9 December 2009

Apabila Orang Politik Jadi Rujukan

AHLI politik adalah rujukan rakyat. Segala tindak tanduk dan perilaku mereka terkesan di mata rakyat. Kenyataan kontroversi ahli politik akan menjadi bualan rakyat. Sekalipun untuk tujuan menghina musuh politik, sepatutnya harus ditangani dengan cara yang lebih bijaksana, sewajarnya menggunakan akal budi.

Jelas isu ini nampaknya menyakitkan hati masyarakat khususnya orang Melayu. Tidak kira di kalangan pemerintah mahupun parti pembangkang. Barang diingat sekalipun ahli politik yang gambarnya dipijak mungkin bukan pilihan pengundi Melayu semasa Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12), penghinaan seperti itu bagaikan cubit paha kanan, paha kiri terasa juga.

Pemimpin DAP harus memahami bahawa kemenangan mereka di kawasan majoriti Melayu tidak sepatutnya dibalas dengan perbuatan memijak gambar pemimpin Melayu. Orang Cina juga tentu tidak suka pemimpin mereka dipijak gambarnya, ajaran agama mana pun tidak membenarkan perlakuan buruk seperti itu.

Sejak PRU12, sudah berlaku beberapa cubaan 'mencabar sensitiviti Melayu' oleh pemimpin bukan Melayu dan menimbulkan kemarahan ramai. Jelas usaha kumpulan ini sebenarnya menunjukkan betapa tidak sensitifnya mereka kepada pengorbanan masyarakat Melayu selama ini.

Malah tindak tanduk mereka ini sebenarnya boleh menggugat usaha dan aspirasi mewujudkan sebuah negara harmoni dan sejahtera. Penulis percaya usaha mereka ini bukanlah mewakili majoriti masyarakat bukan Melayu di negara ini.

Sebagai contoh ramai rakan penulis berbangsa Cina dan India kesal dengan tindakan pimpinan politik bukan Melayu yang dengan sengaja cuba menimbulkan ketegangan antara ahli masyarakat berbeza etnik, agama dan budaya itu.

Nampak jelas sekali walaupun mereka mempunyai pendidikan tinggi, faham sejarah negara serta tahu akibat buruk kenyataan tersebut, tetapi tindakan mereka tidak pula melambangkan kebijaksanaan mereka sebagai pemimpin.

Kalaulah sesuatu yang buruk berlaku antara kaum di negara ini kerana kenyataan sedemikian, apakah kalangan ahli politik rasis ini akan bersedia dan berupaya menyelesaikan apa yang telah mereka mulakan. Atau mengambil keputusan lari dan bersembunyi membiarkan rakyat menderita dan bermusuhan sesama sendiri? Budaya melabel dan penghinaan berasaskan kaum dan menimbulkan rasa benci antara kaum bukanlah budaya murni yang akan membina negara.

Masyarakat Malaysia harus diterima sebagai sebuah negara multi etnik. Tidak mungkin satu kaum sahaja yang akan berjaya membangunkan negara ini. Kesatuan secara bersama sangat diperlukan untuk memajukan masyarakat. Seharusnya adab dan budi mulia dijunjung dan toleransi disanjung oleh semua pemimpin tanpa mengira kaum. Malah jika mana-mana kaum bercitacita untuk menguasai semua yang ada di negara ini, percayalah akhirnya kaum itu pasti akan kehilangan semua miliknya.

Jika masyarakat Cina ingin menguasai seluruhnya kekayaan ekonomi Malaysia sehingga menjadikan orang Melayu dan India miskin papa kedana, natijah yang telah berlaku di negara jiran sedikit masa dahulu pasti akan berulang di negara ini. Ia perlu dijadikan pengajaran. Begitu juga jika orang Melayu bercita-cita untuk menguasai seluruhnya kuasa politik negara ini, natijah yang sama juga tidak mustahil akan melanda negara.

Hakikat ini penting untuk diterima, difahami dan dipertimbangkan di dalam apa juga perancangan oleh semua pimpinan politik. Itulah sebabnya apabila sekali-sekala orang Melayu membuka mulut untuk mempertahankan hak dan maruah mereka, janganlah mereka akan dianggap rasis dan prejudis kepada kaum lain. Penulis ialah Pensyarah Sosiologi Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

8 December 2009

Politik Pembangunan Umno/BN Masih Releven Kah??

Dari dahulu lagi politik pembangunan memang melekat pada UBN. Setiap PRU dan PRK,isu utama UBN adalah pemabangunan, sehinggakan ditafsir oleh lawan sebagai usaha merasuah rakyat.

Kerajaan yang mana tidak membawa isu pembangunan, jika ianya berkuasa,kerana melalui pembangunan sajalah rakyat dapat menilai bahawa kerajaan itu membela rakyatnya. Persoalannya sekarang, kenapa isu pembangunan ini kurang mendapat tempat di hati majoriti rakyat? Dapat dikatakan demikian, kerana pada PRU-12, isu utama UBN adalah pembangunan, kemudian isu pembangunan ini terus diuar-uarkan untuk 9 PRK setelah pRU-12. Dalam 9 PRK itu,hanya di Batang Ai, Sarawak dan Bagan Pinang, Negeri Sembilan sahaja rakyat menerima isu pembangunan ini.

UBN mulai sekarang mesti mencari formula baru, di samping isu pembangunan, juga mesti dilengkapkan dengan isu-isu kemasyarakatan, terutama isu-isu agama,keadilan sosial, keadilan agihan kekayaan negara, di samping merubah pendekatan kepada rakyat.

Melalui PRK Manek Urai, mungkin UBN boleh mengguna pakai pendekatannya di situ sebagai penanda aras pendekatan kepada rakyat dan sudah tentunya di tokok tambah apa yang patut dan terasa terlepas pandang.

Para kempener UBN di Manek Urai kena berkongsi pengalaman dengan rakan-rakan UBN di seluruh negara, agar penyelarasan berkempen dapat dirumuskan dan nantinya diguna pakai pada pilihanraya berikutnya. Tujuan penyelarasan ini adalah agar supaya pendekatan UBN itu senantiasa tersusun, luwes dan kompak.

Para pemimpin pelapis UBN kena berkerja keras mulai sekarang di samping menterjemahkan arah tuju kepimpinan tetapi juga penyampaian arah tuju ke peringkat akar umbi mesti dilaksanakan dengan telus tanpa agenda terselindung.

Jika DS Najib merasakan bahawa masa 24 jam terasa terlalu singkat, kerana memikirkan bagaimana memajukan negara dan rakyat, para pemimpin pelapis juga kena turut agar supaya, rakyat mengerti bahawa UBN serta para pimpinannya berjuang demi negara dan rakyat.

Hasil PRU-12 dan PRK kecil, memaksa seluruh kader-kader dan pemimpin UBN berkerja dari permulaan demi menarik hati rakyat. Melalui 9 PRK, hanya di Manek Urai dan Bagan Pinang sentuhan naluri rakyat di temukan, di sini adalah jelas, menawan hati rakyat tidak semudah seperti yang kita fikirkan, kerana perlu waktu dan proses.

7 December 2009

Akan Ada Masa Kah Kemiskinan Terhapus???

Masalah kemiskinan yang berlaku dalam negara ini tidak mungkin dapat diselesaikan kerana pemimpin Umno mahu menjadikan golongan ini sebagai umpan pilihanraya bagi mengekalkan sokongan.

Sabah yang kaya dengan sumber alam tambahan lagi ada sumber minyak akan tetapi kekayaan hanya berlegar di kalangan orang kaya dan orang politik yang berkuasa.

“Harta negara ada berbilion-bilion tetapi harta negara berpusing di kalangan orang kaya dan orang politik. Tetapi apa yang berlaku hari ini orang yang sudah lama miskin tidak dapat dibebaskan dari kemiskinan, maka datang pula miskin yang baru, tak selesai.

“Umno suka orang miskin kerana senang mereka nak beli undi. Mereka beri bantuan kepada orang miskin cara subsidi ini tak betul, sepatutnya mereka ada perancangan untuk membebaskan rakyat dari kemiskinan,”.

Penyelewengan dan rasuah yang berlaku yang menyebabkan negara kehilangan kewangan dalam jumlah yang besar sehingga menjejaskan kehidupan rakyat.

“Apa yang berlaku kepada PKFZ, KWSP, Petronas adalah penyelewengan yang besar. Apa yang berlaku keatas isu ini kekayaan negara berpusing di kalangan orang kaya dan orang politik,”

Melihat Bajet Negeri Sabah untuk tahun 2010 yang dibentangkan oleh Ketua Menteri berjumlah RM 3.304 billion, tidak terkandung didalamnya perancangan khas atau khusus membasmi kemiskinan. Apa yang ada adalah "indirect" untuk membasmi kemiskinan. Perancangan seumpama ini telah berjalan sejak sekian lama, namun cara ini tidak mungkin boleh menghapus kemiskinan rakyat Sabah.

Pembentangan bajet oleh Musa Aman telah menggariskan bahawa perolehan kerajaan negeri disandarkan kepada cukai korporat dan bantuan kerajaan persekutuan. Nah, disini, sudah jelas bahawa penumpuhan kerajaan adalah pada syarikat-syarikat besar, demi mendapatkan cukai.

Bila kah? pembangunan Khas untuk rakyat miskin? apakah POIC atau SDC dapat mengatasi keadaan ini? sedangkan POIC dan SDC bercorak komersial yang menguntungkan entrepruner.

Benarlah jumpaan para penyelidik ilmu sosial, bahawa para pemimpin sekarang mahu status quo kemiskinan diteruskan, agar supaya mudah berkempen di masa pilihanraya. Orang miskin jadi taruhan demi mendapat undi dan menang.

Para pemimpin telah belajar dan mendapat iktibar bagi kawasan-kawasan yang telah maju, di mana undi rakyat di situ tidak memihak kepada kerajaan, malah condong kepada pembangkang kerajaan.

Berasaskan kepada keadaan ini,maka jauh dilubuk hati para pemimpin ini memajukan kawasan miskin ini, kerana takut akan kalah dalam pilihanraya berikutnya.

Ambil contoh daerah Semporna dan Kota Belud, Banggi atau Pitas, sejak dahulu kala diwakili oleh Kerajaan, namun.. hingga kini masih terberlakang.

4 December 2009

Antara Malu Dan Segan

Setelah membaca tulisan A Kadir Jasin Sepanjang Jalan kenangan mengenai gambaran sejarah kependudukan negara khususnya Ipoh-Perak yang menerangkan bahawa pada waktu dahulu menghisap candu dan meminum todi merupakan budaya yang sebati dengan buruh-buruh China dan India yang dibawah masuk oleh penjajah Inggeris ke Semenanjung Tanah Melayu.

Konotasi candu dan todi membawa erti bahawa jika seseorang menghisap candu dan meminum todi bagaimana biasanyapun seseorang itu, pasti pada suatu ketika pasti mengalami loyah maupun mabuk.

Apabila seseorang itu jatuh mabuk, maka penguasaan dirinya tidak terkawal, atas sebab- pergerakan, tindakan serta kelakuan bukan lagi ini berpandu kepada akal fikiran, tetapi berpandukan kepada kuasa candu dan todi.

Sering kita terbaca keputusan-keputusan mahkamah yang mendapati seseorang yang telah melakukan pembunuhan pada keadaan mabuk terlepas dari tiang gantung,kerana pertuduhan berubah kepada pembunuhan tanpa niat.

Di Sabah, banyak kejadian seumpama ini terjadi. Musim meminum terutama pada musim-musim menyambut perayaan seperti pesta keaamatan, krismas dan tahun baru. Pemandangan di kedai-kedai yang dibolehkan menjual minuman yang memabukan- ramailah penduduk negara ini menikmati minuman seperti stout, anchor, clasberg, mantako, malahan ada yang meminum whisky maupun brandy.

Akibat meminum minuman yang memabukan ini- telah berkali-kali peristiwa pembunuhan semasa sendiri terjadi. Di Sabah sahaja tahun 2008- berita yang sempat saya baca sahaja ada empat kejadian pembunuhan secara sesama sendiri kerana pengaruh minuman memabukan.

Rupanya sebab musabab kenapa seluruh agama melarang mengkonsumsi benda-benda yang memambukan kerana pengambilan benda-benda ini terlalu memudaratkan manusia.

Akibat mabuk bukan sahaja menghilangkan kewarasan kepada seseorang pada masa-masa tertentu, tetapi juga mengambil benda-benda yang memambukan ini boleh membawa kepada bencana ketagihan.

A Kadir Jasin secara tersirat menggambarkan pengalaman dan pengajaran yang beliau dapat semasa sehari suntuk berada di Ipoh- Perak pada 7 Mei 2009, menyaksikan kejadian dan tindakan para penyokong Pakatan yang berada dalam suasana mabuk, bertindak tanpa kewajaran, tanpa pertimbangan akal fikiran dan penuh emosi.

Rupanya di mata A Kadir Jasin- orang mabuk mempunyai kelakuan lain dari manusia normal dalam segala aspek sehinggakan bagi yang melihatpun merasa malu dan segan, kerana para pelaku adalah sebahagian dari rakyat negara ini, yang dikategorikan mempunyai sopan santun dan akhlak yang tinggi.

Mengambil iktibar mengenai keadaan ini ternampak sangat begitu gahirahnya para bloger kota belud, menuduh saya yang bukan-bukan atas sebab yang tidak diketahui. Apa kah kerana perbuatan mereka menempelak mereka sendiri? Atau senjata makan tuan, sehingga terpaksa terkejut dan bereaksi?

Apakah perbuatan mereka dengan menggunakan blog dummy menghantam orang-orang tertentu terutama para pemimpin Kota Belud memakan tuan, sehinggakan mengundang kedatangan seorang bloger tidak diundang datang menerpa dengan mengatas namakan dirinya sebagai senyumkambing membongkar perlikau seorang AJK Bahagian Umno yang bercita-cita menjadi yang berhormat.

Pembongkaran senyum kambing tersebut begitu pedas sekali kerana seolah-olah kejadian diketahuinya benar-benar berlaku. Lantaran daripada itu para bloger ini sekonyong-konyong melemparkan mengaitkan nama saya? sedangkan saya tidak adapun sebabpun untuk dikaitkan.

Berbagai andaian yang dilontarkan untuk saya campurtangan, tetapi semua andaian itu merupakan rekaan pengendali blog-blog tersebut.

Dengan menganalisis cemohan senyumkambing yang dipostkan melalui blog saya; saya dapat membuat kesimpulan seperti berikut:

Senyumkambing tidak berpuas hati kepada seorang individu bernama Roslan Mansor atas sebab-sebab berikut:

Semasa dalam pemuda Umno Roslan Mansor diberi tanggungjawab mengagihkan peruntukan pemuda semasa kempen pilihanraya tahun 2004, namun dikatakan tidak mengagihkan peruntukan tersebut, sebaliknya menggunakan peruntukan itu untuk diri sendiri.Komen saya. Pada tahun 2004 saya sedang berkerja di Istana Johor, saya belum pulang ke Sabah. Saya hanya pulang ke Sabah pada bulan November 2007.

Kedua: Senyumkambing tidak berpuashati kepada saudara Roslan Mansor sempena PRU-12, dimana kononnya saudara Roslan Mansor berkempen untuk parti lawan, sedangkan saudara Roslan Mansor mendapat peruntukan daripada Datuk Musbah untuk berkempen bagi pihaknya. Komen saya. Saya tidak pun terlibat dalam kempen tersebut, saya datang hanya untuk mengundi.

Ketiga: Senyumkambing tidak berpuashati tentang kelibat Saudara Roslan Mansor semasa pemelihan UMNO, kerana Saudara Roslan dikatakan bersifat “gergaji serampang mata” dan Isteri Saudara Roslan haji Mansor dikatakan menyokong Kakak Kepada Datuk Salleh Datin Saidatul Badru. Komen saya, hanya saudara Roslan sendiri yang boleh menjawab, dipihak saya, saya tidak terlibatpun pada kempen tersebut, saya bukan lah perwakilan maupun ketua cawangan.

Berasaskan kepada cemohan senyumkambing tersebut, dimanakah asasnya saya terlibat? Kedua atas asas apa saya terlibat? Ketiga atas tujuan apa saya terlibat? Keempat, saya tidak tahu apapun mengenai Roslan Mansor, kerana semasa di kampong, saya tidak rapatpun dengannya. Kelima saya bukanlah saingan kepada Roslan Mansor, baik dari segi politik, kerjaya atau pun dari sudut-sudut lain.

Saya sungguh hairan, kenapa kah para bloger Kota Belud begitu melenting, kerana ada tuduhan kepada Saudara Roslan Mansor, maka terus dilemparkan kepada saya, saya lah pelakunya? Apa kah, ada diantara sudara bloger atau saudara Roslan Mansor sendiri telah membuat berbagai tomahan melalui blog saya dengan menggunakan blog dummy, sehinggakan terasa seperti kata peribahasa Siapa Yang Makan Lada Akan Terasa Pedasnya.

Apa kah benar apa yang dikatakan oleh senyumkambing tersebut? Jika sekiranya benar, maka orang yang mengetahui cerita tersebut adalah orang yang pernah berkerja sebumbung dengan orang yang dimaksudkan. Kalau tidak pun mereka pernah bekerjasama dalam satu tim kempen misalnya.

Berasaskan kepada pengalaman saya, musuh tidak mudah menjatuhkan musuhnya,kalau senjata musuhnya tidak diketahuinya dengan tepat. Berasaskan pengalaman saya, seorang kawan rapatlah yang biasanya dapat menjatuhkan seseorang. Anwar Ibrahim jatuh dari kedudukan Timbalan Perdana Menteri bukan oleh Lim Kit Siang atau Nik Aziz, akan tetapi oleh Tun Mahathir sepasukannya dengannya.

Nik Aziz sejak 20 tahun yang lalu cuba dijatuhkan oleh kerajaan Barisaan Nasional, hingga kini belum jatuh-jatuh, ini lah contoh, bagaimana musuh terlalu sukar dijatuhkan oleh musuh. Namun bagi pengalaman Anwar Ibrahim, tidak sampai seminggupun mantan TPM itu jatuh tersungkur.

Jadi bagi Saudara Roslan Haji Mansor dan para rakan dan kawan blogernya, cubalah pandang kiri dan kanan, depan dan belakang, berfikir sejenak kenapa kejadian seumpama ini boleh terjadi.

Kenapakah serangan pribadi kepada saudara Roslan Haji Mansor tiba-tiba timbul melalui blog senyumkambing. Saudara Roslan Haji Mansor perlu ingat, saudara mempunyai masa depan dalam politik, kerana itu adalah cita-cita dan perjuangan saudara.

Di lain pihak saya tidak pun minat dalam politik dan kedua saya tidak ada masa depan dalam politik. Masa saya telah berlalu, masa saya telah menjadi sejarah. Mengaibkan saya, tidak membawa apa-apa makna lagi, kerana peristiwa mengenai saya telah berlalu. Saya telah mengecapi kehidupan saya, saya telah merasainya. Cukup lah sekali menikamti semuanya itu, kerana fitrah kita hanya sekali. Kita sekali sahaja berada dalam kandungan ibu kita, sekali sahaja dilahirkan, sekali sahaja menjadi kanak-kanak, sekali sahaja menjadi remaja, sekali sahaja menjadi dewasa dan sekali sahaja mengalami kematian.

Saudara bloger Kota Belud, saya tidak melarangpun saudara-saudara membuat andaian bahawa saya pemilik blog ini dan itu, tetapi hakikatnya bukan lah demikian. Sepanjang saya menulis di alam cyber, saya jarang sekali membuat komen dalam blog-blog yang saya layari, hanya jika tulisan tersebut berkualiti, maka saya akan memberi komen puji-pujian demi mendorong agar pengendali blog tersebut meneruskan berkarya dengan mutu dan standard yang sama.

Dalam blog saya pun jika ada yang memberi komen terkeluar daripada tulisan saya, biasanya saya tidak siarkan, kecuali komen bloger senyumkambing dan abunawas yang bertubi-tubi memberi komen diblog saya, itupun setelah saya menyaringkannya dengan teliti.

Mengenai komen abunawas yang mengaibkan saya, saya tidak boleh berbuat apa-apa, itu hak dia. Saya hanya membacanya dan menambah semangat saya lagi untuk berkarya, kerana saya tahu ada juga peminat saya, walaupun peminat itu memberi tomahan.

Saya sedar, peminat ada dua jenis, peminat positif yakni yang melakukan puji-pujian dan peminat negative yakni yang mencemoh. Hakikatnya, kita sebagai insan biasa tidak akan terlepas daripada dua gejala ini.

Terlalu banyak asam garam yang saya telah lalui, unsur seperti ini sedikitpun tidak menganggu fikiran dan minda saya. Saya sudah terbiasa dilambung ombak, sudah terbiasa terdambar di karang, sudah terbiasa terdampar dipuncak gunung, sudah terbiasa mengharungi hutan belantara.

Jadi pesan saya, adalah lebih elok para bloger mengasa minda untuk menulis mengenai kebaikan, kerana perkara yang baik itu terlalu sukar untuk ditulis. Manakala perkara buruk itu terlalu mudah dan senang dicipta dan ditulis. Atas sebab itu peribahasa mengatakan Panas setahun boleh dihapuskan oleh hujan sehari. Fikir-fikirkan lah.

3 December 2009

Tiada Siapa Yang Boleh Pengaruhi Rakyat Sabah: Sabah Bebas Memilih Kerajaan Yang Disukainya

DAKWAAN presiden Parti Maju Sabah(SAPP) Datuk Yong Teck Lee kononnya kerajaan pusat mengikuti jejak penjajah British dengan mempengaruhi minda penduduk negeri itu.

Dakawaan ini dinafikan Timbalan Perdana Menteri, kerajaan pusat sentiasa berlaku adil dan komited untuk membangunkan Sabah supaya setanding dengan negeri-negeri lain daripada segi pembangunan.

"Kita tidak akan menganaktirikan mana-mana negeri. Kita akan terus membela nasib rakyat tanpa mengira bangsa, keturunan dan agama termasuk di Sabah dan Sarawak tegas Tan sri Muhyiddin. Lagi pun rakyat Sabah bebas memilih kerajaan yang disukainya. Sejarah Sabah menunjukkan bahawa mana-mana kerajaan yang mengabaikan tangunjawabkan akan diketepikan. Rakyat Sabah telah matang dalam memilih hala tujunya. Tidak timbul bahawa kerajaan pusat mempengaruhi rakyat Sabah sepertimana dakwaan Yong.

Mengulas dakawaan Yong, Muhyiddin menyifatkan Yong telah ketinggalan zaman dan tidak peka kepada perkembangan terkini.

Ketika merasmikan mesyuarat agung tahunan SAPP bahagian Putatan dan Petagas 1 Disimber lalu, Yong berkata Kuala Lumpur mempengaruhi rakyat Sabah sejak sekian lama agar kerajaan pusat dapat mengambil kesempatan terhadap kekayaan hasil bumi Sabah dan rakyat negeri itu dinafikan pelbagai peluang termasuk jawatan dalam perkhidmatan Persekutuan di negeri itu.

Sambil menolak dakwaan itu, Muhyiddin berkata kerajaan pusat telah memberi peruntukan yang adil kepada Sabah dan Sarawak terutama dalam membangunkan kawasan luar bandar.

"Sebenarnya Sabah mempunyai simpanan (daripada segi kewangan) yang besar dan di bawah Datuk Seri Musa Aman (Ketua Menteri) yang pandai mengurus ekonomi, ia meletakkan pentadbiran negeri ini di landasan yang betul," katanya.

Dalam hal ini, Timbalan Perdana Menteri mahu melihat anggota komponen Barisan Nasional terutama di Sabah supaya terus bekerjasama dan sefahaman.

"Kita mahu parti kita kuat dan kukuh....tiada perbalahan dan tiada masalah. Ada beberapa parti dalam BN yang kini ada masalah yang mungkin akan memberi kesan negatif kepada kita dan rakyat.

"Sebab itu, langkah proaktif perlu diambil untuk menyelesaikan masalah ini dengan segera," katanya.

Muhyiddin berkata Sabah akan terus menjadi komponen penting kerajaan pusat.

"Saya dan Perdana Menteri akan sentiasa melihat dan memberi perhatian khusus kepada apa juga yang diperlukan oleh negeri ini terutama dalam konteks pembangunan," katanya.

Beliau turut menyatakan keyakinan terhadap pertumbuhan ekonomi negara yang lebih baik tahun depan dan juga menekankan pentingnya rakyat memahami dan menyelami aspirasi gagasan 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri.

Muhyiddin yang diringi Musa kemudian melawat tapak kawasan hab pendidikan untuk kawasan pantai timur Sabah seluas 542 hektar di km 16, Jalan Labuk di Sungai Batang, yang terletak dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Sibuga.

Beza Beri Kemudahan dan Beri Projek

APA yang saya tahu dan faham berasaskan pengalaman bekerja suatu masa dahulu bahawa kemudahan awam itu biasanya diberikan atau disediakan oleh kerajaan dengan mempergunakan hasil kutipan cukai mahupun pendapatan daripada hasil bumi sesebuah negeri. Manakala projek tersebut akan terlahir apabila sesuatu kemudahan tersebut diberikan oleh kerajaan.

Kemudahan awam atau rakyat seperti jalanraya, pengairan, sekolah dan sebagainya adalah kemudahan yang disediakan oleh kerajaan. Untuk mengadakan atau menzahirkan kemudahan ini sudah tentunya ada pelaksananya. Dalam pelaksanaan ini timbul istilah projek. Projek dilakasanakan oleh kontraktor. Kontraktor yang bagaimana? Kontraktor pelaksana mestilah mempunyai lesen dan kelas menurut spek projek.

Dalam pengagihan projek pula bermacam-macam cara ada yang melalui sebutharga, ada yang melalui pembedaan, ada yang melalui tender terbuka atau cabutan undi.

Biasanya sepemberi kemudahan tersebut yakni kerajaan melalui wakil rakyat atau kementerian tidak lagi ikut sama dalam dalam pemberian projek. Pemberian projek dilakukan oleh pegawai-pegawai kerajaan yang diberikuasa mengagihkannya.

Kalau di peringkat daerah, pegawai daerah lah yang diberi kuasa, kalau di peringkat kementerian, setiausaha tetap kementerian lah yang diberi kuasa. Demikian juga di peringkat jabatan, pengarah jabatan itu lah yang diberi kuasa.

Jadi, apabila wakil-wakil rakyat memberi kelulusan mengenai sesuatu kemudahan, maka kemudahan tersebut tentu ada pelaksananya yakni kontraktor. Jika sepemohon itu juga seorang kontraktor dan mempunyai lesen yang sesuai untuk melaksanakan kemudahan yang telah diberi, maka sipemohon tersebut boleh ikut membeda, jika bedaannya terpilih atau terundi, maka boleh lah pemohon itu melaksanakan kemudahan tersebut dalam hal ini disebut projek. Akan tetapi jika sepemohon tersebut tidak mempnuyai lesen yang diperlukan, maka pasti ada kontraktor pelaksana yang akan dilantik untuk mengendalikan atau melaksanakan projek kemudahan tersebut.

Jadi, pemberi kemudahan adalah tugas kerajaan melalui wakil-wakil rakyatnya, manakala pemberi projek adalah kakitangan kerajaan. Dengan adanya paparan melalui pengalaman saya berkerja dengan jabatan kerajaan ini, mungkin akan berguna sebagai rujukan perbezaan antara pemberian kemudahan dan pemberian projek.

Di Kota Belud misalnya, kerajaan menyediakan sistem pengairan yang tersusun dan baik untuk jelapang padi Kota Belud ini disebut kemudahan, manakala kontraktor yang melaksana dan mengendalikan sistem pengairan tersebut mendapat projek tersebut. Kesimpulannya kerajaan memberi kemudahan,manakalah kerja-kerja yang dijalankan oleh kontraktor disebut projek.

Projek hanya boleh diberikan kepada kontraktor yang berlesen sesuai dengan spek kerja yang ingin dilaksanakan. Projek tidak boleh diberi kepada individu tidak berlesen, tetapi individu boleh diberi kemudahan akan tetapi tidak akan mendapat projek tanpa lesen.

2 December 2009

Iktibar Kepada Generasi Muda: Nik Aziz Mula Tak Hormat

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau tidak akan meletak jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan walaupun didesak pelbagai pihak. "Mustahil saya perlu akur dan meletakkan jawatan semata-mata kerana digesa oleh 200 orang budak-budak nakal, bawah pohon jati di pintu SUK (pejabat pentadbiran negeri Kota Darulnaim," katanya dalam satu kenyataan merujuk kepada demontrasi oleh satu kumpulan yang mahu beliau berundur kerana gagal memajukan Kelantan.

Kumpulan dikenali Jemaah Rakyat Prihatin Kelantan itu turut menyerahkan satu memorandum meminta beliau menarik balik kenyataan yang meminta penduduk Kelantan berdoa agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ditimpa keburukan jika enggan memberikan wang royalti minyak kepada Kelantan.

Nik Aziz berkata beliau tidak akan menarik balik kenyataannya itu serta meminta maaf kepada Najib seperti yang dituntut oleh kumpulan itu. "Mengapa harus saya hiraukan suara budak-budak Umno yang tak sampai 200 orang itu supaya saya meminta maaf sedangkan Presiden Umno (Najib) selaku orang nombor satu pun tidak menyuruh saya meminta maaf atau menarik balik," katanya.

Sebelum ini, Najib berkata beliau tidak akan meminta Nik Aziz meminta maaf tetapi katanya beliau tidak faham kenapa doa sedemikian perlu dibuat kerana kerajaan pusat telah membantu kerajaan Kelantan dengan menyediakan wang ihsan dan peruntukan lebih RM7 bilion dalam Rancangan Malaysia Kesembilan walaupun negeri itu diperintah oleh Pas.

Perdana Menteri juga berkata Nik Aziz perlu sedar bahawa umat Islam melihat hasrat untuk mendoakan keburukan orang lain itu sebagai keterlaluan dan tidak melambangkan semangat Islam.-BERNAMA

Apa Itu Janji Politik??

GEGAP gempita apabila parlimen dibubarkan apabila ada pilihanraya kecil dimulai sudah. Masyarakat, termasuk di kampung saya mulai mengingat kembali dan membentang beberapa acara.

Di balairaya di kampung telah mulai dinaikan kain pemindang "undillah Calon...." demikian bunyi kain rentang dari parti tertentu. Kempen bermula setiap hari hingga ke hari pembuangan undi.

Setiap pemidato mengucapkan janji politik.

Berikut saya kemukakan definisi janji politik. Janji politik adalah sejumlah langkah strategik untuk memperoleh kedudukan politik yang mampu membangun blok politik dan segmen menupang atau mendukung atau pemilih yang setia dan fanatik.

Janji politik juga boleh ditafsirkan sebagai visi, misi dan program yang disampaikan seorang kandidat kepada masyarakat yang secara efektif memiliki daya serap dengan tingkat penerimaan yang tinggi dari masyarakat.

Jadi, janji politik merupakan janji apa yang akan dilakukan oleh seorang kandidat/calon ijka ia terpilih menjadi pemimpin.

Agar sebuah janji politik mampu mengikat masyarakat ada beberapa hal yang harus diperhatikan oleh seorang kandidat, yaitu janji politik itu bernilai penting, istimewa, mudah dikomunikasikan, tidak mudah ditiru, mempunyai daya imajinasi, daya tarik, daya perspektif dan daya ikat terhadap masyarakat.

Janji politik, ketika kandidat telah terpilih seringkali tidak dapat dipenuhi dikeranakan beberapa hal. Pertama, perkembangan situasi. Contoh nyata tentang hal ini adalah janji yang tidak akan menaikkan harga minyak.

Janji ini tidak dapat dipenuhi dikeranakan kenaikkan harga minyak yang mendadak di luar perhitungan kerajaan. Perhitungan kerajaan harga minyak hanya $ 1.80 seliter tetapi pada kenyataannya sekarang harganya menjadi $ 2.47 seliter dan bahkan cenderung akan naik terus.

Situasi ini menyebabkan janji politik kerajaan tidak dapat dipenuhi. Kedua, penentuan program, kegiatan dan bajet tidak hanya ditentukan oleh sang pemimpin (eksekutif) tetapi juga oleh kelompok penekan, legislatif dan yang lain.

Ketika sang pemimpin akan memenuhi janjinya, mereka akan pula berperan menentukan apakah suatu kegiatan dapat dilaksanakan atau tidak. Jadi, jika janji politik itu ternyata bertentangan dengan kepentingan kelompok penekan atau legislatif atau bahkan mungkin eksekutif itu sendiri maka sebuah janji politik tidak akan dapat dipenuhi. Jadi, banyak faktor yang menyebabkan janji politik itu tidak dapat dipenuhi.

Idealnya, sebuah janji harus diupayakan sepenuh hati untuk dapat dipenuhi. Ketika sang pemimpin terpilih ia berusaha memenuhi janjinya dengan cara membuat langkah-langkah nyata untuk mewujudkan janjinya itu.

Janji diwujudkan ke dalam Rancangan Strategik yang disusun oleh pemimpin terpilih. Rancangan Strategik itu harus telah delesai disusun paling lambat tiga bulan setelah ia terpilih.

Rancangan Strategik itu kemudian disusun atau dirumuskan lebih terperinci dalam Rancangan Pembangunan Jangka Menengah (RPJM) yang merupakan dokumen kebijakan publik yang merupakan pedoman dalam penyusunan bajet.

Dalam proses pemenuhan janji politik itu, pihak eksekutif harus menunjukkan langkah-langkah positif. Pihak eksekutif harus mampu meyakinkan berbagai pihak yang berkepentingan bahwa janjinya akan mampu meningkatkan kesejahteraan bagi masyarakat. Pihak eksekutif hendaknya tidak ikut larut ke dalam kepentingan pribadi, kelompok atau golongan saja.

Jika kita kaji selintas, janji politik lebih banyak tidak dipenuhi ketika seorang pemimpin terpilih.

Ia tidak punya komitmen untuk memenuhi janjinya. Bahkan ada yang mengatakan bahwa janji politik hanyalah sebuah kempen untuk menarik pemilih sebesar-besarnya, dan setelah terpilih merasa tidak ada kewajiban untuk memenuhinya.

Tegasnya janji politik hanya bersifat sementara alias bohong, yang ketika calon pemimpin itu terpilih tidak merasa berkewajiban untuk memenuhinya.

Seringkali, mereka yang bercita-cita untuk jadi pemimpin bukan terdorong oleh niat untuk memajukan suatu daerah tetapi lebih sering untuk meraih tahta dan harta serta mungkin saja wanita atau pria (?) bagi wanita.

Mereka berkilah untuk menang dalam pilihanraya modalnya banyak, sehingga wajar jika mereka ketika memegang jawatan berusaha untuk mengembalikan modal, bunga plus keuntungan yang banyak.

Akibatnya, mereka hanya memikirkan bagaimana mereka dapat mengembalikan modal. Mereka hanya memikirkan bagaimana memenuhi janji mereka kepada kumpilan yang berjaya. Mereka hanya memikirkan bagaimana keluarga besar mereka mendapat kedudukan dan kekayaan.

Akibatnya, mereka hanya memikirkan kegiatan-kegiatan yang menguntungkan mereka tanpa memikirkan kesejahteraan rakyat yang seharusnya dipikirkan. Fenomena ini sangat nyata tetapi sulit dibuktikan di mahkamah.

Lepas dari semua fenomena yang menggiriskan, bagi masyarakat yang bersedia untuk menjadi pengawas terhadap janji politik sang pemimpin, ada beberapa tahapan yang perlu diperhatikan yaitu, 1) pelajari dan analisis visi, misi dan program saat berkempen, 2) pelajari dan analisis Rancangan Startegik, 3) pelajari bajet, 4) perhatikan dan analisis pelaksanaan di lapangan, 4) buat rekomendasi berpaksi kepada undang-undang atau politik.

Kepada para pemimpin dimana saja, penuhilah janji anda kepada masyarakat. Tanpa janji politik pun anda sebagai pemimpin sudah seharusnya lebih memperhatikan kesejahteraan masyarakat atau publik daripada kesejahteraan anda, keluarga dan kelompok anda sendiri.

Seorang pemimpin seharusnya tidak akan merasa tenang manakala masih ada rakyatnya miskin, menderita dan belum sejahtera.

Anda sebagai pemimpin harus siap untuk miskin demi kesejahteraan rakyat anda. Masih adakah pemimpin yang seperti khalifah Abubakar atau Umar? Masih adakah pemimpin seperti Gajah Mada, yang tidak akan bermewah-mewah sebelum Nusantara berada di bawah naungan Majapahit? Semoga masih ada harapan.

1 December 2009

Pembunuhan Beramai-ramai Kerana Politik Di Maguindanao


Pertelingkahan keluarga Ampatuan dan Mangudadatu yang berpunca daripada perseteruan politik sampai pada kemuncaknya pada 23 November lalu.

Kita semua tahu, 57 orang mati termasuk isteri Esmael Mangudadatu, Datu Bandar Buluan, dua adik perempuannya, dua peguam, 27 wartawan dan 15 orang pengguna jalanraya yang melalui Barangay Salman dalam peristiwa mengerikan itu.

Permusuhan antara keluarga, yang biasa dipanggil rido, bukanlah sesuatu yang luar biasa di Mindanao. Ia sering terjadi di wilayah itu tetapi kali ini, tragedi itu mendapat perhatian seluruh dunia apabila 27 orang wartawan turut dibunuh dalam kejadian itu.

Pembunuhan wartawan, dalam jumlah yang begitu besar, belum pernah terjadi di belahan manapun di dunia ini, sama ada di Afghanistan, Somalia, Iraq, dan wilayah kacaubilau yang lain malah sepanjang perang di Mindanao sendiri tidak pernah terjadi peristiwa seperti itu. Wartawan yang biasanya belindung di sebalik press card nya itu tetapi selamat ketika membuat liputan sepanjang perang antara MILF dan Kerajaan Filipina.

Namun kali ini, wartawan turut terkorban dalam kancah perseteruan politik tempatan antara dua keluarga yang bersaing merebut jawatan Gabenor Maguindanao.

Keluarga Ampatuan merupakan keluarga yang amat berpengaruh di Maguindanao.

Sebanyak 18 daripada 22 Datuk bandar diwilayah itu merupakan anak, anak saudara atau keluarga Datu Andal Ampatuan. Andal Ampatuan, 65, yang mempunyai empat isteri dan 31 anak, hampir tidak pernah dicabar dalam pemilihan Gabenor kerana begitu berpengaruh. Seorang anaknya, Zaldy Ampatuan merupakan salah seorang Gabenor di wilayah ARMM manakala Andal Ampatuian Jr, yang dituduh sebagai dalang disebalik peristiwa itu merupakan Datu Bandar di Bandar Datu Unsay.

Seorang abang mereka, mati ditembak oleh dalam satu serangan pejuang, beberapa tahun lalu manakala seorang lagi mati ketika sedang menari di disko.

Sebagai keluarga yang berkuasa, Andal Ampatuan Sr mempunyai pengawal peribadi bersenjata. Keluarga ini amat berpengaruh dan menjadi sekutu Arroyo.

Mangudadatu sebaliknya merupakan Datu Bandar di Buluan, juga di wilayah Magundanao. Keluarga Mangudadatu juga merupakan keluarga besar. Bagaimanapun, hasratnya bertanding sebagai gabenor pada Mei 2010 itu mendapat tentangan hebat daripada Ampatuan, yang mengancam jika Mangudatu menghantar borang pencalonannya beliau akan dibunuh.

Itulah sebabnya beliau menghantar isterinya, adik perempuan dan ahli keluarganya, kebanyakannya wanita untuk menghantar kertas pencalonan itu dengan harapan mereka tidak akan diserang.

Ampatuan yang menguasai hampir semua wilayah di maguindanao, hampir semua jentera kerajaan tidak berpuas hati dengan tindakan Esmael mangudaddatu itu, apatahlagi mereka mahukan biarlah Mangudadatu berkuasa di buluan, tanpa membuat kacau di Maguindanao dengan bertanding dan merosakkan status qou yang yang ada.

Sebelum ini ada berita yang menyatakan bahawa ketika Esmael menyatakan hasratanya untuk bertanding itu, beliau membawa bersamanya ramai pengawal bersenjata yang menimbulkan kemarahan Andal Ampatuan. Itulah sebabnya, Ampatuan mengeluarkan amaran bahawa jika sekiranya Esmael terus mencalonkan diri, beliau akan dibunuh.

Kedua-dua keluarga ini merupakan rakan Arroyo di selatan filipina. Sengketa mereka bukanlah baru, dan bahkan menjadi sesuatu yang biasa.

Peristiwa ini menjadi tumpuan seluruh dunia kerana ia melibatkan kematian wartawan, yang membuat liputan proses pencalonan itu.

27 orang semuanya, dan ini bukannya angka yang kecil. Sengketa antara keluarga, berpunca daripada politik itu sepatutnya diselesaikan antara mereka dan tidak melibatkan pihak lain.

Kita mengutuk kekerasan dan keganasan, kita mengutuk tindakan yang tidak berperikemanusiaan ini. Soal-soal politik seharusnya diselesaikan secara politik dan bukan dengan pembunuhan.

Dipetik dari blog abdnaddin.blogspot.com

30 November 2009

Berpolitik Berdasarkan Kebenaran dan Kejujuran

Sakanikang rat kita yang wenang manut.
Manupadesa prihatah rumaksaya.
Ksayanikang papa nahan prayojana.
Jananuragaadi twin kapangguha.
(Dipetik dari Kekawin Ramayana)

Maksudnya:
Perubahan zaman itu hendaknya engkau ikuti. Cari dan kuasailah ajaran Bhagawan Manu. Melenyapkan penderitaan rakyat itulah hendaknya sebagai tujuanmu. Cinta kasih rakyat padamu pasti engkau jumpai.

BAIT Kekawin Ramayana yang saya kutip itu adalah bagian dari nasihat Sri Rama kepada Bharata. Nasihat Rama itu muncul saat Bharata ditugaskan memimpin Ayodya selama Sri Rama menjalani pengembaraan rohani di hutan. Sri Rama menasihati Bharata sebagai adiknya yang akan ditugaskan mengemban tugas-tugas kenegaraan sebagai seorang pemimpin. Kondisi perpolitikan suatu negara pada hakikatnya sangat ditentukan oleh perilaku para pemimpin yang berpolitik dalam suatu negara.

Nasihat Sri Rama dalam Kekawin Ramayana dikutip di atas bagian kecil dari konsep berpolitik menurut ajaran Hindu. Pemimpin yang terjun ke dunia politik seharusnya berpolitik berdasarkan kebenaran dan kejujuran (Satya dan Dharma) dengan tujuan mengabdi pada aspirasi rakyat melalui sistem yang normatif.

Karena itu, Sri Rama menasihati Bharata agar mengikuti aspirasi rakyat (Sakanikang raat). Bukan malahan menjilat mengikuti kehendak sang penguasa yang mengabaikan kebenaran dan kehendak rakyat. Sri Rama juga menekankan kepada para pemimpin untuk memahami dan menggunakan ajaran Mpu (Manuupadesa prihatah rumaksaya).

Ajaran Mpu adalah ajaran yang bersumber dari kitab suci Veda. Ajaran Manu inilah yang dianjurkan oleh Sri Rama sebagai pegangan pemimpin dalam melakukan berbagai aktivitasnya, termasuk kegiatan berpolitik. Dengan berpegang pada ajaran Manu itu pemimpin hendaknya menciptakan kebijakan politik yang benar-benar bijak.

Kebijakan politik yang benar-benar bijak dilakukan berdasarkan: kebenaran, suara hati nurani dan untuk mengabdi pada kepentingan rakyat banyak. Ksayanikang papa nahan prayojana.

Demikian dinyatakan dalam kutipan Kekawin Ramayana di atas. Mengatasi penderitaan rakyat itulah hendaknya yang menjadi tujuan kita berpolitik. Situasi politik akan benar-benar rusak apabila mereka yang punya akses di suprastruktur politik menciptakan dan melakukan basa-basi politik yang jauh dari prinsip-prinsip politik.

Berpolitik yang menyimpang dari norma-norma politik tidak semuanya dapat dijangkau oleh hukum. Lebih-lebih dalam situasi penegakan hukum yang masih jauh dari keadilan dan memihak pada yang kuat, bukan pada yang benar. Seperti melakukan ''politik uang'' melakukan penekanan dengan segala cara. Menggunakan wibawa atau pengaruh untuk memenangkan kehendak segelintir orang dengan cara-cara yang tidak bermoral.

Penyimpangan berpolitik seperti itu bagaikan kentut. Mudah dicium susah dilihat, apalagi dipegang. Celah-celah hukum pun akan dijadikan pijakan untuk memainkan politik agar terhindar dari sanksi hukum. Kekuasaan dan anggaran yang dikuasainya pun akan dihambur-hamburkan untuk mereka yang memuji-muji dan patuh pada kehendaknya. Apalagi dalam keadaan krisis multidimensi ini, mudah sekali mencari pendukung bayaran.

Caru-marutnya dunia politik karena lemahnya komitmen moral dan penegakan prinsip-prinsip politik yang normatif. Kegiatan beragama pun dapat dijadikan media pembenar untuk melakukan politik demi suksesnya tujuan mendapatkan kekuasaan politik. Kenyataan-kenyataan perilaku berpolitik seperti itulah timbul istilah ''politik itu kotor''.

Di negara yang menjunjung tinggi nilai-nilai suci agama, seharusnya citra jelek dunia politik itu dapat diperbaiki. Misalnya dengan cara mengubah sistem perekrutan dalam memunculkan para politisi.

Dengan demikian, sistem perekrutan itu dapat menjaring politisi yang memiliki idealisme untuk mengabdi berdasarkan kebenaran dan kepentingan rakyat. Sistem perekrutan untuk memunculkan para politisi yang tidak berpegang pada prinsip-prinsip moral, akan memunculkan politisi yang haus kedudukan, uang dan fasilitas.

Kalau politisi seperti itu banyak yang tampil di jajaran struktur politik maka dinamika politik pun akan terus keruh mengarah pada keadaan yang tidak kondusif. Kepentingan sempit para politisilah yang akan terus diutamakan. Sedangkan kebijakan politik yang memperjuangkan tegaknya kebenaran dan nasib rakyat menjadi terabaikan. Sistem religi sebagai pengejawantahan kehidupan beragama harus terus diberdayakan. Mengupayakan sistem religi yang kuat untuk menggetarkan hati nurani para politisi agar dinamika politik menjadi fokus untuk menegakkan kebenaran, demokrasi dan kesejahteraan rakyat yang adil. Dinamika politik jangan hanya untuk memenangkan kehendak mereka yang punya kuasa dan punya uang, kehendak rakyat diabaikan.

Tulisan ini sengaja saya indonesiakan untuk mengenang masa silam saya semasa di Indonesia. Kutipan kitab Hindu ini saya pelajari semasa mengambil mata pelajaran sosiologi bagi mengkaji penduduk Bali,Pulau Bali Indonesia. Tulisan ini tiada kait mengait dengan fahaman agama,hanya kebetulan. Tulisan ini merupakan tulisan ilmiah semata-mata.

Najib: Doa Nik Aziz Tidak Menganggu Saya

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau tidak akan meminta Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memohon maaf berhubung hasrat Menteri Besar Kelantan itu berdoa kepada Allah supaya memusnahkan masa depan beliau dan Umno jika kerajaan pusat enggan memberi royalti minyak kepada Kelantan.

Perdana Menteri berkata Nik Abdul Aziz perlu sedar ramai umat Islam melihat kenyataannya (Nik Abdul Aziz) itu sebagai keterlaluan dan tidak melambangkan semangat keIslaman.

"Saya tidak faham mengapa perlu berdoa sedemikian sebab memang kita bagi wang ihsan kepada rakyat Kelantan.

"Apa juga nama yang diberi, royalti atau wang ihsan, jumlahnya tetap sama. Dan rakyat Kelantan yang akan terima, bukan kita akan guna untuk tujuan lain," kata Perdana Menteri seamalam.

Najib berkata sebelum ini pun kerajaan pusat memperuntukkan lebih RM7 bilion di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan untuk rakyat Kelantan walaupun negeri itu diterajui pihak lain.

"Jadi, macam mana pula mereka nak tuduh kita ni tidak adil dan sebagainya," kata beliau yang berada di Port of Spain untuk menghadiri Sidang Kemuncak Ketua-ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) 2009 yang berakhir Ahad.

Menurut Perdana Menteri, segala isu boleh dibincang untuk mencari jalan penyelesaian, dan bukannya digunakan untuk mencetus pergaduhan.

"Berbalah sesama sendiri merupakan sesuatu yang tidak diterima dalam Islam, begitu juga bila kita mengutuk orang lain tanpa asas," kata Najib.

Beliau sebelum ini dilaporkan berkata kerajaan pusat akan memberi wang ihsan kepada kerajaan Kelantan mulai tahun hadapan bagi hasil pengeluaran minyak di luar pesisir pantai negeri itu.

Royalti minyak: Nik Aziz pertahan isu doa

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tetap mempertahankan bahawa tidak salah dari segi agama Islam jika mendoakan seseorang itu dilaknat Tuhan jika mereka mempunyai niat jahat terhadap seseorang lain.

Menteri Besar Kelantan itu berkata beliau sanggup berhadapan dengan ulama yang membidas serta mengkritik kenyataannya itu dan mengingatkan beliau bahawa perbuatan sedemikian adalah haram di sisi Islam.

Jumaat lepas, Nik Abdul Aziz berkata beliau akan berdoa kepada Allah supaya memusnahkan masa depan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Umno jika kerajaan pusat enggan memberi royalti minyak kepada Kelantan, yang disifatkan sebagai sesuatu yang tidak betul.

Menteri Besar Kelantan itu turut menjelaskan kenyataannya itu.

"Doa yang dimaksudkan itu (kepada Perdana Menteri) hanya meminta Allah memperbetulkan fikiran Perdana Menteri,(Datuk Seri Najib Tun Razak) iaitu beri (royalti) gas dan petrol kepada Kelantan, kalau tak beri juga, bermakna beliau berniat tak baik.

"Niat tak baik itulah yang saya minta dilaknatkan Tuhan tu...," katanya.

Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria, dalam laporan media hari ini dipetik sebagai berkata umat Islam sepatutnya berdoa dan memohon kepada Allah supaya memberikan hidayah, kesejahteraan serta keselamatan terhadap orang lain, terutama saudara seagama, bahkan kepada orang kafir.

Sementara itu, Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Hussein menyifatkan tindakan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat itu sebagai tidak masuk akal.

Katanya, perbuatan itu sebenarnya menggambarkan kelemahan dalam pemerintahan Nik Aziz sekaligus menunjukkan perpecahan kritikal di dalam PAS.

"Kita di dalam Umno bukan mahu mendoakan PAS berpecah tetapi kita bersyukur kerana apa yang PAS tuduh, akhirnya perkara itu terkena tempias kepada mereka (PAS) sendiri.

"Mereka (PAS) tuduh Umno menimbulkan perkara yang boleh pecah belahkan PAS, kita (Umno) yang lagakan pemimpin mereka, tetapi bila kita sabar dalam cara kita bawa diri kita, akhirnya tuhan tunjukkan mereka yang terkena tempias mereka," katanya kepada pemberita selepas majlis korban Umno Bahagian Sembrong dan pembasmian kemiskinan Giat Mara, di Kampung Contoh, dekat Kahang, di Kluang hari ini.- Bernama

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels