30 July 2012

Selepas 18 Tahun baru Lajim dan Bumburing mahu berjuang?

Selepas 18 tahun, baru Datuk Lajim Haji Ukin dan Datuk Welfred Mojilip Bumburing tersedar mahu berjuang? 

Pada Sabtu Lajim mengumumkan penubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPS) sementara pada Ahad Bumburing pula mengumuman penubuhan Angkatan Perubahan Sabah (APS).

LUCU... bunyinya kedua-dua kenderaan baru itu.. yang satu berpakat yang satu pula mengangkat. Agak-agaknya apa yang dipakat-pakat itu? atau apa yang diangkat-angkat itu?

Seharusnya Lajim secara peribadi perlu berubah dengan tindakannya. Rakyat tahu siapa Lajim. Lajim bukan mempunyai semangat untuk berjuang membela rakyat, beliau hanya mahu mengisi temboloknya.

Demikian juga Bumburing, apa yang diperjuangkannya? lihat Tamparuli yang diwakilinya sejak tahun 1985, kecuali selepas dia keluar daripada PBS, bertanding atas tikit PBS (kini UPKO) dan kalah. Kalau lah beliau mempunyai penyokong di Tamparuli, pasti beliau tidak akan kalah.

Tahun 2008, Bumburing memohon peluang untuk sepenggal, atas sebab itu penyandang sebelumnya Madius Tangau, memberi laluan. Dengan menggunakan tikit BN, barulah beliau mengecap semula gelaran wakil rakyat.

Bumburing sebenarnya tiada pilihan, kerana beliau tidak akan dicalonkan lagi pada PRU-13 jika beliau masih dalam BN, kerana sesuai dengan perjanjiannya dengan Madius Tangau, hanya sepenggal, ertinya pada PRU-13 nanti- Madius Tangaulah calon BN bagi Tuaran.

Demikian juga Lajim, beliau tahu bahawa beliau bukan lagi calon untuk Beaufort atau Klias, jika beliau masih bersama BN, kerana laporan akar umbi, beliau bukan lagi seorang yang winnable candidate. Atas sebab itu, beliau tiada pilihan, terpaksa keluar BN dan mengkambingkan Datuk Musa Aman, sebagai alasannya untuk keluar BN.

Kini Lajim berpakat dengan Pakatan Rakyat kononnya untuk mengubah Sabah. Sebenarnya, kerjasama antara PPS Lajim dan Pakatan Rakyat, tidak mengubah status quo sokongan rakyat terhadap BN, malah ianya semakin kuat, kerana mereka tahu, selama ini mereka hanya dipergunakan oleh beliau untuk kepentingan dirinya.

Sementara itu, faktor Bumburing tidak akan mengubah sokongan KDM terhadap BN, kerana sehebat manapun Bumburing, tidak akan mampu melawan krisma yang ada pada Huguan Siou Tan Sri Pairin Kitingan.

Pendek kata, dengan keluarnya Lajim dan Bumburing daripada keluarga BN, sekurangnya bisul sudah pecah, dan mudahlah nanah untuk dikeluarkan, dan pada gilirannya, cepat sembuhlah bisul itu.

Hakekatnya, walaupun Lajim dan Bumburing begitu gahirah melancarkan kenderaan baru mereka, akan tetapi di pihak BN menghadapinya tenang-tenang sahaja, kerana tindakan mereka itu sudah lama diduga, hanya menunggu tarikhnya.

Atas sebab itu, tiada sesiapapun pemimpin BN yang terkejut, kerana rata-rata pemimpin BN dan penyokongnya tahu, bahawa lambat laun mereka akan keluar.

Sebenarnya perancangan dua pemimpin itu akan mengumumkan keluar daripada BN selepas dewan rakyat dibubarkan, namun tindakan Najib memperlambat masa pilihanraya, membuatkan mereka serba salah dan salah tingkah, kerana rata-rata pemimpin memperkatakan bahawa dua-duanya adalah gunting dalam lipatan.

Selepas mereka berdua keluar-malah ramai pemimpin BN mengucapkan kepada mereka "Selamat Berjuang"... apa ertinya itu... both of you are nothing to us anymore. 

3 comments:

mantera said...

biarlah mereka dgn hala tuju mereka, terpulang pada rakyat nak terus sokong mereka atau tidak.

Unknown said...

Tidak tahu apa yang mereka fikirkan sebenarnya.

Unknown said...

Kalau dilihat sekarang ini sememangnya Lajim tidak ada hala tuju yang kita tahu. masih kabur-kabur.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels