27 April 2014

Selera Rakyat Terhadap Pemimpin Telah Berubah

Mengambil iktibar daripada PEMILU Indonesia, menurut Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah- Datuk Dr Salleh Said; kebanyakan calon-calon yang terpilih, adalah mereka yang pernah atau berkhidmat dengan masyarakat di wilayah-wilayah tertentu. Kecenderungan rakyat, tidak lagi bersandarkan kepada nama besar seseorang pemimpin, akan tetapi dilihat sumbangannya kepada rakyat; di mana calon-calon itu pernah berkhidmat atau bertugas.

Di negara kita, pada masa akan datang, kecenderungan itu akan juga berlaku; namun tidak terasa sangat, kerana sistem kita berasaskan kepada sistem berparlimen, atau sistem kerusi berasaskan kawasan. Di negara kita, setiap calon yang dikemukakan untuk bertanding pada sesuatu kawasan, memang berasal daripada kawasan itu, malah memegang jawatan parti bagi kawasan tersebut.

Memandangkan perkembangan semasa, jika dahulu, kemenangan bagi sesuatu kawasan biasanya disumbangkan sebahagian besar oleh faktor parti, namun di masa akan datang, akan berlaku bahawa kemenangan calon pada sesuatu kawasan akan di sumbangkan oleh calon atau individu yang dicalonkan.

Berasaskan kepada perubahan selera rakyat ini, maka pemimpin atau wakil rakyat masa depan, akan ditentukan berasaskan kepada sumbangan atau perkhidmatan seseorang itu pada kawasan tertentu. Masa itu, istilah calon payung terjun, agak sukar menang, meskipun mewakili parti yang popular; atas sebab perubahan selera rakyat.

Di negara kita, sejak tahun 1957, biasanya calon-calon yang menang adalah calon-calon yang dikemukakan oleh sesebuah parti, meskipun ada juga calon-calon tidak berparti pernah menang dalam pilihanraya. Ini yang berlaku pada masa depan, bahawa rakyat akan mengundi seseorang calon, yang dikira memberi sumbangan kepada rakyat di mana calon itu bertanding. Keadah inilah yang diamalkan oleh Parti BN terutama Umno. Pada setiap pilihanraya, biasanya calon-calon pilihan Umno adalah mereka yang pernah atau sedang berkhidmat di sesuatu kawasan; seperti pada PRK Balingian di Sarawak baru-baru ini, mantan pegawai daerah bagi kawasan itu, dipilih untuk bertanding; dan terbukti menang besar.

Parti, tidak boleh lagi bersandarkan kepada nama-nama pemimpin besar untuk menang, parti akan menang kalau mengemukakan koleksi calon-calon yang mempunyai sumbangan kepada rakyat.

Rakyat kini sudah bijak, mereka mampu menilai pencapaian seseorang pemimpin atau wakil rakyat; jika wakil rakyat itu kurang pencapaiannya, meskipun berpenggal menjadi wakil rakyat pada kawasan yang sama, maka pada piihanraya umum akan dihukum oleh rakyat. Ini yang berlaku pada kawasan-kawasan yang kalah pada PRU-13 lalu.

Agar rakyat, tidak menghukum seseorang calon, yang berakibat kepada kekalahan calon parti, maka syogianya, wakil-wakil rakyat yang telah dipilih, perlu mengembeling semua tenaga dan fikiran untuk memajukan kawasan-kawasan yang diwakilinya. Tanpa pembangunan yang diharapkan rakyat, bagaimana baiknya seseorang itu, bakal ditolak; kerana selera masa depan rakyat adalah pemimpin yang baik, dekat dengan rakyat serta membangun rakyat.

Pemimpin masa depan yang diinginkan rakyat, bukan lagi pemimpin yang penuh protokol, pemimpin yang bersifat bossy, akan tetapi pemimpin yang diperlukan adalah pemimpin yang bersifat leader. Pemimpin yang mampu menyerap perbezaan pendapat, dan pemimpin yang tangguh menerima kritikan.

Pada masa akan datang, pemimpin yang bersifat bossy, pemimpin yang penuh protokol, akan diketepikan, jika sesebuah parti mahu menang dalam pilihanraya.

Di Kota Belud, nampaknya para pemimpin mengantisipasi keadaan itu. Atas sebab itu, berbagai kaedah dilakukan, selain aktivti turun padang, seperti merasmikan sesesuatu pembangunan yang dibiayai kerajaan, akan tetapi pemimpin mengambil pendekatan mengayumi rakyat dengan melibatkan mereka dengan berbagai aktiviti.

Di Kota Belud, bagi melibatkan rakyat bagi aktiviti yang bersifat riadah, kini terdapatnya aktivti berbasikal mengelilingi kawasan-kawasan. Aktiviti seperti ini, bukan sahaja bersifat riadah akan tetapi aktiviti bersukan yang menyihatkan.

Sekali air bah, maka sekali pantai berubah. Atas sebab itu, bagi pemimpin yang mahu terus diterima rakyat, maka perlu menemukan berbagai kaedah agar mereka tetap relevan, mengikuti perkembangan masa, dan kehadiran pemimpin itu senantiasa segar di mata rakyat.

Rakyat kini, tidak lagi cenderung sangat dengan pemimpin yang hanya tahu bercakap, apabila berucap berapi-api dengan penuh semangat; akan tetapi rakyat memerlukan pemimpin yang menyatu dengan rakyat; mengerti keperluan rakyat; tahu menjaga hati rakyat; serta menganggap dirinya juga sebahagian daripada rakyat.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels