30 August 2024

PRN-17 SABAH: GRS TERBUKA KERJASAMA DENGAN MANA-MANA PARTI


KERJASAMA antara parti semasa PRN-17 Sabah bukan isu bagi Gabungan Rakyat Sabah (GRS), kerana parti itu terbuka dengan sebarang kerjasama.

Matlamat GRS hanya satu-SABAHFIRST DEMI SAYANGI SABAH. Ertinya mana-mana parti yang bermatlamat sama, maka tiada halangan untuk bekerjasama.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Haji Hajiji Haji Noor berpendapat semasa PRN-17 tersebut kena diambilkira parti-parti yang menerajui Kerajaan Negeri hari ini, iaitu GRS, PH dan Umno ( bukan kumpulan Datuk Bung Moktar Radin). Makna kata, pada PRN itu nanti, kerjasama berpandukan pada kedudukan kerajaan hari ini.

Antara GRS dan PH kerjasama agak mudah kerana berpandukan pada status quo, iaitu kerusi-kerusi yang disandang masing-masing parti. Akan tetapi kerjasama antara GRS-Umno agar sukar, memandangkan tiada jaminan di pihak Umno untuk mencalonkan semula mereka yang bersama kerajaan hari ini, atas sebab ada yang digantung keahlian, selain itu tiada jaminan Umno tidak meletakan calon dikawasan yang ditandingi GRS, sesuai dengan pendirian parti itu yang ingin menjadi parti dominan.

Kerjasama GRS-Parti Warisan sukar berlaku, kerana pendirian pemimpin Parti Warisan yang juga berkeinginan menjadi parti dominan dan mahu menggantikan GRS sebagai tulang belakang parti kerajaan.

Berpandukan pada pendirian Umno dan Parti Warisan, walaupun GRS bersifat terbuka berdepan dengan PRN tersebut, akan tetapi kerjasama sukar berlaku, kecuali, adanya kompromi di saat-saat akhir, iaitu antara pemimpin utama saling mengalah, iaitu semacam kaedah “penggiliran” Ketua Menteri sepertimana berlaku sebelum ini. Kebarangkalian tersebut boleh saja berlaku, jika semua pemimpin utama menerima SABAHFIRST DEMI SAYANGI SABAH.

Jika kompromi di saat akhir gagal dicapai, pilihan hanya satu, iaitu bertanding secara terbuka dan selepas PRN mana-mana parti yang ada kerusi berbincang untuk kerjasama membentuk kerajaan.

Jika berpandukan pada kenyataan Ketua Menteri Sabah, yang kerap mengulang-ulang “jangan gaduh-gaduh” yang paling mustahak semua pihak mesti besatu hati memajukan dan membangun negeri. Menerusi pandangan tersebut, Ketua Menteri mengajak semua pimpinan untuk tidak saling berbalah termasuk berebut-rebut kerusi, atas sebab agihan kerusi boleh dibuat untuk menjamin kestabilan dan mengwujudkan kekuatan politik Sabah dalam arena politik nasional.

Pun demikian, tidak mudah bagi Umno dan Warisan untuk diajak berkompromi terutama berkaitan agihan kerusi, jika berpandukan pada kedudukan penyandang kerusi, kerana dua parti itu berpandangan, dipihak yang dirugikan.

Di pihak GRS pula jika hanya untuk tujuan membentuk kerajaan, kerjasama dengan PH dan mencalonkan semula wakil rakyat Umno yang bersama kerajaan hari ini menggunakan logo GRS, sudah memadai, kerana kolaborasi tiga serangkai tersebut boleh menang 2/3 daripada 73 kerusi yang dipertandingkan.

Apa yang boleh disimpulkan pada PRN-17 Sabah, Umno dan Warisan kena membuat pendirian, bekerjasama dengan parti-parti yang menerajui kerajaan hari ini, adalah jaminan bahawa dua parti itu bersama-sama dengan kerajaan atau kekal sebagai pembangkang di DUN Sabah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels