15 August 2011

Akan muncul kah kelompok ke tiga dalam politik Sabah?

Pada zahirnya pemimpin politik yang dominan di Sabah untuk ketika ini terbagi kepada dua, baik dalam pembangkang mahupun dalam kerajaan. Jika dalam pembangkang, sudah tentunya Pakatan rakyat dan juga SAPP, tetapi dalam kerajaan bukan berasaskan parti akan tetapi berasaskan pemimpin.

Bukan sesuatu yang rahsia lagi, persaingan dalaman antara Musa Aman dan Safie Apdal sudah terang dan nyata, walaupun dalam bulan ramadhan ini, kedua dua pemimpin tersebut sempat sepentas semasa majlis berbuka puasa untuk Zon 6 anjuran BN negeri.

Dikhabarkan, selain kelompok Musa dan Safie akan ada lagi kelompok yang akan bakal muncul. Kelompok ini sudah tentunya mewakili bumiputera islam. Jika kelompok ke tiga muncul, maka 32 kerusi bumiputera islam dalam DUN negeri ada kemungkinan akan terbagi tiga, yakni sekumpulan menyokong Musa Aman, sekumpulan lagi menyokong Safie Afdal, dan sekumpulan lagi menyokong kumpulan ke tiga yang masih misteri ini.

Difahamkan kumpulan ke tiga yang bakal muncul mengadakan persefahman dengan dua parti komponen BN di Sabah, satu parti berpaksi kepada KDM dan satu lagi kaum cina.

Tanda-tanda kemuculan kelompok ini, walaupun masih nampak kabur, akan tetapi tanda-tanda sudah terbayang semasa majlis-majlis berbuka puasa.

Dikhabarkan, pada masa terdekat, akan ada majlis berbuka puasa yang dihadiri oleh Musa Aman, pada masa yang sama juga ada lagi satu majlis serupa yang bakal berlangsung, namun, Musa bukanlah tetamu khasnya.

Apa kah pengajuran yang bersamaan ini disengajakan atau hanya kebetulan? satu perkara yang perlu diamati dan perlu dianalisis.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels