28 September 2011

Tidak wajar pemimpin Katak bersuara

Sejak kebelakangan ini, ramai pemimpin katak dalam BN bersuara, terutama mengenai pembahagian kerusi yang akan diperuntukan kepada parti masing-masing pada PRU-13 akan datang.

Suara katak-katak ini lebih nyaring berbanding pemimpin tulen/asal BN sendiri.

Para pemimpin katak semakin kepanasan, apabila pucuk pimpinan mengatakan bahawa calon-calon yang mewakili Bn nanti merupakan mereka yang dikategorikan sebagai pemimpin boleh menang, berintegriti dan pemimimpin akar umbi.

Terkini, apabila salah seorang pemimpin Katak, Datuk Raymond Tan,yang sebelumnya berasal daripada PBS, kemudian SAPP dan kini Gerakan; mempersoalkan parti Umno yang bertanding melebihi 50 peratus DUN Sabah.

Naib Presiden Gerakan itu, mendakwa bahawa mantan Perdana Menteri- Tun Dr Mahathir Mohammad, kononnya pernah membuat pengakuan, bahawa parti Umno tidak akan bertanding melebihi 50 peratus kerusi DUN atau parlimen.

Raymond Tan perlu ingat, mempersoal kedudukkan Umno sama sahaja mempersoal kedudukkan Perdana Menteri dan Ketua Menteri Sabah, kerana kedua-dua pemimpin itu adalah pemimpin Umno.

Tan, seharusnya berterima kasih kepada kepimpinan Umno, kerana pada suatu masa, mantan pemimpin SAPP itu, tidak berparti, akan tetapi terus dikekalkan sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah, yang diketuai oleh Musa Aman.

Tan juga perlu ingat, sepatutnya beliau tidak lagi dipertahankan dalam kabinet negeri, kerana parti yang dinaungi sekarang ini, tidakpun bertanding di Sabah pada PRU-12 lalu.

Kenyataan Tan baru-baru ini, bukan sahaja melukai para penyokong BN tulen, akan tetapi mendedahkan dirinya sebagai pemimpin yang hanya berjuang untuk kepentingan dirinya sendiri.

Pemimpin yang tidak pandai berterima kasih seperti Tan ini, seharusnya tidak lagi diketengahkan sebagai pemimpin BN, kerana ianya bukan sahaja memburukkan gabungan parti-parti itu, akan tetapi juga, menjadi cemohan majoriti rakyat. Fikir-fikirkan lah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels