3 October 2011

Bilakah PRU-13 sesuai dilaksanakan?

Sebenarnya, penentuan pilihanraya, hanya Perdana Menteri yang mengetahuinya, selepas mendapat perkenaan daripada SPB Agong.

Piliahanraya diadakan, jika dirasakan bahawa kerajaan merasa yakin, bahawa rakyat menyebelahinya atau mandat sesebuah kerajaan itu berakhir.

Sejak setahun lalu, bermacam-macam spekulasi mengenai piliahan raya, ada yang mencongak akan diadakan pada 11-11-2011, kerana Perdana Menteri sangat suka kepada angka 11. Tidak kurang juga ada yang membuat spekulasi bahawa PRU-13 akan diadakan pertengahan tahun depan, selepas pembentangan pemansuhan akta ISA pada bulan mac,2012.

Mandat kerajaan yang ada akan berakhir dengan sendirinya pada Mei,2013 dan dalam tempoh 60 hari selepas itu perlu diadakan pilihan raya.

Pada PRU-12, kali kedua kerajaan pusat kehilangan mandat 2/3 di dewan rakyat dan untuk pertama kalilima negeri terlepas ditangan pembangkang. Negeri-negeri tersebut adalah Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Wilayah Persekutuan dan Perak (Perak kembali pada pada BN pada Februari, 2009, kerana PR kehilangan majoriti di DUN Perak).

Akibat tsunami politik pada PRU-12, maka Perdana Menteri yang mengetuai BN pada pilihan raya itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi terpaksa meletakkan jawatan dan digantikan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak.

Selepas Najib dilantik sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO, Tun Dr Mahathir yang telah keluar daripada Umno, pada tahun 2008, akhirnya kembali semula ke dalam parti itu.

Semalam, dalam ceramah perdananya di Kedah, Tun Dr Mahathir berkata, jika pilihan raya diadakan sekarang, maka Umno akan mengalami kekalahan yang amat teruk. Mantan Perdana Menteri dan Presiden Umno tidak menguraikan fakta yang menyebabkan beliau berkata demikian, hanya katanya Umno pada masa ini masih lemah, dan masih terdapatnya puak-puak dalam umno.

Tetapi menurut OKB, mungkin mantan Perdana Menteri itu mengambil iktibar pada keadaan tahun 2008, bahawa pada pilihan raya pada masa itu diadakan ketika mana isu-isu Bersih 1.0; kenaikkan harga minyak belum reda; sehinggakan membawa malapetaka kepada BN.

Pada masa ini, isu-isu yang masih belum reda adalah isu tuntutan Bersih2.0, isu kenaikkan harga barangan pokok dan isu pemnsuhan ISA serta menjunamnya pasaran saham di bursa BSKL.

Diantara isu tersebut, isu kenaikkan harga barangan yang merupakan isu utama akar umbi; di mana kebanyakkan rakyat belum mampu mengadjust gejala tersebut.

Penyesuaian kepada keadaan tersebut, perlu masa antara 6 bulan hingga setahun, dan pada masa itu rakyat telah terbiasa dengan keadaan, pada masa itu jugalah piliahan raya boleh diadakan, kerana pengundi akan mengundi bukan lagi berasaskan emosi yang marah.

Pada pandangan OKB, isu seperti pemansuhan ISA, isu tuntutan Bersih bukan perkara utama di peringkat akar umbi, perkara utama adalah perkara yang menyangkut periuk nasi harian mereka.

Sudah tiba masanya Kerajaan melaksanakan pendekatan untuk merancakkan perekonomian luar bandar dan spra bandar, agar rakyat majoriti berpeluang menambah pendapatan untuk menseimbangkan dengan kenaikkan harga barangan pokok.

Gaji minimia bukan jalan penyelesaian, yang penting adalah jumlah pekerjaan yang dapat diwujudkan, agar ramai rakyat yang boleh bekerja.

Pada masa ini, peluang pekerjaan sangat terhad terutama pada lepasan perguruan tinggi atau menengah atas, yang ada hanya peluang perburuhan seperti kuli bangunan, kuli ladang dan kuli jalan raya.

Mungkin perkara-perkara ini yang dimaksudkan oleh Tun Mahathir, jika piliahan raya diadakan sekarang, maka Umno akan kalah teruk.

1 comment:

sesejuk mata memandang said...

Ramai orang kata bulan Nob 11 adalah tarikh terbaik untuk adakan PRU13 dikeranakan oleh sebab musabab tarikh tersebut merupakan tarikh keramat untuk Perdana Menteri. Itu kata orang!!!

Kata saya pula bulan yang sesuai untuk pilihanraya adalah pada Januari 2010 keran ia adalah bulan kelahiran saya kedu nia dan tanah melayu bertuah ini.

Apa ??? bulan Januari!!! ramai tak percaya....

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels