2 October 2011

Sabah di bawah Kepimpinan Musa Aman

Telah lebih dua penggal, Sabah dipimpin oleh Datuk Musa Aman, sebagai Ketua Menteri, merangkap Pengerusi Barisan Nasional.

Pada period kepimpinan Musa Aman Juga, Parti Berstau Sabah (PBS) menyertai semula BN-Sabah. Pada masa kepimpinan Musa juga, sistem pengiliran Ketua Menteri Sabah dimansuhkan.

Selain itu, pada masa Musa Aman juga keluarnya parti SAPP pimpinan Datuk Yong Teck Lee daripada BN, atas sebab bukan kerana Musa, akan tetapi SAPP kehilangan keyakinan kepada kepimpinan Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Perjalanan kepimpinan Musa Aman, sedikit tercabar, apabila Timbalan Presiden LDP mengeluarkan kenyataan, bahawa parti itu kehilangan kenyakinan terhadap Musa, sebagai akibatnya Naib Presiden Parti itu, Datuk Peter Phang di mana pada masa itu, berjawatan Timbalan Ketua Menteri Sabah, meninggalkan partinya, dan menyertai Parti Gerakan.

Semasa memimpin Barisan Nasional Sabah, Musa membuat keputusan yang sangat berani pada PRU-12, di mana pada masa itu, beliau tidak mencalonkan tiga pemimpin yang dianggap kanan dalam pilihanraya itu, pun demikian, sebelum hari pengundian, tiga pemimpin tersebut terbukti, tetap menyokongnya, dan terbukti, Sabah berjaya dengan cemerlang dalam PRU tersebut, walaupun dua calon PBS kalah, satu DUN dan satu Parlimen.

Kejayaan pada PRU-12, adalah sama dengan keputusan PRU-11, yang berbeza hanya kawasan yang kalah. Pada PRU-11, kawasan yang kalah adalah Parlimen Sandakan, dan DUN Kuala Penyu, manakala pada PRU-12, kawasan yang kalah pula adalah Parlimen Kota Kinabalu, dan DUN Sri Tanjong.

Berasaskan kepada prestasi BN Sabah itu, maka kepimpinan pusat mengiktiraf Sabah adalah simpanan tetap BN pada PRU-13.

Walaupun, beberapa pemimpin parti komponen BN bertelegah mengenai beberapa isu, tetapi itu hanya diperingkat kepimpinan, manakala akar umbi masih dibelakang kepimpinan Musa dan BN.

Walaupun, trend para pengundi kaum cina menolak BN di Semenanjung dan berulang semasa PRN Sarawak, nampaknya di Sabah trend itu tidak berlaku, kerana taburan pengundi di Sabah, tiada yang solid kawasan kaum cina, baik bandar mahupun spra bandar.

Mungkin, kawasan seperti Kota Kinabalu di peringkat parlimen akan dipertahankan oleh DAP, dan Luyang mungkin ditawan pembangkang, namun kawasan lain seperti Sri Tanjung yang kini dikuasai DAP, akan kembali ke pangkuan BN.

Peranan pemimpin di bahagian Tawau, seperti Datuk Ghafur Salleh, Datuk Tawfik Abu Bakar Titingan sangat memberi impak kepada kawasan tersebut. Selain itu, para pemimpin muda, seperti Nizam- Ketua Setiusaha Politik Kepada Ketua Menteri Sabah, juga mempunyai andil dalam merampas, kawasan Sri Tanjong semasa PRU-13 akan datang.

Menurut keadaan semasa, berasaskan prestasi kerajaan negeri, terutama dari segi kewangan, di mana untuk pertama kalinya bajet tahunan kerajaan mencecah RM3 bilion, juga prestasi yang memberi impak postif kepada kepimpinan Musa.

Pengakuan Ketua Audit Negara terhadap pengurusan kewangan, di mana hanya Sabah dan Pulau Pinang diberi pujian dalam pengurusan kewangan.

Pujian juga perlu diberikan pada Musa, kerana semasa sambutan hari raya yang baru berlalu, beliau berjaya menggalakan, para pemimpin membuat rumah terbuka secara bersama-sama. Misalnya sambutan Rumah Terbuka untuk Kota Belud yang berlangsung di Dewan Datuk Musbah Taun Gusi, merupakan anjuran bersama antara Umno Bahagian dan semua ADUN dan MP.

Nampaknya berasaskan kepada keadaan semasa, peluang BN di Sabah sangat cerah, dan sesuaipun dianggap sebagai simpanan tetap BN.

Nampaknya berasaskan kepada sambutan rakyat kepada kepimpinan Musa, yang berslogankan tidak banyak bercakap tetapi banyakkan kerja, perlu dipertahankan, demi menjayakan HALA TUJU Sabah agar supaya Sabah akan menjadi negeri Maju menjelang tahun 2020.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels