan ekonomi di kalangan rakyat boleh membawa kepada masalah etnik.

Golongan elit seringkali memperalatkan perasaan perkauman ini untuk mencapai tujuan politik mereka dengan menggunakan isu-isu sensitif perkauman. Perasaan perkauman itu dijadikan mekanisma bagi memperkuatkan persaingan atau perebutan kuasa di kalangan mereka. Golongan elit ini juga seringkali akan menggunakan media massa samada surat khabar ataupun media elektronik untuk menyebarkan tuntutan atau isu-isu yang mereka timbulkan itu.

Langkah-Langkah Mengatasi Konflik Etnik 

Konflik etnik ini tidak akan menguntungkan sesebuah negara itu mahupun rakyatnya kerana ramai rakyat yang tidak berdosa telah terkorban dan banyak harta yang musnah. Malah ia membawa kerugian dan pengalaman pahit kepada rakyat di negara yang berlakunya masalah konflik etnik. 

Konflik etnik di sesebuah negara boleh di atasi dengan beberapa langkah dan strategi untuk mempastikan peristiwa yang sedemikian rupa tidak akan terjadi. Di antara langkah-langkah penting yang perlu dilakukan dengan membasmi kemiskinan tanpa mengira perbezaan etnik.
Sesebuah masyarakat perlu dibuat penyusunan semula untuk memperbaiki ketidakseimbangan ekonomi di antara kumpulan etnik dan menghapuskan pengenalan etnik dengan kegiatan ekonomi dan kawasan tempat tinggal. Dalam masyarakat tersebut kepentingan umum akan lebih diutamakan daripada kepentingan kaum atau kumpulan-kumpulan yang tertentu. 

Ini dapat di capai dengan menerapkan pendekatan seperti Konsep Intergrasi. Konsep Integrasi pula adalah satu proses penyesuaian bersama pelbagai kebudayaan dan ciri-ciri sosial yang diterima oleh semua kelompok etnik dalam negara. Identiti, hak dan budaya hidup sesuatu kelompok etnik tidak dihapuskan tetapi disuburkan. 

Dalam konteks Indonesia mahupun China, integrasi merupakan satu proses bagi mewujudkan satu identiti nasional dalam kalangan kumpulan yang terpisah dari segi kebudayaan, sosial dan lokasi dalam sesebuah unit politik.

Unsur-unsur integrasi ialah integrasi wilayah untuk mengurangkan jurang perbezaan pembangunan ekonomi dan sosial antara wilayah, integrasi ekonomi untuk mengurangkan jurang perbezaan ekonomi antara kumpulan etnik, integrasi kebudayaan untuk pembentukan satu kebudayaan kebangsaan, integrasi sosial merupakan usaha untuk menyatupadukan rakyat melalui program sosial seperti sukan, pendidikan, perumahan, kesihatan dan lain-lainnya.

Integrasi pendidikan untuk mewujudkan sistem pendidikan yang bercorak kebangsaan dan sempurna dari segi intelek, rohani, emosi, jasmani dan sosial, integrasi politik adalah untuk kerjasama dan pembahagian kuasa politik. Proses mencapai sesebuah masyarakat integrasi bukanlah sesuatu yang mudah dan integrasi ialah satu proses yang amat kompleks. Tahap-tahap hubungan etnik boleh dilihat dari segi darjah kedekatan bermula dengan hubungan terpisah iaitu

Kebebasan dan hak-hak asasi individu dalam sesebuah negara akan dijamin dalam perlembagaannya. Dengan ini satu masyarakat adil dapat dilahirkan, semua rakyatnya mempunyai peluang yang sama untuk menikmati kemakmuran negara mereka, kekayaan negara pula akan diagihkan secara saksama dan tidak akan dibenarkan berlaku pemerasan manusia oleh manusia. 

Organisasi politik yang berasaskan kepada kepentingan etnik perlu dihapuskan dan mewujudkan percampuran di antara etnik-etnik untuk mewujudkan sebuah organisasi yang sependapat.

Sistem pendidikan juga boleh memainkan peranan yang berkesan untuk menjamin keamanan sesebuah negara yang mempunyai pelbagai golongan etnik dan ras. sistem pendidikan ini boleh menjadi agen sosialisasi bagi memupuk keperibadian dan kesedaran bersama di kalangan rakyat negara-negara yang terlibat.

Melalui pendidikan jugalah sesebuah negara itu dapat melahirkan perpaduan dan persefahaman antara golongan etnik dan ras. Sikap dan pemikiran perkauman di kalangan pelajar-pelajarnya dapat dikikis dan dihapuskan dengan pendidikan yang berkesan .

Sebilangan besar parti-parti politik yang berasaskan kepada perjuangan kepentingan kumpulan etnik masing-masing perlu dibawa bersama ke dalam satu ikatan politik yang lebih besar. Pembentukan politik campuran ini menyenangkan sesebuah kerajaan dalam proses pembentukan bangsa yang bersatu.
Setiap permasalah yang timbul dalam kumpulan-kumpulan etnik boleh dibawa berbincang. Politik campuran ini boleh mencari jalan penyelesaian dalam keadaan berlakunya konflik.
Walaupun semua rakyat inginkan perpaduan tetapi masing-masing mempunyai tanggapan dan cara yang berlainan. Oleh itu, perbezaan pendapat tentang cara dan pendekatan untuk mencapai perpaduan itu sentiasa wujud. Perbezaan pandangan ini timbul kerana dipengaruhi oleh keadaan realiti politik dan masyarakat itu sendiri. Pendekatan secara tradisional dengan mengadakan rundingan damai antara puak yang bertelingkah salah satu cara untuk mengurangkan konflik berasaskan persetujuan atau menawarkan satu kepentingan dalam puak tersebut.

Dalam perbincangan ini, cuba mengemukakan faktor-faktor yang boleh menyebabkan berlakunya konflik etnik dan ras di negara-negara misalnya di China. Kesimpulan yang dapat diperkatakan dalam berlakunya konflik etnik ini terdapat persamaan satu negara dengan negara lain. Cuma ada negara-negara tertentu mempunyai sejarah tersendiri yang boleh menyebabkan konflik ini berlaku.

Konflik etnik adalah masalah yang kompleks. Masalah ini muncul dari keadaan sejarah masyarakat dan berkait rapat dengan aspek politik, ekonomi dan sosial masyarakat. Dari segi politik, masalah perkauman serta agama tidak dapat dipisahkan dari keadaan majoriti dan minoriti. 

Bagi ekonomi pula, apabila keadaan ekonomi tidak seimbang akan memperhebatkan masalah perkauman. Perbezaan kebudayaan, bahasa, agama dan nilai juga boleh merumitkan lagi masalah perkauman.

Walaupun semua manusia inginkan perpaduan tetapi masing-masing mempunyai tanggapan dan cara yang berlainan. Oleh itu, perbezaan pendapat tentang cara dan pendekatan untuk mencapai perpaduan itu sentiasa wujud. Perbezaan pandangan ini timbul kerana dipengaruhi oleh keadaan realiti politik dan masyarakat itu sendiri. 

Sejarah telah banyak membuktikan kepada kita bahawa konflik etnik dan ras cuma akan membawa lebih banyak kesan-kesan negatifnya sahaja. Terpulanglah kepada rakyat di sesebuah negara untuk membuat pilihan yang bijak agar peristiwa yang tidak diingini tidak berlaku.Oleh kerana itu faktor-faktor yang bertanggungjawab bagi menyuburkan perasaan perkauman itu mestilah dibendung dan dikawal demi menjamin keamanan sesebuah negara itu .

Meskipun, pendekatan ini bukanlah satu jalan penyelesaian terbaik, kerana banyak perkara yang perlu dipertimbangkan secara mendalam. Namun tidak ada jalan pintas menuju ke arah keharmonian dan kedamaian tanpa melalui ujian yang hebat. 

Pakar-pakar hubungan etnik menyatakan bahawa antara sikap-sikap yang dianggap sebagai negatif dan menghalang perpaduan negara adalah apabila tidak setia pada negara, tidak memiliki semangat patriotisme, tidak mahu berkompromi, menggunakan berbagai-bagai strategi dan taktik untuk kemenangan kaum sendiri, mementingkan diri, tidak menghiraukan perasaan kaum-kaum lain, tidak mahu hidup berjiran, tidak ada rasa keseronokan untuk saling membantu, bermusuhan dengan kaum-kaum lain, curiga yang terlalu tinggi terhadap kaum lain, hanya mementingkan komuniti etnik sendiri, dan tidak berusaha untuk mempelajari yang terbaik daripada kaum-kaum lain (Mansor Mohd Noor et al, 2007). Pernyataan ini diperkukuhkan lagi seperti mana yang kemukakan oleh para sosiolog di mana mereka memandang betapa pentingnya pengetahuan tentang interaksi sosial. 

Pengetahuan tentang interaksi sosial memungkinkan seseorang untuk memperoleh pengertian mengenai segi yang dinamis dari masyarakat atau gerak masyarakat. (Soekanto, 2002:61 dalam Badruzzaman). Melihat kepada faktor halangan sosialisasi di atas, integrasi hanya dapat dicapai jika berlaku interaksi dua hala kerana melaluinya akan menumbuhkan semangat kekitaan dan kekeluargaan. Interaksi hanya akan berlangsung jika penutur bahasa memahami dan menguasai bahasa dan mengungkapkannya seperti bahasanya.

24 February 2015

Keikhalasan Motto Utama Musa Dalam Memimpin

MUSA dalam perkongsian pengelaman dengan Para Pemuda Umno Malaysia di Kota Kinabalu hujung minggu lalu, menyatakan bahawa melalui keikhlasan dalam memimpin hanya satu-satunya kunci dalam bertahan dalam dunia politik.

Dalam perkongsian kuasa, hanya melalui win-win sahaja boleh mengelak sebarang prasangka. Melalui kejujuran dan transparen sahaja membuatkan semua pihak gembira.

Pengalaman Musa menjadi Ketua Menteri Sabah sejak tahun 2003, dan mengetuai tiga pilihanraya umum dengan kemenangan 2/3 dewan undangan negeri serta hampir menyapu bersih kerusi-kerusi parlimen yang ada di Sabah, membuktikan penerimaan rakyat kepada kepimpinan beliau.

Memang dalam perjalanan politik beliau, ada pihak-pihak tertentu tidak gembira, kerana mereka tidak dapat mengikuti rentak kepimpinan beliau, namun itu semua bukan penghalang kepada beliau untuk mendapat sokongan rakyat.

Pengutamaan kepada penyelesaian kepada masalah rakyat merupakan prioriti beliau, sehingga para pemimpin lain juga turut berkongsi dengan cara beliau.

Kekerapan beliau turun padang di seluruh pelosok negeri, membolehkan beliau melihat sendiri kekurangan sesuatu daerah. Atas sebab itu, wakil-wakil rakyat yang mewakili sesuatu kawasan senantiasa alert berkaitan pembangunan di kawasan masing-masing, kerana Ketua Menteri sendiri, akan memastikan bahawa semua program atau projek di sesebuah kawasan berjalan sesuai dengan perancangan dan jadual yang telah ditetapkan.

Bayangkan sebuah negeri yang luas pada tahun 2003, hanya ada simpanan sedikit di atas RM100 juta, dengan bajet kurang daripada RM2bilion setahun. Berasaskan kepada kelemahan itu, Musa menggariskan HALA TUJU Sabah. Melalui program itu, pada tahun 2011, keadaan kewangan negeri telah mencapai lebih RM3bilion dan bertahan sehingga kini. Malah bajet negeri telah dua tahun berturut-turut di atas RM4bilion, dan merupakan rekod tersendiri.

Sabah dahulunya hanya bergantung kepada kayu balak untuk membangun negeri, namun penebangan hutan tidak membuatkan negeri keluar daripada kadar kemiskinan. Apabila, kayu balak bukan lagi menjadi sumber utama, maka pembangunan berjalan dengan lancar, malah kadar kemiskinan mampu diturunkan daripada dua digit kepada satu digit. 

Pembangunan Sabah berubah arah, daripada penumpuhan di kawasan bandar telah berkembang di luar bandar. Projek mega di luar bandar, bukan sahaja mampu mencipta peluang pekerjaan di kawasan itu, akan tetapi membendung penghijraan ke bandar-bandar. Selain itu, rembesan ekonomi tercipta di kawasan-kawasan baru.

Kini, di merata tempat di kawasan luar bandar, telah menjadi fenomena, bahawa kawasan pekan dahulunya lenggang, kini saban hari sesak dengan kenderaan. Keadaan ini, merupakan satu indikasi, bahawa spill over ekonomi di luar bandar sudah bertapak.

Musa melalui kepimpinannya, sungguh peka, sehingga "no stone left unturn". 

Melihat cara beliau memimpin, kepimpinan beliau masih diperlukan "beyond" 2020.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels