19 October 2011

Jawatan politik suku Iranun

Walaupun pada zaman pemerintahan PBS ada dari kalangan suku iranun dilantik ke jawatan politik, tetapi jawatan-jawatan itu hanya bersifat jawatan individu, tidak mempuyai kuasa politik. Atas sebab itu tidak mampu memberi sumbangan kepada kaum iranun secara keseluruhan.

Melihat hakekat ini, pada tahun 1989, seorang ahli politik daripada suku iranun; Pandikar (kini Tan Sri) yang mengambil alih perjuangan kaum iranun, menubuhkan sebuah parti yang boleh dianggap serpihan Parti Bersatu Sabah (PBS)-parti Angkatan Keadilan Rakyat (AKAR), kerana penubuhannya disertai oleh para pemimpin parti itu termasuk Pandikar.

Pada pilihan raya tahun 1990, AKAR bertanding namun, tiada sebarang kerusi yang dimenanginya.

Sebelum PRU-1994, AKAR bergabung dengan UMNO dan LDP membentuk BN-Sabah. Pandikar bertanding di DUN N.7 Tempasuk dan menang. Pada tahun itu juga PBS kehilangan kuasa, apabila dua ADUNnya keluar- Robin Balang dan Lajim Ukin menyertai Umno.

Sejak tahun 1994- Sabah terus diperintah BN sehingga kini.

Malangnya semasa pemerintahan BN, tiada pertambahan perlantikan ke jawatan politik daripada suku iranun.

Pemimpin yang senantisa diberi peluang adalah Tan Sri Pandikar. Pandikar pernah menyertai kabinet negeri sejak tahun 1994- 1999, dengan berbagai kapasiti antaranya Menteri Kerjaraya, Pertanian serta kebudayan dan sukan.

Diperingkat persekutuan pula beliau dilantik sebagai menteri di Jabatan Perdana menteri di era Tun Dr Mahathir dan Tun Abdullah badawi. Kini, TS Pandikar adalah speaker Dewan Rakyat, selepas tidak dicalonkan pada PRU-12 lalu.

Pada zahirnya perjuangan Pandikar dibidang politik telah berjaya, namun beliau tidak mampu melahirkan pemimpin sepertinya di gelanggang politik baik peringat negeri mahupun persekutuan. Walaupun demikian, kehadiran Pandikar di dunia politik, sedikitnya telah memartabatkan suku kaum iranun yang pada awalnya dianggap sebagai warga kelas 2.

Untuk sementara, hanya Tan Sri Pandikar memegang jawatan dalam kerajaan, yakni Seaker Dewan Rakyat, sementara Datuk Almudin Kaidah, Timbalan Presiden PBS kuota Islam, hanya memegang jawatan sebagai pengerusi anak syarikat kerajaan.

Melalui Pandikar dan Almudin, harapan suku iranun sungguh menggunung, namun hasrat tidak kesampaian.

Walaupun bekalan elektrik telah sampai ke perkampungan iranun pada tahun 1990, namun hakekatnya sumber air bersih pembangunan lain yang boleh menjana perekonomian masih belum dinikmati oleh semua perkampungan iranun.

Mujurlah pada PRU-12, terjadi kejutan politik yang luar biasa, kerana pada kebiasaannya hanya keluarga Tun Mustapha sahaja yang memegang rekod boleh menang sebagai calon payung terjun, bagi kawasan Kota Belud, itupun hanya Tun Mustapha sendiri dan anaknya Datuk Abdul Hamid yang pernah menang, manakala Datu Badarudin kecundang di medan laga.

Pada PRU-12, seorang anak muda daripada Tuaran dipilih sebagai calon BN untuk kawasan P.169 Kota Belud. Pemilihan anak muda daripada Tuaran itu, mengenepikan para pemimpin Kota Belud sendiri terutama penyandang parlimen Kota Belud sebelum pembubaran-Datuk Seri Panglima Salleh Tun Said Keruak. Selain itu, penyandang DUN Tempasuk Tan Sri Pandikar juga diketepikan.

Semasa pilihanraya tersebut, walaupun Salleh dan Pandikar masih setia kepada Umno dan BN, namun protes daripada kalangan penyokong kedua-dua pemimpin itu telah berlaku, perkara ini terbukti apabila di semua peti undi di kawasan kaum iranun, BN kalah dan majoriti yang diperoleh calon BN, yakni Rahman Dahalan (kini Datuk) merosot sekali.

Pada waktu berkempen pada masa PRU-12 itu, calon BN- Rahman Dahalan berikar akan menyelesaikan masalah utama penduduk- iaitu keperluan air bersih dan akan berusaha membawa pembangunan yang boleh menjana perekonomian.

Malah telah berlaku kesepakatan pada masa itu, jika semua calon BN menang, maka masing-masing mempunyai peranan. Datuk Musbah Jamli diberi peranan untuk membangun sektor pertanian dan perekonomian, Datuk Rahman Dahalan dibidang pendidikan, Datuk Japlin Haji Akim dibidang infrastruktur, manakala Datuk Herbert Timbon Lagadan dibidang kebajikan.

Ditakdirkan semua calon BN menang dibawah Pengarah pilihanraya BN masa itu, Datuk Haji Musbah.

Selepas keputusan PRU-12 itu, Musbah kebetulan dilantik sebagai Pembantu Menteri Kementerian Pertanian dan Asas Tani Negeri, manakala Japlin berpindah tempat ke Kementrian Infrastruktur (JKR), dan Timbon di Kementerian Kebajikkan. Manakala, Datuk Rahman dilantik sebagai Pengerusi sebuah syarikat milik Kerajaan Negeri dan Timbalan BBC Parlimen.

Disebabkan sebahagian masa Rahman Dahalan di Kuala Lumpur, maka peluang yang ada itu beliau gunakan memperjuangkan janji pilihanrayanya, yakni keperluan air bersih bukan sahaja bagi perkampungan iranun, malah seluruh perkampungan di kawasan Parlimen Kota Belud.

Sekalung bunga perlu diberikan kepada wakil rakyat Kota Belud itu, walaupun hanya sepenggal, namun beliau berjaya juga mengotakan janjinya semasa pilihan raya tahun 2008, bahawa sebelum penggalnya usai, masalah bekalan air bersih untuk kawasan Kota Belud akan selesai.

Peruntukan yang mencecah hampir RM100 juta untuk membina dan menyalurkan air bersih bagi seluruh perkampungan di kawasan P.169 telahpun diluluskan, malah kerja-kerja telah bermula sejak tahun 2010, dan menurut Blog wakil Rakyat Kota Belud itu, jika tiada masalah akan timbul, maka pada penghujung tahun 2012, bekalan air bersih akan sampai di semua rumah penduduk.

Kalaulah sejarah boleh ke belakang, mungkin jika Rahman Dahalan telah mewakili Kota Belud sejak tahun 1994, mungkin pembangunan Kota Belud telah rancak. Sebenarnya, banyak peraancangan pembangunan di Kota Belud, termasuk saluran paip gas yang telah dipindahkan ke Kimanis Sabah.

Kini Kota Belud akan dijelmakan sebagai kawasan Jelapang Padi dan agropilitan, malangnya hanya Datuk Musbah Jamli dan Datuk Rahman Sahaja yang beria-ia agar projek yang berimpak kepada petani itu menyokongnya. Cerdik pandai Kota Belud mendakwa, mana ada petani boleh kaya, demikian alasan mereka. Bukti kukuh kata mereka, Kedah dengan Jelapang Padinya, namun para petaninya tidak juga kaya-kaya.

Kota Belud tidak mempunyai sumber asli seperti emas, kayu balak, tanahpun tidak seluas seperti Lahad Datu, yang boleh diusahakan untuk tanaman kelapa sawit. Tanah Kota Belud, hanya sesuai untuk padi, getah dan tanaman kontan lainnya. Walaupun pada tahun 60-an, 70-an dan 80-an dikatakan bahawa tanah Kota Belud tidak sesuai untuk tanaman padi.

Kota Belud hanya mempunyai pantai yang terpanjang di negeri ini, laut yang luas. Pendek kata, Kota Belud hanya sesuai untuk pelancongan, aktiviti mengangkap ikan dan bertani. Kecualilah, jika fokus pembangunan negeri dialih ke Kota Belud, misalnya memimbina lapangan Terbang antarabangsa ke-2, melaluinya, maka pembangunan industri akan merebak ke kawasan cowboy town of the east itu.

Bagi OKB, pencapaian seorang wakil rakyat adalah bagaimana wakil rakyat itu membawa pembangunan bagi rakyat yang diwakilinya. Adalah tidak dinafikan bahawa wakil-wakil rakyat terdahulu ada membawa berbagai projek, namun semua projek itu tidak berimpak tinggi, seperti bekalan air bersih, jelapang padi dan Agropolitan.

Suatu kejayaan apabila kita dapat menyaksikan bahawa suatu idea itu dirasai dan dinikamti berpanjangan, bukan hanya dalam masa pendek seperti pembahagian pukat, enjin sangkut, alat penyembur racun atau jalan lorong kaki. Fikir-fikirkan lah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels