25 October 2011

Pengajaran daripada kematian Gaddafi

Gaddafi mati dengan hinanya ditangan rakyatnya sendiri. Walaupun memerintah negaranya selama 42 tahun dengan mengutamakan rakyatnya melalui negara berkebajikan, seperti rumah percuma, perubatan percuma, pendidikkan percuma, sumber makanan percuma, pun demikian ada segelintir rakyatnya yang masih tamak, dan bersengkongkol dengan barat untuk menjatuhkannya melalui kekerasan.

Melihat cara Gaddafi digulingkan dan cara pembunuhannya, bahawa alah kebebasan menurut negara besar adalah melalui penaklukkan dan pembunuhan.

Sebenarnya negara-negara barat cemburu dengan Gaddafi, kerana meskipun berdekad negara-negara barat melakukan berbagai sekatan, termasuk sekatan ekonomi, pun demikian negara Islam itu tidak jatuh muflis.Malah, Gaddafi berjaya mengubah padang pasar menjadi ladang pertanian yang subur.

Manakala negara-negara barat, dengan sistem demokarsi dan cara pengurusan ekonomi yang mereka banggakan, telah mengakibatkan ada beberapa negara itu jatuh muflis, antaranya Greece, Spanyol dan Portugal.

Akibat kelemahan sistem kapitalis yang diamalkan oleh negara-negara barat, maka negera-negara membangun juga, seperti Malaysia terkena tempiasnya. Malahan, pada krisis mata wang tahun 1997-1998, adalah akibat sistem kapitalis yang bercorakkan ketamakkan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels